• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Thermometers

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Bedankt voor de tip Sphinx 👍ook besteld. Eén zal voor het volgende doel gebruikt worden; verwarmingstoestel voor warm water badkamer staat in een berging buiten, en hoewel deze geïsoleerd is is het tijdens de winter wel altijd opletten als het eens stevig vriest. Dus automatisatie zal voorzien worden dat als de temperatuur onder een bepaalde waarde zakt, een verwarmingselement aangaat tot een specifieke temperatuur is bereikt en dan terug uit.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Bedankt voor de tip Sphinx 👍ook besteld. Eén zal voor het volgende doel gebruikt worden; verwarmingstoestel voor warm water badkamer staat in een berging buiten, en hoewel deze geïsoleerd is is het tijdens de winter wel altijd opletten als het eens stevig vriest. Dus automatisatie zal voorzien worden dat als de temperatuur onder een bepaalde waarde zakt, een verwarmingselement aangaat tot een specifieke temperatuur is bereikt en dan terug uit.

Dan zou ik eigenlijk een andere nemen dan die motion sensor.
Waarom dan neit enkel een goeie temp meter?
Je hebt die motion en lux daarvoor niet nodig he.
Er zit dacht ik verschil van 2-3 graden op die temp naar tschijnt (kun je wel bijsturen natuurlijk maar dan nog)
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Op de sensor buiten zit idd een verschil. Temp is daar altijd 2-3 graden hoger dan wat mijn weerstation zegt. Maar die sensors staan meestal niet op de beste plaats wat betreft zon/hoogte/...

Sensors binnen zijn wel redelijk juist wat betreft de temperatuur. Daar zijn mijn verschillen een stuk kleiner.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb mn hue sensoren al binnen
Nu maar wat automations maken.

Mensen die ook verlichting koppelen met bewegingsmelders.. wat doen jullie?
Meer bepaald om te voorkomen dat het licht telkens aan / uitgaat?
Bij een traphal is dit goed, maar bv in de keuken dan weer niet.
Schakelen jullie automatisch ook uit?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
S Sphinkx hoe schakel jij je licht of hoe ziet jouw automatisatie eruit in de keuken icm je bewegingsmelder?
Ik heb nl 3 kringen in mn keuken
- De spots in het plafond
- de ledstrip tegen de keukenwand
- ledstrips in mn kast

Het gebeurd dat we de ledstrip tegen de keukenwand savonds laten branden tijdens het tv kijken voor niet in het pikkedonker te zitten

Ik weet niet goed hoe ik het zal doen.
Smorgens gaan die spot ins het plafond wel aan, en tijdens het koken ook
(uiteraard als het donker is)
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Allemaal trigger door beweging. Valt uit na 5min. Maar voor het uitvalt zal lichtsterkte iets verminderen.

Maar in die ruimtes beweeg je normaal voldoende. Keuken net iets minder omdat we daar ook regelmatig eten.

Ledstrip keukenwand zou ik dan bv in andere zone zetten zodat je die op andere manier kan aanzetten.

Bij HA kan je ook experimenteren met adaptieve verlichting. Ik heb het toen ook geprobeerd en als mijn HA weer operationeel is ga ik dit zeker opnieuw proberen.



 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Allemaal trigger door beweging. Valt uit na 5min. Maar voor het uitvalt zal lichtsterkte iets verminderen.

Maar in die ruimtes beweeg je normaal voldoende. Keuken net iets minder omdat we daar ook regelmatig eten.

Ledstrip keukenwand zou ik dan bv in andere zone zetten zodat je die op andere manier kan aanzetten.

Bij HA kan je ook experimenteren met adaptieve verlichting. Ik heb het toen ook geprobeerd en als mijn HA weer operationeel is ga ik dit zeker opnieuw proberen.




Die adaptive lightning , je verlichting moet dit wel ondersteunen. Dit is niet zo bij mij (domme verlichting hier, geen hue)

Ivm de keuken, hoef ik daarom die ledstrip niet in andere zone te steken. Hij behoort tot de locatie keuken. Ik kan die dan nog steeds apart automatiseren.
Daar denk ik nu ook aan, om die gewoon aan te laten gaan indien lux onder x zit en er iemand thuis is.. Uitzetten gebeurd dan door de slaapwel routine.

Ik zet mijn verlichting trouwens niet altijd aan door de trigger van beweging maar ook de trigger van de lux.
Het kan zijn dat je beweegt, maar de lux net hoog genoeg is. -> licht blijft uit.
Je beweging staat nog op aan -> en lux is er net onder dan zal bij jou het licht uit blijven, terwijl bij mij door wijziging in lux die ook aangaat.

Bovendien wil ik dat de state van de verlichting ook op off is, anders zal die triggeren wanneer die on is ook.

Hier ff mn badkamer (staat nog niet op github)
Code:
- id: turn_on_bathroom_lights_when_its_dark
  alias: "Lichten: Badkamer ouders aan bij beweging wanneer het donker is"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.presence_badkamer_ouders
      from: "off"
      to: "on"
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.lightlevel_badkamer_ouders
      below: 30
  condition:
    - condition: and
      conditions:
        - condition: numeric_state
          entity_id: sensor.lightlevel_badkamer_ouders
          below: 30
        - condition: state
          entity_id: binary_sensor.presence_badkamer_ouders
          state: "on"
        - condition: state
          entity_id: light.lavabo
          state: "off"  
  action:
    - service: light.turn_on
      entity_id: light.lavabo
     
- id: turn_off_bathroom_lights_when_no_movement
  alias: "Lichten: Badkamer ouders uit als er geen beweging is"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.presence_badkamer_ouders
      to: "off"
      for: "00:02:00"
  condition:
    - condition: or
      conditions:
        - condition: state
          entity_id: light.lavabo
          state: "on"
        - condition: state
          entity_id: light.bad
          state: "on"
        - condition: state
          entity_id: light.douche
          state: "on"  
  action:
    - service: light.turn_off
      entity_id:
        - light.lavabo
        - light.bad
        - light.douche

Damn die sensors ! Zit te twijfelen om er direct nog 3 te kopen
Maar mn vrouw zal zeggen.

Ik twijfel ook voor de inkom.
Mijn alarm heeft ook bewegingssensors die ik gebruik her en daar (ook de inkom) alleen is die polling trager, waardoor het licht soms net niet aanspringt maar erna wel.
Voor de inkom twijfel ik dan om nog zo'n hue te zetten, maar das eigenlijk dubbel :p
Hoewel die motion detectors vant alarm hebben geen lux maar dat voorkom ik dan met time
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik heb in 1 locatie soms verschillende zones. Leefruimte heeft er bv 3. Moodlights voor de sfeer tijdens tv kijken. Leeslamp en dan nog volledig verlicht via lichtbalk + plafondspots. Telkens dimbaar en alle mogelijke kleuren.

Verlichting gaat bij mij ook altijd aan door combi van lux + beweging. Dus kan ook overdag zijn tijdens een donkere winterdag. Afhankelijk van het uur is het ook ander type licht. Niet adaptieve zoals je kan doen met HA maar wel eerder type nachtlichtje als het middenin de nacht is.

Die sensors zijn idd super. Snap eigenlijk niet waarom je zolang gewacht hebt om er te kopen. Dit is echte automatisatie. Bijna nooit nog knoppen gebruiken… Zoveel mogelijk op basis van sensoren.

Als ik de Hue sensor via HA beheerde viel mij wel op dat die soms trager reageerde ivm via Hue zelfs. Maar misschien is dat probleem nu opgelost.

Code die je gebruikt komt mij trouwens heel bekend voor 😁
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Je spreekt over "zones" , dan heb je het over zones in hue?
Echt zones dacht ik heb je niet binnen HA Of je maakt per zone een aparte kamer
Zou wel kunnen dat die zones komen (ik herinner me vaag iets voor de volgende release).
Hoe stuur je die zones dan aan?
Waarom heb ik zo lang gewacht, tja.. de prijs, en ook omdat ik al motions had met het alarm.
Maar nogmaals door die trage polling, en ik vind het zo onnozel om ze dubbel te hangen...
Nu is een beetje afhankelijk van waar he, in de living, stoort het zo niet erg, maar een inkom bv waar je snel doorheen bent, wel.
Idd zoveel mogelijk sensoren en geen knoppen meer. Das het uiteindelijke doel, maar das niet zo makkelijk he.

Ook de status "weg" zijn van huis, vind ik moeilijk. Je kan dit met gsm doen, maar als je ff snel nr buiten bent zonder gsm, dan ben je zogezegd thuis...
OF home is bij mij enkel op mijn gsm en die van mn vrouw, die van de kids tel ik niet mee, omdat die ze veel laten liggen en anders krijg je dan valse "toestanden".

De reactie van die hue sensor is quasi onmiddelijk hoor binnen HA
Je zegt zelf, zoveel mogelijk met sensoren, wel dan moet je er in je slaapkamer ook hangen he :) of onder je bed..
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Slaapkamer is bij mij simpel. Ik zeg “good night” tegen mijn google home en de verlichting gaat uit. Tegelijkertijd gaat in mijn slaapkamer dan het licht aan. Als ik dan in slaapkamer “set the alarm” zeg stel ik mijn alarm in gaat erna mijn licht uit. Routines in google home… Dus geen sensor nodig. Daarom geen nood aan 😀

Verlichting in gang kan via sensor maar is zoals gezegd ingewikkeld systeem. Laat ik liever zo. Ik heb wel een nest brandalarm in oa gang. Wanneer die beweging zien gaat er een kleine lichtje aan dat soort lichtpad maakt. Nog reden waarom ik daar minder nood heb aan die sensor.

Zones is idd hue. HA moet ik nog opzetten… Maar met Hue kan je dus ook heel veel, als je al die verlichting hebt uiteraard.

Weg van huis vind ik ook moeilijk. Nu zal er automatisch licht aan gaan heel als ik thuiskom en het is na middernacht. Maar dat is dus enkel bij mij… Lukt niet om dat ook in te stellen moest mijn vrouw zo laat thuiskomen als ik thuis ben. Dan is het gewoon old fashioned en laat ik eventueel lichtje branden 😂

Dat uiteraard op plaats waar geen sensoren zijn…
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
En als je geen wekker zet, blijft hij branden in je slaapkamer?
Is wel een idee, om alle lichten uit te doen als je zegt "zet wekker"

Ik heb trouwens problemen met de motion sensor in de badkamer
Het licht gaat te snel uit.
Ik kan dit wel langer zetten maar das eigenlijk ook niet de bedoeling.
Het probleem is, wanneer je in de douche gaat, hij niet ziet dat je in beweging bent (dat klinkt hier dubbelzinnig).
Bijgevolg ,licht uit
Als ik langer zet, dan zal hij het licht misschien te lang laten branden als je niet doucht
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Als ik geen wekker zit blijft het idd branden. Dan gebruik ik knop…. Maar wekker wordt bijna elke dag gezet, zelfs in weekend…

Mijn licht in douche wordt niet via motion gedaan. De rest van de verlichting wel. Das aparte kring. Dus als ik in douche sta valt licht uit. Behalve in douche zelf…

Sensor kan je eventueel ergens plaatsen waar hij je wel ziet bewegen in douche?