• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Speaker opstelling

marc_53

New Member
10 feb 2023
11
0
4
53
Hallo allemaal. Op fit moment hebben we ern 5.1.2 opstelling. Tv opengesperde 3.50 meter van luisterpositie en front speakers ongeveer 3.50 uit mekaar. Verder top speakers voor atmos en surround achter de bank.

Nu willen we graag ern beamer. De bank blijft staan. Het scherm komt hiermee ongeveer op 5.50 tot 6 meter vanaf luisterpositie.
Speakers nog steeds 3.50 uit mekaar. De atmos komen dan ongeveer in her midden op 3.50 meter vanaf luisterpositie.

Nu kunnen we geen andere setting maken en lees ik natuurlijk veel over de driehoek waaronder configuratie normaal het beste is.
Is ons doel nu niet te realiseren of wat is er mogelijk?
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Kun je eens een foto posten zodat we duidelijk je opstelling zien?
Alvast welkom op het forum!
 

marc_53

New Member
10 feb 2023
11
0
4
53
Hallo. Helaas niet in de gelegenheid om een foto te posten. Vandaar dat ik geprobeerd heb het een en ander te omschrijven. De beamer is er ook nog niet maar we zitten straks ongeveer 6 meter van een 2.60 meter breed scherm. De front speakers zoals gezegd 3.50 uit elkaar. Geen gelijkzijdige driehoek luisterppsitie en speakers. Hoop dat ik voldoende info kan geven.
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Dus je bedoelt dat je scherm niet op dezelfde plaats zal staan als de tv en dat je luidsprekers niet gelijk zullen verdeeld zijn links, midden en rechts van je scherm?
 

marc_53

New Member
10 feb 2023
11
0
4
53
Afstand zitpositie is 6 meter tot beamer scherm. Tv staat inderdaad op andere plaats. Maar dat zijn 2 verhalen. Tv blijft dan op eigen speakers.
Terug naar beamer:
We zitten op Afstand van scherm op 6 meter.
Het scherm is 2.60 breed. Daarnaast staan de front. In het midden de center speaker. De front speakers staan 3.50 uit elkaar.
Achter luisterpositie de surround speakers.

Dus Afstand zitpositie tot speakers 6 meter. Tussen speakers 3.50 afstand.
 

marc_53

New Member
10 feb 2023
11
0
4
53
Het is een 2.60 scherm. Het is een L vormige kamer. Zitpositie is daar waar de twee ruimtes bij mekaar komen (L) in de hoek van de L. We kijken dus in de lange ruimte. Zou ik het scherm daar hangen waar de tv nu staat dan split ik de kamer en kunnen we moeilijk naar de andere kant. Is optisch ook niet mooi.
Ik zie vaker opstellingen over zo'n afstand. Vroeg me wel af hoe ze dat met geluid doen?
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Ge kunt ook gewoon de speakers wat dichter zetten héé . ;) (moesten ze niet in de weg staan of hangen of in Wall speakers gebruiken )
Het geluid wordt gewoon ingeregeld naar uwe afstand dus de fronts zullen harder moeten werken/spelen om tot het gewenst geluidsniveau te komen op de luisterplek .
Dus zie dat ge deftige fronts hebt en een deftige versterker . ;)

Anders een afrolscherm die op het plafond gemonteerd zit .
Is dat geen optie ?
 

marc_53

New Member
10 feb 2023
11
0
4
53
Optie 1:Speakers dichterbij is niet ideaal toch bij een scherm op 6 meter?
Speakers zitten nu op zo'n 3 tot 3.5 meter.
Zou dat kunnen terwijl scherm op 6 meter staat?
Optie 2: Het geluidsniveau is inderdaad in te stellen zouden we de speakers naast het scherm laten staan . Maar het stereobeeld is dan niet zo goed meer op 6 meter of valt dat wel mee?
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
En waarom zouden uw speakers niet dichter kunnen staan dan uw beeld ?
Als ge een goeie Receiver hebt regelt die dat wel bij .Enkel kan het wel zijn dat je uw beeld met uw klank moet gelijk zetten (lip delay gebruiken )

Wat betreft dat stereo beeld …tja kan ik niets over zeggen maar normaal zou dat moeten gaan
 

marc_53

New Member
10 feb 2023
11
0
4
53
Op moment dat je tussen speaker en scherm ook nog luisterpositie hebt. Dan staan de fronts achter je.
Maar eventueel speakers op 6 m vanaf luisterpositie is goed te doen begrijp ik.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Een simpele tekening zou hier veel duidelijk maken, want mij ben je al lang kwijt 😉
 

marc_53

New Member
10 feb 2023
11
0
4
53
Ik heb geen mogelijkheid hiervoor. Ik doe mijn best om het op een zo goed mogelijke manier uit te leggen. :)Niet iedereen heeft deze mogelijkheden of is er in thuis.
De meeste zullen jongere mensen zijn hier. Ik probeer gewoon wat dingen op te steken hier.
Maar veel dingen zijn al beantwoord. Bedankt alvast.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik ben ook niet goed mee. Is het mogelijk om wat foto's te maken Marc?
Indien het niet lukt om de foto's op het forum te plaatsen, kan je het doen via een website zoals https://imgur.com . Daar kan je gratis foto's uploaden en dan plak je de link naar de foto's hier.
 

marc_53

New Member
10 feb 2023
11
0
4
53
Mijn excuses. Ik heb daar geen kennis van.
Bedankt alle. Ik probeer er zelf uit te komen.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Zoiets?
FSkJZT8h.jpg
 

marc_53

New Member
10 feb 2023
11
0
4
53
Bank staat tegen de muur onder projector dan.
Front staan nu nog daar waar de bank staat. Dat is ongeveer 3.5 meter vanaf de bank.
Verder is de tekening wel de situatie.
6 meter is vanaf scherm tot bank.