• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ultieme ab?

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Universele afstandsbedieningen komen in alle soorten en maten maar toch laten ze vaak nog te wensen over, qua compatibiliteit met verschillende apparaten of qua gebruiksgemak. Ray is een universele afstandsbediening die daadwerkelijk al je afstandsbedieningen in huis moet kunnen vervangen en daarbij zeer gebruiksvriendelijk is.

Het Amerikaanse bedrijf Ray Enterprises heeft deze week de Ray universele afstandsbediening aangekondigd. Deze accessoire ziet eruit als een smartphone, en werkt eigenlijk in de basis ook zo, maar is dus puur voor de bediening van al je apparaten die over een afstandsbediening beschikken. Het grote voordeel is dat de accessoire apps kan draaien en beschikt over een touchscreen waardoor nagenoeg alle functies van andere afstandsbedieningen over te nemen zijn. Daarbij worden zowel WiFi en Bluetooth als infrarood ondersteund.

De Ray is voorzien van een 4.8-inch lcd-scherm en draait op een dualcore-processor met 1GB aan werkgeheugen. Naast het touchscreen is de afstandsbediening voorzien van een klein aantal fysieke knoppen, onder meer voor het wisselen van zender en het aanpassen van het volume. De software is echter het onderdeel waar de meeste aandacht naar uitgaat. Zo moet de Ray ondersteuning voor veel apparaten bieden, zelfs een airconditioning of een slimme thermostaat, en bovendien kun je dankzij de slimme software de naam van een zender invoeren in plaats van zappen naar een specifiek kanaal.

De Ray wordt in de VS verkocht voor een prijs van 199 dollar. Of en wanneer de accessoire naar Europa komt is nog niet bekend.
 

Bijlagen

  • ray.jpg
    ray.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Hmm, interessant, maar ik ben persoonlijk absoluut geen fan van touchscreen only remotes. Nadeel bij die dingen is dat je ze niet blind kan bedienen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
er zitten fysieke buttons aan de zijkant, maar idd een remote moet harde knoppen hebben
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Ik vind het idee "Ze moeten werken met een groot aantal apparaten" in deze tijden zo raar. Afstandsbedieningen werken ofwel via infrarood of RF, welke beide gewoon te mimicken zijn. Indien dit toch niet lukt ziet het ernaar uit dat zowat alle apparaten op korte termijn via http-requests te besturen zijn. Als producenten nu eens een beetje moeite zouden doen om een standaard uit te werken hiervoor
263a.png


Maar los daarvan zie ik de meerwaarde tov een gsm niet. Een goeie app moet volgens mij dezelfde functionaliteit kunnen bieden? Ik heb persoonlijk ook liever een AB met enkel fysieke knoppen, touchscreen geeft veel te fel licht en batterij moet elke avond in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Ik doe met mijne harmony touchscreen toch probleemloos een weekske.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Iemand ervaring met de logitech harmony touch? Ben van plan deze te bestellen deze week. Lees er enkel positieve dingen over, maar wil wel eens weten of hoer iemand em heeft. 129 euro is me niet teveel ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Squeek zei:
Iemand ervaring met de logitech harmony touch? Ben van plan deze te bestellen deze week. Lees er enkel positieve dingen over, maar wil wel eens weten of hoer iemand em heeft. 129 euro is me niet teveel ook.
Ik heb een Harmony Touch. Goeie remote en als je hem koppelt aan een Harmony Hub krijgt hij de nieuwste firmware upgrade en wordt er via RF met de hub gecommuniceerd.

Is er iets specifiek dat je wil weten? (Misschien beter in het Harmony topic zelf)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Is de hub zo nodig dan? Ik wil mijn projector, receiver, blu ray speler en tv mee bedienen. Voor de playstation heb ik een ir ontvanger. Ik kan voor de touch toch ook een ps3 remote downloaden dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Neen, als alles op IR werkt heb je de Hub niet nodig.

De PS3 werkt normaal via bluetooth, dus daar zou je in principe de Hub voor nodig hebben. Maar via die IR ontvanger die je al hebt, zou het ook moeten lukken. Als het type ontvangen niet in de Harmony database zit, dan kan je nog steeds handmatig de Harmony de juiste codes aanleren via de originele remote.

@mods: Kunnen jullie deze berichten misschien verplaatsen naar het Harmony topic?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Persoonlijk zou ik graag een afstandsbediening met vooral fysieke knoppen, Die achtergrond verlicht zijn. Een ab moet je blind kunnen bedienen, een touchscreen kan veel te makkelijk per ongeluk bedient worden, En het geeft veel licht af, dat hinderlijk kan zijn tijdens een film.

Zet er eventueel een touchscreen gedeelte boven dat je: -1 kan uitzetten -2 dat je gebruikt voor te wisselen tussen presets voor andere knoppen, settings, groepsacties, etc..

Verder zou ik de remote niet te veel volstoppen met functies. Zet er IR op en eventueel WiFi of Bluetooth voor communicatie met de hub. Laat deze hub communiceren met de rest van je toestellen.

Zelf ben ik ook al lang aan het kijken voor een remote. Maar het is een compromis. Logitech heeft veel, functies, maar ook nog heel wat punten waar het er net niet komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator: