• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Upgrade naar 7.1?

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Na toch wel erg lange tijd zonder iets van upgrades begint het weer te kriebelen hier. Zo ben ik al even aan het denken om 7.1 te gaan proberen, dit is in een woonkamer natuurlijk niet echt evident. Zou het een serieuze meerwaarde kunnen geven in mijn huidige set up volgens jullie? (Zie foto link) De sb speakers zouden dan vlak tegen de muur achter de zetel moeten komen. Deze kunnen dus maw zeker niet ingedraaid worden. Ik zou ze graag op dezelfde hoogte hangen als mijn surround speakers nu hangen. Ik had begrepen dat de sb speakers beter een heel deel hoger zouden hangen maar dit zie ik echt niet zitten omdat ik de kabels nu netjes achter de zetel zou kunnen verstoppen. Ik weet zeker dat 7.1 een heel stuk leuker zou kunnen zijn maar vraag me gewoon af dat dit voor mij, ondanks de beperkingen in mijn ruimte, ook een hele stap vooruit zou kunnen zijn. Als sb speakers dacht ik ook aan de sr700 die ik ook al surround speakers gebruik. Voor de volledigheid, ik draai momenteel me volgende installatie. Focal 826v als fronts, 800 center van focal, sr700 als surrounds dan en de svs pb1000 subwoofer.


 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Die zetel staat heel dicht van de muur, denk dat dat wa problemen gaat geven! Doe hier bij mij ook geen 7.1 want zit ook te dicht van het venster.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Xenomorph zei:
Die zetel staat heel dicht van de muur, denk dat dat wa problemen gaat geven! Doe hier bij mij ook geen 7.1 want zit ook te dicht van het venster.
+1 => Ik volg je mening.

Ik had voorheen bijna net dezelfde opstelling, al stond mijn zetel wel een +/- 40cm van de achterwand. Deze opstelling gaf voor de rearspeaker die zijdelings van me stonden opgesteld maar een zeer kleine verbetering
2639.png
Wat betreft de extra toevoeging van back-speakers zal je toch tussen de voorkant van de speakers en MLP een minimumafstand van 100cm moeten hebben (wat voor sommige speakers (afstraalgedrag) al aan de zeer krappe kant is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ok, ik had deze reacties al wat verwacht, jammer. Dan zal het voor de dedicated later worden, als hij er ooit moest komen. Thx
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Je kan wel altijd je mediaspeler updaten en/of versterker met atmos... Howel echte atmos in je plafond mss ook moeilijk wordt.. Maar de versterker alleen is het ook waard
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Nee jong, ben super tevreden van mijn sr7008. Atmos ga ik beneden zeker nooit doen. Weet nog altijd niet of ik ooit dedicated ga gaan. Ik wil het soms wel en dan vooral om te kunnen projecteren maar als ik er aan denk dat ik altijd naar boven moet gaan om filmke te zien of concertke te beluisteren en dan is er ook nog het financieel plaatje... De mediaplayer word binnekort sowieso geupgrade, dat staat buiten deze kriebels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Wat ik vaak voorstel aan klanten in jouw situatie, is om de speakers ACHTER de zetel te plaatsen. Dan natuurlijk wel omhoog gericht. Vroeger had Miller & Kreisel daartoe specifieke speakers (column surrounds) die ik zelf verkocht. Die werkten perfect in het uitbreiden van je surround bubble naar achter toe, zonder dat je de speakers in je oor gesplitst kreeg. Momenteel gebruik ik voornamelijk de kleinste tripoles van MK Sound voor deze toepassing. Maar klassieke speakers kunnen ook, als ze maar compact genoeg zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Heb je fotos van zulk een opstelling?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Hmm. Niet dadelijk neen. De ene heeft ze op de vloer staan in door ons speciaal gemaakte 'houdertjes'. Een ander heeft ze aan de muur bevestigd op 20cm van de grond. Punt is dat je er niets van ziet vanuit de kamer. Dus hoe netjes het erbij hangt of staat maakt niet dadelijk veel verschil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Dit is alvast een foto van een MK Sound 55T tripole speaker. Hij heeft midtone+tweeter naar voor en zowel links als rechts een mid~tweeter. Budgetmatig kan je het natuurlijk ook beperken tot 1 van deze.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    188,6 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik begrijp totaal niet waar ik deze juist zou moeten gaan plaatsen dan? de speakers op de foto van Xeno lijken gemaakt om bovenop een andere speaker te plaatsen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
A*Brand NewBox zei:
Dit is alvast een foto van een MK Sound 55T tripole speaker. Hij heeft midtone+tweeter naar voor en zowel links als rechts een mid~tweeter. Budgetmatig kan je het natuurlijk ook beperken tot 1 van deze.
Deze speakers kunnen dus gewoon op de grond geplaatst worden en zo als surround backs worden gebruikt? Wat moet je dan concreet van resultaat/vooruitgang verwachten tov de huidige 5.1 opstelling? Ik kan me inbeelden dat die speakers op de grond niet echt optimaal zullen staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Zolang je een opening van minimum 20cm laat tussen je zetel en de achterwand, zullen ze het geluid heel mooi achter je verspreiden. Afhankelijk van de afmeting van de voorkant van de gebruikte speakers natuurlijk. Omdat ze 'verstopt' blijven, mogen ze best niet te groot uitvallen. Het is uiteraard een 'oplossing' voor het feit dat je ze niet anders kan of wil plaatsen, maar vaak is het ook een zeer goede keuze. Beter bvb dan je speakers gewoon aan de achterwand te bevestigen, wat wil zeggen dat ze volledig weergeven boven je hoofd, weg van je luisterpositie. Op de grond is niet ideaal, maar vaak het makkelijkst. Best probeer je de front baffle tot bijna aan de rand van de rug van je zetel te brengen. Zo waren de column surrounds van MK ook gebouwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Beste manier om jezelf te vergewissen of het goed werkt, is het te testen natuurlijk. Makkelijkst is om voor 6.1 te gaan en bvb 1 extra center speaker achter je zetel te bevestigen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
djaxx zei:
Ik begrijp totaal niet waar ik deze juist zou moeten gaan plaatsen dan? de speakers op de foto van Xeno lijken gemaakt om bovenop een andere speaker te plaatsen?
Deze zij de de atmos speakers van xtz die perfect passen op de M6 maar zijn tevens voorzien om aan de muur of plafond te hangen. De asymmetrische vorm is om staande golven te voorkomen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Dus gelijk welke Atmos speakers zouden geschikt zijn in deze situatie ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Na je foto iets beter te hebben bestudeerd
1f643.png
lijkt het me niet zo evident om je zetel naar voor te schuiven. En als ik het goed zie is de rug ervan helemaal recht, dus moet hij even ver van de muur als de speakers hoog zijn... Misschien is een subwoofer upgrade een betere keuze?
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
A*Brand NewBox zei:
Na je foto iets beter te hebben bestudeerd
1f643.png
lijkt het me niet zo evident om je zetel naar voor te schuiven. En als ik het goed zie is de rug ervan helemaal recht, dus moet hij even ver van de muur als de speakers hoog zijn... Misschien is een subwoofer upgrade een betere keuze?
1f606.png
Moet eerlijk zijn dat ik deze upgrade al opgegeven heb, plaatsing word echt te moeilijk. Ga jij even mijn buurman op de hoogte brengen ivm sub upgrade?
1f61c.png
Ik ben trouwens uitermate tevreden van mijn pb1000 hoor!
 
Laatst bewerkt door een moderator: