• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Receiver probleem: geluid speakers valt weg

martin

New Member
3 sep 2018
7
0
4
53
Hallo, ik heb een Sony str-dn1040 sinds een viertal jaar, en recentelijk geeft die wat problemen: het geluid van de subwoofer blijft altijd hoorbaar, maar de 6 satellieten vallen de helft van de tijd weg. Mij lijkt het een probleem met de receiver, maar ik ben geen kenner. Heeft iemand een idee hoe en of dit te verhelpen valt?

Alvast bedankt!
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Hallo, ik heb een Sony str-dn1040 sinds een viertal jaar, en recentelijk geeft die wat problemen: het geluid van de subwoofer blijft altijd hoorbaar, maar de 6 satellieten vallen de helft van de tijd weg. Mij lijkt het een probleem met de receiver, maar ik ben geen kenner. Heeft iemand een idee hoe en of dit te verhelpen valt?

Alvast bedankt!

Dat lijkt mij inderdaad een probleem met je receiver te zijn. Gebeurd dit meestal na een bepaalde duur van gebruik, of zit er geen patroon in?
 

martin

New Member
3 sep 2018
7
0
4
53
Bedankt voor je reactie. Er zit geen patroon in en het is quasi continu dat dit switcht. Wat er ook is: mijn tv is via HDMI-ARC aangesloten, en als de tv het geluid aanstuurt, switcht die tussen "geluid uit de tv-speakers" en "geluid uit de externe speakers". Alsof hij de connectie niet meer vindt, of weet dat de receiver niet bruikbaar is.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Bedankt voor je reactie. Er zit geen patroon in en het is quasi continu dat dit switcht. Wat er ook is: mijn tv is via HDMI-ARC aangesloten, en als de tv het geluid aanstuurt, switcht die tussen "geluid uit de tv-speakers" en "geluid uit de externe speakers". Alsof hij de connectie niet meer vindt, of weet dat de receiver niet bruikbaar is.

Probeer eens een factory reset op het toestel uit te proberen, dan kan je tenminste een software probleem uitsluiten. (Raadpleeg internet/handleiding) voor deze actie uit te voeren ;).

Als dit niet helpt kan je eens ARC uitzetten en kijken wat het geeft, daar ARC wel eens kut durft te doen ;)
 

martin

New Member
3 sep 2018
7
0
4
53
Ik zoek het op hoe de factory reset moet, dankjewel! ARC: het zou me wel verwonderen dat ARC ervoor zorgt dat het (radio)geluid (dat niet te maken heeft met de tv) verstoort, dus dit lijkt me weinig waarschijnlijk?
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Het gebeurt dus ook met andere bronnen (andere HDMI input)? Want ARC kan soms wat shaky zijn en ik herken het 'geluid uit tv speakers', 'geluid uit externe speakers' probleem van onze Sony TV hier. Bijvoorbeeld een update van Android TV kan al genoeg zijn om roet in het eten te gooien. Wanneer dit gebeurt moet je ook eens kijken naar het scherm op je Sony receiver; soms kan je zien dat het signaal weg valt aan de hand van icoontjes of dergelijke wat verdwijnen. Normaal zou het inderdaad wel geen invloed mogen hebben op je radio.

Maar probeer zeker ook eens een andere HDMI poort met een andere bron (blu-ray/laptop/...)

Een factory reset zoals demon demon aangeeft kan vaak ook zulke problemen oplossen.
 

martin

New Member
3 sep 2018
7
0
4
53
Probeer eens een factory reset op het toestel uit te proberen, dan kan je tenminste een software probleem uitsluiten. (Raadpleeg internet/handleiding) voor deze actie uit te voeren ;).

Als dit niet helpt kan je eens ARC uitzetten en kijken wat het geeft, daar ARC wel eens kut durft te doen ;)
denon, factory reset lijkt het geluid stabiel te houden. Ik heb nog niet verder kunnen testen, plus ik moet nu mijn setup nog opnieuw doen van het systeem zoals het hoort, maar ik ben voorzichtig positief. Daarnaast blijft ARC nog wel voor problemen zorgen, maar ik ga beginnen met eens een andere HDMI-kabel te testen. Bedankt alvast voor de tip!
 

martin

New Member
3 sep 2018
7
0
4
53
Het gebeurt dus ook met andere bronnen (andere HDMI input)? Want ARC kan soms wat shaky zijn en ik herken het 'geluid uit tv speakers', 'geluid uit externe speakers' probleem van onze Sony TV hier. Bijvoorbeeld een update van Android TV kan al genoeg zijn om roet in het eten te gooien. Wanneer dit gebeurt moet je ook eens kijken naar het scherm op je Sony receiver; soms kan je zien dat het signaal weg valt aan de hand van icoontjes of dergelijke wat verdwijnen. Normaal zou het inderdaad wel geen invloed mogen hebben op je radio.

Maar probeer zeker ook eens een andere HDMI poort met een andere bron (blu-ray/laptop/...)

Een factory reset zoals demon demon aangeeft kan vaak ook zulke problemen oplossen.
Ik ga vanavond wat experimenteren met HDMI en ARC. De "normale" HDMI-aansluitingen werken wel naar behoren. Bedankt voor de tips!
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Ik ga vanavond wat experimenteren met HDMI en ARC. De "normale" HDMI-aansluitingen werken wel naar behoren. Bedankt voor de tips!

ARC is altijd een pain in the ass... Ik heb uit noodzaak maar een optische kabel van tv naar receiver getrokken, dat werkte tenminste wel :)
 

martin

New Member
3 sep 2018
7
0
4
53
demon:
1) Radio-speaker probleem is verholpen door factory reset en een nieuwe setup van de speakers. Top!
2) Ik heb daarvoor geen problemen ondervonden met ARC, maar 't is alsof de aansluiting een duwtje heeft gekregen of zo, waardoor dit nu wel is. Ik deed gisteren hetzelfde, optische kabel voor het geluid, en nu werkt dit prima! Alleen wordt het audiokanaal niet meer automatisch naar TV geswitcht, maar dat is minder erg dan een nieuwe receiver moeten kopen van 500-600 euro ;-)

Heel dikke merci voor de gouden tip alleszins! Eeuwige dankbaarheid! In het Sony-forum raakten ze niet verder dan: er is een probleem met je receiver en je zal 'm ergens moeten binnensteken om te schatten hoeveel het zal kosten :).
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
In het Sony-forum raakten ze niet verder dan: er is een probleem met je receiver en je zal 'm ergens moeten binnensteken om te schatten hoeveel het zal kosten :)

Dat zijn dan ook maar mensen die er niets van kennen en het enige dat in hun script staat is zoals je zelf zegt: binnenbrengen en kosten betalen :). Ben content dat het werkt!
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Super dat het terug werkt!

Alleen wordt het audiokanaal niet meer automatisch naar TV geswitcht
Je kan dit altijd opvangen door gebruik te maken van een universele afstandsbediening. Logitech Harmony zijn aanraders - ik heb bijvoorbeeld een Harmony Ultimate en daarmee maak je gewoon scenario's aan (bv TV kijken, Netflix, Radio) en met 1 knop zet hij je TV aan, receiver op juiste kanaal en in het geval van Netflix start hij de app op de TV (afhankelijk van je TV natuurlijk).
 

martin

New Member
3 sep 2018
7
0
4
53
Dag Luck, merci voor de suggestie. Ik heb al een Harmony met zo'n hub, en die werkt prima, maar die heeft problemen met selectie van het ingangskanaal voor de tv in dat geval, enfin, ik moet thuis nog eens goed bekijken wat er daar nog mis is.