• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Switch upgrade?

Welke upgrade?

  • D-link houden en 8 poorts PoE unify erbij (de ene switch zie ik dan wel niet in het unify universum)

    Stemmen: 0 0,0%
  • D-link weg en vervangen door 16 poorts PoE unify (later kan nog een andere unify erbij eventueel)

    Stemmen: 1 100,0%
  • D-link houden en met PoE adapters werken voor AP's

    Stemmen: 0 0,0%
  • D-link houden en ander merk PoE erbij

    Stemmen: 0 0,0%
  • D-link houden en 5 poorts PoE unify erbij (ik dacht dat die ook bestond , maar moeilijker te vinden)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Total voters
    1

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Wat je nu wel zou kunnen doen, is binnen deuren steken in je woning en die van een slot voorzien...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
need hoor, strikt genomen, gaan vlans ouw netwerk of toestellen niet beveiligen.

Volg effe mijn redenering mee, vlans doen wat ik net zij, ze gaan je netwerk in kompartimenten verdelen, net zoals je in je woning kamers gaat maken. Maar zolang je er geen deur met slot op zet, kan iedereen die je woning langs de voordeur betreed alle kamers binnen, en van de ene naar andere kamer lopen...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Hoe krijg je nu de binnendeuren in je woning, of anders gezegt hoe vermijd je dat je niet zomaar van vlan a naar b kan gaan,? door op je firewall het netwerk dicht te timmeren
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Maar das nog niet zo simpel als je zou denken....denk eens verder na... waarschijnlijk ga je je iot devices willen managen vanaf een centrale pc? In dat geval kan je de doorgang van vlan iot naar vlan waar je thuis pc staat niet volledig sluiten... je zal nog een “doorgang” moeten voorzien om met je pc te kunnen praten, en ga zo maar door...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Je zal dus heel goed moeten begrijpen hoe alles met elkaar moet kunnen praten , hoe meer vlans hoe complexer.. al gauw zal je het opgeven trust me, met gevolg, dat je alles zal laten openstaan, en je dus geen extra beveiliging hebt.. tja...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Os... vlans dienen in de eerste plaats om netwerk broadcasts tegen te houden. Ten tweede laten ze toe om via router acls en firewall regels uw netwerk beter te veveiligen, maar dat doen ze niet op zichzelf dat doet uwen router of firewall
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
ja hoor

waarvoor ga jij dan vlans gebruiken?

nog ff ander vraagje
alsi k die 16port switch neem, en ik gebruik alle 16 poorten, maar ik gebruik daarvan maar 2 poort effectief als PoE zal het verbruik dan die max 150Watt zijn, of enkel die 2 poorten en de normale "utp"
ik kan die PoE poort toch ook als gewone poort gebruiken he? verbruik zal dan niet zo hoog zijn?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Enkel voor m’n digibox... daar die rechtstreeks naar het internet moet. Maar mijn digibox kan niet praten met enig ander toestel in mijn huis. Ik heb dus een muur opgetrokken tsn. Mn digibox en de rest. Das veilig
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ik heb getwijfeld om ook voor iot devices een vlan op resetten, maar ik moet die dingen ook nog via m’n thuis pc en smartphone/ tablet kunnen benaderen, daar ik geen goesting heb om uit te zoeken welke poorten ik dan moet openzetten, heb ik besloten dat niet te doen. Hoe beveilig ik dan mn spullen... door een betere voordeur te voorzien:) een met driepuntssluitingen vingerafdruk en biometrische scan, oftewel een firewall met IPS. Een tweede goede maatregel is om goede firewall Sofware te instaleren op elke laptop, pc, tablet en smartphone... .
Voorlopig is dat voor mij voldoende.


U verbruik zal enkel dat zijn van de poorten etc... maar of dat perfect lineaire vergelijking met aantal poorten is weet ik ook nie