• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Slimme verwarming

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Topic ivm slimme verwarming.
Mijn huidige situatie.

Ik heb 2 circuits
Circuit 1: thermostaat type viesmann vitotrol 200, deze stuurt de vloerverwarming op het gelijkvloers aan (geen chauffages daar)
Circuit 2: thermostaat zelfde type in badkamer ouders, deze stuurt meerdere chauffages aan:
- badkamer ouders
- badkamer kids
- slaapkamer kids (2)
- Zolder

Nu is de vraag... Of ik er goed aan zou doen alles slim te maken.

Indien ja, hoe? Slimme thermostaten gebruiken? Slimme thermostaatkranen gebruiken? Icm temperatuurmeters...
Nu heb ik boven ook thermostaatkranen op de chauffages (niet slim) maar als ik alles wil regelen, stel bv in slaapkamer kids X wil ik het warm.
Dan moet ik eerst alle kranen dichtdraaien op circuit 2 behalve die van kids X (die moet ver genoeg open) en vervolgens moet ik de thermostaat in badkamer hoger zetten dan dat de temp daar is, anders schiet hij niet in gang.
Verre van ideaal dus.

Wat en hoe doen?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Eerlijk ? Buiten het showgehalte ga je nooit iets nuttig/besparing doen met dit soort complexe sturing "slim" te maken, het kan nog een stuk instabieler en ik gok dat je verbruik niet zal dalen....integendeel...
Wat wil je bereiken met dat "slim" maken van héél die setup ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Bepaalde kamers onafhankelijk opwarmen, en liefst gewoon vanzelf :)
Dus bv kamer X opwarmen zonder dat ik overal moet gaan open/dichtdraaien etc
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Tja dan moet je mischien kijken naar inderdaad zo'n (zone)systeem met een aantal eletronische ventielen met temp-meting? Danfoss ? Netatmo etc hebben dat allemaal wel.
En een centrale sturing om de ketel aan te sturen. Moet je wel kijken of het aan/uit sturing is dan wel een modulerende sturing etc.
Maar alles opgeteld ga je wat centen kwijt zijn denk ik...vb zeker 100 euro per radiator ofzo.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Om ook een voorbeeld te geven.
Op de thermostaat kan ik volgende settings kiezen
:- uit
- alleen warm water
- warm water en verwarming
- spaarstand (iets lagere temperatuur voor korte periode bv boodschappen)
- party stand (iets langer verwarmen)

Ik vergeet die zaken aan te passen, zo staat hij al de hele zomer warm water en verwarming aan maar wel in spaarstand :)
Ook als ik op vakantie ga...
Om dergelijke zaken automatisch te laten lopen ,kan ik wel winst boeken toch?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ik heb hier ook Viessmann hangen.
Tja als wij met verlof gaan kost met mij letterlijk 20seconden om effe de vakantie-modus dag vertrek - dag terugkomst in te stellen.
Hetzelfde voor verwarming. Het als het stookseizoen stopt (vb einde maart/begin April) druk ik efkes op de knop et voila, enkel warm-water tot oktober/november wanneer het stookseizoen begint.

Hier zit alles op vloerverwarming, zaken als "nachtverlaging" enz is allemaal niet zo relevant hier omdat de woning best ok is qua isolatie.
"winst boeken" en effectief financieel uitsparen zijn 2 verschillende dingen natuurlijk.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik weet dat het aanpassen op de thermostaat niet lang duurt, echter wij vergeten het gewoon.
Vandaar dat ik wel denk "winst te boeken" als het automatisch zou gaan.
Als je enkel vloerverwarming hebt scheelt dat ook, maar ik heb radiatoren hangen hier en daar boven.. dus...
Dus ik zie volgende voordelen in:
- inschakelen wintermaanden verwarming
- uitschakelen verwarming zomermaanden
- uitschakelen verwarming en warm water op reis
- uitschakelen vloerverwarming snachts en niet aanwezige periodes
- apart kunnen schakelen radiatoren
- de pomp voor de vloer verwarming niet 24/7 laten draaien (wel zorgen dat hij niet vastloopt)

Ik denk dan aan tado of honeywell evohome
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Uw vloerverwarming zou ik ‘s nachts niet uitschakelen. Constante temperatuur zal u waarschijnlijk minder energie kosten want je hebt een recente woning hè?
Een collega heeft Tado op zijn radiatoren en is daar content van.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Inderdaad, vloerverwarming moet je niet afzetten ‘s nachts dat kost meer aan energie om je vloer terug op te warmen. Ik zet de verwarming wat hoger in de herfst en in de lente zet ik het terug minder, voor de rest kom ik daar niet aan. Ik heb dezelfde setup als jij, boven radiatoten en in de badkamer de thermostaat. Nu hebben we ook airco in de slaapkamers en zetten we de radiatoren niet meer op, de airco zorgt voor de verwarming.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Uw vloerverwarming zou ik ‘s nachts niet uitschakelen. Constante temperatuur zal u waarschijnlijk minder energie kosten want je hebt een recente woning hè?
Een collega heeft Tado op zijn radiatoren en is daar content van.
Wel schijnbaar is dat toch niet zo...
Die tado heeft hij dan zonder thermostaat?
Of met?
Want zonder kan ik dat toch niet sturen?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Inderdaad, vloerverwarming moet je niet afzetten ‘s nachts dat kost meer aan energie om je vloer terug op te warmen. Ik zet de verwarming wat hoger in de herfst en in de lente zet ik het terug minder, voor de rest kom ik daar niet aan. Ik heb dezelfde setup als jij, boven radiatoten en in de badkamer de thermostaat. Nu hebben we ook airco in de slaapkamers en zetten we de radiatoren niet meer op, de airco zorgt voor de verwarming.
Das nog duurder dan.. via elec verwarmen
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Wel schijnbaar is dat toch niet zo...
Die tado heeft hij dan zonder thermostaat?
Of met?
Want zonder kan ik dat toch niet sturen?
De energiecoordinator raadt ons aan om de vloerverwarming zelfs aan te laten als je 1 week weg bent. Heropwarmen zou meer energie kosten.
Hij van die Tado thermostatische kranen en dat is met zo'n draadloos thermostaatje zeker?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
De energiecoordinator raadt ons aan om de vloerverwarming zelfs aan te laten als je 1 week weg bent. Heropwarmen zou meer energie kosten.
Hij van die Tado thermostatische kranen en dat is met zo'n draadloos thermostaatje zeker?

Die kranen kun je kiezen met of zonder themostaat dacht ik.
Maar daarmee stuur je dan je ketel toch niet aan
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Nee, dat is puur om de kamers automatisch te verwarmen. Voor uw thermostaat is het dus iets moeilijker. Geen idee hoe je dat kan aanpakken.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik zit hier ook een beetje naar te kijken. Uiteraard wel andere situatie met mij. Enkel radiatoren, geen vloerverwarming en maar 1 kring.

Momenteel een oude thermostaat met weinig instellingen die soms moeilijk is in te stellen. Niet al mijn radiators hebben thermostaat knoppen momenteel. Ik wil vooral sommige ruimtes apart kunnen verwarmen. Daarbij denk ik aan bureau of een badkamer.

Mijn living/keuken/eetkamer is 1 grote ruimte. Dus die verwarmen wanneer je overdag enkel in bureau zit is veel energie verbruik. Verwarming via gas, geen zonnepanelen.

Ik dacht aan een tado, bosch of netatmo thermostaat met enkele thermostaat knoppen voor radiatoren om die apart te kunnen bedienen. Soms zijn er zo’n start pakketten in promo. Nest is geen optie gezien je dit niet kan combineren met extra thermostaat knoppen aan radiator.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Nee, dat is puur om de kamers automatisch te verwarmen. Voor uw thermostaat is het dus iets moeilijker. Geen idee hoe je dat kan aanpakken.
Ja maar als ge op de kring een thermostaat hebt, en je zet zo'n kranen op die radiatoren dan nog zal die kamer niet opwarmen he, ookal zet je er zo'n kranen op.
Zolang de thermostaat geen signaal geeft, mag je die kranen zo ver openzetten als ge wilt
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik zit hier ook een beetje naar te kijken. Uiteraard wel andere situatie met mij. Enkel radiatoren, geen vloerverwarming en maar 1 kring.

Momenteel een oude thermostaat met weinig instellingen die soms moeilijk is in te stellen. Niet al mijn radiators hebben thermostaat knoppen momenteel. Ik wil vooral sommige ruimtes apart kunnen verwarmen. Daarbij denk ik aan bureau of een badkamer.

Mijn living/keuken/eetkamer is 1 grote ruimte. Dus die verwarmen wanneer je overdag enkel in bureau zit is veel energie verbruik. Verwarming via gas, geen zonnepanelen.

Ik dacht aan een tado, bosch of netatmo thermostaat met enkele thermostaat knoppen voor radiatoren om die apart te kunnen bedienen. Soms zijn er zo’n start pakketten in promo. Nest is geen optie gezien je dit niet kan combineren met extra thermostaat knoppen aan radiator.

Bij jou vind ik het dan wel makkelijk en zou ik idd voor tado ofzo gaan.
Netatmo dan weer niet en nest ook niet.
Kijk es op die site die ik hier gisteren/eergisteren zette... die doet altijd acties , nu ook op tado