• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Robuustere oplossing verlichting

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik zoek momenteel eigenlijk een robuustere oplossing om mijn verlichting slim te maken.
Hue is leuk, maar eigenlijk niet goedkoop. Ik denk dat dat wel moet kunnen of ben ik verkeerd?

Nu ben ik alles rond die bridge aan het bouwen, maar ik zou liever alles in mn meterkast willen en niet meer afhankelijk zijn van zigbee.

Wat heb ik dan nodig?
Klopt het als ik zeg dat ik een printplaat moet hebben met relais (voor aansluiten lamepn) en een printplaat met digital inputs. (voor mn drukknoppen).
Dit alles moet dan te connecteren zijn met home assistant (waardoor dan de link met google home ook ok is)

Klopt dit?
Wat zijn er goeie borden?
Bestaan er bv iftt borden?

Ik denk dat Jan hier wel weg mee kan :p
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Hoe is je bedrading in huis? Klassieke 3 draden (+ - & aarding) of heb je meer voorzien?

Heb ook iets nieuw ontdekt. Maar moet alles nog eens goed doorlezen. Heeft wel een potienteel volgens mij..

 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Er bestaan Z-Wave DIN modules, ZigBee helaas niet gevonden. Maar er zijn ook andere alternatieven, als alles bedraad toekomt naar je kast kan je bv ook KNX modules gebruiken (kun je linken in HASS etc.).

Je hebt geen Hue nodig voor ZigBee, alternatieven genoeg. Heb zelf ook mijn Hue Bridge buiten gesmeten, maar gebruik wel alles op ZigBee. (Komt later mss z-wave bij)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hoe is je bedrading in huis? Klassieke 3 draden (+ - & aarding) of heb je meer voorzien?

Heb ook iets nieuw ontdekt. Maar moet alles nog eens goed doorlezen. Heeft wel een potienteel volgens mij..


Ik werk met lichtbekabeling naar de kast, en drukknoppen naar de kast
Dus niet klassiek
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Er bestaan Z-Wave DIN modules, ZigBee helaas niet gevonden. Maar er zijn ook andere alternatieven, als alles bedraad toekomt naar je kast kan je bv ook KNX modules gebruiken (kun je linken in HASS etc.).

Je hebt geen Hue nodig voor ZigBee, alternatieven genoeg. Heb zelf ook mijn Hue Bridge buiten gesmeten, maar gebruik wel alles op ZigBee. (Komt later mss z-wave bij)

Dat is het net, ik wil niet op z-wave of zigbee.. dat heb je niet nodig als je een goeie module hebt, waardoor het ook betrouwbaarder is en je minder onderhevig bent aan mogelijke storingen. Ik wil niet tientallen van die zigbee modules kopen om mn lampen te kunnen schakelen. Ik wil 1 module of 2 met in en outputs

KNX modules idd
Maar ik dacht ook aan iftt modules (die zouden ook bestaan)

Je hebt idd geen hue nodig voor zigbee,, maar dan heb je wel iets anders nodig ipv de bridge, om die zigbee te ontvangen.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Dus je kan domotica doen... Dat is altijd goedkoper dan alternatieven als Hue. Ik gebruik Hue omdat ik klassieke bedrading heb...

Ik werk bij Velleman. Daar verkopen we Velbus als domotica systeem.. Vergelijkbaar met Niko maar wij blijven support leveren. Niko maar 10 jaar..
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri and Philip

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Idd keuze genoeg voor domotica in de kast.

Hou wel rekening dat je mss buiten je verlichting nog een draadloos protocol zoals zigbee of z-wave wil houden voor bv. sensoren, rookmelders, etc ... Of als je dat ook allemaal via kabel kan doe, zoveel te beter! :)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Idd keuze genoeg voor domotica in de kast.

Hou wel rekening dat je mss buiten je verlichting nog een draadloos protocol zoals zigbee of z-wave wil houden voor bv. sensoren, rookmelders, etc ... Of als je dat ook allemaal via kabel kan doe, zoveel te beter! :)

Das wel waar idd.
Daarvoor zal ik idd nog zigbee , z-wave nodig hebben

Maar om terug te komen op de vraag in openingspost... enig idee?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth

Is zoiets iets?
Is dit ook allemaal haalbaar op te programmeren?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Cloud gebaseerd lijkt me als ik dit zo snel lees, tja kan haast niet anders met IFTTT. Dus geen internet thuis betekent ook dat het spul niet meer werkt in je huis.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Cloud gebaseerd lijkt me als ik dit zo snel lees, tja kan haast niet anders met IFTTT. Dus geen internet thuis betekent ook dat het spul niet meer werkt in je huis.

Ik dacht dat LAN genoeg was..
Ik zou dat wel zeker moeten zijn

ofzoiets



Ik ken het merk wel totaal niet.
Kreeg ook dit op tweakers : Alternatief kan bijvoorbeeld de inzet van meerdere ESP's met bijvoorbeeld ESPHome voor naadloze integratie in HA.
ESP's?
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Heel interessant, ga dit ook volgen. Ik was ook aan het kijken naar Philips Hue, maar de kosten lopen dan inderdaad flink op en je limiteert jezelf ook wel een beetje met de lampkeuze. Op dit moment moet ik nog van 0 beginnen, dus heb nog de keuze.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Nooit fan geweest van 1 toestel om heel het huis aan te sturen. Als het stuk gaat dan zit je zonder licht en de kans is dan nog eens groot dat je het niet meer kan krijgen na x jaar. Dan vervang ik liever mijn dimmers/teleruptors door Zigbee modules. Momenteel zijn er nog geen DIN Zigbee rail modules, maar dat komt zeker nog.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Nooit fan geweest van 1 toestel om heel het huis aan te sturen. Als het stuk gaat dan zit je zonder licht en de kans is dan nog eens groot dat je het niet meer kan krijgen na x jaar. Dan vervang ik liever mijn dimmers/teleruptors door Zigbee modules. Momenteel zijn er nog geen DIN Zigbee rail modules, maar dat komt zeker nog.

Gaat je zigbee module (bridge) kapot, zit je ook zonder
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Weinig feedback.
Gaan jullie dan allemaal een tiental of meer van die zigbee modules gebruiken?
Dergelijke module lijkt me toch veel handiger...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Mmm iets interessants gevonden denk ik


integreert ook mooi

 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Zoals ik al eerder in eerdere posts geschreven heb. Deze soort DIN-rail ethernet relay modules heb je in tientallen smaken en dat kan idd een oplossing zijn als je vb vandaag al drukknoppen gebruikt. Dan is het een kwestie van de druk-knoppen naar "Inputs" te brengen van deze module en daar iets mee te doen. Zo hou je ook de mechanische werking hé en kan je additioneel je lampen sturen met "logic".
Vele van dit soort (DIN) relay doosjes zijn te integreren met de meest gangbare HA oplossingen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Zoals ik al eerder in eerdere posts geschreven heb. Deze soort DIN-rail ethernet relay modules heb je in tientallen smaken en dat kan idd een oplossing zijn als je vb vandaag al drukknoppen gebruikt. Dan is het een kwestie van de druk-knoppen naar "Inputs" te brengen van deze module en daar iets mee te doen. Zo hou je ook de mechanische werking hé en kan je additioneel je lampen sturen met "logic".
Vele van dit soort (DIN) relay doosjes zijn te integreren met de meest gangbare HA oplossingen.


Dus jij zou ook deze oplossing kiezen?

Hoezo tientalle soorten?
Ik vind er maar weinig

Deze die ik voorstel is ook de relais en de input modules apart, ipv samen.
Kan dat ook samen?

Is dit alles betrouwbaar?

Vraag is ook met bovenstaande of ik beide kan koppelen zijn de inputs en de relais...


Dit lijkt me ook een stuk goedkoper dan afzonderlijke modules niet?
Any withdraws?