• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Vraagje

Ik heb 2 unifi AP's : wel de lite versie
1 in de woonkamer tegen de tvwand
1 in de bureau in de kastwand links op een legplank (rode cirkel)



Ik heb echter geen bereik in de kamer waar de groene bol is.
Op zolder heb ik helemaal geen ap
Ik denk overigens dat 2 ap's te weinig is;
De ap van de bureau in de hal zetten/hangen is niet mogelijk.
Helaas
Vraag ik is, hoe verbeteren?
Bureau ap vervangen door een pro ?
en de huidige lite dan op zolder ?
Of de woonkamer lite vervangen door een pro en de lite op zolder?
Of ergens ene vervangen door een pro en in de de andere kamer erbij zetten, echter vind ik het slapen dicht bij een ap misschien echt niet gewenst
Of de bureau lite vervangen door een LR long range, in de hoop dat hij de kamers meepakt en deels de tuin ook?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mmm misschien is die unifi inwall wel iets?

Alleen, veilig genoeg om in de kids slaapkamer te hangen? vermits ze zo dichtbij slapen (straling)
Ook zie ik niet goed hoe dit bovenop een contactdoos komt
achteraan zit een aansluiting, maar daar kan dan toch geen kabel meer tussen?
onderaan zitten ook 2 aansluiting, betekent dit dat ik dan feitelijk nog steeds een tv + ps5 bekabeld kan verbinden?

Wordt wel moeilijk die inwall


Ik zit nu na te denken hoe ik dit toch kan doen..
Ook ff opgezocht of ik hem horizontaal mag hangen, en dat mag
alleen is hij met 14cm op 8 net een tikje te klein
En dan verlies ik wel distributie, maar das geen ramp, die wordt eigenlijk niet gebruikt

Of ik moet de distributie op een enkele afdekplaats zetten, en die inwall er tegenaan plakken, hoewel, niet zeker dat dat zal lukken

Andere opties?
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik ga toch ene bestellen denk ik
Een gewoon ap is geen optie anders heb ik aansluitingen tekort.
De gewone inwall , kan ik nog 2 extra toestellen aansluiten (tv + PS5) dus dat zou net genoeg zijn.

Ik zie wel dat hij geen Beamforming en Seamless roaming heeft..
Zal die dan wel mooi overgaan in de andere AP's?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Sowieso kan je configureren dat vb vanaf 22h de "radios" op AP's uitgezet moeten worden moest "straling" je reden tot ongerustheid geven.
Eigenlijk moet je eerst METEN voor iets zinnigs kan zeggen. Heb je op die groene bol geen ontvangst op 2.4G ? Niks op 5G ? Hoeveel dBm ontvangt heb je ? Gewoon 0 ? (zou straf zijn)
Kan je nog wat met vermogens spelen op die AP met groene bol ? Hoe staat de transmit op 2.4 & 5 ?

"mooi overgaan" is een CLIENT aspect, heeft op zich niets met de AP's te maken, maar je wil zorgen dat de AP's allemaal wat goed ingeregeld zijn qua channels & transmit-power aspecten, maar ik zie geen reden tot problemen.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik zou eentje op zolder zetten, bij mij is het bereik veel beter nadat de AP op zolder staat. Ik zou trouwens geen Pro meer kopen, want er komt een wifi 6 pro uit. De lite is er al en die kost niet meer dan de oude.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ja vb met je smartphone en Wifi analyzer tool op de locatie waar je geen ontvangst hebt ? Straf dat je daar echt niks kunt opvangen.
Nu je signaal nog opkrikken gaat denkelijk ni veel uithalen, want een client moet ook nog terug kunnen antwoorden natuurlijk...
Geen optie om de rode-bol zo dicht mogelijk tegen de deur te brengen ? Enkele meters opschuiven kan wel eens helpen. Dit ligt "plat" met de ring-LED naar boven gericht ?

AP bijzetten is uiteraard ook een optie. Op zolder bijvoorbeeld.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja vb met je smartphone en Wifi analyzer tool op de locatie waar je geen ontvangst hebt ? Straf dat je daar echt niks kunt opvangen.
Nu je signaal nog opkrikken gaat denkelijk ni veel uithalen, want een client moet ook nog terug kunnen antwoorden natuurlijk...
Geen optie om de rode-bol zo dicht mogelijk tegen de deur te brengen ? Enkele meters opschuiven kan wel eens helpen. Dit ligt "plat" met de ring-LED naar boven gericht ?

AP bijzetten is uiteraard ook een optie. Op zolder bijvoorbeeld.

Ik ga es die wifi analyzer proberen
Zien hoe dat is .
Signaal valt in die kamer soms weg, de kamer ernaast geen probleem
De rode bol staat al zo dicht mogelijk.
Dit ligt idd plat met de ring naar boven

AP bijzetten is idd een optie, vraag is welke dan
De in-wall in zijn kamer.. Of ene op zolder (wou ik toch al want in de ht geen bereik). Ik zou ene in de ht kunnen zetten, die kamer is net boven de kamer waar ik geen wifi heb.

Vraag is dan , welke?
lite 6 ?
Die in de woonkamer vervangen door een pro/wifi 6? (om zo beter wifi te hebben in de tuin ook?) en dan de lite naar zolder in de ht?
OF die in de bureau vervangen door pro/lite 6 ? en dan die verhuizen nr de ht?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik zou eentje op zolder zetten, bij mij is het bereik veel beter nadat de AP op zolder staat. Ik zou trouwens geen Pro meer kopen, want er komt een wifi 6 pro uit. De lite is er al en die kost niet meer dan de oude.
Zie hierboven

Moeilijk !
Ik wil zowel bereik in de tuin, als in die kamer en zolder verbeteren, maar nu in eerste instantie moet de wifi in die kamer beter, want hij zit telkens op 4g zonder dat hij het beseft.. omdat de wifi wegvalt
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Net even gemeten,
met beide telefoons, valt het gewoon weg het wifi netwerk: Heaven, earth en IoT is de mijne









Wat doe ik nu he
De meeste gebruikte plaats is uiteraard de woonkamer...
Buiten aan terras zit ik ook veel, achteraan de tuin max 20 m heb ik net boven de grond ook een utp aansluiting, of ik plaats daar ook iets.
MAar eerst die kamer, is echt dringend
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Lol. Wel duidelijk aan je banners wat je binnenkort of onlangs gekocht hebt 😂
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Lol
ja zit te kijken voor nieuwe loopbroek ook :p

Anyway
Ik heb de ap vd living eens naar zolder in de ht gezet waar em zou komen
vervolgens nieuwe meting gedaan in de kamer eronder
Helaas, wel iets van verbetering maar optimaal is het nog steeds niet.




Conclusie, toch beter de inwall?
Hoe komt het dat het signaal van de buren zoveel sterker is... en zo dichtbij..
Ah wat ook opvalt is dat mn IoT netwerk telkens sterker is
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Pff ja dat is wel een héél zwak signaalke ;-) daar op -86dBm
Als je zo'n inwall in de kamer krijgt dan ben je alvast zeker van een oplossing in die kamer.
De tuin enzo is allemaal niet zo makkelijk te beantwoorden. Toch wel straf van die ontvangst issues, op plan lijken de ruimtes niet abnormaal groot en het is niet dat er 5 muren tussenzitten.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Pff ja dat is wel een héél zwak signaalke ;-) daar op -86dBm
Als je zo'n inwall in de kamer krijgt dan ben je alvast zeker van een oplossing in die kamer.
De tuin enzo is allemaal niet zo makkelijk te beantwoorden. Toch wel straf van die ontvangst issues, op plan lijken de ruimtes niet abnormaal groot en het is niet dat er 5 muren tussenzitten.

Ja inderdaad.
ik ga voor die inwall dan
dus straling is echt niet erg? of ik zet hem af na 22u en voor 7u
Moet dan wel es zoeken hoe dat werkt
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Omwille van een Telenet storing lag mijn intern netwerk er weer uit... In principe zou dit toch niet mogen?

Misschien moet ik toch eens beginnen denken aan upgrade van mijn netwerk...

Even mijn huidige situatie schetsen:

Huidige netwerk apparatuur:
- Telenet Router + Switch
- Ubiquiti Flex Mini
- Netgear 8 Poort Switch
- Zyxel GS1900-8HP
- Portal Router
- Hue Hub

Schema

74SDnEx.jpg


Mijn grootste probleem is dat ik met verschillende switchen moeten werken. Mijn internet van Telenet komt toe op een centraal punt. Van daaruit zijn er 4 netwerk kabels getrokken. Daar is bij 2 ruimtes een switch aangesloten zoals je kan zien in mijn schema.

Ondanks het grote aantal PC's ben ik geen IT'er. Ik heb uiteraard wel kennis ervan, maar mijn netwerk kennis is wel beperkt. Uiteraard wil ik daar wel meer van leren en dat zal ook nodig zijn voor een goeie set-up te hebben...

Met mijn ene Portal wifi router is het hele huis voorzien van wifi. Geen extra acces points nodig ondanks er 2 verdiepen zijn. Reden is een houten skeletbouw en dus niet zoveel beton die het signaal blokkeert. Mijn wifi router staat dicht bij mijn tuin waardoor ik daar ook voor een groot deel internet heb.
_/-\o_


Mijn huidig probleem is dat als mijn Telenet modem uitvalt mijn ganse netwerk plat gaat. Dit klopt volgens mij niet want mijn server of andere aparatuur van het internet netwerk zou wel bereikbaar moeten zijn, ook zonder internet. In het verleden heb ik dit probleem nog eens gehad. Maar toen gebruikte ik nog de switch van Telenet. Ik dacht dit op te lossen door na mijn Telenet router onmiddelijk een switch te zetten en die dan te gebruiken ipv de Telenet switch. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost...

Budget: Geen flauw idee. Beetje afhankelijk hoeveel ik ga moeten kopen en ik niet kan spreiden door bv eerste 1 of enkele switchen te vervangen en bv pas later mijn wifi router...

Hebben jullie tips?
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
De Telenet router is ingesteld als default gateway op je toestellen, dus als die down gaat is het gedaan. Als je dit wil vermijden moet een aparte router gebruiken achter de Telenet modem/router.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ok. Thx voor de tip Chr1st0f Chr1st0f

Dus ik moet sowieso een router kopen voor dat probleem op te lossen. Zou de Dream Machine van ubiquiti hier een optie zijn?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
De Telenet router is ingesteld als default gateway op je toestellen, dus als die down gaat is het gedaan. Als je dit wil vermijden moet een aparte router gebruiken achter de Telenet modem/router.
Dit is enkel het geval indien je meerdere VLAN's heb (vb NAS in VLAN1 , PC in VLAN2 en je moet data gaan halen) of natuurlijk net pech heb met DHCP (die ook vanuit je Telenet uitgegeven is)
Ik zie in dit plaatje enkel een hoop L2 LAN-switches.
Zelfs al zet je de Telenet router uit, dan nog kan een PC op 192.168.1.10 vlotjes praten met je NAS op 192.168.1.100 of welk toestel dan ook op 192.168.1.x.
Zelfde broadcast domain hé.