• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Slimme verwarming

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Tink ken ik. Maar ik gebruik meestal pepper. Daar worden alle promoties van sites gepost.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ja maar als ge op de kring een thermostaat hebt, en je zet zo'n kranen op die radiatoren dan nog zal die kamer niet opwarmen he, ookal zet je er zo'n kranen op.
Zolang de thermostaat geen signaal geeft, mag je die kranen zo ver openzetten als ge wilt
Weet niet hoe hij dat doet.
Maar als je in de badkamer ook zo'n Tado zet en je stelt die in op 23°C en de thermostaat staat op 24°C, zal hij wel opwarmen. Maar geen idee als dat dan ook weer nadelen heeft.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Zo'n slimme thermostaat is toch niet zo evident... Omdat ik 1 kring heb, betekent het dat ik op al mijn radiatoren zo'n slimme radiatorknop moet plaatsen. Gezien die +/- 50 euro kosten komt dat op veel geld... Jammer. Ik had gehoopt dat de thermostaat in mijn grote ruimte (keuken / living / eetkamer) waar 12 radiatoren staan die slimme knoppen volledig konden vervangen. In de resterende ruimtes zou ik dan die slimme radiatorknoppen geplaatst hebben. Ipv 300 euro komt het daardoor op 800 euro. Bij die 800 heb ik zelfs nog steeds niet alle radiatorknoppen vervangen omdat in sommige ruimtes de verwarming niet gebruikt wordt (inkomhal, berging, wc, slaapkamers).
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Wacht he :)
Wtf 12 radiatoren in uw living/keuken ?????
Miljaar, time to change lol, hou jij dan nog ruimte over om iets te plaatsen? :)

Maar je kan toch perfect doen zoals je zegt.
Je zet zo'n slimme thermostaat in je living... en laat de oude knoppen op die 12 staan, die je volledig openzet.
Vervolgens regel je de temperatuur met die ene thermostaat
Done
Daarna plaats je de resterende chauffages op zo'n slimme radiatorknop
Waarom zou dat niet gaan?
Je hoeft overigens ook niet direct ALLE knoppen te doen van die resterende ruimtes. Je kan perfect mixen
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Living / keuken / Eetkamer / Berging / Bureau. Gelijkvloers is 1 grote ruimte buiten de inkomhal, wc en waskot/douchekot. In de grote ruimte staan samen 9 radiatoren. Buiten die in keuken en 2 in de living staan die allemaal aan een raam. Dat is redelijk normaal...

2efx7d6.png


RT = Radiator met thermostaatknop
R = Radiator met gewone knop
D = Deur
T = Thermostaat

Maar volgens een expert op Tweakers betekent dit dat je 2 opties hebt. Allemaal slimme radiatorknoppen of nieuwe kring maken met enkel die radiatoren op die in de grote open ruimte staan. Dus ik moet er sowieso 9 kopen. Dan nog paar extra voor studiekamer, badkamer en waskot.

Kameraad van mij heeft het systeem van honeywell evohome en die heeft ook al zijn knoppen moeten vervangen. Dus lijkt mij logisch dat ik het ook ga moeten doen. Uiteraard niet direct voor alles maar toch wel redelijk veel op begin...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Radiator met gewone knop is dan gewoon open en toe?

Sorry maar ik snap niet waarom dat niet zou kunnen, moet je me toch es uitleggen.
Als je een thermostaat hangt in de living, stuurt die toch je ketel aan? Maw aan of uit.
Dus zelfs als je alle kranen laat zoals ze zijn, en je hebt die ene kring, dan nog zou het toch moeten gaan
Het enige wat je dan moet doen is al je kranen manueel bedienen.... (met of zonder thermostatische kraan)

Wil je verder gaan, dan plaats je nieuwe kranen of anzondelrijke zones te maken en zo ook je ketel aan te sturen.
MAAR
Als je een thermostaat hangt in je living, hebben thermostatische kranen in je living eigenlijk geen zin he
Wat ga je doen, zeggen tegen je thermostaat in je living ik wil 21 graden, en dan tegen je thermostatische kranen in je living, ik wil 17 graden?
Waarom zet je dan je thermostaat niet op 17, snap je?

Ik zou beginnen met je thermostaat gewoon, en als je bv je bureau apart wil bedienen dan zet je daarop zo'n nieuwe thermostatische kraan die je ketel aanstuurt (hoewel je living zal meeverwarmen als je daar nog geen kranen hebt, tenzij je ze manueel bedient)
Berging en wc zou ik zelfs niet verwarmen
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Yep. Dat was mijn overtuiging ook. Maar ga nog eens checken met kameraad die verwarming aanlegt.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik zie niet veel nut om in zo'n grote "open" ruimte te gaan spelen met dit soort systemen. Je hebt daar behoorlijk wat elementen staan. De investering is niet weinig, haal je er nooit uit eigenlijk.
Je moet eerst analyze maken wat je doel is eigenlijk met die soort systemen. Besparen ? Puur een comfort-kwestie ? Combinatie ?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Die grote open ruimte is net de reden... Een ganse dag wordt enkel de bureau of studiekamer gebruikt. Maar omdat je die wil opwarmen moet je ook de grote ruimte opwarmen. Dat is volgens mij niet echt energieefficiënt. Dus niet omwille van een comfort maar eerder besparing. Als de investering rendabel is...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
De lucht gaat zich toch liggen vermengen etc, convectie etc. Heb je een idee of je een met LTV werkt ? (LVT=Lage Temperatuur Verwarming), vb radiatoren die serieus overgedimensioneerd zijn en dus vb maar water van 30-35°C gebruikt. Heb je een idee wat de aanvoer-temp van je CV-water is ?
Als je 1000 euro moet uitgeven zou ik ze eerlijk gezegd aan iets anders uitgeven....zit je goed qua dak-isolatie ?
Hoe zit het met je beglazing in deze grote ruimte ? Modern HR+/HR++/HR+++ beglazing ? Ongetwijfeld wel wat m² aan glas.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Die andere investeringen zullen iets hoger zijn 😉

Dak is 5 jaar geleden vernieuwd. Inclusief nieuwe isolatie. Dus dat zit ok. Ramen zijn van 2002. Dus niet modern. Maar gaat dus teveel geld kosten…

Radiatoren zijn ook zo oud en die nieuwe systemen bestonden toen nog niet vrees ik. Maar goed. Allemaal goeie punten. Ik moet dat geld ook niet uitgeven… Het is een idee dat ik nu onderzoek 😁
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Warme lucht stijgt, die zal zich inderdaad mengen maar nu ook niet zo dat dit uw ganse living zal verwarmen als je bv enkel de bureau doet; tov gans de ruimte verwarmen.
Dus eerlijk denk ik wel dat je dit zal merken.
Alle beetjes helpen
De andere investeringen zijn idd van een heel andere orde.
Persoonlijk zou ik dit in jouw geval echt in fases doen , en niet alles in 1
Moet je berging (moet toch koel zijn) en wc verwarmd worden? Indien niet, elimineren en een stop op?
Dan zou ik eetkamer/bureau en waskot van zo'n kranen voorzien , rest wachten en een thermostaat. Ga je helemaal niet aan 1000 euro zitten bij tado (nog niet de helft)
Hoe zit het eigenlijk met je bovenverdieping?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Die ruimtes moeten niet verwarmd worden. Daar staat de knop ook dicht 🙂

Bureau, waskot en 1 kamer moeten zeker knop hebben. Mijn idee was idd 3-4 knoppen en thermostaat. Dat kost €280. Maar als die thermostaat de radiatoren niet kan bedienen op de open ruimte heb ik idd een probleem. Het is dat wat ik wil checken met iemand dat er meer van kent.

Bovenverdieping wordt amper verwarming op gezet. Behalve dan in die bureau. Over die ruimtes maak ik mij geen zorgen. Wel indien ik alle knoppen moet vervangen door slimme in mijn grote open ruimte met 8 knoppen.

Normaal komt deze week kameraad langs. Dan kan hij dat eens bekijken. Dus zal allicht wel snel meer weten.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik zou niet weten waarom je de open ruimte niet kan bedienen met de thermostaat.
JE moet dan gewoon zorgen dat die huidige knoppen open staan.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Kameraad is langs geweest en die heeft toch ook gezegd dat alle knoppen vervangen moeten worden... Ook al staat de thermostaat in de open ruimte... Hij heeft ook zo'n systeem maar van Honeywell en heeft ze ook allemaal moeten vervangen.

Je kan uiteraard langzaam aan beginnen en maar enkel de ruimtes doen waar noodzakelijk. Maar gezien mijn grote ruimte met 7 radiators en dan nog minstens 2 nodig in andere kamers betekent dat ik aan een 500 euro knoppen zit + nog de thermostaat.