• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

To Mac or not to Mac?

Ik heb een bon van 700€

  • en koop opnieuw een laptop met slechtere specs dan tgeen ik had

    Stemmen: 0 0,0%
  • en leg 239€ bij voor een Macbook M1 air (model 2020)

    Stemmen: 1 100,0%

  • Total voters
    1

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Hoi allen,

Vlak voor kerst is bij mijn 9 maand oude Lenovo laptop een scharnier van het scherm afgebroken.
Héél jammer want ik was er super blij mee.
Binnengestoken voor herstelling maar ik heb em nog steeds niet terug en het ziet er naar uit dat ik mijn geld (€700) ga terugkrijgen.

Voor dat geld kan ik nu zelfs niet meer een laptop met zelfde specs kopen :(
Ik hang vast aan Mediamarkt en stelde mezelf de vraag of ik zou overstappen naar Mac en een Macbook air 13" zou kopen (€939).

Ik heb nog geen enkele ervaring met Mac.
De laptop wordt gebruikt voor;
- surfen
- mailen
- 3D tekenen
- Netflix
- Office shizzle
- een occasioneel DJ setje

Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen, loont het de moeite om de leercurve te doorstaan (nieuwe programma's OS, werkt de printer en NAS nog,...)? Tis het grote onbekende in feite en weet gevoelsmatig niet of het een goed idee is of niet.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Belangrijk is om even na te gaan welke programma’s je nu gebruikt voor 3D tekenen en de occasionele DJ set en of daar een Mac versie voor bestaat.

Geen idee of je ook een extern scherm hebt als dat zo is, is de beste manier van aansluiten via USB-C omdat de MacBook Air dan ook zo opgeladen wordt. Over aansluiten gesproken, hang je er ook externe apparatuur aan vast.

NAS zou geen enkel probleem mogen vormen om volumes daarvan te mounten op de MBA.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: John Carlton

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Eigenlijk begin je al met een verkeerde instelling… Je bent toch nooit te oud om iets nieuws te leren 😉

Maar Stiibun Stiibun heeft gelijk. Heb je de progs die je wil gebruiken op die mac? Indien wel kan je de kans wagen.

Voordeel van mac is dat je een hoge 2dehands waarde hebt. Dus indien het echt niet bevalt ga je weinig geld verliezen. Daarmee koop je dan een pc.

Fyi ik heb vorig jaar rond deze periode een M1 Air gekocht…
 

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Super. Bevalt hij?
o jawel!
Vooral van het geluid viel mijn mond open eigenlijk.
Daarnaast is het wel ferm wennen aan de structuur en sneltoetsen enzo, maar vele dingen werken toch zeer snel en de laptop voelt en straalt premium uit :)
Wel al een tijdje bezig met printers, Dropbox, nas, mailmappen,... maar ik denk wel dat deze aankoop me veel plezier zal laten beleven.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Premium uitstraling heeft hij zeker :)

Bij een nieuwe pc heb je ook altijd werk aan instellen van die zaken. Dat is niet anders met een mac. Maar moest je ooit een nieuwe kopen om die te vervangen ga je dat volgens mij dan niet meer moeten doen. Want je kan restore doen van je oude mac dan. Maar daar heb je nu niet veel aan.