• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Smartphone vragen :)

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik moet er echt es een gedacht van maken, hoe ik te werk zal/moet gaan.
Nu bij een nieuwe telefoon terug maar eens duidelijk geworden, dat het een hekelpunt is...

1. backup van telefoon : apps, contacten, mail, berichtengeschiedenis enz: hoe doen jullie dit?
Android? Ios? Voor android kan dit naar google drive, voor ios via itunes neem ik aan? Probleem is nu voor google dat ik dit niet manueel kan.. (zou wel uitgerold worden) hoe doen jullie dit? Of doen jullie dit naar jullie NAS?

2. Fotos: blijven hekelpunt.. je kan sync zetten naar drive, dropbox, owncloud of je eigen nas? Welke foto app? Google heeft ook een eigen fotoapp... enz?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik heb een iPhone en maak backups via iCloud. Als je de iPhone WiFI verbinding heeft en hij is aan het opladen (ongeveer elke nacht dus), dan maakt hij automatisch 1 backup per dag.

Als ik een nieuwe iPhone koop, dan moet ik maar mijn iCloud account en password ingeven en download hij al mijn data. Als mijn iPhone wordt gepikt, dan koop ik mij gewoon een nieuw toestel en ben ik het slechte geval enkel de data van vandaag kwijt.
Als je niet via iCloud wilt werken kan je ook manueel via iTunes backuppen, maar dat doe ik zelden. Enkel als ik beta's van iOS probeer omdat het restoren via iTunes iets sneller gaat dan via iCloud.

Foto's worden ook in iCloud opgeslagen, maar die sync ik 1x per maand ook eens met m'n NAS.
Als je iCloud gebruikt kun je kiezen om foto's full res te bewaren op jouw iPhone of als low res. Als je een foto bekijkt op de telefoon zie je eerst een low res afbeelding en als je internet verbinding hebt, download hij de full res foto van iCloud. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn foto bibliotheek van 20GB naar 800MB is gekrompen.

Ik betaal 0,99euro per maand voor 50GB iCloud opslag. Dat is een half pintje per maand minder drinken en een zeer goeie verzekering voor m'n foto's en data.
En door die dat iCloud abbo van 12euro per jaar, kom ik toe met een iPhone van 64GB. Anders moest ik direct 170euro bijleggen voor het volgende model met 256GB.

Heb ook overwogen om over te stappen naar Android omdat iPhone vrij duur zijn, maar in al die jaren heb ik nog geen problemen gehad en het werkt enorm goed en betrouwbaar. Dus dan vind ik het minder erg om wat extra te betalen om geen kopzorgen te hebben.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Geen idee. Nog nooit een Android voor meer dan uur in m'n handen gehad.

Ik dacht dat je vroeg naar ervaringen in het algemeen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ok, heb het al gevonden
Volgende vraag
ik heb nu een ipad op mijn account staan
ik gok, not sure, dat mn vrouw haar iphone ook op mijn account staat
kids hebben ook een account, voor elk hun ipad

nu heb ik ook een ipad, en zou graag de oude ipad op vrouw haar naam zetten, en de nieuwe op mijn naam enz

Hoe zit dat nu precies met accounts bij apple?
dan zijn icloud accounts right? gekoppeld aan je eigen mailadres of niet?
Kan ik dit allemaal eens rechttrekken op eigen mail?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ok, heb het al gevonden
Volgende vraag
ik heb nu een ipad op mijn account staan
ik gok, not sure, dat mn vrouw haar iphone ook op mijn account staat
kids hebben ook een account, voor elk hun ipad

nu heb ik ook een ipad, en zou graag de oude ipad op vrouw haar naam zetten, en de nieuwe op mijn naam enz

Hoe zit dat nu precies met accounts bij apple?
dan zijn icloud accounts right? gekoppeld aan je eigen mailadres of niet?
Kan ik dit allemaal eens rechttrekken op eigen mail?
Ieder account moet een uniek emailadres hebben. Dus gewoon het best het mail adres van die persoon zelf. In jouw geval zou ik uw account wissen van de huidige ipad en een nieuw maken voor je vrouw en daarmee de iPad instellen als nieuwe iPad. Daarna log jij dan in met jouw account op de nieuwe ipad.

Als alles in orde is, kan jij een familie starten en jouw vrouw en kinderen uitnodigen onder jouw familie. Jouw vrouw en kinderen kunnen dan ook de apps gebruiken die jij hebt gekocht op jouw account. En evt. iCloud storage delen met elkaar als je dat gekocht hebt.

EDIT: Jouw vrouw haar iPhone onder jouw account zou ik dan ook niet doen. Het klote is wel dat ze waarschijnlijk alles kwijt is ze opgeslagen heeft in jouw icloud account. Maar ik kan je aanraden om 1 keer voor de korte pijn te gaan en te beginnen met individual accounts of je gaat later andere problemen tegen komen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Kan ik dat allemaal checken alvorens te beginnen? Wie weet staan mn kinderen al onder me?
Maar is het nu icloud adres of eigen mailadres? Tis daar altijd miserie mee.
Wisselen v accounts op ipad is geen probleem?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik zou zelfs liefst gewoon de ipad nr fabrieksinstellingen willen, hoe doe ik da? Gewoon clean beginnen
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Kan ik dat allemaal checken alvorens te beginnen? Wie weet staan mn kinderen al onder me?
Maar is het nu icloud adres of eigen mailadres? Tis daar altijd miserie mee.
Wisselen v accounts op ipad is geen probleem?
Ja, gewoon op de ipad naar Settings => iCloud => Family sharing gaan. Die familie is account gebonden en gaat niet weggaan als je de iPad wist.

Een iCloud account mag je aanmaken met jouw eigen email adres. Eenmaal je zo'n account hebt met eigen adres, stelt Apple voor om een icloud.com adres te bemachtingen, maar dit heb je niet per se nodig. Als je dit toch accepteert, dan kun je met beide mail accounts inloggen.

En inderdaad, gewoon wipen naar fabrieksinstelling lijkt me de beste methode. Dan ben je verplicht om nu alles 1 goed in te stellen. Accounts wisselen gaat wel, maar dat zit op verschillende plaatsen (icloud backup, imessage, facetime, appstore, ...) Als je met een clean install begint, gaat da automatisch overal goed staan.

Wipen doe je door naar Settings => General => Reset => Erase all content and settings te gaan.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
icloud account is dus of je eigen mail of een icloud.com adres
icloud adres is niet verplicht
family sharing is op icloud account en kan dus allemaal met eigen adressen

wat is dan nog apple id? ze maken het wel allemaal nie makkelijk lol
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Je zou de ipad van de vrouw wel onder mijn family zetten, en die van haar iphone niet? correct?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
icloud account is dus of je eigen mail of een icloud.com adres
icloud adres is niet verplicht
family sharing is op icloud account en kan dus allemaal met eigen adressen

wat is dan nog apple id? ze maken het wel allemaal nie makkelijk lol
Yep, Yep en Yep.
Apple ID of een iCloud account is gewoon hetzelfde.
Ik heb blijkbaar al family, mn kids zitten eronder
Waar is mn vrouw dan :p
Die moet je toevoegen he :D (evt. eerst een account laten maken onder haar naam indien ze dat nog niet heeft)
Je zou de ipad van de vrouw wel onder mijn family zetten, en die van haar iphone niet? correct?

Een Apple family is gebaseerd op accounts en niet op toestellen. Dus als jouw vrouw met haar Apple ID inlogt op haar iPad en iPhone, zitten beide toestellen onder de family.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mm blijkbaar heb ik op haar smartphone haar mailadres gebruikt voor haar icloud account
maar de store is wel op mijn account

hoe ik dat gedaan heb?
dan zou ik dat nu beter ook op haar ipad doen ?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Mm blijkbaar heb ik op haar smartphone haar mailadres gebruikt voor haar icloud account
maar de store is wel op mijn account

hoe ik dat gedaan heb?
dan zou ik dat nu beter ook op haar ipad doen ?
Zoveel te beter. Het store account kun je gewoon uitloggen en daarna opnieuw inloggen met jouw vrouw haar Apple ID.
Als zij dan in uw familie zit, is ze niks van aankopen kwijt.

Foto's, backups, contacten gaan met haar eigen account gesynced zijn.

Op haar iPad zou ik ook zorgen dat ze overal met haar eigen account is ingelogd.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Moet ze niet evenveel apps zien als op haar iphone, op de ipad? gezien ze dezelfde login gebruikt
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Nee.

Ps. Je hebt toch een ruim aaanbod van apps om je telefoon te backuppen? Ikzelf gebruik vb. Norton. Begrijp niet waarom je die omweg via apple wil maken?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
dat wil ik ook niet.
Maakt ook niet meer uit, heb al alles op mn nieuwe tel
geen probs met wifi trouwens
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb mn oude ipad dus nu op mn vrouw haar naam gezet, kan ik geen chrome en geen gmail app meer downloaden uit de store, omdat mn ipad het niet ondersteund? wtf, hij stond er eerst wel op he

wat nu