• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Vraagje afstellen receiver

SwinnenJ

Member
30 jan 2020
24
7
14
38
Schaffen
Hallokes,

Voor ik mijn vraag start heb ik redelijk veel aan het lezen geweest op het forum om mijn vraag eventueel al beantwoord te zien maar niet alles is volledig duidelijk geworden.

Ik ga even beginnen met de huidige opstelling :
Denon avr x2600h
Klipsch Rc64 center
Klipsch rf63 zuilen front
Klipsch r15f bookshelfs surround
Klipsch r14s bipole surround back
Klipsch r10sw

Ik weet ook dat de ruimte waarover ik nu beschik zeker niet super is maar dat komt wel eens we verhuist zijn.
De opstelling staat dus momenteel op 7.1, laterdoor wil ik 5.1.2 eens toepassen maar zal beginnen met het begin 😎

Nu mijn struikelblok 😎
Ik heb de receiver nu een kleine maand in gebruik, heb audyssey de kamercorrectie laten toepassen en ondertussen de instellingen (op de afstanden na) handmatig aangepast om meer mijn gewenst effect te bekomen.

De huidige instellingen die audyssey had waargenomen stonden de center en zuilen op full range wat perfect kan kloppen denk ik dan, maar vind het in lagen tonen te overheersend waardoor andere factoren zoals spraak een beetje verwaterde.. Heb gelezen voor thx dat alle speakers op small en 80Hz dienen gezet te worden en de sub 120Hz, dit heb ik toegepast maar ondervind dat ik het volume nu een flink stuk harder moet zetten om het zelfde resultaat te bekomen.
Het lage gedeelte neemt de sub goed op zich nu wel maar het geluid verliest wat diepgang en warmte..
De vorige instelling was center 40Hz, zuilen 60Hz, surround 80 en surround back 60Hz, maar natuurlijk zoals eerder vermeld was het op gebied lage tonen overheersend...

Ik hoop dat iemand met deze wazige uitleg me iets kan bijbrengen 😉👌

Greetz Jelle

 
Laatst bewerkt:

SwinnenJ

Member
30 jan 2020
24
7
14
38
Schaffen
Nog even een vraagje bijstellen 😂
Huidige setup is 7.1, kan ik mijn huidige r14s gebruiken om 5.1.2 te bekomen of is dit geen goede keuze deze hiervoor te gebruiken, of is dit niet echt de moeite waard om te proberen?
 

SwinnenJ

Member
30 jan 2020
24
7
14
38
Schaffen
Ik heb het een tijdje gegeven om er aan te wennen maar heb op zich de instellingen bewaard maar de parameters gelijkmatig opgeschoven om ze iets beter te laten doorkomen..

Ik heb over de app juist wat info opgedaan en blijkt niet goed te werken, netwerkverlies, parameters die je niet meer kan verschuiven etc..
 
Laatst bewerkt:

Hendrik Zefiro

New Member
3 mei 2021
10
0
1
66
Hallo Jelle,
Ik luister al jaren muziek via 5.1 multichannel en sinds anderhalfjaar heb ik een upgrade gedaan naar 7.1.4. Ik heb een combinatie van twee Marantz receivers, de SR6015 en de NR1608. In de loop der tijd heb ik diverse malen gebruik gemaakt van calibratie met Audyssey MultEQ® XT32 voor verschillende varianten van mijn speakeropstelling. Toevallig heb ik kortgeleden zitten denken of ik de calibratie ook met de hand zou kunnen doen of dat ik dacht dat ik een Audyssey calibratie met de hand zou kunnen bijstellen. Eerlijk gezegd denk ik van niet. Het samenspel van al die speakers is volgens mij zo ingewikkeld dat het mij nooit zou lukken om Audyssey te verslaan. Mijn advies zou ook zijn om op Audyssey te vertrouwen, ook vwb de calibratie van de sub. Misschien kun je nog iets doen met een slim geplaatste bass trap of met akoestische panelen. Maar, dan moet je na elke verandering weer calibreren. Dat wel. Succes.