• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

tips laten bouwen van tv wand + surround

mathieum

New Member
28 feb 2017
4
0
4
Ik verhuis binnenkort en zou graag in de living van het nieuwe huis een home cinema willen maken. Vroeg me af of jullie advies hebben waar ik een tv wand kan laten maken + meubel en het installeren van de surround speakers (+ aankopen). Heb zelf 3 linker handen dus zoek iemand/winkel/etc die voor mij een tv wand kan maken (waar de tv ophangt en weggestoken is), apparatuur kan wegsteken en waar ik surround kan aankopen en die ook geinstalleerd wordt.

Enkele voorbeelden zitten in bijlage. Hebben er mensen thuis iets dergelijks al laten installeren? Advies welkom. Had zelf al eens bij hdmasters gaan kijken maar als ik meerdere opties kan bekijken is dat beter natuurlijk. Erg bedankt
 

Bijlagen

  • a433a20bb58922ffdef6f29ccea9326a.jpg
    a433a20bb58922ffdef6f29ccea9326a.jpg
    46,7 KB · Weergaven: 854
  • b3035900351c916208c4da852450db2a.jpg
    b3035900351c916208c4da852450db2a.jpg
    56,3 KB · Weergaven: 209
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Alvorens we je verdere kunnen helpen zal je toch eerst wat info moeten geven...

Om te beginnen:

Zou je eens een plannetje en/of foto's van je huiskamer laten zien?
heb je enige voorkeur voor speakers, type: Inbouw of losstaand, merk, omvang....
Welke opstelling wil je gebruiken voor je luidsprekers : 5.1, 7.1 ...
Wil je werken met een projector of gewone tv?
Wens je bestaande apparatuur te hergebruiken of mag alles nieuw zijn
Wat is je budget?

Bij ons hebben we destijds enkel de kabels laten voorzien. Daar zo ik eerst een goed over nadenken als je nog moet bouwen/verbouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Hdmasters heeft zeker enkele mooie cases, die vallen bij mij ook in de smaak.
Een andere bron van inspiratie is de app houzz.
Die kan je downloaden van de playstore eens geinstalleerd, klik je op fotos, living room, home theater.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieum

New Member
28 feb 2017
4
0
4
krikri" data-link="https://home-theater.be/topic/2163-tips-laten-bouwen-van-tv-wand-surround/?postID=45871#post45871"> Hdmasters heeft zeker enkele mooie cases zei:
Alvorens we je verdere kunnen helpen zal je toch eerst wat info moeten geven...

Om te beginnen:

Zou je eens een plannetje en/of foto's van je huiskamer laten zien?
heb je enige voorkeur voor speakers, type: Inbouw of losstaand, merk, omvang....
Welke opstelling wil je gebruiken voor je luidsprekers : 5.1, 7.1 ...
Wil je werken met een projector of gewone tv?
Wens je bestaande apparatuur te hergebruiken of mag alles nieuw zijn
Wat is je budget?

Bij ons hebben we destijds enkel de kabels laten voorzien. Daar zo ik eerst een goed over nadenken als je nog moet bouwen/verbouwen.
Ik kan er pas in september in dus foto's sturen wordt iets moeilijker maar laat ons zeggen dat het gewoon een witte muur is met best veel plaats.

Voorkeur speakers: front / center speakers zou ik in de tv wand willen inbouwen. Merk dacht ik aan b&w / artsound eventueel. Andere aanbevelingen zijn welkom. Opstelling: 5.1 Apparatuur: buiten de samsung tv 55 inch, alles nieuw te kopen
Budget: 4000/5000€ We moeten dus niet meer bouwen/verbouwen, het is een bestaand huis dat we kopen. Iemand die zijn eigen ervaringen wilt delen of aanbevelingen kan doen?

Merci!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
ik zou dan persoonlijk met dubbele wand/nis werken waar je de tv kan inbouwen alsook inbouwspeakers . Kan je ineens u bekabeling wegwerken en heb je een.mooi strak uiterlijk . Hoge WAF factor ook. Onder de tv kan je dan schapjes maken voor eventuele toestellen nog . Best kan je eens in de verschillende showcases op dit forum kijken of eens speciaalzaken bezoeken . Ook niet onbelangrijk speakers gaan beluisteren .Artsound en b&w zijn qua klankkleur heel verschillende merken en ieders heeft wel zijn voorkeur hiernaar .Dwz wat de ene een fantastische speaker vind is een ander niet van weggeblazen .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
We weten al iets meer
263a.png


ik denk dat je het op volgende manier kan aanpakken:

1) vraag een offerte bij een HT speciaalzaak (aka HDmasters, of een andere zaak..) dit zal je een goed beeld geven van de totale kostprijs alsook de specifieke vereisten m.b.t. materiaal en ruimte in TV wand om speakers in aan te brengen etc..

2) vraag een offerte bij een meubelzaak (keukenplaatser of inbouwkasten, ik heb wel een aantal adressen in regio Sint Niklaas)
=> ga zelf langs bij een hifi zaak, en vraag naar inbouwspeakers, vraag ook duidelijk naar de vereisten van de luidsprekers m.b.t. dikte inbouwwand... eens je de speakers hebt kan je vragen aan je leverancier van de TV wand of hij de speakers wil inbouwen ( de meeste zullen daar geen probleem me hebben)

Nog een aantal opmerkingen:
1) ga zeker een luisteren naar de luidsprekers alvorens je ze aankoopt, er zijn veel merken en smaken. Hou er ook rekening mee dat die luidsprekers een zekere dikte hebben, ze moeten dus wel passen in je TV wand.
2) Een ander merk dat inbouwspeakers maakt is keff (misschien is dat ook een optie). kijk eens op de volgende website:
http://www.stassen.nl/kef-ci-serie-inbouw-speakers.
3) denk goed na over de plaatsing van je luidsprekers in de TV wand, misschien wil je later toch een 65' en als de speakers te dicht bij elkaar hangen, mag de wand opnieuw laten maken.
3) wil je ook surround sound luidsprekers plaatsen? DIt zijn 2 luidsprekers die je achter je zitbank ophangt, meestal tegen de muur iets hoger ( 60cm) dan je luisterpositie (oorhoogte). Weet je niet goed wat dit betekend, lees dan eens het artikels "Hifi" en luidsprekers op dit forum onder menu "Geluid"
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
nog een tip...

hou er rekening mee dat de enige goede manier om je luidsprekers vooraan naast en onder je sherm te plaatsen (de frontstage) deze manier is:


luidsprekers die op grootte afstand van je scherm hangen (sommige hangen dit zelfs in de hoeken van de kamer) gaan echt niet werken, dat heeft een compleet vertekend geluidsbeeld wanneer je films gaat zien.
 

Bijlagen

  • pasted-from-clipboard.png
    pasted-from-clipboard.png
    83,7 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieum

New Member
28 feb 2017
4
0
4
Bedankt alvast voor de tips Krikri & ilstino! Ik ga inderdaad eens naar een paar winkels de prijzen moeten vergelijken en zien wat het beste is voor mijn budget. Ik zou wel surround willen maar de vorige eigenaar heeft inderdaad in de 4 hoeken van de living al inbouwluidspreker aansluitingen voorzien. De voorste zou ik dus zeker niet nemen want de left/front/right komen dan in de wall terecht. Voor de achterste zou ik ze eventueel in de 2 hoeken wel zetten en dan naar beneden richten. Zo zijn ze toch weggewerkt en de achterste surround worden toch iets minder gebruikt als ik me niet vergis? Of gaat dat toch niet hetzelfde zijn en zou ik dan gewoon meer geld spenderen aan de wall en front speakers en de achterste achterwegen laten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Das lekker megenomen.

ik zou - indien mogelijk, zzelfs eerst m'n fronts kopen, nog voor je de TV wand laat maken. Je kan dan eens experimenteren met wat de juiste afstand is tussen beide.

Bij mij staan ze ong. 2,35 meter uit elkaar.
Om puur naar film te luisteren zou ik ze iets dichter bij m'n TV scherm kunnen plaatsen (misschien op 2 meter) maar dan verstoor ik m'n stereo beeld wanneer ik naar muziek luister.

Onderstaand plaatje heft een goed overzict hoe je je speakers kan plaatsen.
Bemerk dat de rear speakers in een ideale situatie evenver van je moeten staan als de fronts, en net iets achter boven je oren.

Er zijn er maar weinig die dat perfecte plaatje kunnen evenaren in een thuissituatie (vb. rears dichetr bij oren dan fronts, rears iets hoger dan voorzien etc...), op zic is dat geen ramp daar goeie versterkers kunnen deels correcties uitvoeren om de zaken wat te optimaliseren.

Ook zijn er verschilende aanbevelingen voor muziek/film beluisteren in surround sound. vs. stereo. Bij stereo moet je nml. de fronts iets verder uit elkaar plaatsen, dus het is een beetje afwegen en testen wat je graag hebt en wat kan in je ruimte..


        




Als je een beetje wil genieten van film bieden surrounds zeker een meerwaarde.

De hoogte van de surrounds is minder belangrijk dan de fronts. dit omwille van drie redenen:
1) Zoiezo wordt gedaviseerd ze in een 5.1 opstelling ( 3 voor, 2 achter en een subwoofer) tot 60 CM hoger te plaatsen dan oorhoogte.
2) mensen kunnen geluiden die van achter je komen niet of veel moeilijker lokaliseren.
3) de meeste geluiden en effecten voor surround speakers zijn ruimtelijke effecten (vb. regen, zaal met mensen, helicopters etc...)

Ik heb m'n surrounds via strakke witte muuurbeugels net onder het plafond tegen de muur hangen, en deze iets naar beneden in de richting van de luisterpositie gericht. Ik vind dat dit heel goeie effecten heeft.

Nog belanrijker mischine dan de hoogte van je surrouns vind ik de afstand die je creeerd tussn. de speakers en je oren.
Bij mij staat de zitbank op ong. 1,2 van de achterste muur af.
De afstand van de surround speakers tot m'n "sweetspot" is 3 meter (ze hanen ongeveer 5 meter uit elkaar) , bijna evenver als de afstand tot m'n fron'ts en cente speaker. Dat heeft en mooie ruimetelijke ervaring.
 

Bijlagen

  • pasted-from-clipboard.png
    pasted-from-clipboard.png
    144 KB · Weergaven: 44
  • pasted-from-clipboard.png
    pasted-from-clipboard.png
    87,4 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
Ik denk dat je best voor jezelf uitmaakt wat je juist wilt bereiken . Wil je beter geluid dan van de tv , of wil je echt cinema effect bekomen thuis. Wil je met deze speakers ook muziek gaan beluisteren of is dit enkel voor film en series/ gamen . Je hebt bijvoorbeeld de monitor audio mass 5.1 set welke je in combinatie met receiver hebt voor ongv een 1500€ a 2000€ . Of gelijkaardig geprijsd de kef E305 set. Of je kan gaan voor een set met vloerstaande luidsprekers dan gaat het budget er wel heel anders uitzien zeker in combinatie met deftige bekabeling en dergelijke . Ook de benodigde receiver gaat van een ander kaliber zijn dan . Wil je ineens de hele setup aanschaffen of beginnen met stereo/ 3.0 en later verder uitbreiden . Welke verwachtingen heeft de partner naar uiterlijk van de set . Dit zijn vragen die je jezelf zeker ook eens moet afvragen en zeker heel belangrijk zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Ik heb bij mij thuis zelf een tv-wand gebouwt voor minder dan 1000 euro. Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar zo moeilijk is het niet in principe.

Een paar houten balken, wat gyproc platen, een beetje mdf (achter de tv is mdf om de beugel in te schroeven), 2 besta kastjes van ikea (300 euro) en nog een mdf plaat voor op die 2 kasten om de naad tussen de 2 te verbergen.

Als je dat moet laten maken door een schrijnwerker ben je denk ik snel een paar 1000 euro kwijt.

Normaal gingen we de tablet op de kastjes ook in hetzelfde kleur verven nog als de wand achter de tv, maar het is er nog niet van gekomen en nu twijfelen we :p

76FJGTYl.jpg

lVVrEUEl.jpg

XLYiKI4l.jpg

sVFyotgl.jpg

59OUnncl.jpg

jumFYbdl.jpg

nFR5Xytl.jpg

qNJi8LRl.jpg

tKfrfnSl.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieum

New Member
28 feb 2017
4
0
4
Chickenlal zei:
Ik heb bij mij thuis zelf een tv-wand gebouwt voor minder dan 1000 euro. Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar zo moeilijk is het niet in principe.

Een paar houten balken, wat gyproc platen, een beetje mdf (achter de tv is mdf om de beugel in te schroeven), 2 besta kastjes van ikea (300 euro) en nog een mdf plaat voor op die 2 kasten om de naad tussen de 2 te verbergen.

Als je dat moet laten maken door een schrijnwerker ben je denk ik snel een paar 1000 euro kwijt.

Normaal gingen we de tablet op de kastjes ook in hetzelfde kleur verven nog als de wand achter de tv, maar het is er nog niet van gekomen en nu twijfelen we :p

76FJGTYl.jpg

lVVrEUEl.jpg

XLYiKI4l.jpg

sVFyotgl.jpg

59OUnncl.jpg

jumFYbdl.jpg

nFR5Xytl.jpg

qNJi8LRl.jpg

tKfrfnSl.jpg
Ziet er heel erg knap uit! Eigenlijk perfecte voorbeeld van wat ik juist zou willen. Spijtig genoeg ben ik totaal niet handig :p Je wil dit toevallig niet op locatie doen tegen betaling?
1f606.png
Heb je ook surround speakers staan of left/right/center? Heb je verbinding met bv telenet digicorder als de kasten dicht zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Ik zou het ook niet op mijn eentje kunnen hoor, het is maar omdat ik een neef heb die een alleskunner is dat we dit hebben kunnen doen
263a.png
Al zou ik het nu mss wel kunnen, maar niet tot in de perfectie zoals het hier is.

Ik heb ook surround speakers achteraan
En voor de digicorder/versterker bediening heb ik een Marmitek IR Extender. De ontvanger daarvan ligt op de center speaker op de kast, maar dat zie je mss niet op de foot.

Wat ik ook heb als coole extra is een ingebouwde fan die frisse lucht blaast in de kast waar de versterker zit
263a.png
In plaats van de aansluiting voor PC heb ik daar een stekker aangehangen (eentje die 5 Volt afgeeft) en die zit hier dus 24/24 te blazen. Blaast natuurlijk ook wel snachts als het niet nodig is, maarja, zo'n fan zal wel het verschil niet maken op de electriciteitsrekening zeker :p Liever dat dan hem dagdagelijks aan/uit te moeten doen.

fdebPSJl.jpg

nrmAJGhl.jpg

xSzmKCll.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Afhankelijk van je smaak / type woning, kan je nog een stapje verder gaan, en een volledige kasten wand voorzien.
in dat geval heb je geen "uitspringende" dressoir onder je TV.
In kombinatie met inbouwspekers kan dat net mischien een nog strakkere look geven.
.... maar das naturlijk persoonlijke smaak en budget.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Das waar. Maar in combinatie met mijn grote vloerstaanders stoort de kast onder de TV helemaal niet natuurlijk. En die vloerstaanders passen ook wel in een modern interieur
1f606.png


Maar je kan er inderdaad mee doen wat je wil. In mijn geval was het omdat er halverwege de muur in mijn living een dragende kolom zit die 20cm uitspringt en heb gewoon die kolom doorgetrokken. Als je alles in kasten wil, dan moet je de volledige wand ook al weer 40-60cm diep gaan maken en verlies je best wel wat ruimtegevoel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
zoiets kan natuurlijk ook nog....
Deze vind ik wel speciaal, ze hebben de speakers in een vlak kader gezet dat de TV inkaderd. De center speaker staat op een TV kast indezelfde kleur als de omkadering, lijkt me wel leuk als je er de plaats voor hebt natuurlijk...


 

Bijlagen

  • pasted-from-clipboard.png
    pasted-from-clipboard.png
    242,9 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
@ chickenlal, wel een goeie tip om een extra plaat oop die ikea kastjes te plaatsen, die naad is er mooi mee weggewerkt
263a.png


nog. een tip, hou er rekening mee dat sommige versterkers meer ruimte hebben dan de "standaard maat v.e. TV kast (meestal zijn die 40CM)
Ik kan er over meespreken... Probeer een diepte te voorzien van 50/55 CM, voor een versterker met aansluitingen ga je daar al snel aan komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Ja idd, ik heb tussen mijn hdmi's een 90 graden hdmi connector gestoken omdat ze anders een beetje tegen de muur spannen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Persoonlijk zou ik eerder een vlakke wand dan een TV-nis kiezen, je weet namelijk nu al dat jouw nis vroeg of laat te klein zal zijn.

Het voordeel van de nis is wel dat je -mits een valse gemotoriseerde wand- de TV volledig kunt laten verdwijnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator: