Ik had er nog nooit van gehoord, maar vandaag kennis gemaakt met "Binaural". Wat eigenlijk inhoudt dat je 3D geluid kan imiteren met stereospeakers (vooral hoofdtelefoons). Enkele voorbeelden: <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://www.youtube.com/watch?v=u163wC6mP2A&list=PLVTDK6innTqkQGGsQtEq-uRkW7y_i9vck</woltlab-metacode> <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://www.youtube.com/watch?v=hi3ROuRDHdU</woltlab-metacode> <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://www.youtube.com/watch?v=Yd5i7TlpzCk</woltlab-metacode>
(nog eentje die ook ineens laat kennismaken met asmr: <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://www.youtube.com/watch?v=8YlvsCnL_54</woltlab-metacode>)
Ik heb lang gedacht dat bij VR het geluid een probleem ging zijn, maar dat lijkt nu toch wel redelijk deftig opgelost te zijn.
Wat denken jullie hierover?
edit: Nog wat over nagedacht, en eigenlijk is het ook logisch dat dit werkt. Er wordt gewoon een stereomicro met een mal van oren gebruikt. Als je het geluid dan afspeelt zonder dat het vertragingen van het oor heeft (dus via koptelefoon bvb), hoor je natuurlijk ook het geluid zoals het daadwerkelijk is, en dus in 3D. Het nadeel is dat je je hoofd niet kan draaien, want dan draait het geluid mee.
(nog eentje die ook ineens laat kennismaken met asmr: <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://www.youtube.com/watch?v=8YlvsCnL_54</woltlab-metacode>)
Ik heb lang gedacht dat bij VR het geluid een probleem ging zijn, maar dat lijkt nu toch wel redelijk deftig opgelost te zijn.
Wat denken jullie hierover?
edit: Nog wat over nagedacht, en eigenlijk is het ook logisch dat dit werkt. Er wordt gewoon een stereomicro met een mal van oren gebruikt. Als je het geluid dan afspeelt zonder dat het vertragingen van het oor heeft (dus via koptelefoon bvb), hoor je natuurlijk ook het geluid zoals het daadwerkelijk is, en dus in 3D. Het nadeel is dat je je hoofd niet kan draaien, want dan draait het geluid mee.
Laatst bewerkt door een moderator: