• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
is een modem only van hem, dus ik kan daar niet in en hoef daar zelfs niet in
ok duidelijk

nu vandaag even met mijn instellingen herbekeken
ik heb dus terug internet maar mn modem/router is gereset en bijgevolg straalt die dus wifi uit en doet hij aan dhcp
wifi uitschakelen lukt, maar wat niet meer lukt is mac passthrough

zodra ik het mac adres van mijn usg toevoeg aan mac filtering, (ik heb nog geen dhcp uitgezet), dan wordt die modem onbereikbaar, en heb ik niks meer van internet
doe ik het omgekeerd, eerst dhcp uitzetten, om daarna mac filtering te willen aanzetten, idem verhaal , alles onbereikbaar

Maw mijn usg krijgt geen extern ip meer

wat nu

MAC-adres zeker zonder fouten overgenomen ?
Staat dat bij Gateway -> Advanced -> Options -> Passthrough Mac Adresses.
Tja, ik gebruik die spullen niet, nog nooit gezien dus kan je niet gek veel verder helpen, zal je effe op een ander fora moeten loeren denk ik.
Worst-case kan je toch even naar de support-lijn bellen ? Die moeten je toch verder kunnen helpen remote ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
MAC-adres zeker zonder fouten overgenomen ?
Staat dat bij Gateway -> Advanced -> Options -> Passthrough Mac Adresses.
Tja, ik gebruik die spullen niet, nog nooit gezien dus kan je niet gek veel verder helpen, zal je effe op een ander fora moeten loeren denk ik.
Worst-case kan je toch even naar de support-lijn bellen ? Die moeten je toch verder kunnen helpen remote ?

Gateway -> advanced -> MAC filtering
Daar kan ik een adres toevoegen
ja adres is zeker juist want ik copy paste die

Nu als ik dat niet doe, wat is het negatieve eraan?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Gateway -> advanced -> MAC filtering
Daar kan ik een adres toevoegen
ja adres is zeker juist want ik copy paste die

Nu als ik dat niet doe, wat is het negatieve eraan?

Ik denk dat deze functie is om de Orange modem/router in "bridge" te zetten zodat je USG een publiek IP krijgt. (en dat is hetgeen je wil eigenlijk)
Normaal volstaat het om het MAC-adres van je USG hierin te copy-pasten. Doe je dat niet in principe moet dat ook werken zou ik denken, maar mogelijks krijgt he USG dan een intern-IP van de Orange box ? Allez, ik ken diene rommel niet dus ik weet niet wat het standaard gedrag is.

Ten tijde dat ik Telenet had bijvoorbeeld stond m'n FW/router ook gewoon in "DHCP" om z'n IP te krijgen en ik kreeg van die (oudere) Telenet box direct een 81.x.x.x publiek IP.

Je zal wat moeten rondlezen denk ik.
Vb.
https://community.orange.be/t5/Internet/Kan-de-Orange-modem-in-Bridge-mode/td-p/3536/page/2
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik denk dat deze functie is om de Orange modem/router in "bridge" te zetten zodat je USG een publiek IP krijgt. (en dat is hetgeen je wil eigenlijk)
Normaal volstaat het om het MAC-adres van je USG hierin te copy-pasten. Doe je dat niet in principe moet dat ook werken zou ik denken, maar mogelijks krijgt he USG dan een intern-IP van de Orange box ? Allez, ik ken diene rommel niet dus ik weet niet wat het standaard gedrag is.

Ten tijde dat ik Telenet had bijvoorbeeld stond m'n FW/router ook gewoon in "DHCP" om z'n IP te krijgen en ik kreeg van die (oudere) Telenet box direct een 81.x.x.x publiek IP.

Je zal wat moeten rondlezen denk ik.
Vb.
https://community.orange.be/t5/Internet/Kan-de-Orange-modem-in-Bridge-mode/td-p/3536/page/2

Ja dat had ik idd ook gedaan, en tot voor de werken was dit gelukt
Als ik dit nu doe, zodra ik hem toevoeg blokkeert de modem



Heb de unifi setup gedaan bij vriend van me
Daar loopt ook alles
Toch wel wat bemerkingen

1 van de 3 AP's staat op 100FDX ipv gigabit, geen idee waarom? Oplossing?

Dan het wifinetwerk, snelheid scheelt er precies iets mee
Ik haal op gastennetwerk 40 Mbps, op het gewoon maar 20 Mbps (op AP gelijkvloers, dus niet de AP die 100 FDX is)
Bekabeld haal ik 100 Mbps

Nochtans dit gevolgd: https://unifi-forum.nl/threads/uap-band-steering.94/
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
100mbps ligt misschien aan de kabel? Zet er eens een tester op, maar misschien is er een draadje gebroken, want dan val je terug op 2 kabel paren en 100mbps.

Ik haal hier mijn AP lites gewoon 270mbps up en down als ik een test doe met de Unify app in de living, slaapkamer en HT. De keuken is het slechtst maar daar haal ik nog steeds 120mbps.

Band steering stond bij ook gewoon by default aan toen ik alles geïnstalleerd had.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Heb sinds gisteren ook 2 AP’s roaming werkt schitterend. Het werken via de controller vind ik wel en minpunt. Had weeral problemen met APs die elke 15 minuten zichzelf herstarten. Na een chat met unify support ( werkt overigens vrij vlotjes) is dat probleem nu opgelost.
Heb gemerkt dat een AP ook op 100 fdx stond. Probleem was na een reboot AP opgelost.
Welke unify app kan testen doen?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Heb sinds gisteren ook 2 AP’s roaming werkt schitterend. Het werken via de controller vind ik wel en minpunt. Had weeral problemen met APs die elke 15 minuten zichzelf herstarten. Na een chat met unify support ( werkt overigens vrij vlotjes) is dat probleem nu opgelost.
Heb gemerkt dat een AP ook op 100 fdx stond. Probleem was na een reboot AP opgelost.
Welke unify app kan testen doen?
De officiele Unifi Network app waarmee je het beheer van de controller kunt doen, heeft (op iOS toch) een speedtest ingebouwd. De speedtest gebeurd tussen de telefoon en de controller.

In de app moet je inloggen op de controller, dan op More tikken en dan Wi-Fi Throughput Test kiezen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
De officiele Unifi Network app waarmee je het beheer van de controller kunt doen, heeft (op iOS toch) een speedtest ingebouwd. De speedtest gebeurd tussen de telefoon en de controller.

In de app moet je inloggen op de controller, dan op More tikken en dan Wi-Fi Throughput Test kiezen.

oh dat wist ik niet.
Eens kijken voor die app
Goh ik wil toch ook die controller op een pi zetten, en dan ook een pihole installeren

Lukt dat op een model 2 pi?
Kan die ook PoE?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
100mbps ligt misschien aan de kabel? Zet er eens een tester op, maar misschien is er een draadje gebroken, want dan val je terug op 2 kabel paren en 100mbps.

Ik haal hier mijn AP lites gewoon 270mbps up en down als ik een test doe met de Unify app in de living, slaapkamer en HT. De keuken is het slechtst maar daar haal ik nog steeds 120mbps.

Band steering stond bij ook gewoon by default aan toen ik alles geïnstalleerd had.

Zot das echt zot hoe jij zoveel haalt?
Waarom haal ik dit niet? niet bij mij en niet bij die vriend van me (die bij telenet zit)
Heb je die band steering niet ingesteld zoals ik die link toonde?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
oh dat wist ik niet.
Eens kijken voor die app
Goh ik wil toch ook die controller op een pi zetten, en dan ook een pihole installeren

Lukt dat op een model 2 pi?
Kan die ook PoE?

Ik heb geen ervaring met pi hole, maar dat moet werken denk ik.
Een pi doet geen POE denk ik. Zou wel tof zijn moest dat lukken :)-
Zot das echt zot hoe jij zoveel haalt?
Waarom haal ik dit niet? niet bij mij en niet bij die vriend van me (die bij telenet zit)
Heb je die band steering niet ingesteld zoals ik die link toonde?

Band steering staat aan. Er is ergens een setting optimize network ofzo en die zet zelf band steering aan in de achtergrond. Die setting stond default aan toen ik mijn controller geïnstalleerd heb (5.10.17 toen ik begonnen ben met UniFi)

Mijn iphone doet wel AC 2x2 mimo, dus als je met een ouder toestel zit die dat niet heeft, kan je max nog de helft halen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik heb geen ervaring met pi hole, maar dat moet werken denk ik.
Een pi doet geen POE denk ik. Zou wel tof zijn moest dat lukken :)-


Band steering staat aan. Er is ergens een setting optimize network ofzo en die zet zelf band steering aan in de achtergrond. Die setting stond default aan toen ik mijn controller geïnstalleerd heb (5.10.17 toen ik begonnen ben met UniFi)

Mijn iphone doet wel AC 2x2 mimo, dus als je met een ouder toestel zit die dat niet heeft, kan je max nog de helft halen.

ik dacht dat pi wel PoE deed zie https://www.raspberrypi.org/blog/introducing-power-over-ethernet-poe-hat/
Wat band steering betreft, heb je die dus niet aangepast (ik wel , mss is dat de reden?)

Ik haal maar 155 Mbps met mn nexus 7 telefoon
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
ik dacht dat pi wel PoE deed zie https://www.raspberrypi.org/blog/introducing-power-over-ethernet-poe-hat/
Wat band steering betreft, heb je die dus niet aangepast (ik wel , mss is dat de reden?)

Ik haal maar 155 Mbps met mn nexus 7 telefoon
Wel, die instelling Optimize network gaat ondere andere band steering instellen zoals jij het gedaan hebt. Dus in principe is het wel hetzelfde. Band steering is ook niet meer dan gewoon toestellen proberen te foceren op 5ghz. Dat heeft verder weinig te maken met snelheid.

De Nexus 7 heeft geen 2x2 mimo, dus werkt maar half zo snel. Moest je een Nexus 9 hebben, dan zou de snelheid ongeveer verdubbelen, dus dan lijkt 155mbps mij wel correct voor jouw toestel.

Je moet een POE HAT voor jouw Raspberry PI kopen (een extension) om POE te laten werken. Dus standaard gaat het niet. POE HAT is enkel compatibel met een Raspberry Pi 3 Model B+ . https://www.raspberrypi.org/products/poe-hat/
Met een Raspberry 2 zal het dus niet lukken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Vraagje ivm de telenet digicorder
Waar moet ik die steken zodat hij werkt?
Ik heb nu
Modem>USG> unifi 8port PoE> unifi 8 port PoE> D-link

Momenteel zit hij op de dlink maar werkt dus niet, was dit ff vergeten
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ben je terug overgestap naar Telenet?
Mijn schema staat hier een paar pagina's voor een Telenet digicoder.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Kan blijkbaar niet meer editten, dus hier maar het linkje naar mijn tekeningske van de opstelling:

gevonden :)
wat is die trunk?
Die trunk zit op een PoE poort?

Ben ik correct als ik zeg:

Modem op poort 1 switch 1
Digicorder op poort 2 switch 1
Wan poort USG op poort 3 switch 1
Poort 4 switch 1 naar poort 2 switch 2
Poort 5/6/7/8 poe switch 1 naar AP's

Lan poort usg op poort 1 switch 2
Poort 3 switch 2 naar dlink switch 3
Poort 4 switch 2 vrij
Poort 5/6/7/8 poe switch 2 naar cameras

Vlan 20 op poort 1/2/3 switch 1
Rest op vlan 1
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ja, correct. Vlan 20 is een VLAN only, zodat de telenet modem daar op zijn ding kan doen. En een POE poort hoeft het niet te zijn. Een trunk is een verbinding tussen 2 switches waar er meerdere, tagged vlans over gaan.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ja, correct. Vlan 20 is een VLAN only, zodat de telenet modem daar op zijn ding kan doen. En een POE poort hoeft het niet te zijn. Een trunk is een verbinding tussen 2 switches waar er meerdere, tagged vlans over gaan.
In mijn setup heb ik GN trunk van doen he??
Overigens. Welke van en hoe stel ik die in VR de camera's? Die zullen op poort 5/6/7/8 zitten van PoE switch 2
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
voor telenet digicorder
moet ik gewoon vlan only maken en op 20 zetten
en dan de poorten vd switch wijzigen naar die vlan he

de rest moet ik niks doen? geen andere vlan maken of toch?