• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Surround systeem voor bij een OLED LG B6

zaj

Member
17 apr 2018
12
5
6
33
Hallo iedereen,

ongeveer een jaartje geleden een LG OLED B6 gekocht. fenomenaal beeld maar jammer genoeg toen geen budget voor nog iets aan het geluid te doen. nu is er ondertussen toch weer een 1500 euro beschikbaar voor te beginnen met het opbouwen van een surround set. met als doel die binnen x jaar uit te bouwen naar atmos. ik ben nu sinds enkele weken al wat opzoek werk aan het doen maar als IT system engineer kom ik eigenlijk zo goed als nooit in contact met geluidsystemen en heb ik daar dus ook 0 ervaring mee... was het maar zo simpel als servers beheren :) .

concreet waar ik naar op zoek ben:
- 2.1 of 5.1 systeem om verder uit te bouwen naar 5.1 en dan later naar 5.1.2. of 7.1.2
- bijhorende receiver die futureproof is.
muziek afspelen is bijzaak. de set gaat vooral gebruikt worden voor films/series en games.
looks zijn belangerijk maar niet in de mate dat ik wil bijbetalen daarvoor. valt de keuze binnen 2 sets en is het een prijsverschil van 100 euro dan is dit te bespreken. maar om 400-500 meer te betalen, dat niet.
- ik overweg uit praktische redenen ook zeker een soundbar. al veel goede dingen gehoord over de sony ST5000 atmos soundbar ( kan een soundbar de echte atmos ervaring geven?)
-liefst zo weinig mogelijks kabels. gaten boren ga ik niet meer doen. we wonen in een huurhuis van de familie en zijn op het gemak aan het zoeken om te kopen dus om nu nog muren omzeep te helpen...
-complete compatibliteit met huide setup ( LG B6, ps4pro, nintendo switch)


huidige situatie :
Ik gebruik momenteel de ingebouwde netflix app en ingebouwde plex app om media te streamen vanaf een server die in mijn huis staat. blu rays enkel vanaf ps4.
ik overweeg ook een aankoop van externe mediaspeler (nvidia shield, apple tv 4K) om de setup te vereenvoudigen...
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
ik ben nu sinds enkele weken al wat opzoek werk aan het doen maar als IT system engineer kom ik eigenlijk zo goed als nooit in contact met geluidsystemen en heb ik daar dus ook 0 ervaring mee... was het maar zo simpel als servers beheren :) .
Pas maar op, dat komt sneller dan je denkt! Ik denk dat een groot deel hier in IT werkt.

Maar als ik dat zo lees, is het misschien niet onverstandig om te beginnen met bijvoorbeeld een 3.1 setup -in films en series is de center een van de belangrijkste speakers en voor je surrounds ga je toch zo goed als altijd aangewezen zijn op kabeltjes. Er zijn inderdaad draadloze oplossingen, maar dat kost dan ook weer wat. Als je ooit bouwt voorzie je best gewoon direct de juiste kabels voor surrounds.

Zo een soundbar kan een oplossing zijn, maar heb ze zelf nog nooit gehoord. Ze zijn naar het schijnt inderdaad niet slecht te zijn, maar een opstelling met receiver en luidsprekers zal wellicht wel beter klinken.

Voor later in een 7.1.2 opstelling te spelen moet je wel al kijken naar een 9 kanaals versterker en dat gaat moeilijk worden binnen budget. 5.1.2 is wel haalbaar, dan kan je bijvoorbeeld kijken naar een Denon X2400H of X3400H of Marantz SR5011.

Qua luidsprekers is het altijd een moeilijke en zeer persoonlijk... Binnen budget zou ik denken aan (o.a.) Monitor Audio, Qacoustic en Klipsch waar je kwaliteit krijgt.

Ik kan ook aanraden om altijd eens een email te sturen naar hchifi.nl als je interesse hebt in een Denon/Marantz en/of Klipsch luidsprekers - altijd zeer scherpe prijzen!

En als je echt graag film kijkt is natuurlijk een subwoofer een absolute must; prijs/kwaliteit is de SVS PB-1000 nog altijd een van de beste - maar wie weet heeft A*Brand NewBox A*Brand NewBox nog wel een mooie subwoofer staan!
 

zaj

Member
17 apr 2018
12
5
6
33
bedankt!

in principe zouden de kabels voor een 5.1. wel weg te stoppen zijn. maar ik denk dat ik met mijn budget beter investeer in een goede 2.1 of 3.1 set en dan volgend jaar of binnen 2 jaar nog eens 1000+- investeer om er een 5.1 van te maken?

ik denk dat 5.1.2 wel voldoende zal zijn naar de toekomst toe? hoeveel meerwaarde bieden die extra 2 speakers?
 

zaj

Member
17 apr 2018
12
5
6
33
A*Brand NewBox A*Brand NewBox Heb ik zeker interesse in. Juist nog enkele vraagjes.

- vriendin heeft vlug last van haar oren . Dus wij kunnen de tv nu niet al te luid zetten door het typische luide scenes zijn heel luid en 2 minuten nadien horen we ze niet meer spreken. Een Surround systeem lost dit deels op dacht ik ? Kan een Surround systeem op medium- laag volume nog zijn werk doen ?

- zijn die q acoustic speakers niet wat klein voor de main speakers te zijn ? Ik heb altijd al gehoord van hoe groter de speakers hoe beter ze klinken.. kan je die eventueel later op een stok plaatsen om achter / naast de zetel te plaatsen ?

- kan je mij eens +- de prijzen geven van alle onderdelen apart ( Inc receiver als je die ook verkoopt ). Private message mag ook indien je daar niet graag te koop mee loopt
 
Laatst bewerkt:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Een surround systeem kan er inderdaad voor zorgen dat je het geluid niet te hard moet zetten om alles te verstaan - met als gevolg dat het te hard staat als er wat actie is.
Dat een luidspreker beter is wanneer hij groter is, is een duidelijke misvatting. Bekijk de verschillende reeksen luidsprekers. Doorgaans 1 of 2 compacte speakers en 2 zuilen. Het énige wat de zuil toevoegt tegenover de compacte bookshelf uit de reeks is bas. Wanneer je een subwoofer hebt, doet die de bas.
Ik ben eerder van het idee, dat je voor de betere compact dient te gaan. Een Silver 50 van Monitor Audio kost bvb ongeveer hetzelfde dan een zuil uit de reeks eronder. Maar geeft je een beter midden en hoog.

Zuilen hebben ook vaak de neiging om op laag volume het mid/hoog minder uit de verf te laten komen. Zeker icm goedkopere receivers.

Met het opgegeven budget zou ik zelf eerder starten met een fanthom center en zeker goede fronts kiezen. Maar dat is bediscuteerbaar.
Ik stuur je nog een PM.
 

zaj

Member
17 apr 2018
12
5
6
33
ik kan viavia aan een ongebruikte denon x2400h geraken voor 370 euro. is dat een goede prijs?
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Inderdaad, zoals A*Brand NewBox A*Brand NewBox al aangaf is het geen probleem om goede boekenplanken vooraan te hebben met een degelijke subwoofer ipv zuilen. Beter het geld in een goede subwoofer steken dan in zuilen.

En voor die Denon zou ik echt eens een email sturen naar Marcel van H&C Hifi, hij heeft altijd super goede prijzen en een zeer goede naservice.. ik weet nu niet wat een X2400H bij hem kost, maar het kan je soms echt aangenaam verrassen. Dan weet je ook in ene keer of 370 euro een faire prijs is ;-).
 

zaj

Member
17 apr 2018
12
5
6
33
wat is eigenlijk het verschil met de marantz?

op een extra coax input na zie ik niet echt verschil? is er een verschil in kwaliteit van audio processing?
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
wat is eigenlijk het verschil met de marantz?

op een extra coax input na zie ik niet echt verschil? is er een verschil in kwaliteit van audio processing?
Ik kan het nu niet checken, maar Marantz heeft doorgaans een pre out in stereo en Denon heeft dat niet. Concreet kan je dan een eindtrap aan de Marantz frontkanalen bijplaatsen of actieve speakers.
Marantz is wat softer inzake HT weergave vindt ik zelf. Denon wat feller maar op goede manier.