• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Receiver & Luidsprekers Surround set woonkamer

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik ben niet van plan het ganse stuk er uit te halen. Gewoon 1 of 2 van die ronde cirkels er in boren, als het nodig is.

Dat zou trouwens alleen maar het lengte probleem oplossen. Het hoogte probleem is er dan nog steeds. Dat is 165mm aan de voorkant omwille van de plint. De Denon is 167mm. Marantz is 161mm.

De beste manier is natuurlijk gewoon eens te kunnen testen of die receiver er wel of niet in past. Maar denk dat er maar weinige winkels mij die optie gaan toestaan...

Gezien er op de actieve speakers ook al een EQsysteem zit valt het voordeel van de Denon hier ook grotendeels weg. Want dat kan ik sowieso niet gebruiken voor die actieve speakers?

Dan is het grootste verschil tussen beide AV-Receivers de 7.2 vs 9.2. Maar gezien ik in de huidige opzet een 4.1 heb, is er nog ruime voldoende uitbreidingsmogelijkheden.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Yep effe terug naar de speakers... ik herrijzen me dat je aangaf voor de dali’s te gaan omwille van het on wall concept. Is dat volledig van de baan? Wat is de reden waarom je nu toch twijfeld?
 
Laatst bewerkt:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Die On Walls komen er nog steeds als surround. Het zijn de fronts waar de grote twijfel is ontstaan omwille van Stephan zijn aanbod. Dit gaat hem om 2 actieve 3way speakers. Bookshelves weliswaar.

Het eerste idee van focal is volledig van de kaart. Gezien de grote afstand dat mijn speaker kabel moet afleggen heb ik min 1.5mm nodig als dikte. Focal gaat in dit type maar tot .75mm.

Foto’s. Ik veronderstel dat A*Brand NewBox A*Brand NewBox daar geen probleem mee heeft..

Foto 1
Foto 2

Als ik fotos wil posten krijg ik telkens een error. Dus moet ik het maar linken zo..
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Waarom, zou je twee actieve speakers van merk A willen combineren met een passieve center en surrounds van merk B?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Center komt er dan niet. De fronts zijn ook 3way ipv de 2way van Dali. Dus 2 fronts en 2 surrounds van ander merk. Ik heb dezelfde vraag gesteld aan A*Brand NewBox A*Brand NewBox en dat is absoluut geen probleem.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Het is altijd beter om je surrounds en fronts van het zelfde merk te nemen, zeker als je ze nog allemaal moet kopen. Kan het echt niet dan is dat geen drama maar volgens mij heb jij toch keuze?

Waarom neem je geen center? Bij film komt bijna alle dialoog uit de center speaker, als je dat via de fronts gaat spelen, kan dat toch wel onnatuurlijk overkomen... heb je daar geen last van?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Zit nu nog eens te kijken naar je setup in je woonkamer, je hebt volgens mij wel de keuze om onder je tv op je kast een center speaker te plaatsen, daar waar nu je soundbar..

Niet enkel ga je het voorhebben dat je film dialoog wat raar gaat klinken, op zich is dit voor veel mensen wel degelijk een probleem hoor,. De center speaker is een heel belangrijke speaker in een HT.
Bijkomend zal reciever het geluid dat normaal naar je center wordt getuurd in een 5.1 nu naar de fronts moeten afleiden.

In tegenstelling tot muziek is de film dialoog meetstal mono en geen stereo opname, als die dan wordt gestuurd naar de twee fronts, krijg je niet altijd een mooie center image ....

Twijfel je ga dan eens luisteren bij brand new box, en vraag hem om bij een 5.1 opstelling de center eruit te halen, je zal metteen begrijpen wat ik bedoel...
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Het ontbreken van een center is natuurlijk ook een compromis. Actief gefilterde en 3-amped speakers zijn uiteraard iets duurder dan 2 massieve Dali's van samen €800. Een center later toevoegen kan altijd nog. Maar het enige bezwaar dat je ertegen kan hebben is wanneer je vrij dicht op je speakers zit. Als er dan mensen meer uit het midden zitten, kunnen die de ene front beter horen dan de andere. Dat kan het centrale gelyidsbeeld van de stemmen wat scheeftrekken.
Maar ik denk niet dat daar hier veel risico voor is. Zelf luister ik vaker met het gezin zonder center.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik heb idd nog de keuze. Centerspeaker van dali kan zelfs in mijn kast omwille van de geringe hoogte. Center op de kast gaat niet want dan kan mijn TV er niet meer op. Behalve als ik een beugel daarvoor installeer.

Center is toch heel afhankelijk van hoever je fronts van elkaar staan en je luisterpositie. Als dit geheel allemaal dicht bij elkaar staat kan je het moeilijk allemaal van elkaar onderscheiden? Dit zal bij mij wel het geval zijn met een center. Front L zal een max anderhalve meter van center staan. Idem rechter.

Luisteren is uiteraard de beste tip van allemaal.. Helaas geen optie nu 😔

Maar goed. Beetje discussie in de topic. Das de bedoeling!
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Helemaal niet hoor, je center is een belangrijke component in een HT en krijgt via een apart kanaal zijn geluid doorgestuurd. Dat heeft eigenlijk niks te maken met hoever je fronts van elkaar staan.

Mijn fronts staan 2 meter 40 cm uit elkaar, mijn center staar er midden in. Als ik mijn center zou laten wegvallen, zou dat een duidelijk hoorbaar verschil zijn bij film en tv, je mag dat niet onderschatten. Dat probleem heb je nu niet omdat je een soundbar hebt.

De fout die je ook niet mag maken is dat je zou denken dat net zoals bij muziek, je een mooi stereo beeld krijgt, dat is helemaal niet zo omdat bij film en tv dialoog niet in stereo wordt opgenomen, je krijgt dus geen center image. Je ziet dus iemand op je beeldscherm praten maar het geluid zal vanuit een andere lokalie naar je toekomen.


Achteraf ga je ook niet zomaar je dali center kunnen matchen met je fronts van een ander merk. In tegenstelling tot de surrounds ga je meer de verschillen in timbre horen.

Je gaat veel meer plezier beleven van film en tv als je een evenwichtige opstelling maakt met 5 luidsprekers, van het zelfde merk. Het zal er mooier uitzien, het zal veel beter klinken voor film, en hoeft geen euro meer te kosten. M.a.w dat kompromies is nergens voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
😁
Da's al geen discussie meer ... dat zijn voldongen feiten! 😉

Zelf vind ik de center misschien wel de belangrijkste speaker in een surround opstelling! Vandaar dat het zo jammer is dat het vaak 'ondergeschoven kinderen' zijn. Fletse d'appolito compromissen met als excuus dat ze eenzelfde tweeter hebben dan de L/R zuilen (die dan wel veel grotere midwoofers hebben). Maar ja, 3 identieke fronts krijg je niet verkocht he... alles voor de commercie dan maar! (je ziet, ik kan me ook wel eens laten gaan 😁).

Alle doemscenario's die je aanhaalt krikri krikri , heb ik zelf al meermaals onbevestigd gezien... euh, gehoord. Ook bij klanten hun sets.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Maar is wel een heel goed punt van krikri krikri . Als je de mogelijkheid hebt om alles van hetzelde merk en reeks te krijgen ga je wel een beter geheel hebben. Sub staat daar wel los van.

De echte kenner gaat uiteraard beter kunnen mix en matchen. Maar als je dat niet bent speel je mss beter op safe.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
ik begrijp niet waarom brand new box dit soort argumenten aanhaald, slaat nergens op.

@sfinx, ik wil je hier niks opdringen maar bel eens naar 2 andere audiowinkels.en leg eens je probleem voor, dit kan perfect telefonisch en kost niet zoveel tijd. Goede en eerlijke dealers zijn ondermeer: Paulissen audio, hifi klubben en egelantier te Mechelen.

Voor alle duidelijkheid ik ben geen dealer, wel een gepasioneed film fan en heb destijds mijn spullen gekocht bij egelantier. Ik heb 20% korting gekregen bij m’n speaker aankoop.
.

Geef aan wat je budget is, inclusief je reciever, en geef ook aan hoeveel je naar tv film wil kijken vs. Muziek wil luisteren. Vertel dat je momenteel een soundbar hebt en dat je op zoek bent - veronderstel ik - naar een betere film beleving.

Zeg er dan mischien ook bij dat je kontact hebt met een dealer die je adviseert om twee van zijn zelfgemaakte active luidsprekers te kombineren met twee passieve speakers van een ander merk, en dit zonder center speaker.... daar die eigenlijk geen meerwaarde hebben in een ht en eerder vanuit louter commercieel oogpunt worden verkocht.

Je kan dit perfect morgen in de dag doen, ik heb dat destijds ook zo gedaan. Vel daarna je oordeel.
 
Laatst bewerkt:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Als je impliceert dat voornoemde dealer geen "goede en eerlijke" dealer is, dan gaat het toch wel een beetje ver om nog lollig te zijn.
Ik heb geen enkel probleem om S Sphinkx zijn eerste keuze (Dali) te verkopen. We zijn echter gaandeweg tot de nu voorliggende optie gekomen. Een optie, dus niets definitiefs.
En krikri krikri , ken je dan veel HT bezitters met een volledig actieve setup? In Dubai of Monaco misschien?

Ik heb ook nergens geschreven dat center speakers worden verkocht om de commercie. Ik heb geschreven dat vrijwel geen enkele center speaker 'tone matched' is met de front L/R luidsprekers, omdat dat zou impliceren dat ze identiek gebouwd zijn. En een vierkante of rechtopstaande luidspreker wil niemand voor z'n tv plaatsen... vandaar de commerciële keuze voor een plat liggende center met kleinere units dan in de fronts.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
“Fletse d'appolito compromissen met als excuus dat ze eenzelfde tweeter hebben dan de L/R zuilen (die dan wel veel grotere midwoofers hebben). Maar ja, 3 identieke fronts krijg je niet verkocht he... alles voor de commercie dan maar! “

.’. hier is weinig verkeerd aan te begrijpen denk ik...

En nee hoor, nagenoeg iedereen op dit forum heeft een 5.1 setup, weliswaar geen actieve setup waarom zou dat ook moeten? En we zitten idd niet in Monaco of Dubai. Voor elk budget kan zeker een mooie oplossing worden gevonden, daar hebben we hier allemaal ervaring mee.

Alleen vind ik het heel vreemd om een stel active zelfbouw speakers te kombineren met 2 passieve speakers zonder center onder het mom dat er een beperkt budget is, te meer als dat de uitkomst is van een gesprek met een dealer. Ben je zeker dat het gaat over wat de klant zelf wil, of eerder wat jij hem graag zou willen verkopen.

@ sphinxks je kan op ons forum meer informatie krijgen m.b.t. Luidspreker configuraties en plaatsing op volgende link: https://home-theater.be/pages/muzieksystemen-in-je-woning/. Indien nodig kan ik je een pdf sturen met nog meer uitleg.

Ook kan je eens je vragen plaatsen op htforum.nl. Dat is een veel groter en actief forum. Je zal dus veel meer feedbak krijgen. Mischien kan je ook meteen toevoegen wat brand new box je heeft geadviseerd. Hij zit op dat forum onder de naam MichelDW.
 
Laatst bewerkt:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
krikri krikri Ik moet wel zeggen dat A*Brand NewBox A*Brand NewBox een eerlijk dealer is. Ik heb destijds van hem de Arcam AVR390 en NAD T758 meegekregen naar huis om te demo testen. Ik geloof zelfs dat ik dat 3 weken heb thuis gehad en ik heb ook een nette korting van hem gekregen.

Ik heb zijn actieve speakers nog niet gehoord, maar ik vermoed dat die wel beter gaan presteren in stereo dan de Dali's. In surround lijken mij speakers van hetzelfde merk ook wel de betere oplossing.
En dat je een center belangrijk vindt, daar ga ik helemaal mee akkoord. En een center moet wel matchen met de front... Dat de surrounds een ander type zijn, valt iets minder op.

Ik heb zelf al eens proberen spelen zonder center en gaat goed zolang je perfect in het midden tussen de 2 fronts zit. Dan komt stem ook uit het midden. Vanaf je 50cm opschuift, is het omzeep en hoor je duidelijk dat de stem aan de dichste front speaker blijft "plakken". Als je een center hebt, dan komen stemmen nog correct over vanuit de hoeken van de zetel.

Als je 80% muziek luistert, dan zijn die actieve speakers waarschijnlijk de beste oplossing. Als je 80% film/serie kijkt, dan zou ik zelf voor de Dali 5.0 setup gaan. De subwoofer kan je van een ander merk nemen. Ik denk zelfs dat je jouw huidige SVS kunt houden. Dat lijkt me nog steeds een ferme subwoofer.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
A*Brand NewBox A*Brand NewBox : kan je geen bijhorende passieve surround speakers bouwen (eventueel onwalls), problem solved? ;)