• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Trinnov Show 09 Mei - BBG (Beter Beeld & Geluid) Hilversum - jvanhambelgium & bro0drooster

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Hieronder een klein verslag van ons uitje naar de Ollanders in het verre Hilversum** Raar dat de foto's op hun kant of ondersteboven liggen, de bronbestanden zijn wel degelijk correct! **</strong>


BB&G Trinnov Show : 9 Mei

Met deze aankondiging was mijn interesse gewekt om eens af te zakken naar het verre Hilversum om dit product eens te gaan bekijken & beluisteren. Ik was niet de enige van ons Vlaamsch forum, Jasper (aka broodro0ster) was ook van de partij en als Rik (Joske007) geen andere verplichtingen had dan waren er denkelijk 3 musketiers samen vertrokken. Over Trinnov is al héél veel geschreven en er hangt iets van mystiek rond deze units ; ze zouden het summum zijn van "room-correction" en afhangkelijk van het model heb je dan ook vele andere features. Aangezien Trinnov uit de studio-wereld komt zijn er héél veel knopjes & settings om aan te tweaken
1f609.png


Er bestaan vandaag enkele modellen :


ST2 Hifi is puur 4-kanaals (flexibele config) roomcorrection Klik hier voor productpagina


Amethyst is het high-end stereo vlaggeschip met 11 bronnen voorversterker, roomcorrection, een innovatieve HybriD Phono pre-amp, Netwerk-streamer, 24bit/192k DAC en 2-weg active X-over. Hier zit ook Wifi in. Klik hier voor productpagina

Magnitutude32 is een ge-avanceerde processor met absolute flexibiliteit tot 32-kanalen, onbeperkt aan subwoofers, volledige speaker-remapping, additionele I/O board etc,etc,etc Klik hier voor productpagina

Altitude32 is het absolute topmodel AV-processor/preamp met ondersteuning voor Atmos, Auro3D, DTSX etc,etc Klik hier voor productpagina


Bij BB&G aangekomen werden we welkom geheten door Ronald, invoerder Trinnov, Bjorn & Garmt die zaakvoerders zijn van BB&G. In totaal waren er toch al zo'n 22 mensen aanwezig (waaronder toch enkele Belgen trouwens) die zouden kunnen gaan luisteren & ervaren in 3 verschillende opstellingen Op deze manier kunnen de gasten op een normale manier hun indrukken opdoen. Er stond een hoopje drank klaar om tijdens de workshops de dorstigen te voorzien van voldoende vocht en een plankje met lokale kaas & worst was ook van de partij.




STEREO opstelling met een AvantGarde (Acoustics) Uno , Duitse hoorntjes
1f609.png
http://www.avantgarde-acoustic.de/uno-product-en.html

Foto'tje met de high-end Apple van Jasper

IMG_2718.JPG




In deze ruimte deed Ronald wat inleidende verhalen rond Trinnov, de 3D Trinnov meetmicro stond hier ook opgesteld etc. Mooi om naar te kijken, kost dan ook 650 euries voor de micro alleen
1f609.png
Er werd wat geluisterd naar eerder wat kalme vocale muziek (met duidelijke plaatsing & effectjes links/rechts), uiteraard met zo'n hoorn klinkt dat echt wel realistisch en tijdens het spelen werd er wat met de Trinnov "presets" gespeeld om te zien wat de verschillende "flavors" van correctie konden teweegbrengen. Héél wat knopjes waar de eigenaar van zo'n Trinnov mee kan stoeien ... Als afsluiter hebben we een kleine meting gedaan en het meetproces eens doorlopen, voor doorwinterde Audyssey gebruikers niets speciaals... Tijdens deze demo heb ik zeker geen "waauw" verschillen kunnen horen, het soort muziek was eerder (eenvoudig) vocalistisch dus AAN/UIT zetten van Trinnov gaf eerder een een "smaak" factor dan wel echt een correctie omdat iet niet goed klonk daarvoor (zelfs zonder Trinnov klonk het goed in de ruimte). Ik had wat meer "bombastische tracks" met veel complexiteit verwacht etc. Echter, dit is een vaststelling bij "gewoon" luisteren, mischien die mischien getrained zijn om technisch te luisteren kunnen hier mischien nog andere verbeteringen waarnemen... Leuk zijn uiteraard de presets/profielen waar snel tussen te schakelen valt etc.




STEREO opstelling met de Harbert 40.1 Monitor, best een flinke jongen Klik hier voor productpagina

In de grootste ruimte stond een Amethyst opgesteld die dan ook als streamer werd gebruikt, gekoppeld aan 2 mono-blokken met een display vooraan met VU-meters + vermogenopname. Verschillende liedjes passeerden de revue, waaronder ook wat electronisch zoals "Massive Attack - Angel". Het schakelen tussen AAN/UIT Trinnov kon je onmiddelijk horen aangezien de ongecorrigeerde laagweergave in deze ruimte niet echt top was ... met de Trinnov actief werd het een stuk strakker (vb lage piano-aanslagen, contrabassen etc). Veel meer definitie etc. Nu, ik ben zelf ook wel wat bezig met Audyssey en mijn ervaring met XT32/Pro is dat die zou dat evengoed doen op dat vlak van laagcorrectie hoor. Uiteraard voor iemand die nog nooit "room correction" heeft mogen horen is dit dus duidelijk toch wel een kleine "waauw" !

IMG_2713.JPG



HT (de BB&G recent ingericht cinema) met daarin de Altitude32 processor, Revel Performa 7.1.4 opstelling, DBOX, Sony 4K etc.

De ruimte is kleiner was op foto's te zien is, maar daarom niet minder mooi afgewerkt. Heel wat grillige acoustische elementen aan zijmuren & plafond met leuke LED-verlichting daarachter. Vooraan 2 DBOX (motion) stoelen. Ondanks dat er achter de 2 "prime seats" nog stoeltjes stonden was de inregeling toch gemaakt op de voorste stoelen, en dat hoorde je ook dat je uit de sweetspot zat
1f609.png
Een kleine beetje DBOX actie was er ook, maar die kan mij alvast amper bekoren, héél af en toe "klopt" het wel, maar het voelt gewoon zo artificieel aan... Er werden wat ATMOS scene's en demos op de mooie 4K Sony gedraaid. Allemaal leuk & aardig, maar voor mij persoonlijk ook helemaal gaan "waauw" gevoel ... ik denk dat mijn referentie-kader op deze moment al behoorlijk is waardoor ik niet zo snel onder de indruk geraak
1f609.png


IMG_2717.JPG




IMG_2716.JPG






<strong> Mijn conclusie
Ik ben in de eerste plaats eens afgezakt naar Hilversum om een vergelijk te kunnen doen met de spullen die ik thuis heb staan in termen van geluidskwaliteit & ervaring. Van wat ik heb kunnen horen wat Trinnov betreft heeft dit zeker geen "waaaaauw" indruk kunnen achterlaten, voor mij het meest duidelijke & hoorbare bijvoorbeeld was de correctie op de Harberths in de laag-weergave, maar dat zullen andere room-correctie systemen ook wel goed voor elkaar hebben. Het is een feit, met de Trinnov kan je echt wel veel tweaken & spelen, profielen opslaan en snel terug actief brengen etc dus erg flexibel.

Het is en blijft een hoop centen voor deze units, maar er valt wel iets mee te doen. Het is meer als enkel "room correction" natuurlijk en met een unit als een Amethyst heb je natuurlijk een hoop features bijeen gepakt in een erg kwalitatief apparaat! Met hetgeen ik heb kunnen horen & ervaren kan ik voor mezelf zeggen dat ik helemaal niet verlegen moet zijn om te zeggen dat "het zoldertje" behoorlijk goed klinkt voor HT & Stereo
1f609.png


Ik denk dan Jasper hieronder ook wel ergens z'n conclusie zal zetten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Je verslagje is prima hoor
263a.png
enkel wat teveel space tussen. Geen wauw dus..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Alvast bedankt voor het mooie verslag en jullie ervaringen hier even neer te zetten
1f44d.png
Heb ik toch nog een beetje het gevoel dat ik er op de achtergrond bij was
1f606.png


Blij te lezen dat de Trinnov-setup jullie niet uit de sokken heeft geblazen
1f60e.png
Want stel je maar eens voor mocht dit wel zo zijn
1f606.png
naar wat hebben we al die tijd dan eigenlijk naar zitten luisteren
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Joske007 zei:
Alvast bedankt voor het mooie verslag en jullie ervaringen hier even neer te zetten
1f44d.png
Heb ik toch nog een beetje het gevoel dat ik er op de achtergrond bij was
1f606.png


Blij te lezen dat de Trinnov-setup jullie niet uit de sokken heeft geblazen
1f60e.png
Want stel je maar eens voor mocht dit wel zo zijn
1f606.png
naar wat hebben we al die tijd dan eigenlijk naar zitten luisteren
1f606.png
Van onze sokken zeker niet, alhoewel we niet kunnen ontkennen dat de software enorm flexibel wat je totale controle geeft over zowat alle aspecten van room-correctie! Maar daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan... Zoals we al wisten werd daar ook nog eens aangegeven ; van badkamer-akoestiek maak je met een Trinnov geen studio-grade omgeving!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Bedankt Jan voor het mooie verslag!

Ik zal nog mijn eigen ervaringen erbij zetten om het compleet te maken.

De eerste sessie voor ons was de Trinnov in combinatie met de actieve AvantGarde speakers. Ik zat niet in het midden, dus een mooi stereobeeld had ik niet. Maar het doel van deze sessie was vooral uitleggen hoe het inmeten werkt, de filters en dan even switchen tussen verschillende presets om te horen de verschillen klinken.

De aanpassingen die de DSP deed waren goed naar mijn inziens. Het laag werd wat strakker en in het mid en hoog kon je ook verschillende waarnemen. Deze waren vrij subtiel, maar de setting waarbij er het minst gefilterd werd, klonk voor mij het best. Vooral het laag werd in de die stand gecorrigeerd en lichtjes het mid en het hoog.

Maar wat ik vooral interessant vond was de software op dat ding. Je hebt daar echt 1001 mogelijkheden met filters, target curves etc. Je kan dus echt alles naar smaak instellen.


Daarna gingen we naar een wat grotere zaal waar de Harbert 40.1 Monitor monitor stond in combinatie met de Trinnov in stereo. Hier zat ik wel op de sweetspot, maar dit kon mij eigenlijk helemaal niet bekoren. Het zal wel aan de ruimte gelegen hebben, maar dit klonk te schel voor mij. Af en toe zo'n scherp toontje dat pijn deed in de oren. Dat was een setup van 30000euro en ik was eigenlijk niet onder de indruk. Bij het switchen tussen roomcorrectie aan en uit, hoorde je wel een groot verschil in het (positief), maar die scherpe kantjes bleven in de gevallen.


Als laatste hebben we plaats genomen in hun home cinema. Dat zag er wel cool uit met al die diffusers, maar opnieuw, naar mijn mening mocht daar ook wat absorptie hangen op de eerste reflectie punten, want af en toe was dat scherpe kantje er terug. Al was het in deze ruimte wel een stuk beter als in de zaal met de Harbeths.

Die Dbox zeteltjes zaten verdomd goed, beetje zoals de Roma zetels, maar het Dbox effect zelf is niks voor mij. In vliegtuig en auto scene wel leuke enzo, maar verder vind ik het eerder irritant als die stoel zit te bewegen terwijl er weinig op het scherm gebeurd.

Mijn conclusie van de dag was: De Trinnov is leuk, je kan echt mee spelen en alles afstellen (kleuren) naar wens, maar het kost een bom geld. En de limiterende factor blijft de akoestiek. Je kan beter eerst daar in investeren en aan de slag gaan met Audyssey Pro of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Maar wat ik vooral interessant vond was de software op dat ding. Je hebt daar echt 1001 mogelijkheden met filters, target curves etc. Je kan dus echt alles naar smaak instellen.

Mijn conclusie van de dag was: De Trinnov is leuk, je kan echt mee spelen en alles afstellen (kleuren) naar wens, maar het kost een bom geld. En de limiterende factor blijft de akoestiek. Je kan beter eerst daar in investeren en aan de slag gaan met Audyssey Pro of iets dergelijks.
Is alles handmatig te tunen of kan je als het even vlug moet ook volledig een automatische correctie uitvoeren en klaar
1f615.png
Om na deze auto setup volledig ingelezen te hebben, verder experimenten met filters, target curves, enz....?

Uiteraard is behandeling van de akoestiek veel belangrijker dan DSP alleen, beiden blijft echter wel de gouden combi
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Toppie Jan en Jasper!
1f44d.png


Lijkt mij meer iets voor die gekke Amerikanen met teveel geld, en sowieso laten die dat uitbesteden aan een firma die dit systeem implementeert.

In Nederland zit er ook zo eentje met teveel geld die een Trinnov-systeem in z'n woonruimte laat installeren..

De gemiddelde consument heeft hier dus heel weinig aan, wel leuk om te zien waar men naartoe wil met het hele home cinema-gebeuren...
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Joske007 zei:
Is alles handmatig te tunen of kan je als het even vlug moet ook volledig een automatische correctie uitvoeren en klaar
1f615.png
Om na deze auto setup volledig ingelezen te hebben, verder experimenten met filters, target curves, enz....? Uiteraard is behandeling van de akoestiek veel belangrijker dan DSP alleen, beiden blijft echter wel de gouden combi
1f44d.png
Alles kan erg eenvoudig automatisch gedaan worden, de GUI is behoorlijk intuitief voor de "gewone leek" zeg maar. Pas daarna kan je indien gewenst beginnen grasduinen in de verschillende menus & submenus om allerlei spielerij uit te voeren... De Trinnov doet een meting op slechts 1 plek heb ik begrepen, nu met die 3D-microfoon kan deze erg nauwkeurig begrijpen exact waar de speakers staan/hangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
davylermi zei:
In Nederland zit er ook zo eentje met teveel geld die een Trinnov-systeem in z'n woonruimte laat installeren..
Als je wil refereren naar die Tweakers.net thread is dat gewoon een Belg hoor
1f609.png
Gekken zitten er overal
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Joske007 zei:
Is alles handmatig te tunen of kan je als het even vlug moet ook volledig een automatische correctie uitvoeren en klaar
1f615.png
Om na deze auto setup volledig ingelezen te hebben, verder experimenten met filters, target curves, enz....?


Uiteraard is behandeling van de akoestiek veel belangrijker dan DSP alleen, beiden blijft echter wel de gouden combi
1f44d.png
Het automatische is zeer snel in vergelijking met audyssey em geef je 5 presets om van start te gaan. Je kunt in totaal 25 presets opslaan, dus je kan 5 keer opnieuw meten en die allemaal gaan vergelijken. Erg handig als je bijvoorbeeld aan het schuiven gaat met de speakers of sub.

Nadat je voorgestelde presets hebt, kan je naar hartelust tweaken en tunen.

Je kan het echt zo gek maken als je zelf wilt. Veel DSP zodat je een kaarsrechte respons hebt of net zeer weinig zodat het laag wat strakker wordt maar het karakter van de kamer en de speaker behouden wordt. Alleen pieken en dops worden afgevlakt. En alles daartussen en daarbuiten kan je ook afregelen.

Alleen jammer van het kostenplaatje dat er aan hangt :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Thnx, Jan & Jasper voor de extra toelichting
1f609.png
Ach, misschien is dit iets voor als we de lotto winnen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: