• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wat is unraid?   Unraid is een Network Attached Storage server Operating System die boot vanaf een usb stick. Voor media streaming gebruik (veel lezen, beperkt schrijven) erg interessant dus. Je hebt redundancy voor 1 kapotte schijf, bij 2 kapotte schijven zijn de niet kapotte schijven met een normaal besturings systeem gewoon uit te lezen. Verder ook flexibel in toevoegen/uitbreiden van schijven, en vrij energie efficient omdat niet gebruikte schijven worden uitgezet.   Tot 3 schijven kun je het gratis uitproberen Voor 6 schijven heb je de plus versie Voor 21 schijven de pro versie   Er zit een heuse community (met oa allerlei addons) achter via het forum, dit kun je hier vinden: http://lime-technology.com/forum/index.php   http://www.lime-technology.com/   Wiki: http://www.lime-technology.com/wiki/index.php/UnRAID_Wiki
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik wacht nog steeds op de final!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wie niet
263a.png
  Ik draai momenteel zonder problemen rc11 (die zelfs stabieler is dan 4.7 final)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Wat is er stabieler aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Geen idee, enkele bugs die er zouden inzitten in 4.7 ,en nu niet meer. Maar ik merk bij beide niks hoor
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Upgraden. Hoe? Is dat gewoon enkele files vervangen?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
2 bestanden vervangen, thats it
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Meer niet? Server moet allicht wel uitstaan?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Jij komt van 4.7 zeker?   Wel:     1. Prepare the flash: either shutdown your server and plug the flash into your PC or Stop the array and perform the following actions referencing the flash share on your network: Copy the files bzimage and bzroot from the zip file to the root of your flash device, overwriting the same-named files already there. If present, delete these files from the flash (sorry, you will have to re-enter all your users after booting this release): config/passwd config/shadow config/smbpasswd   2.Reboot your server. Once boot-up has completed, you should see "Stopped. Configuration valid." array status with all disks assigned correctly except for the Cache disk. If you previously had a Cache disk assigned, you will need to re-assign it manually and re-apply any unique configuration settings for it.   3.Carefully examine the Identification strings for each disk. If you see "MBR: error", or "MBR: unknown" for any disk, do not Start the array; instead post your finding in the Forum announcement thread for this release. If everything looks ok, click Start to bring the array on-line. Note: there is a new configuration setting on the Disk Settings page called "Enable auto start". If you set this to "Yes", then upon next server boot, if the array is valid, then it will be automatically Started (this is the old behavior).   4.Go to Utils/New Permissions and execute that utility to change file ownership and permission settings. This is necessary for proper operation of the 5.0 security model.   5.Go to Users page and re-enter all of your users. If you plan on using SMB and/or AFP with either Secure or Private security mode, you must enter at least one user because the 'root' user name is no longer permitted for network share authentication.     Done Easy dus
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ok. Ga ik vanavond of dit weekend eens proberen. Ik zit momenteel op 87% disc. Ik wil een 3 tb disc steken. Dus ik moet upgraden...


Als ik die 3tb disc er in steek. Gaat hij die dan automatisch als parity nemen? Of moet dat ook ingesteld worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Upgrade eerst je software zoals hierboven beschreven, echt niet moeilijk

Dan schakel je alles uit en haal je je parity disk eruit en steekt die 3tb in de plaats

Vervolgens start je alles terug op.. En moet je die 3tb drive als parity toewijzen!

Hou rekening dat dit dan wel een tijd kan duren omdat hij alles terug moet herberekenen

Kan ook zijn dat je gui dan een tijdje unreponsive wordt, geen nood, das normaal

Daarna, als hij zegt parity valid, schakel je server terug uit

En steek je die oude parity drive erin en kun je hem gebruiken als een volgende data disk


Easy
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Heel gemakkelijk. Moest ik weten welke hd mijn parity is.. Had dit bewaard in een text file. Helaas verloren gegaan na een verplichte format door een virus...


Ik veronderstel dat het de onderste is. Maar ben dat dus niet zeker...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Lol slim.. Ik label mijn hdds niet voor niets
1f609.png
zeker in een server

Je kan dit nog weten door naar het serienummer te kijken.. Staat op je hdd zelf en in je unraid gui
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik weet het... Beter ook eens mee beginnen. Maar zal wel lukken. Maar eerst updaten. Erna hd kopen. Dan mijn parity zoeken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Too little too late zeker...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Kan altijd nog natuurlijk, als je via de GUI het serienummer kan controleren. Opschrijven en plakkertjes maken en dan op de schijven plakken. Of zie 'k iets over het hoofd ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Kan altijd nog natuurlijk, als je via de GUI het serienummer kan controleren. Opschrijven en plakkertjes maken en dan op de schijven plakken. Of zie 'k iets over het hoofd ?
    Nope Simple as that
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Updated
263a.png
  Ziet er wel totaal anders uit... Wat zijn eigenlijk die nieuwe mogelijkheden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Te lang geleden...

Gebruik je simple features plugin?
 
Laatst bewerkt door een moderator: