• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

projectie scherm verschil HD vs 4k ??

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Ok mannen, na mijn post eerder vandaag ivm men receiver, kom ik hier ook mijn licht eens opsteken hoe het zit met het projectiescherm als men overstapt naar 4k...k´hoop dat ik in de juiste forum branch zit voor deze vraag.

Het is dus men bedoeling om binnenkort over te stappen van mijn huidige full HD setup naar een 4K setup, en een van de dingen die ik mij ook zit af te vragen, is of er eigenlijk moet nagedacht worden over een nieuw sherm of dat dat er helemaal niet toe doet ?

ik op google al rondgezocht maar net zoals met alles, vind je tegenstrijdige theorieen.....sommige websites beweren dat een schem een scherm is en geen invloed heeft op je beeldkwaliteit opzich, want er zijn natuurlijk mensen die altijd een witte muur blijven gebruiken en een muur blijft een muur he ongeacht de projector.....

Maaaar , anderzijds kom je dan ook al vlug websites tegen die juist wel beweren dat er verschil zit op welk soort scherm je gebruikt, en dat bij een 4k beamer ook een beter scherm hoort of de beelden echt tot hun recht te laten komen, en dan word je wandelen gestuurd naar iets als dit

https://www.nl.fnac.be/Lumene-Movie...AMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&lid=92700053298642584

Ik heb nu een groot wit doek/scherm van ruim 3m ,eerder 3,50m, van het merk screenfilm dacht ik, niks super high tech ( wel gemotoriseerd zodat het makkelijk op te bergen is als het moet) maar gewoon de standaard witte doek waar wel een beetje textuur inzit, het is niet honderd procent glad....heel soms, vooral bij lichte filmscenes of een witte achtergrond bv als ik google open, dan merk ik van op afstand toch die scherm textuur wel maar echt storen doet het niet, zeker niet bij films kijken , maar ik heb al wel in sommige winkels, al eens projectieschermen gezien die heel anders zijn, bijna meer plastic achtig, en gladder/blinkender, bijna zoals een TV scherm, en dan begin ik weer te twijfelen of dat een must have is ofniet bij de overstap naar 4k.....zou zonde zijn om je beamer te upgraden om dan doormiddel van je scherm nog steeds detail te verliezen ofzo......of mischien overdenk ik het..?
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Op welke afstand kijk je naar je scherm ? Heb ik precies nergens kunnen lezen.

3 meter. ik weet dat het vrij kort is maar vind het wel fijn zo, Als ik verder zou zitten dan zou ik waarschijnlijk die ´korrelige´´ doek textuur niet opmerken maar mijn home cinema kamer is eigenlijk meer een amerikaanse mancave, dus ik heb ook nog andere meubels en plaats nodig voor andere leuke dingen te zetten dus veel verder achteruit kan ik niet meer gaan met men zetels, tenzij ik men hele interieur overhoop gooi maar zoals het nu is, was dit juist ´´OK´´,nog korterbij had uiteraard wel zeker niet gemogen.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Welk budget heb je eigenlijk voorzien voor de 4K beamer? In tv land is 4K al goed ingeburgerd en zelfs de goedkoopste tv’s zijn al 4K, bij beamers is dat toch net even anders.
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Welk budget heb je eigenlijk voorzien voor de 4K beamer? In tv land is 4K al goed ingeburgerd en zelfs de goedkoopste tv’s zijn al 4K, bij beamers is dat toch net even anders.

Awel nog geen hahaha......nee serieus ik ben eigenlijk nu de laatste weken pas begonnen met er iets meer over na te denken, er is ook geen haast bij want zoveel 4k content is er nog niet dat ik wil zien, en de voorgaande jaren leek het toch allemaal nog onbetaalbaar ook, nu zijn er stillaan al wat budget beamers te vinden die heel goede reviews krijgen, zoals van BenQ, maar voor zover ik het snap zijn dat dan nog steeds geen echte native 4k beamers maar gebruiken ze allerlei trucjes om hetzelfde effect te behalen ?

Dus eerlijk gezegd weet ik nog niet goed wat ik ga doen.....voor mij is bv 1500 euro al veel geld, dus met dat budget kan ik nu alleen een budget beamer kopen die nog steeds geen echte 4k is....maar mischien is het toch al wel een goede tussenstap om gewoon al is te zien wat het is of wat uhd films te kopen en ervaren en dan daarna weer opniew te gaan sparen voor een echte native 4k beamer van een aantal duizenden euros OF gewoon een jaartje of 2 content zijn en wachten tot de native 4k beamers dalen in prijs:....? Ik ben vroeger ook begonnen met een hd ready beamer en dan een aantal jaren later pas een full hd beamer toen die voor mij betaalbaar werden, dus ik bevind mij nu eigenlijk opniew in zo´n positie omdat ik niet rijk ben, maar ook geen 10 jaar achterop wil lopen als er nieuwe technologie is op de markt is, je bouwt tenslotte een home cinema om er te volste van te kunnen genieten ....

ik wil hier nu vooral al goede, en vooral duidelijke, informatie winnen van het hoe wat waarom in dat 4k projector wereldje om te weten waar ik voorsta qua aankopen, daarom dus mijn topics ivm geluid en scherm om te kijken wat er nog kan of niet kan met mijn huidige materiaal want dat heeft een grote impact op het budget , als je alleen de beamer moet vernieuwen, of je geluidsysteem en scherm ook nog eens...idealieter zou ik gewoon voor 1500 a 2000 euro max een 4k beamer kopen en voor de rest gewoon men setup houden zoals het is. maar als het aangeraden is om alles te verniuwen dan moet dat maar, stapje voor stapje.....Anders zou het mischien hetzelfde zijn als je ps4 of xbox aansluiten op een oude crt tv......het kan wel, maar je beperkt je ervaring omdat je verkeerd materiaal gebruikt....en dat wil toch vermijden met de beamer setup dus
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik heb een Kingpin spanscherm en ik zie de structuur niet vanaf mijn zitplaats (3.1m)
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Ik heb een Kingpin spanscherm en ik zie de structuur niet vanaf mijn zitplaats (3.1m)

K´heb onlangs mijn cinema zetels een klein half metertje achteruit kunnen schruiven, valt iets minder op die scherm textuur maar toch nog steeds wel bij heel heldere scenes, ofwel ben ik daar gevoelig voor ofwel is het echt het soort doek dat ik heb ik weet het niet, tis niet storend genoeg om het te willen vervangen hoor, heb dit scherm al jaren en is verder super goed. maar er zit wel degelijk een korrelige textuur in,eigenlijk bijna de textuur zoals je op leder zou hebben LOL k´heb het net is geprobeerd te fotograferen maar is niet makkelijk, i did my best...daarom kwam ik dus bij mijn vraag of men bij 4k home theaters ook het scherm moet vernieuwen of dat dat niks uitmaakt

 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Als de textuur opvalt zou ik het vervangen ...anders niet .
 

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Ik heb een acoustisch transparant scherm (doek is centerstage XD). Ik zit ook op +- 3m a 3m20 van mijn scherm en de structuur van het doek is zichtbaar bij heldere scenes, doch storen doet het niet echt. (is wss persoonlijk). De pixels die 'kleiner' zijn zullen m.i. geen merkbaar verschil geven tov wat je momenteel waarneemt. De korrel in je scherm zal er wel voor zorgen dat de beelden minder scherp zijn dan bv op een TV, maar das geen eerlijke vergelijking. Je neemt een PJ voor andere redenen denk ik dan.

Ik ben eveneens geïnteresseerd in een '4K' projector, maar binnen het budget dat ik ervoor over heb (tot +-2500€) ist allemaal 'faux K', zijnde geen echte 4k maar eShift gebaseerde zaken. Dat gezegd zijnde is de resolutie zeker niet alles. Kleurweergave is belangrijker en dan ben je beter af dat je kijkt naar een PJ die deftig HDR beelden weergeeft. Daarnaast is bij grote schermen het soms interessant om voor een scope scherm te gaan en dan wil je liever lens memory om makkelijk tussen 16/9 en 21/9 content te wisselen. CIH rules, ik wil nooit meer terug :) Zo kom ik voor mezelf uit bij de epson TW9400 (2800€-pff) die ik graag eens ga bekijken

Kan je je ruimte volledig of grotendeels verduisteren? Hoe groot is je scherm en wat zijn de verhoudingen? kijk je meest films of series of game je ook? Allemaal zaken die van belang zijn voor PJ keuze.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb een acoustisch transparant scherm (doek is centerstage XD). Ik zit ook op +- 3m a 3m20 van mijn scherm en de structuur van het doek is zichtbaar bij heldere scenes, doch storen doet het niet echt. (is wss persoonlijk). De pixels die 'kleiner' zijn zullen m.i. geen merkbaar verschil geven tov wat je momenteel waarneemt. De korrel in je scherm zal er wel voor zorgen dat de beelden minder scherp zijn dan bv op een TV, maar das geen eerlijke vergelijking. Je neemt een PJ voor andere redenen denk ik dan.

Ik ben eveneens geïnteresseerd in een '4K' projector, maar binnen het budget dat ik ervoor over heb (tot +-2500€) ist allemaal 'faux K', zijnde geen echte 4k maar eShift gebaseerde zaken. Dat gezegd zijnde is de resolutie zeker niet alles. Kleurweergave is belangrijker en dan ben je beter af dat je kijkt naar een PJ die deftig HDR beelden weergeeft. Daarnaast is bij grote schermen het soms interessant om voor een scope scherm te gaan en dan wil je liever lens memory om makkelijk tussen 16/9 en 21/9 content te wisselen. CIH rules, ik wil nooit meer terug :) Zo kom ik voor mezelf uit bij de epson TW9400 (2800€-pff) die ik graag eens ga bekijken

Kan je je ruimte volledig of grotendeels verduisteren? Hoe groot is je scherm en wat zijn de verhoudingen? kijk je meest films of series of game je ook? Allemaal zaken die van belang zijn voor PJ keuze.
Ik volg je volledig
Idem hier CIH
Echter ik vind de bedragen voor die projectoren echt zo hoog :(
 
  • Vind ik leuk
Reactions: John Carlton

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Ik volg je volledig
Idem hier CIH
Echter ik vind de bedragen voor die projectoren echt zo hoog :(
Het mottige is dat in de living een mooie OLED staat waarom het momenteel leuker gamen op is wegens de HDR, ondanks het veel kleinere scherm. Das echt zonde, vandaar dat ik ook een upgrade zoek voor de PJ, zeker gezien die van mij aant degraderen is.

Wanneer de PS5 er is, en dus een goedkope UHD BD player in huis is, zou het zonde zijn dat m'n HT deze niet kan weergeven, want het geluid en de beleving zijn daar wél veel beter dan in de woonkamer. Ideaal zou de Epson vw590 zijn, maar das 7000€

Door de technologische sprong (oled) en schaalvergroting (TV vs PJ) kan je een bepaalde beeldkwaliteit in PJ gewoonweg niet langer krijgen voor de prijs van een TV, in tegenstelling tot vroeger.

W Wrestlemaniac je zal dus voor jezelf moeten beslissen waar je naartoe wil met je HT ruimte en budget dan plannen 😕🤷🏻‍♂️