• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Up/downtime nas/server

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Wanneer is jullie nas up/down ? Of 24u standby? 7/7? Of enkel snachts down? Of?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik zet die aan als ik die nodig heb of als ik eens iets wil gaan downloaden. Dan kan het soms zijn dat 'em enkele dagen na elkaar actief is maar dat is eigenlijk redelijk uitzonderlijk. Verder gaat hij automatisch aan (WoL) indien ik ga Squeezebox'en of via de MED8ER werk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Je zet hem aan als je hem nodig hebt, maar dat is dan aan/aan of uit aan/uit sleep modus?


Dus graag ook vermelden verschil tussen uitzetten (is voor mij volledig uit) of in sleep modus uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Niks sleep, gewoon inderdaad UIT. Als ik iets nodig heb van m'n server/NAS dubbelklik ik hier op m'n desktop vb gewoon op een snelkoppeling die via WoL de NAS effectief aan zet. Hij blijft wel in het stopkontact steken maar moet volledig "booten" (dus geen sleep) maar dat ik behoorlijk snel hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
jvanhambelgium zei:
Niks sleep, gewoon inderdaad UIT. Als ik iets nodig heb van m'n server/NAS dubbelklik ik hier op m'n desktop vb gewoon op een snelkoppeling die via WoL de NAS effectief aan zet. Hij blijft wel in het stopkontact steken maar moet volledig "booten" (dus geen sleep) maar dat ik behoorlijk snel hoor.
Nu kan ik even niet volgen.

Als je zegt uit is uit, dan kun je die toch niet met WOL aansteken? dan moet je toch echt op de hardbutton gaan drukken. Maw WOl zet toch enkel maar AAN als hij in SLEEP staat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
WoL wil inderdaad zeggen dat er een minimaal hoeveelheid vermogen inderdaad nog gebruikt is. Het moederbord blijft wat onder spanning staan, LAN PHY werkt nog etc. (trouwens "SLEEP" is relatief, want er zijn verschillende States S1,S2,S3 en S4)

Het "netto" effec is dat de NAS gewoon zal opstarten alsof je inderdaad op het knopke bent gaan drukken, dus niet de "sleep" die jij denkelijk voor ogen hebt waarbij het systeem op enkele seconden beschikbaar is of een NAS waar enkel de "disken" downspinnen en terug wakker worden bij een request oid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Mac mini 24/7 aan. Sleepmode staat uit want anders krijg ik het login scherm te zien als ik plex wil starten. Synology 24/7 aan, maar die gaat wel in sleep nadat er 20minuten geen schijfactiviteit is.

Laptops ook 24/7 maar die gaan in sleep als je ze dicht klapt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Hier staat de Synology ook altijd aan, maar deze gaat inderdaad na een tijdje in sleep.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
jvanhambelgium zei:
WoL wil inderdaad zeggen dat er een minimaal hoeveelheid vermogen inderdaad nog gebruikt is. Het moederbord blijft wat onder spanning staan, LAN PHY werkt nog etc. (trouwens "SLEEP" is relatief, want er zijn verschillende States S1,S2,S3 en S4)

Het "netto" effec is dat de NAS gewoon zal opstarten alsof je inderdaad op het knopke bent gaan drukken, dus niet de "sleep" die jij denkelijk voor ogen hebt waarbij het systeem op enkele seconden beschikbaar is of een NAS waar enkel de "disken" downspinnen en terug wakker worden bij een request oid.
En welke status is dit dan bij jou? S4? Als het geen sleep is, wat is het dan wel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik denk een state S5 (= OFF) WoL is gewoon een mechanisme om een server remote op te zetten of uit een sleepstate te halen (vb hibernate) In mijn geval staat de server dus af, er zit niks het geheugen, geen (slow) refresh van de RAM banken. Een echte cold-start dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
En wat moet je mobo hiervoor hebben? Ik veronderstel dat niet elk mobo dit kan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Tegenwoordig doet elk mobo dat wel. Mijn is een MiniITX Intel bordje van ondertussen redelijk wat jaartjes oud. Denk gewoon dat deze feature dikwijls gewoon ni op de spec-sheet staat wegens te "gewoon" ofzo...gebruik es een wol-tooltje en probeer eens he zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Een S5 is toch ook een sleep? Je zegt geen sleep, maar dan wel s5 lol Ksnap er niks van
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Skank zei:
Een S5 is toch ook een sleep? Je zegt geen sleep, maar dan wel s5 lol Ksnap er niks van
Omdat S5 ook geen echte "sleep" state is
1f609.png
Een systeem (Intel/AMD architectuur) kent 6 states :

System Power State S0 the ON state: The system is completely operation, fully powered and completely retains the context. System Power State S1 the Sleep state: The system consumes less power than S0 state. All Hardware & Processor context is maintained. System Power State S2 the Sleep state: The system consumes less power than S1 state. Processor loses power and processor context and contents of the cache are lost. System Power State S3 the Sleep state: The system consumes less power than S2 state. Processor & Hardware context, cache contents, and chipset context are lost. The system memory is retained. System Power State S4 the Hibernate state: The system consumes the least power compared to all other sleep states. The system is almost at an OFF state, expect for a trickle power. The context data is written to hard drive (disk)and there is no context retained. System Power State S5 the OFF state:The system is in a shutdown state and the system retains no context.</strong> Note that in power state S4 the system can restart from the context data stored on the disk, but in S5 the system requires a reboot.

Dus in hoeveel verschillende benamingen moet ik nog zeggen dat m'n NAS gewoon <strong>UIT
staat ? Niks "sleep" , niks "standby" , niks "hibernate"
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik geloof je nu wel
263a.png


Alleen vraag ik me nog af als alles uitstaat, hoe kan hij dan getriggerd worden? of krijgt de netwerk kaart een soort van reststroom?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Je moet de dingen niet te letterlijk nemen, UIT/Shutdown wil niet zeggen dat de adapter uit het stopcontact is getrokken want dan werkt de WoL niet meer natuurlijk. UIT wil zeggen dat er geen OS draait, CPU staat volledig in een OFF-state, er zit niks in de RAM/cache whatever. Dus JA de server staat "UIT" , neen, het verbruik is niet 0,0Watt ! Delen van het mainboard zijn voorzien van spanning (waaronder de LAN-interface) omdat je inderdaad bij het ontvangen van het zogenaamde "magic packet" het systeem gaat opzetten, net zoals je op de "ON" knop zou gaan drukken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mm veel 24/7 hier Es kijken nr die s5 state, kan dit met unraid?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Heeft in weze niets te maken met UNRAID. Je moederbord moet de WoL functie ondersteunen. Unraid kan je wel netjes downbrengen met timers enz zie ik. Een WoL "ping" geven om wakker te worden kan dan ook wel, aangezien het is alsof je server een verse opstart doet. Als een unraid-server opbrengen 20 minuten duurt omdat ie vanalles moet checken etc is het mischien niet zo'n strak plan om telkens je server af te zetten en dan gewoon 24/7 te werken.

Zal je per jaar wel wat kosten natuurlijk mah bon...zo'n 2euro per Watt per jaar. Met PV-panels natuurlijk een ander verhaal.

Gewoon effe Googlen en je zal direct weten of je MB het kan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Wel even een opmerking ivm WOL, Sonos ondersteunt dit niet. Dus als je storage in sleep staat, krijg je deze niet opgestart via je Sonos.
 
Laatst bewerkt door een moderator: