• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Recuperatie speakers

Deroose

New Member
18 jan 2017
15
0
4
Beste allemaal,

een jaar of 5 geleden kocht ik een "home cinema-set" type Sony BDV-E2100, wat eigenlijk niet meer is dan een blu-ray speler met surround boxen. Gezien ik ondertussen een pak nieuwe apparaten heb (digibox, apple tv, ps4, etc.) die ik ook graag zou aansluiten op mijn surround systeem, stoot ik op de grote beperkingen van mijn huidige systeem. Ik ben dan ook van plan een receiver te kopen (momenteel denk ik aan een Denon AVR-X2300W), waar ik al mijn apparaten op kan aansluiten. Om de kosten wat beperkt te houden, zou ik voorlopig de speakers van mijn huidige systeem willen recupereren. Later kan ik dan nog upgraden naar betere speakers.

Een eerste probleem dat ik hierbij tegenkom is de specifieke fiches om de speakers in te pluggen bij mijn Sony syteem.

9050649008A71BEA06E8443FA103F852.jpg


Die fiches komen niet overeen met het systeem op de Denon die ik zou willen aanschaffen.

denon_avr-x2300w_05b.jpg


Ik heb al wat info opgezocht en ben zover gekomen dat ik gewoon de speakerkabels moet opsplitsen, een stukje strippen van het uiteinde en deze "blote" kabel direct kan aansluiten op de Denon. Wat ik echter niet 100% zeker weet is welke kabel de + en welke de - is. Het gaat om een grijze kabel waar de ene volledig grijs is en de andere een zwarte lijn heeft. Hebben jullie een idee welke de + en welke de - kan zijn. Ik vond hierover niet direct iets terug in de handleiding of op internet.

Een tweede probleem is de beperkte lengte van de achterspeakers. Momenteel verplaats ik de speakers altijd en liggen de kabels over de grond. Ik zou bij het nieuwe systeem met nagelklemmen de speakers via de plinten (er is geen ruimte achter de plinten) naar achter willen trekken zodat ze permanent kunnen blijven staan. Ik zou hiervoor 12m en 16m kabel nodig hebben, terwijl de standaard kabel maar 5m lang is. Ik kan mijn speakers zelf openen, maar de kabels lijken mij vastgesoldeerd aan de speaker zelf. Omdat ik zelf geen materiaal heb om te solderen en er ook niets van ken. Dacht ik kort bij de speaker de kabel af te knippen, een stuk bloot te leggen en met een kroonsteen de speaker verbinden met een nieuwe speakerkabel. Ik kan dan de kroonsteen mee in de speaker steken en de speaker dichtschroeven zodat de kroonsteen niet zichtbaar is. Met de nieuwe kabel ga ik dan tot aan mijn receiver waar ik hem aansluit. Lijkt dat jullie een goede oplossing of toch maar beter solderen? Ik vind in de handleiding of op internet ook niet direct iets terug over de dikte van de speakerkabel van mijn speakers. Welke dikte zouden jullie adviseren om te gebruiken?

25hfn6a.jpg


Een laatste probleem is de subwoofer. In mijn huidige systeem heb ik een passieve subwoofer. Bij de Denon zou ik een actieve subwoofer nodig hebben. Het lijkt mij allemaal wat gepruts om die passieve subwoofer actief te maken via een versterker (weer een extra apparaat). Dus ik zou die subwoofer eventueel weglaten of vervangen door een nieuwe actieve subwoofer. Iemand adviezen over een degelijke, maar niet al te dure subwoofer? Bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Stijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Kabel verlengen van uw speaker is normaal geen probleem.
Kroonsteentjes gebruiken ook niet echt en anders van die nijpertjes gebruiken.

Dan betreffende de plus of min.
Je kan dit normaal testen door er effe een gelijkstroom op te zetten ( batterij of dergelijke ) maar niet te lang natuurlijk.
Als de cone terugtrekt moet Je de polariteit omdraaien ....dus andere geleider is de plus.
Je kan het ook horen maar dat is iets moeilijker.
Speel een muziekstuk af met wat basgeluid en luister naar de speaker.
Draai de draden om en luister weer.
De manier wat de mooiste volle bas gaf is de juiste manier om aan te sluiten.

Infeite heeft een speaker niet echt een plus en minpool want geluid is wiSselspanning dus verkeerd aansluiten zal bijna nooit verkeerde gevolgen hebben alleen slechte klank.

Betreffende de sub... genoeg andere mensen die u daarbij raad kunnen geven op dit forum.
Ikzelf gebruik de DB1 van B&W en kan ik ook aanraden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
De kabel met de zwarte streep is uw min.

Voor uw subwoofer kan je ook eens kijken naar de Pioneer VSX-S520 - deze heeft namelijk 6 kanalen waarmee je je huidige subwoofer zou kunnen hergebruiken. Maar heel eerlijk mij lijkt de combinatie X2300W + aparte subwoofer een beter oplossing.. een subwoofer vereist vaak een zwaardere versterking en die Pioneer is niet het meest powerful model.. is ook een slimline model.

Wat zou je budget zijn voor dit alles?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deroose

New Member
18 jan 2017
15
0
4
Bedankt voor jullie reacties!

Ik had qua budget eerst 500 EUR vooropgesteld. Ik kwam dan eerst uit bij de Denon AVR-X1300W. Maar de 2300W was geen enorme meerprijs en iets over budget en lijkt me toch iets degelijker naar de toekomst toe, vooral naar eventuele uitbreidingen toe. Daarom dat ik zou opteren voor de 2300W. Nu met de subwoofer erbij zal ik sowieso een flink stuk boven mijn vooropgesteld budget zitten. Laat ons zeggen dat ik all-in (receiver + subwoofer + extra kabels en toebehoren) toch max. er 750 EUR aan zou willen geven.

Die DB1 ziet er vet uit, maar ligt voorlopig wat te ver boven mijn budget :$ Ik heb ondertussen eens rondgekeken op coolblue en daar raden ze de Jamo Sub 210 aan als "beste keuze. Ziet er mij nog een degelijke budget subwoofer uit die misschien goed is om mee te starten. Iemand daar soms ervaringen mee of alternatieven rond de 150 a 200 EUR?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Deroose zei:
Iemand daar soms ervaringen mee of alternatieven rond de 150 a 200 EUR?
Je kan eigenlijk voor deze vraag best een onderwerp in het aankoop advies deel aanmaken. Op die manier kan m'n jouw beter helpen met de subwoofer / receiver, het is zoals je zelf wenst ;).

Alvast welkom!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Die Jamo gaat niet de meest spannende subwoofer zijn. Ik kan wel als tip meegeven om eens te mailen naar Marcel van H&C Hifi, hij verdeelt Denon/Marantz receivers en Klipsch speakers/subwoofers en zit heel erg goed met zijn prijzen, vaak veel beter dan sommige online winkels en service is ook dit in orde. Je moet wel even mailen voor een actuele prijs, zijn website heeft enkel de richtprijzen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deroose

New Member
18 jan 2017
15
0
4
luckske zei:
Die Jamo gaat niet de meest spannende subwoofer zijn. Ik kan wel als tip meegeven om eens te mailen naar Marcel van H&C Hifi, hij verdeelt Denon/Marantz receivers en Klipsch speakers/subwoofers en zit heel erg goed met zijn prijzen, vaak veel beter dan sommige online winkels en service is ook dit in orde. Je moet wel even mailen voor een actuele prijs, zijn website heeft enkel de richtprijzen.
Bedankt voor de tip. Dat ga ik zeker eens doen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
i.v.m kabeldikte, hoe langer de afstand hoe dikker je speakerkabel..
voor 12 tot 20 m gebruik je best 2.5 mm tot 4 mm kabel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deroose

New Member
18 jan 2017
15
0
4
krikri zei:
i.v.m kabeldikte, hoe langer de afstand hoe dikker je speakerkabel..
voor 12 tot 20 m gebruik je best 2.5 mm tot 4 mm kabel
Beste krikri, bedankt voor je advies! De originele kabel is 7m. Ik heb geen idee van de dikte, maar ik vermoed dat dit een vrij beperkt minimum van 0,35mm of max 0,75mm zal zijn. Is het in die zin een probleem dat ik een kort stuk van mijn originele kabel aan de speaker zelf hergebruik? Dat ik dus met een nieuwe 4mm kabel over een lengte van +/- 20m ga en dat nadien verbind met dat stukje originele kabel die veel minder dik is via een suikertje. Originele kabel zou nog een 15-20 cm zijn. Het is omdat ik van horen zeggen heb dat in zo een geval het zou zijn alsof de hele kabel slechts de capaciteit heeft van het dunste stuk kabel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Voor die Sony luidsprekers zou ik mij daar niet te veel zorgen over maken en deze inderdaad met een suikertje vast maken. De kans dat je iets merkt van een dikkere kabel bij die Sony speakers is denk ik vrij klein. Met oog op de toekomst en misschien later boekenplanken zou ik inderdaad wel kiezen voor dikkere kabel al te leggen achter uw plinten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deroose

New Member
18 jan 2017
15
0
4
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Deroose zei:
Ok, bedankt luckske! Ondertussen ook 2e hands wat aan het rondkijken en aan het overwegen staande achterluidsprekers te kopen indien ik een mooi setje op de kop kan tikken. Net deze Pioneer luidsprekers tegengekomen:

https://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/luidspreker/pioneer-tower-speakers-327135596.html

Moest het iets worden kan ik onmiddellijk naar beide speakers een kabel van 4mm² trekken en is ook dat probleem opgelost
1f606.png
Als je dan toch 2e hands op zoek gaat naar betere speakers, zou ik ineens zoeken naar echt "deftige" (lees: niet uit een AiO set) speakers. Ten eerste ga je dan niet echt een Subwoofer nodig hebben (deftige speakers zonder subwoofer klinken beter dan slechte speakers met subwoofer). Uw receiver is echt redelijk deftig dus dan is het wat zonde om daar niet wat deftigere speakers aan te hangen.
Er zijn ondertussen echt wel goeie speakers die niet extreem veel kosten (Q Acoustics en Boston Acoustics komen zo in mij op, maar er zijn er ongetwijfeld nog).
 
Laatst bewerkt door een moderator: