• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Soundbars anno 2021

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
ik heb onlangs 2 video reviews gezien van recente soundbars die zouden kunnen concureren met een volwaardige surround setup, too good to be true ? Of zijn we dan toch eindelijk op het punt gekomen dat soundbar geen negatief woord meer is in een home cinema...

ik was aan het uitkijken voor een vervanger voor men verouderd onkyo surround systeem, hoeft dit jaar niet meer te zijn zal eerder ergens 2021 zijn dat ik er is beter men werk tijd en geld ga proberen in te steken om wat te verniewen, en ik dacht dus weer opzoek te gaan naar een betaalbaar, kuch kuch budget vriendelijk, surround systeempje, pakt onder de 2000 euro, liefst zelfs onder de 1500....maar los van het budget zie ik er ook gewoon tegenop om weer opnieuw een serie boxen te moeten plaatsen, kabels leggen etc.....Als dit soort soundbars effectief zo goed zijn als ze beweren dan ben ik eerder geneigd om het mezelf in de toekomst makkelijker te maken en voor een soundbar te gaan...als die echt degelijk surround geluid weten neer te zetten en ook het atmos effect effect weten na te bootsen zonder echte plafond speakers te moeten plaatsen. klinkt dat wel heel aanlokkelijk.

de echte cinefiel zal nu weer met zen ogen rollen maar voor de casual home cinema zonder teveel tamtam is het mischien meer dan voldoende ? ik zit nu nog met een oud onkyo 5.1surround systeem en ben van die geluid kwaliteit eigenlijk nog steeds dik content dus als zo´n moderne soundbar evenredig is van kwaliteit EN mij die atmos meerwaarde kan geven, ben ik meer dan tevreden hoor...maar ik weet dat soundbars altijd met een oogrol werden bekeken in het verleden voor home cinema setups dus ben wel beniewd wat men hier van denkt....

ik heb het over

of

 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dat is niet gemakkelijk - als je kiest voor een surround systeem van om en bij de 1500 à 2000 euro ga je altijd een beter geluid hebben dan een soundbar. Wat niet wilt zeggen dat je niet uit de voeten kan met een soundbar - ik heb zelf voor in de living gekozen voor een LG SL10YG soundbar en voor series en de occasionele film is dat prima. Atmos is eerder een gimmick op deze soundbar, net zoals surround met zij-speakers (behalve als je misschien de draadloze externe luidsprekers erbij koopt). Voor muziek zou ik het zelf dan wel weer niet echt aanraden, daarvoor missen ze vaak teveel mid (toch zeker de LG welke ik heb)

Als je iets kunt zetten in de trend van boekenplank speakers ga je al beter geluid hebben, zelfs met een 2.1 of 3.1 opstelling - want dat is zo een soundbar uiteindelijk ook. Kan je dit niet kwijt en heb je geen zin in kabels trekken (maar die liggen misschien al?) dan kan een soundbar een goede compromis zijn - maar ook hier is de raad: luister naar verschillende soundbars bij uw thuis - ik heb vroeger de Samsung HW-N650 soundbar in huis gehad omdat deze heel veel goed reviews kreeg toen - en vond het geluid gewoonweg slecht en heb de soundbar direct retour gestuurd.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Ik had eerder ook de LG SL10YG met surround speakers - hebben er eigenlijk niet lang gestaan. In begin was ik aardig verrast door de soundbar en dacht ik, ok dat wordt leuk - .. echter, in het begin - uiteindelijk vervangen door 2.1 setje en dat klinkt gewoon 100 keer beter. Sonos bar ook gehad en onlangs nog eens de Yamaha 5600 getest (wou ik initieel al heel lang hangen). Als je echt plaatsgebrek hebt (of je moet luisteren naar uw eega) kan ik wel begrijpen dat je een soundbar hangt... "degelijke" soundbars voorbeluisteren, ik wens je veel geluk om een zaak te vinden waar men de wat "kwalitatievere" spullen staan heeft. Daarnaast, uw ruimte is weer van belang, daar waar je met "volwaardige" stereo of meerkanaals omgeving zo weinig mogelijk reflecties wenst, heb je dat met zo'n sounbar net wél nodig - dat heeft nml een grote impact op de surround/atmos ervaring. 't Is maar mijn gedacht - good luck met de zoektocht! ;-)
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik heb ooit mijn 7.1 setup met voor en eindversterker vervangen door soundbar. Dit jaar heb ik de soundbar weer weg gedaan en heb ik terug een 7.1 setup.

Het was wat klussen en prutsen om de kabels goed weg te werken maar ben daar aardig in geslaagd ondanks de uitdagende ruimte. Maar de ervaring is zoveel intenser. Echt surround ipv trukken met weerkaatsing op wanden en plafond. In een ideale ruimte lukt dat mss maar weinig mensen hebben zo’n ruimte. Dat kan je ook heel moeilijk testen. Met meerdere boxen kan je spelen. Soundbar heeft maar beperkte mogelijkheden. Als soundbar had ik trouwens de yamaha 5600 wat beschouwd wordt als 1 van de beste die je kan kopen. Voor dit geld koop je trouwens al een bescheiden 5.1 setup incl receiver.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Ik heb het hier vorige week nog gedemonstreerd aan iemand die een soundbar van €2.500 wou gaan kopen.
Voor hetzelfde bedrag had hij een echt goede stereo versterker met 2 monitoren en sub.
Of 2 actieve luidsprekers met sub, is ook een mogelijkheid.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: ToothLess

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Waarschijnlijk de sennheiser ambeo, zoveel sounbars van 2.500 euro zijn er niet.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Blijkbaar moeten de soundbars toch niet onmiddellijk afschrijven, zeker wanneer de focus op film ligt de moeite om eens over nadenken...

 
Laatst bewerkt:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
"Even some of those active soundbars have come a long way"...
"Even Bose have improved quality..." door een 'subwoofer' te gebruiken met een iets betere dan de traditionele kleine papieren conus.
Beiden waren een terloopse opmerking aan het einde van de video.

Als je de video bekijkt is de man vooral onder de indruk van passieve soundbars. In feite gewoon 3 passieve speakers tegen elkaar gekleefd als LCR. Dan ben ik zeker voorstander! Dat zijn 3 compacte -in het laag begrensde- luidsprekers die niet al te ver uit elkaar staan. Zet daar een degelijke subwoofer bij en ik verkies het ook boven 2 vloerstaanders, een verschillende center en sub. En het grote voordeel van dergelijke 'passieve soundbar', je kan 2 achterluidsprekers toevoegen.😉
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Maar dat is niet echt de klassieke soundbar dat je overal vindt. De meeste beweren een 7.1 of zelfs volwaardige Atmos te bieden. Realiteit is uiteraard anders. Tegenwoordig zijn veel leefruimtes open. Wat een probleem is voor de meeste soundbars. Daarom dat ze nu kunnen uitgebreid worden met 2 (wireless) boxen voor achteraan te plaatsen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Maar het kan wel een oplossing zijn voor wrestlemaniac... je hebt de looks van een soundbar, wil je later toch uitbreiden dan kan je middels een reciever en wireless surrounds uitbreiden naar een 5.1
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
mja ik zou de verandering alleen maar overwegen als ik dan een deftige atmos ervaring erbij krijg hoor, zoniet dan kan ik evengoed men Onkyo surround systeem blijven gebruiken zoals nu waar ik nog steeds super tevreden van ben, als het atmos ondersteunde zou ik er nog niet eens aan denken om te vernieuwen

ik vraag me ook nog steeds af of dat hele Atmos gedoe nu echt zo´n meerwaarde is tegenover de normale surround setup maar het lijkt zo ingeburgerd te zijn in hedendaagse home theaters dat het precies onmisbaar is geworden somehow....

Mischien toch maar bij de vertrouwde speaker setup blijven ipv soundbar, de reacties van de kenners hier zijn nog steeds niet echt positief vind ik, die youtube reviews deden het allemaal rooskleuriger overkomen
 
  • Vind ik leuk
Reactions: A*Brand NewBox

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
YouTubes worden gewoonlijk gesponsord door fabrikanten of leveranciers ...die zullen zelden slechte reviews geven ...die eindigen altijd positief . ;)
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
"Even some of those active soundbars have come a long way"...
"Even Bose have improved quality..." door een 'subwoofer' te gebruiken met een iets betere dan de traditionele kleine papieren conus.
Beiden waren een terloopse opmerking aan het einde van de video.

Als je de video bekijkt is de man vooral onder de indruk van passieve soundbars. In feite gewoon 3 passieve speakers tegen elkaar gekleefd als LCR. Dan ben ik zeker voorstander! Dat zijn 3 compacte -in het laag begrensde- luidsprekers die niet al te ver uit elkaar staan. Zet daar een degelijke subwoofer bij en ik verkies het ook boven 2 vloerstaanders, een verschillende center en sub. En het grote voordeel van dergelijke 'passieve soundbar', je kan 2 achterluidsprekers toevoegen.😉

Hmm, die passieve "soundbars" lijken echt wel interessant. Maar tot zover zijn degene die in de film opgelijst werden enkel in de US (custom made) te verkrijgen afaik. Ook weinig info ivm prijzen...

Enig idee wat er hier allemaal bezschikbaar is?
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Men neme 3 stuks M&K M70 en 1 bus Tec7 (kleur wit of zwart naargelang de kleur van de M70).
Men plaatse de M70 naast elkander met de tweeters aan de buitenzijde.
Tec7 tussen speaker 1 en 2 & 2 en 3 voegen. Samenduwen.
24u wachten.
Passieve soundbar is klaar!
Adviesprijs €1797 voor de luidsprekers, €10 voor de bus Tec7.
😁
 
  • Haha
Reactions: Philip

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Maar nee, eerlijk. Je kan veel beter 3 passieve luidsprekers naast elkaar leggen. Doorgaans is dat goedkoper. En je hebt dan ook de optie om ze ooit ook anders te gaan positioneren - of om ze als 3 losse te verkopen.
M&K had vroeger ook een 3-in-1 passieve soundbar. Maar daar is toch gewoon weinig bestaansreden voor. Wil je het visueel mooi hebben, laat een kader maken rond de 3 speakers en doe er speakerdoek voor. Zo kan je de afstand tussen de modellen onderling bepalen, bijvoorbeeld over de hele breedte van de tv.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
ik vraag me ook nog steeds af of dat hele Atmos gedoe nu echt zo´n meerwaarde is tegenover de normale surround setup maar het lijkt zo ingeburgerd te zijn in hedendaagse home theaters dat het precies onmisbaar is geworden somehow....
geen twijfel - is zeker een meerwaarde - het probleem is eerder, hoe werd het geinstalleerd/afgesteld denk ik zo?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Klipsche geeft ook een passive soundbar, ziet er nog redelijk mooi uit ook...