• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Jbod+parity= raid.

Dat heeft niet zo veel met unraid te maken hoor. Er bestaan heel veel verschillende oplossigen om de pariteit te berekenen. Unraid heeft een eigen variant.

nadeel van unraid is dat ze de pariteit in het os berekenen, wat de boel blijkbaar serieus vertraagt ( vandaar dat ze een cache disk concept hebben) i.v.m.duurzamere oplossingen, voordeel is dan wel de prijs en gebruiksgemak.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Had ik je beloofd. Mijn dockers



nice 8 is echt nice
is dat nu als uitbreiding voor je synologys, of ga je ze vervangen door unraid?

Heb je nieuwe schijven gekocht, of komen die van je syn erin?

hoeveel tb zijn die
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
krikri krikri , vreemd dat de pariteit berekenen dan traag zou zijn bij unRAID, want het OS wordt volledig in geheugen geladen tijdens het boot proces.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Skank Skank , in principe ter vervanging van mijn Synology en ik gebruik de bestaande Seagate Ironwolf 4TB schijven daaruit. Krijg binnenkort trouwens een nieuwe WD RED 4 TB van WD omdat er eentje gestorven is (garantie liep nog tot in oktober). Andere WD RED 4TB uit de NAS zal ik wellicht ook mogen RMA'en want komt uit dezelfde batch als die kapotte en toont dezelfde verschijnselen -> veel bad sectors.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ben bij een crash van mijn NAS véél kwijt gespeeld, echt veel. Zatten ook rips van eigen BD's tussen, maar dat kan altijd nog opnieuw. Gelukkig was er niets echt belangrijk verloren gegaan. Foto's staan al jaren in iCloud en zoveel heb ik er daar niet van.

Bij de lastste keer dat ik een probleem had, wel nog de data kunnen redden die ik wou.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ben bij een crash van mijn NAS véél kwijt gespeeld, echt veel. Zatten ook rips van eigen BD's tussen, maar dat kan altijd nog opnieuw. Gelukkig was er niets echt belangrijk verloren gegaan. Foto's staan al jaren in iCloud en zoveel heb ik er daar niet van.

Bij de lastste keer dat ik een probleem had, wel nog de data kunnen redden die ik wou.

Dat snap ik zo goed niet.. crash van uw nas.. kon die dan niet terug opbouwen?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik moet ook dringend uitbreiden



Zit met nog veel 3tb en zelfs 2tb schijven

Parity is gelukkig wal al 6TB

Zou ik de 2 tb vervangen door 6tb of gewoon bijsteken...
Ik zou zeggen bijsteken, want wat moet ik anders met die 2tb doen

Als ik bijsteek heb ik ook 6tb extra, vervang ik, dan maar 4tb he
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
krikri krikri , vreemd dat de pariteit berekenen dan traag zou zijn bij unRAID, want het OS wordt volledig in geheugen geladen tijdens het boot proces.

De raid berekening kan ook gebeurde in de storage controller of vb. Met behulp van de Intel firmware. Je kan dan rechtstreeks werken in de registers van de chip zonder geen en weer te kopiëren in os geheugen, das dus sneller.

ik heb geen ervaring met unraid, maar het Lijkt me heel aannemelijk dat een Windows server os of Linux op een Intel server moederbord met raid berekening in chip sneller is dan uw huidige config, maar de prijs zal, denk ik, iets hoger liggen.
 
Laatst bewerkt:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik moet ook dringend uitbreiden



Zit met nog veel 3tb en zelfs 2tb schijven

Parity is gelukkig wal al 6TB

Zou ik de 2 tb vervangen door 6tb of gewoon bijsteken...
Ik zou zeggen bijsteken, want wat moet ik anders met die 2tb doen

Als ik bijsteek heb ik ook 6tb extra, vervang ik, dan maar 4tb he

Jij hebt toch plaats voor 15 schijven? Dus waarom vervangen? Ik steek gewoon bij tot als het niet meer gaat. Daarna ga ik pas vervangen...
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
krikri krikri , vreemd dat de pariteit berekenen dan traag zou zijn bij unRAID, want het OS wordt volledig in geheugen geladen tijdens het boot proces.
Dat doet weinig ter zake voor het bereken van parity. Dat wordt gedaan op basis van uw data file en die zit niet in het geheugen.
Maar een cache SSD kan dit process wel versnellen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Dat doet weinig ter zake voor het bereken van parity. Dat wordt gedaan op basis van uw data file en die zit niet in het geheugen.
Maar een cache SSD kan dit process wel versnellen.

Mischien is dat zo bij unraid, maar das zeker niet altijd het geval.

Pariteit kan berekend worden op heel veel verschillende manieren. Kan vb. op basis van de storage controller die gaat dat doen op niveau van een lun of ander abstractie niveau de files kunnen afhankelijk van de opbouw van de storage architectur nog twee lagen hoger zitten in de stack. Mocht je er in geintereseerd zijn kan ik je steeds doorverwijzen naar meer technisch informatie.
 
Laatst bewerkt:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dat snap ik zo goed niet.. crash van uw nas.. kon die dan niet terug opbouwen?
Als je RAID 6 hebt en er vallen 2 schijven uit en door een fout van mij een derde dan is de array weg. Toendertijd wel zelf kunnen oplossen in terminal met het mdadm commando. Enige fout die toen gemaakt heb is niet noteren wat ik toen precies allemaal gedaan heb om het op te lossen. Dan nogmaals voorgehad en dan heeft Synology support het opgelost, maar een kwartier na de e-mail van support persoon lag hij toch weer uit en toen ben ik veel data verloren.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Als je RAID 6 hebt en er vallen 2 schijven uit en door een fout van mij een derde dan is de array weg. Toendertijd wel zelf kunnen oplossen in terminal met het mdadm commando. Enige fout die toen gemaakt heb is niet noteren wat ik toen precies allemaal gedaan heb om het op te lossen. Dan nogmaals voorgehad en dan heeft Synology support het opgelost, maar een kwartier na de e-mail van support persoon lag hij toch weer uit en toen ben ik veel data verloren.

Dus wat hebben we geleerd ? RAID IS NOT BACKUP 😁
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Inderdaad, heb het hier reeds geplaatst belangrijke data was ik niet kwijt.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Dus wat hebben we geleerd ? RAID IS NOT BACKUP 😁

Absoluut! Moet vaker gezegd worden :p

RAID is er vooral voor de "availability" van je data: je kan nog aan alles aan tijdens een failure, wat je de tijd geeft om het probleem (hoe dan ook) op te lossen.

Het probleem met parity-based RAID (5 en 6) is dat de kans zeer groot is dat een volgende schijf het begeeft terwijl je de RAID array opnieuw aan het opbouwen bent. Paar keer zien gebeuren in't verleden...

IMHO heb ik het gebruik van RAID voor thuis nooit gesnapt (tenzij voor een specifieke situatie).
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Het probleem met parity-based RAID (5 en 6) is dat de kans zeer groot is dat een volgende schijf het begeeft terwijl je de RAID array opnieuw aan het opbouwen bent. Paar keer zien gebeuren in't verleden...

IMHO heb ik het gebruik van RAID voor thuis nooit gesnapt (tenzij voor een specifieke situatie).


komt wel eens voor, maar is imo eerder heel uitzonderlijk. Waar heb je dat gezien?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Hmm. Leuke ontdekking.. Ik heb ook een M.2 80mm connector op mijn moederbord. Dus kan die eventueel gebruiken voor een ssd cache. Normaal gezien gebruikt die ook geen sata poort maar dat ga ik nog eens dubbel checken. Aansluit is via PCI-e x2. Kan ik nog altijd 16 harde schijven aansluiten en een ssd.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank