• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Unraid Topic

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Er zitten er momenteel drie in. Ga ze dus ook niet meteen vervangen door bijvoorbeeld Noctua's om het nog stiller te krijgen. Trouwens ik zal ook een Molex-naar-SATA splitter nodig hebben. Door de plaatsing van de SSD kan ik één SATA power niet gebruiken want net te kort. Dan heb ik er nu nog slechts één over.

Puntje voor een volgende build, neem een voeding met genoeg SATA connecties en koop ook een M.2 SSD als de mogelijkheid daartoe is. En nee ik denk nog niet meteen aan een volgende build. Ideale setup zou zijn een array met minstens 150 TB dan kan ik al mijn BD's rippen :D
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Mja. Moederbord met veel SATA connecties is niet simpel. Ik heb ook gezocht naar hoogste aantal. Heb er nu 8. Met de extra controller 16. Heb ook nog een M.2 SSD mogelijkheid die via pci-e gaat. Dus geen verlies van sata..

Voeding is niet simpel. Ik heb al een verlenging genomen op mijn huidige. Dat is gewoon SATA naar SATA. Molex naar SATA moet je blijbaar opletten voor kwaliteit. Die durven te smelten bij slechte kwaliteit. Daarom durf ik niet goed en denk ik eerder een SATA splitter te kopen..
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ga het zelf net iets anders aanpakken, gewoon een officiële be Quiet SATA kabel kopen met 4 connecties en degene met 2 (en 1 molex, en 1 FDD) vervangen. Dat zal voldoende zijn om één bay met vier schijven netjes te vullen.

Misschien zijn er voor jou voeding ook andere kabels met meerdere SATA verbindingen ?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ja maar welke provider en welk pakket ik ga gebruiken staat nog niet vast. Misschien met Duplicati of rclone of misschien nog iets anders. Provider wellicht Wasabi, maar staat ook nog niet vast. Moet dus wel nog één en ander bestuderen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nee dat zeker niet, daar is geen beginnen aan. Gewoon documenten, en ook wat unRAID instellingen e.d. Alles samen misschien 50 GB of zo. Ook dit moet ik nog exact uitzoeken wat ik ga backuppen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ga het zelf net iets anders aanpakken, gewoon een officiële be Quiet SATA kabel kopen met 4 connecties en degene met 2 (en 1 molex, en 1 FDD) vervangen. Dat zal voldoende zijn om één bay met vier schijven netjes te vullen.

Misschien zijn er voor jou voeding ook andere kabels met meerdere SATA verbindingen ?

Die oplossing zal niet voldoende zijn voor mij.. Ik ga nooit aan 4 extra sata connecties geraken. Buiten 1 is zijn al mijn power kabels alleen voor sata.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Hebben jullie een schedule ingesteld voor Parity Check? Duurde de eerste maal toch wel serieus lang om die uit te voeren, dacht 11 uur na toevoegen van parity disk en één 4 TB disk en starten van de array.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik heb dat niet gedaan.. Parity van 8tb. Duur is een uur of 20 bij mij..
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Bedankt, gewoon /mnt tja dan heb je alles natuurlijk :D
Beter zou zijn om /mnt/user te gebruiken want dan heb je alleen je shares en niets waar je beter niet ziet en dus accidenteel kan veranderen met alle gevolgen vandien.

Denk dat ik er wel uitkom. Sabnzbd, NZBHydra, Sonarr, Krusader en Heimdall zijn reeds opgezet. Moet wel nog wat dockers opzetten. Combo sab, hydra en sonarr draait als een tierelier.

Nog een vraagje Skank Skank , hoe vaak laat jij de mover lopen om zaken van cache naar de array over te zetten?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Help me ff, wat is nzbhydra, krusader en heimdall?

ik laat de mover lopen zodra mn cache vol is en ik eigenlijk niks meer kan downloaden :p
Je weet dat je op je cache ook mappen kan laten staan, ik dacht door een punt te gebruiken
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
NZBHydra kan je indexers in verzamelen voor Sonarr/Radarr dus gemakkelijk om daarvoor één plaats te hebben en je hebt ook stats per indexer.

Krusader is tja beetje zoals File Explorer of Funder om bestanden te manipuleren. Gebruik het nu vooral om zaken van Syno schijf rechtstreeks op de array te plaatsen.

En Heimdall is een web pagina maken met alle links naar bv. Dockers, unRAID maar kan ook naar andere externe sites zijn kort YouTube filmpje

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
mmm ok thx, zie momenteel geen meerwaarde in die heimdall, ik ben alles in HA aant doen :p
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ja dat kan en zie je dan meteen in een oogopslag wat gegevens zonder dat je de webpagina daadwerkelijk moet openen?

Schermafbeelding zegt meer dan woorden

Screenshot-2020-01-29-at-15-34-37.png
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
6.8.2 versie is uit

Due to a security vulnerability discovered in forms-based authentication:

ALL USERS ARE STRONGLY ENCOURAGED TO UPGRADE



This is a bug fix and security update release.

  • Some users are reporting problems booting due to a crash in the in-tree Intel IGB ethernet driver. We replaced the in-tree driver with latest out-of-tree driver.
  • We fixed a longstanding issue where LibreELEC/Kodi could not browse NFS shares. The fix was to rebuild the rpcbind program, including a new option: --enable-rmtcalls
  • Version 6.8.1 included a new docker option "Host access to custom networks" but I left out a critical change in the rc.docker script, sorry about that, now fixed.
  • Fixed an encryption issue: if you first tried 'keyfile' method to specify encryption key, and that fails, any attempt to enter a passphrase would also fail, since a keyfile still exists, emhttpd used that as encryption key. This is fixed in webGUI by detecting presence of an encryption keyfile and offering only to re-download a new keyfile or delete the current one. Once deleted, you can then enter a passphrase.
  • Small change to properly support custom SSL wildcard certs
  • Updated kernel, wireguard, other base packages
  • Numerous webGUI fixes and refinements
Volledige aankondiging kan je hier nalezen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
In principe SMB maar moet ik nog eens bekijken wat beter is, wat dan eigenlijk NFS is. Hangt ook af van de media speler en lig wat media server betreft nu wel overhoop met Plex, deels door mijn schuld maar ook zeker hoe hun systeem in elkaar zit ... eerder klote zeg maar wat accounts betreft. Ben nu aan het loeren naar Jellyfin de open-source versie van Emby toen die plots hun code afsloten (lekker bah)

Voor de rest draait alles vlotjes op unRAID, heel vlot zelfs. Tja niet te verwonderen als de CPU een 8 maal hogere passmark heeft en je ook 4 maal zoveel geheugen hebt.

Nog te doen, extra schijven, UPS, off-Side backup, TimeMachine backup Mac en Pi-Hole. Ga ook nog een tweede Pi-Hole opzetten als failover voor de eerste.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
In principe SMB maar moet ik nog eens bekijken wat beter is, wat dan eigenlijk NFS is. Hangt ook af van de media speler en lig wat media server betreft nu wel overhoop met Plex, deels door mijn schuld maar ook zeker hoe hun systeem in elkaar zit ... eerder klote zeg maar wat accounts betreft. Ben nu aan het loeren naar Jellyfin de open-source versie van Emby toen die plots hun code afsloten (lekker bah)

Voor de rest draait alles vlotjes op unRAID, heel vlot zelfs. Tja niet te verwonderen als de CPU een 8 maal hogere passmark heeft en je ook 4 maal zoveel geheugen hebt.

Nog te doen, extra schijven, UPS, off-Side backup, TimeMachine backup Mac en Pi-Hole. Ga ook nog een tweede Pi-Hole opzetten als failover voor de eerste.

Ik ga je toch wat nauwgezet volgen, betreffende ups, offside backup en pihole
pihole op je unraid dan?
en de tweede?
en wat met ups? welke?

Waarom overweeg je emby niet? Zijn trouwens onlangs met serieuze update gekomen voor android en ios
ik heb plex nooit dat gevonden eigenlijk