• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Sonos 5.1

Olikade

New Member
19 apr 2019
12
0
4
67
Beste


Wat is er nu relevant of waarneembaar.?


Ik twijfel tussen een soundbar Sonos met sub en 2 play
Soundbar of Beam met hdmi ?


Of Lg soundbar net als mij tv met hdmi aansluiting met atmos met dolby hts ...


Wat is eigenlijk het verlies dat ik zou hebben door een sonos met optische ingang te kopen qua effecten ?

Zijn dolly hts en atmos zo kwalitatief een must voor een surround ervaring

Wat mis ik als ik dit op een sonos dit zou afspelen


Bedankt voor jullie advies
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Ik heb mijn Sonos playbar setup vaarwel gezegd omdat die enkel maar dolby digital doet en dat vandaag gewoon achterhaald is. Werkte dik op mijn systeem. Als je in hoofdzaak film kijkt, dan zou ik toch voor een atmos/dtsx soundbar kiezen. Die LG SK10Y bv heeft een dsp speciaal voor muziek (meridian signature, whatever that may be :)) . Klinkt niet onaardig. Toch 2 opmerkingen. De SK10Y krijgt een opvolger die wel dtsx zal ondersteunen. Ik vind ook, dat de center bij momenten te wensen overlaat. LG heeft daarvoor al een firmware update gelanceerd en het werd stukken beter, maar nog niet ideaal vind ik. Bon, geen drama, maar, kan beter. Die LG is de afgelopen weken al een paar keer op ibood verschenen...400 euro dacht ik. Daarvoor kunt ge niet sukkelen. Neem er wel surrounds bij, dat maakt uw kamer nog eens zo groot en de beleving intenser. Heb je wat ruimer budget, genre Sonos, dan zou ik eerder eens uitkijken naar de yamaha ysp5600 + sub. Mocht een soundbar mijn enige optie zijn, ik niet twijfelen. Wil je per se Sonos (laat ons wel wezen, qua gebruiksgemak dik vet in orde!) dan zou ik de playbar links laten liggen wegens outdated en toch het model met hdmi kopen. Sub heb je altijd nodig, die spullen geven wel een beetje laag, maar luid gaan kan je niet echt want op een gegeven moment heb je gewoon geen laag meer..; enfin ja, da's maar mijn mening. Luid is relatief bij velen :) good luck!
 

Olikade

New Member
19 apr 2019
12
0
4
67
Mooie en goed onderbouwde analyse van een user waarvoor dank
Iedereen ervaart zijn audio
Toch interessant uw antwoord, ervaar jij echt duidelijk het gemis van de ontbrekende dolby of surroundystemen in het kijken naar blurays of Netflix releases ?

Wat ik ook belangrijk vind is de kwaliteit van muziek dat het systeem weergeeft
Dus niet enkel de energiek van een actiefilm
Sprankelend hoog en ingetogen shortbas
Mijn oude home 5.1 Philips his 7560 was goed met zijn D versterkers
Toch was het geluid niet zo sprankelend en crispy en de bas zo short als bij de 5.1 opstelling sonos met de sondbare of Bram of platen...
Geeft LG hetzelfde hoog effect ?

Of misschien de KEF ?

Audiofielen zijn soms onberekenbaar.....😉

Dank voor uw advies
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Ja het gemis was daar en ik was zeer benieuwd hoe zo'n atmos sounbar het deed. In eerste instantie was dat jaw-dropping.Dat is gewoon geen vergelijk tov de Sonos playbar setup. Je krijgt echt een veel breder geluidsbeeld en bij momenten is het echt ferm hoe men bv overhead geluid tevoorschijn tovert. Btw, hoe meer reflecties in uw kamer, hoe beter het effect hier. En dat is compleet het tegenovergestelde dan wat je nodig hebt bij een echte stereo/surround setup he.
Ok, als je dan toch "audiofiel" wil aanhalen... dat is zo'n relatief en bij momenten zwaar beladen begrip he. Ik weet niet wat je 1) gewoon bent en 2) je specifiek verwacht. Dat is ook moeilijk om neer te pennen altijd vind ik. Als je muziek wil beluisteren/ervaren, dan koop je geen soundbar. Als je echt film wil ervaren. Dan koop je geen sounbar. Simpel he :) Maar ik begrijp volkomen dat een mens soms een compromis moet maken. Als er geen optie is om aparte luidsprekers te integreren, dan moet je op zoek.
Wil je echt muzikaal gaan in het sb verhaal, dan kijk je best uit naar bv Naim Muso of iets genre Focal, Dali, Monitor Audio edm? Maar daarmee krijg je dan weer nooit het surround effect zoals bij zo'n Atmos ding. Voor mij persoonlijk kwam het neer op: wat doe ik het meest in de woonkamer? Tv kijken of muziek beluisteren. Dat was makkelijk. Ik heb eigenlijk een aparte kamer om muziek en film te beluisteren. Gezien de vrouw geen hoop speakers meer wou in de woonkamer, maar wel beter geluid wou dan wat er uit de TV komt, was een soundbar de ideale optie. Gezien we daar dus meer TV kijken dan muziek beluisteren (achtergrond muziek spelen is volgens mij niet beluisteren) lag de focus daar op de ondersteuning van audioformaten zodat je toch het max haalt uit TV kijken. Een paar mainstream fabrikanten beseffen dat die soundbars niet echt goed scoren met muziek. Daarom werken ze dan samen met een Meridian of Harman (Sony) om daar toch aan tegemoet te komen-, tegen betaalbare prijzen. Bon, ik vind het "aanvaardbaar" wat er uit die spullen komt. Maar "audiofiel"? Verre van.
Is er een mogelijkheid om bv kleine actieve speakers te integreren? Dan kan je daar naar uitkijken ook... kortom: het is een zeer persoonlijke situatie altijd en je moet afwegen hier naar waar de balans doorweegt.
 

Olikade

New Member
19 apr 2019
12
0
4
67
Ja het gemis was daar en ik was zeer benieuwd hoe zo'n atmos sounbar het deed. In eerste instantie was dat jaw-dropping.Dat is gewoon geen vergelijk tov de Sonos playbar setup. Je krijgt echt een veel breder geluidsbeeld en bij momenten is het echt ferm hoe men bv overhead geluid tevoorschijn tovert. Btw, hoe meer reflecties in uw kamer, hoe beter het effect hier. En dat is compleet het tegenovergestelde dan wat je nodig hebt bij een echte stereo/surround setup he.
Ok, als je dan toch "audiofiel" wil aanhalen... dat is zo'n relatief en bij momenten zwaar beladen begrip he. Ik weet niet wat je 1) gewoon bent en 2) je specifiek verwacht. Dat is ook moeilijk om neer te pennen altijd vind ik. Als je muziek wil beluisteren/ervaren, dan koop je geen soundbar. Als je echt film wil ervaren. Dan koop je geen sounbar. Simpel he :) Maar ik begrijp volkomen dat een mens soms een compromis moet maken. Als er geen optie is om aparte luidsprekers te integreren, dan moet je op zoek.
Wil je echt muzikaal gaan in het sb verhaal, dan kijk je best uit naar bv Naim Muso of iets genre Focal, Dali, Monitor Audio edm? Maar daarmee krijg je dan weer nooit het surround effect zoals bij zo'n Atmos ding. Voor mij persoonlijk kwam het neer op: wat doe ik het meest in de woonkamer? Tv kijken of muziek beluisteren. Dat was makkelijk. Ik heb eigenlijk een aparte kamer om muziek en film te beluisteren. Gezien de vrouw geen hoop speakers meer wou in de woonkamer, maar wel beter geluid wou dan wat er uit de TV komt, was een soundbar de ideale optie. Gezien we daar dus meer TV kijken dan muziek beluisteren (achtergrond muziek spelen is volgens mij niet beluisteren) lag de focus daar op de ondersteuning van audioformaten zodat je toch het max haalt uit TV kijken. Een paar mainstream fabrikanten beseffen dat die soundbars niet echt goed scoren met muziek. Daarom werken ze dan samen met een Meridian of Harman (Sony) om daar toch aan tegemoet te komen-, tegen betaalbare prijzen. Bon, ik vind het "aanvaardbaar" wat er uit die spullen komt. Maar "audiofiel"? Verre van.
Is er een mogelijkheid om bv kleine actieve speakers te integreren? Dan kan je daar naar uitkijken ook... kortom: het is een zeer persoonlijke situatie altijd en je moet afwegen hier naar waar de balans doorweegt.
Bedankt voor deze duidelijk inbreng
Muziek beluisteren is inderdaad refelecties beperken

Ik ga een luistertest doen eens de nieuwe LG sl9 op de markt is

Mijn tv is een Lg 55 c8 oled dus er kan geen betere hardware matching zijn

Voor muziek heb ik nog altijd mijn 2 sonos play 5 1 gen in stereo opstelling

Ben je pro merken als Kef of Teufel of....Bose voor soundbar?

Tenslotte is het waar dat dee term audiofiel zeer relatief is

Ik kom uit het niet digitale tijdvak met Pioneer versterkers en Warfedale baffles en een Philips electronic draaitafel met een Shure en Pickering element, en 10 band equalizer van Teac ...

Voor mij was dit toen genieten en betaalbaar

De evolutie is enorm en mijn gehoor in de hoge frequenties aan het wegdeemsteren ...😉

Bedankt voor de fijne chat 👍
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Is een degelijke 2.1 setup niet het beste van 2 werelden? Je hebt de controle voor muziekweergave en de punch voor HT actie.
Als je alles via je tv kan laten lopen (en die aansluit via optisch uit), heb je zelfs genoeg aan 2 actieve luidsprekers met sub.
 

Olikade

New Member
19 apr 2019
12
0
4
67
Dus een Sonos Beam of bar + sub + ( 2 x sonos play 1 rear)
Of Kef of ???
budget 1600-1700 euro
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Als je voor een 5.1 soundbar wil gaan met HDMI en 2 draadloze rears, zal het Sonos Beam of Bluesound soundbar 2i moeten worde denk ik (laatste is wel duurder).
Als je voor optimale stereo wil met subwoofer, dan zijn er vele alternatieven voor het geld.
 

Olikade

New Member
19 apr 2019
12
0
4
67
Als je voor een 5.1 soundbar wil gaan met HDMI en 2 draadloze rears, zal het Sonos Beam of Bluesound soundbar 2i moeten worde denk ik (laatste is wel duurder).
Als je voor optimale stereo wil met subwoofer, dan zijn er vele alternatieven voor het geld.
Een aantal reviews beweren dat de soundbar met sub een betere keuze is dan de beam en sub

Blijkbaar meer kamervullend

Wat heb ik meer van dolby protocollen met een hdmi of een optische kabel ?
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Optisch beperkt je tot de standaard Dolby digital en dts zoals beschikbaar zijn op dvd. HDMI geeft ook de 'HD'-geluidsformaten door welke oa. Op blu-ray beschikbaar zijn. Maar ook op gedownloade content.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Sonos doet enkel dolby digital... moet je wel rekening mee houden hier, dus uw hdmi/hd formaten doen er niet toe.
En als je denkt dat je alles kan omzetten naar DD - vergeet het, is niet altijd OK icm Sonos. Naar stereo ja en dan de Sonos dat als surround laten weergeven... maar da's nog verder af van surround gevoel.
 

Olikade

New Member
19 apr 2019
12
0
4
67
Dus Sonos Beam de meest interessante hdmi oplossing?

Deze morgen gaan luisteren naar de lg 9ky in Media markt

Was niet aangesloten op een tv zoals Bose en Sonos en Sony
Verkoopster stuurde wat muziek van haar smartphone via BT

Klonk als een holle doos ....
Sprankelend hoog toch ook belangrijk in films samen middenfrequentie..







.....
 

Olikade

New Member
19 apr 2019
12
0
4
67
Dan klonk de Sonos en Bose in standalone toch wat sprankelender er frisser
Wat is soep met al die dolby en atmos toestanden...
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Een overname Arcam Solo Movie 5.1 met paar Q Acoustics 3020i en 3060S sub voor €1.699 lijkt me een héél mooi startpunt. Doe er nog een paar 3010i achter bij en je zit gebeiteld voor haast compromisloos stereo en HT. (Ok, geen home theatre HT, maar toch mooi huiskamer HT).