• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Uitbreiding opslagruimte

Puttermansz

Member
5 mei 2013
721
0
21
Dag HT-vrienden,

Momenteel bezit ik een Synology DS413j. (2x2TB, 2x4TB) Jammer genoeg begin ik stilaan aan mijn plafond te komen en moet ik beginnen denken aan uitbreiden. Kan iemand me zeggen wat de beste opties zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Beginnen met de 2TB disken te vervangen door 8TB exemplaren ? Kan je weer vele jaartjes verder... 99% van je data is eigenlijk "stale" en kan perfect op de zogenaamde archiving disks. (vb Seagate) Ik heb al vele maanden zo 1 steken zonder enig issue. Mijn NAS staat niet 24x7 op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Puttermansz

Member
5 mei 2013
721
0
21
Archiving disks? Nog nooit van gehoord!
263a.png
Kan je meer info geven?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Puttermansz zei:
Archiving disks? Nog nooit van gehoord!
263a.png
Kan je meer info geven?
Dat zijn gewoon HD's met erg grote capaciteit, vb 6TB of 8TB maar die zijn eigenlijk niet gemaakt om "veel schrijfoperaties" (=workload) naar te maken of veel data te zien die steeds op andere plekken staat. Die HD's houden meer van "statische" data (vb 100 films van 30Gbytes per stuk die gewoon erop blijven staan... Het zijn zeer zeker geen "performantiebeesten" maar in de praktijk ben ik tevreden. Ik "schrijf" meestal 1x de data maar lees natuurlijk meer van die disk. Je merkt wel dat ze zeer zeker niet performantie hebben van vb 7200RPM kleinere schijven etc.

http://www.seagate.com/be/nl/products/enterprise-servers-storage/nearline-storage/archive-hdd/


Uiteraard beter eerst checken wat de maximum schijven zijn dat je in de NAS kan stoppen natuurlijk....

https://www.synology.com/en-global/compatibility?search_by=products&category=hdds&p=1&product_bays=4&product_name=DS413j&filter_size=6TB&not_recommend_mode=false

6TB is precies de MAX die je erin kan stoppen per disk. Maar dan nog kan je een leuke extensie maken tov wat je nu hebt draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator: