• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Review: Xtrem Daylight 0.9 (Alternatief voor Black Diamond)

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Xtrem Daylight 0.9</strong> Bij het volgen van de berichten bij onze noorderburen trok dit onbekende scherm van Franse makelij en mogelijks alternatief voor een Black Diamond mijn aandacht. Aangezien ik nogal een kritisch kijker ben en intussen toch al zelf een jaartje in een sterk verduisterde ruimte projecteer. Drong een M&G bij Dynky zich aan om dit scherm toch maar eens met eigen ogen te kunnen aanschouwen.

Uitvoering van het rolscherm. Het gaat hier om een non tensioned Daylight 0.9 Dynamic Black Contour scherm. DBC betekent zoveel als een scherm zonder zwarte omranding of zwarte backdrop aan de bovenzijde, wat dus de vrijheid geeft om zo groot te projecteren als je wil en aangezien het scherm zelf dusdanig donker is geeft dat een subjectief zwarter beeld en hoger contrast. waar je niet projecteert is m.a.w. dusdanig donker dat een aparte zwarte rand overbodig wordt, door sommigen zelfs als storend wordt ervaren, want je ziet dan een rand rond een (beeld)rand.

De ruimte waar het scherm staat opgesteld: De woonkamer is eigenlijk compleet wit! Hier valt met een Xtrem Dayllght 0.9 scherm tov een standaard wit scherm een wereld van verschil te behalen.

Algemene afwerking en bediening: In het kort, hier valt echt niks op aan te merken.

Kijkervaring: Het rolscherm is perfect vlak, wat mij betreft een voltreffer. Geen hinderlijke zaken zoals korrels, glowing, verkleuring of andere storende elementen in het beeld waar te nemen.

Maar het mooiste aan dit scherm in deze lichte ruimte, is de zwart en contrastwaarde die behouden blijft. Zelfs met de (sfeer) verlichting aan is de beeldweergave echt nog te genieten. Iets waar ik in mijn verduisterde zolderkamer met een gedimde ledstrip al zeer snel last van heb is hier absoluut geen sprake van. Het geprojecteerde beeld qua Lichtoutput op het scherm benaderd met het licht aan ongeveer hetzelfde beeld als met het licht uit.

Ook zeer mooi om zien is de zwarte band boven en onder de film, die nu geheel in het doek verdwijnt, hier is geen nood aan masking.

<strong>Besluit
Dit scherm tov is me zo goed bevallen dat het zeker op mijn verlanglijstje staat, in mijn geval zou het dan een spanscherm worden.

Mijn bevindingen van dit mooie “Black Diamond “ alternatief zijn zeer positief uitgevallen. Waarbij de vraag rijst of die 40% meerprijs aan een Black Diamond die ik in de bouwfase van m’n HT in overweging had genomen wel in evenredigheid zal staan.

Nog eens bedankt voor de luistersessie en de gezellige kijkavond
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Mooie review Rik, maar waarom zou je zo'n scherm in huis halen als jouw projectie-omstandigheden behoorlijk ideaal zijn ? Dit soort schermen is leuk voor kamers waar niet helemaal te verduisteren valt, maar dat kan je van de RelaxRoom niet echt zeggen hé... Of laat jij toch graag wat licht branden tijdens het projecteren ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Mooie review Rik, maar waarom zou je zo'n scherm in huis halen als jouw projectie-omstandigheden behoorlijk ideaal zijn ? Dit soort schermen is leuk voor kamers waar niet helemaal te verduisteren valt, maar dat kan je van de RelaxRoom niet echt zeggen hé... Of laat jij toch graag wat licht branden tijdens het projecteren ?
Thnx, en goeie vraag trouwens
1f609.png
Zelfs in een sterk verduisterde ruimte zijn er met deze schermen nog behoorlijk heel wat winst in beeldkwaliteit te behalen! Ook zou het gekibbel om wat sfeerverliching in de "Relaxed Room" hier tijdens het film kijken ook geen probleem meer kunnen vormen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Mooie review!

Heb je al eens gedacht om zelf masking te maken voor je Kingpin scherm? Dit zou ook mooier kijken heb ik al gelezen.

Het staat op mijn todo lijstje om eens te doen als mijn paneeltjes hangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Masking zat ik hier ook een hele tijd aan te denken, maar het lijkt mij wel heel wat gedoe, vooral om alles netjes weg te werken.

Ik denk er nog verder over na...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Xenomorph" data-link="https://home-theater.be/topic/1214-review-xtrem-dayllght-0-9-alternatief-voor-black-diamond/?postID=30889#post30889"> Mooi maar zal wel héél donker worden in 3D! Website werkt al niet meer! andere bron: [url="http://www.homecinema-fr.com/forum/ecrans-de-videoprojection/ecrans-xtrem-screen-daylight-0-9-video-cinemask-p-28-t30051175.html zei:
http://www.homecinema-fr.com/forum/ecrans-de-videoprojection/ecrans-xtrem-screen-daylight-0-9-video-cinemask-p-28-t30051175.html[/url] </woltlab-quote> Aangezien 3D bij me niet de hoogste prioriteit heeft, wegen de andere voordelen meer door
1f609.png



broodro0ster zei:
Mooie review!


Heb je al eens gedacht om zelf masking te maken voor je Kingpin scherm? Dit zou ook mooier kijken heb ik al gelezen. Het staat op mijn todo lijstje om eens te doen als mijn paneeltjes hangen.
<woltlab-quote data-author="nielvm"] Masking zat ik hier ook een hele tijd aan te denken, maar het lijkt mij wel heel wat gedoe, vooral om alles netjes weg te werken.

Ik denk er nog verder over na...
Zie dit praktisch om mooi uit te werken niet zo echt voor ogen, daarentegen wat doe je bv met een film zoals "The Dark Knight" waar het beeldformaat voortdurend verspringt
biggrin.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Geen masking bij zo'n films :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Leuke review! Had ik nog niks over gelezen. Klinkt heel aantrekkelijk. Dus met dergelijk spanscherm heb je geen zwarte rand/kader meernet zoals de black diamond? Dus voor mij, zou ik groter kunnen gaan? Zijn ze ook zo duur? Hoe zijn ze voor 3d?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Bedankt voor de review! Ik was erg benieuwd naar de kwaliteit en het heeft blijkbaar echt niet teleurgesteld. Mooie zaak dat dit soort schermen meer betaalbaar worden, toch zeker t.o.v. Black Diamonds!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Morgen es kijken, prijzen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Huh ik snap het niet. Die randen blijven er wel degelijk bij spanscherm BV een 16:9 scherm van 2m17 breed heb je nog altijd maar 2m beeld (breed), idem als kingpin dus Ik dacht dat je geen randen had? Een black diamond daarentegen als je daar een afmeting van 2m17 breed hebt, krijg je ook een image van 2m17...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Skank zei:
Huh ik snap het niet. Die randen blijven er wel degelijk bij spanscherm BV een 16:9 scherm van 2m17 breed heb je nog altijd maar 2m beeld (breed), idem als kingpin dus Ik dacht dat je geen randen had? Een black diamond daarentegen als je daar een afmeting van 2m17 breed hebt, krijg je ook een image van 2m17...
Volgens mij is dat niet echt een functie van het doek, maar van het ontwerp van het frame? Bij Black Diamond zijn ook enkel de "zero edge" spanschermen zonder rand.

Met zo drop-down schermen lijkt me dat enigszins anders omdat daar geen constructie nodig is om het scherm op te spannen aan een frame.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zijn er nog andere merken met zero edge spanschermen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Argh Ook int frans Hoe is dat scherm in vgl tot Kingpîn screen? en in vgl tot die andere daylight? Zijn er afmetingen ergens? Prijs?


Hebben die trouwens geen site? ipv forum
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Skank zei:
Argh Ook int frans Hoe is dat scherm in vgl tot Kingpîn screen? en in vgl tot die andere daylight? Zijn er afmetingen ergens? Prijs?


Hebben die trouwens geen site? ipv forum
Ik zou zeggen, vuur al je vragen eens af naar dit adres </strong><strong><woltlab-metacode data-name="email" data-attributes="WyJjb250YWN0QHh0cmVtc2NyZWVuLmNvbSJd"></woltlab-metacode>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ziet er wel erg lekker uit dat reference zero edge scherm prijs zal dat ook wel zijn zeker
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
De prijs staat vermeld in die review: 3200 euro voor 2m50
1f922.png
Dat is misschien 40% minder dan de SI's, het blijft belachelijk veel geld voor een scherm.
 
Laatst bewerkt door een moderator: