• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Soundbars anno 2021

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Dat wil ik wel doen afnemen, ik wil gewoon geen dedicated achteraan.
Want daar heb ik de plaats niet voor.

Shield rechtstreeks op de soundbar, en mn beeld dan?

Soundbar naar TV? Zo was het toch bij mij...

Al mijn apparatuur was aangesloten op de soundbar, dan de HDMI naar TV. Maar op mijn soundbar toen was er wel 3 of 4 HDMI in. Ik ga er van uit dat je een HDMI in en out hebt op je soundbar? Indien niet zou ik toch wel voor een model gaan dat HDMI in en Out heeft...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
De jbl heeft 1 optical
1 hdmi out (tv earc) en 1 hdmi in

Dus de shield op mn hdmi in (waardoor ik atmos sound heb)
en de tv op de hdmi out

Vraag is, heb ik dan beeld op mn tv? ja toch? Full 4K met hdr en alles erop en eraan? en atmos door de soundbar

De digicorder via hdmi op de tv, dan heb ik nog steeds geluid op de soundbar van de digicorder?

Indien netflix op dez tv (lg os) dan kan ik geen atmos op soundbar wegens tv geen earc?

Indien netflix op de shield, heb ik wel atmos op de soundbar

Klopt alles wat ik zeg?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ivm dat aan en loskoppelen van de surround, dat zal stevig zijn? Ook na zeg maar 5J regelmatig aan en af te nemen?
Reviews van die jbl bar zijn toch erg goed hoor, zelfs beter dan de sonos arc

 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik had met zo'n setup wel beeld op mijn TV. 4K had ik toen niet dus dat weet ik niet... Als je TV geen earc heeft ga je toch ook geen geluid hebben als je via je digicorder aan het kijken zijn?

Shield TV - HDMI Soundbar - HDMI out soundbar naar TV zal voor beeld en geluid zorgen.
Maar Digicorder - HDMI TV zal geen geluid via soundbar lopen omdat er geen earc is?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dat wil ik wel doen afnemen, ik wil gewoon geen dedicated achteraan.
Want daar heb ik de plaats niet voor.

Shield rechtstreeks op de soundbar, en mn beeld dan?

geen probleem toch, zie pagina 17 van de JBL 9.1 handleiding onder punt 7.3 AfspelenvanafdeHDMIIN-bron 😝
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik had met zo'n setup wel beeld op mijn TV. 4K had ik toen niet dus dat weet ik niet... Als je TV geen earc heeft ga je toch ook geen geluid hebben als je via je digicorder aan het kijken zijn?

Shield TV - HDMI Soundbar - HDMI out soundbar naar TV zal voor beeld en geluid zorgen.
Maar Digicorder - HDMI TV zal geen geluid via soundbar lopen omdat er geen earc is?

Shield-tv soundbar - hdmi out sound naar tv zorgt toch enkel voor beeld? Geluid zit al in de soundbar toch

Wat de digicorder betreft i dunno, weet ik zo zeker niet
Volgens mij wel geluid door de arc, maar geen passthrough van hd audio en atmos, maar dat hoeft ook niet, idem voor netflix op de tv dan, die dan enkel pcm gaat geven


Ale, dat denk ik, maar ben het ook niet zeker.
Niet helemaal thuis in ARC en EARC

Vandaar hier de vraag, maar blijkbaar ook niet 100% kenners hier op een homecinemaforum :p
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Als je ook een 4K/Blu-ray speler hebt voor schijfjes dan ga je daar wel geen Atmos hebben want die JBL heeft maar 1 HDMI IN
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Als je ook een 4K/Blu-ray speler hebt voor schijfjes dan ga je daar wel geen Atmos hebben want die JBL heeft maar 1 HDMI IN

Ik heb enkel een shield
Daar wel toch, alleen wat met de digicorder op de tv (en netflix app op tv) daar komt geen atmos vanuit dan, maar wel gewoon geluid toch? (moet die dan nog optisch verbonden worden of niet?)

Wat met plaatsing sub, mag die achter me staan? Ja toch he
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zijn er geen alternatieven met meer HDMI in?

Die zo'n goede reviews krijgen? zonder losse extra speakers? met atmos? euh nee.
Maar hoef ik wel meer hdmi? ik heb enkel shield.. (en een digicorder die mss nog wegvalt)
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
HDMI21-earc-770x345@2x.jpg
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx and Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Handig

Maar dat slaat dus enkel op audio, beeld gaat er dus ook nog steeds door....

Maw mijn beweringen kloppen..
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
HDMI is altijd beeld en geluid. Maar sommige toestellen zoals bv. Zappiti hebben ook een HDMI audio only poort.

Aangezien je alleen een shield hebt, is het vreed simpel, Shield op de HMDI IN van de soundbar en dan HDMI Out naar de TV en klaar. Al de rest sluit je aan op de TV en door die HDMI Out zal je dus beeld hebben. Enig nadeel dat je met je huidige TV geen Atmos en DTS-X zal hebben maar dat lijkt me geen probleem want televisie providers leveren dat niet aan als ik me niet vergis.

Trouwens zelf een jaar geleden ook aan een soundbar gedacht, maar me op het laatst bedacht. Kan er misschien wel eens van komen, want mijn vier achterste speakers in 7.1 zijn al meer dan een jaar niet meer aangesloten. Zot hé 😁
Zou hier wel een stuk opgeruimder zijn, mijn Marantz versterkers zou ik zo kwijt zijn, mijn Focal speakers wellicht ook, alleen de Marantz processor zou moeilijker worden.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank and Philip

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Aangezien je alleen een shield hebt, is het vreed simpel, Shield op de HMDI IN van de soundbar en dan HDMI Out naar de TV en klaar. Al de rest sluit je aan op de TV en door die HDMI Out zal je dus beeld hebben. Enig nadeel dat je met je huidige TV geen Atmos en DTS-X zal hebben maar dat lijkt me geen probleem want televisie providers leveren dat niet aan als ik me niet vergis.

Klopt idd. En geluid van de de TV apps en digicorder gaan terug naar de soundbar via de ARC HDMI out.

Het is trouwens wel mogelijk om “Atmos” over gewone ARC te sturen, zolang het DD+ gebruikt met een bitrate van max 640kbps (dus basically de streaming platformen zoals Netflix). Maar de TV en soundbar moeten het wel toelaten, wat niet altijd het geval is.

Maar om dus zeker te zijn, gebruik gewoon de apps op de Shield die met HDMI op de soundbar IN is aangesloten.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Heb je ervaringen met soundbars ... of loop je maar wat te roep toeteren ?
Je kan daar over discussiëren. Maar goed het is dan ook een forum. Je kan je kan wel een vraag stellen of het nu een must is om atmos naar je soundbar te moeten sturen en of je daar ook je aankoop zou laten door sturen. Waarom zou iemand dat willen?

waarom wil je nu absoluut atmos naar je soundbar kunnen sturen?
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Is het een must voor dit..
of is het een must voor dat..
Waarom wil je nu perse dit...

Vragen die jij jou niet moet stellen?

Als er iemand in de garage van opel staat, ga je dan ook zeggen waarom wil je perse een opel?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
dat heb ik al gevraagd ja .

ps. ik had vroeger een opel en heb die vraag trouwens ook van anderen gekregen :), maar heb daar nooit geen aanstoot aan genomen, in tegendeel.

Vind je die vraag aanstootgevend dan? Ik ben nochtans oprecht geïnteresseerd waarom je dat belangrijk vind omdat ik er misschien iets van kan leren...