• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ubiquiti Unify Topic

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Of als je nog ergens een externe HD rondslingeren hebt is dat zelfs nog een betere optie. Want ook USB sticks zijn vaak geen lang leven beschoren als je er constant naar schrijft. In ieder geval wel een goeie kwaliteit USB stick gebruiken dan
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ga het in ieder geval kunnen managen. Dus vast IP gaat al geen probleem meer zijn. Wat wel gemakkelijker is voor HA.

Ben eens aan lezen. Wil vooral graag alles op USB stick ipv die SD kaart. Dat is volgens mij nog altijd in bèta bij RB Pi OS 🙄
Ik draai al heel lang op usb stick, denk niet dat dit nog beta was
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
jvanhambelgium jvanhambelgium jij had me verteld dat je automatisch een AP/wifi kan laten uitschakelen om x uur
Hoe doe ik dit?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
jvanhambelgium jvanhambelgium jij had me verteld dat je automatisch een AP/wifi kan laten uitschakelen om x uur
Hoe doe ik dit?
In mijn geval als ik de AP *echt* wil uitschakelen stuur ik gewoon het Z-WAVE stopcontact waar de AP's op hangen.
Voor de gebruiker van PoE is het wat lastiger en zie ik 2 opties :

1) Checken of je LAN-switch integreerbaar is met vb Home-Assistant om dan via API de "poort" shutten (en dan kill je ook de PoE en valt de AP weg
2) Enkel de "radios" uitschakelen dmv van een schedule : Ga naar "Settings" en kies de SSID van toepassing en vink "WLAN Schedule" aan. Daaronder kan je dan met "sliders" voor alle dagen van de week instellen wanneer je de radio's actief wil hebben.

Is het doel energie besparen ? (per AP ongeveer 7-11Watt continue) of eerder in huis de Internet-toegang wat "reguleren" ? ;-)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Het is enkel en alleen omdat de zoon hier nu anders slaapt, waardoor zn hoofd op nog geen 70cm van de ap hangt/ligt.

1) ga ik moeten bekijken
2)Ik snap echter niet, moet ik dan elk wlan dubbel maken? (voor deze die wel mogen uitzenden, en deze die niet mogen uitzenden)

Ik zit namelijk met nu al 3 wlan's (gues, gewoon en IoT)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Het is enkel en alleen omdat de zoon hier nu anders slaapt, waardoor zn hoofd op nog geen 70cm van de ap hangt/ligt.

1) ga ik moeten bekijken
2)Ik snap echter niet, moet ik dan elk wlan dubbel maken? (voor deze die wel mogen uitzenden, en deze die niet mogen uitzenden)

Ik zit namelijk met nu al 3 wlan's (gues, gewoon en IoT)
Als je echt wil dat die AP niks staat uit te zenden zal je voor elk van de SSID's die schedule moeten maken, echter is die algemeen hé. Voor *alle* AP's die deze SSID/Netwerk uitzenden. (en standaard zitten alle AP's in dezelfde radio-groep)
Je kan niet "selectief" de "gewone" SSID uitzetten enkel op die AP bij je zoon tenzij dat ze opgezet is geweest.

Als je 1 SSID "uit zet" dan blijven de IoT/Guest gewoon actief hé. Je wil toch niet dat dat beneden plots IoT/Guest wegvallen omdat je zoon om 20h in z'n bed gestoken is.

Dus eerlijk gezegd ... mischien is de "hard poweroff" van 1 AP wel een betere optie. Te bekijken dus wat je kan doen want je werkt via PoE veronderstel ik.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Als je echt wil dat die AP niks staat uit te zenden zal je voor elk van de SSID's die schedule moeten maken, echter is die algemeen hé. Voor *alle* AP's die deze SSID/Netwerk uitzenden. (en standaard zitten alle AP's in dezelfde radio-groep)
Je kan niet "selectief" de "gewone" SSID uitzetten enkel op die AP bij je zoon tenzij dat ze opgezet is geweest.

Als je 1 SSID "uit zet" dan blijven de IoT/Guest gewoon actief hé. Je wil toch niet dat dat beneden plots IoT/Guest wegvallen omdat je zoon om 20h in z'n bed gestoken is.

Dus eerlijk gezegd ... mischien is de "hard poweroff" van 1 AP wel een betere optie. Te bekijken dus wat je kan doen want je werkt via PoE veronderstel ik.

Ja maar ik kan groepen aanmaken he, en in die groep enkel die ap steken, dat moet toch lukken? Maar ik zie het niet.
Je kan die "all" group ook niet aanpassen en daar die ap uithalen
dus zoiezo blijft hij actief dan?

Ik werk via PoE ja, maar vrees ervoor dat ik die automatisch kan uitschakelen
andere optie is, een langere kabel nemen en die ap verhangen (zucht waarom willen die altijd hun kamers anders inrichten, vrouwen he)
Dan hangt de ap een meter of 3 van zn hoofd, dat kan minder kwaad veronderstel ik
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Die "all" groep zal een standaard zijn die je niet kan aanpassen.
Probleem is dat je met meerdere SSID's zit waarvan de meeste moeten blijven uitstralen, zelfs als ligt uwe kleine in z'n bed. En eigenlijk wil je ALLE SSID's op die AP bij je zoon afzetten, want anders heeft het geen nut.
Ik denk dat voor zo'n constructie die jij wil deze menu'kes niet zijn gemaakt, in essentie map je een SSID op een radio-groep (en je wil sowieso ALL je SSID's op AL je AP's MAAR met optionele WLAN schedule voor een bepaalde SSID)

Deze feature is eerder gemaakt denk ik voor als je een SSID vb "Kids" heb waarop uitsluitend je kinderen koppelen om zoiets te controlleren qua gebruiksduur.
Niet echt om de AP "uit" te zetten (voor al je SSID) qua straling, maar gewoon om gebruikt te beperken.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Als de rest niet lukt, kan je de AP voeding geven via een PoE power injector en die schakelen via een smartplug.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Die "all" groep zal een standaard zijn die je niet kan aanpassen.
Probleem is dat je met meerdere SSID's zit waarvan de meeste moeten blijven uitstralen, zelfs als ligt uwe kleine in z'n bed. En eigenlijk wil je ALLE SSID's op die AP bij je zoon afzetten, want anders heeft het geen nut.
Ik denk dat voor zo'n constructie die jij wil deze menu'kes niet zijn gemaakt, in essentie map je een SSID op een radio-groep (en je wil sowieso ALL je SSID's op AL je AP's MAAR met optionele WLAN schedule voor een bepaalde SSID)

Deze feature is eerder gemaakt denk ik voor als je een SSID vb "Kids" heb waarop uitsluitend je kinderen koppelen om zoiets te controlleren qua gebruiksduur.
Niet echt om de AP "uit" te zetten (voor al je SSID) qua straling, maar gewoon om gebruikt te beperken.

Klopt
Ik wil ALLE SSID's uitschakelen op die ene ap
Dat wordt dus moeilijk
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Als de rest niet lukt, kan je de AP voeding geven via een PoE power injector en die schakelen via een smartplug.

Dat zou ik ook nog kunnen maar beetje jammer dan dat ik net een poe switch ervoor heb.
Maar denk dat het eenvoudigste ook is om de ap te verhangen naar 3m verder ofzo...
Dat scheelt dan in straling want op 70cm afstand kan niet gezond zijn

3m veraf, kan mss zo geen kwaad?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Dat is dan met de nieuwe layout voor het dashboard? Ik zit daar op sinds installatie van de DMP. Had eerst nog de klassieke setting maar die die te installeren ging hij automatisch naar de nieuwe layout. Je zal allicht wat meer moeten zoeken nu voor alles terug te vinden.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Ze hebben blijkbaar wel de ernst van die hack wat verzwegen en nu dat uitgekomen is, wordt daar niet goed op gereageerd.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dat is dan met de nieuwe layout voor het dashboard? Ik zit daar op sinds installatie van de DMP. Had eerst nog de klassieke setting maar die die te installeren ging hij automatisch naar de nieuwe layout. Je zal allicht wat meer moeten zoeken nu voor alles terug te vinden.
Jup
Maar ik hou wel vd nieuwe layout
Onder security, hoe hebben jullie internet threat management , system sensivity?
Bij mij staat dit maar op 1
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Volle bak op de UDM Pro want die is krachtig genoeg om dat met de vingers in de neusgaten te verwerken. Bij een USG-3P wordt je wel snel beperkt tot 85 Mbps
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik heb threat management nog niet geactiveerd op mijn DMP... Zal eens kijken wat dit exact doet 😳
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Voor de update heb ik een ganse tijd zonder IDS/IPS gedraaid gewoon omdat ik anders mijn snelheid niet haalde. Vroeger ook op niveau 1 gedraaid als ik me niet vergis.