• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Waar zit de bottleneck?

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Hallo,

Zoals ik al iets laten vallen heb in de shoutbox zit ik met een probleem met mijn server. Ben sinds 2 maand verhuisd naar ons nieuw huis. Ik heb een voorlopig netwerk opgezet omdat ik nog tal van kabels moet trekken. Mijn server zit op een gbit switch met LAG 802.3ad protocol.die is dan verbonden met een 2de gbit switch aan de tv. Aan die switch hangt ook mijn mesh-router met 3 satellieten. Het zijn allemaal Netgear Prosafe switches en ook het Mesh-systeem. ALs ik een 4K untouched Bluray stream naar mijn mediaplayer dan gaat het net met soms een haperingetje. Vanaf het moment dat iemand anders iets streamt dan mag je het vergeten. Veel haperingen en pauses. ALs ik een grote file overzet van mijn PC naar de server dan heb ik een 10-tal seconden 110mb/s maar dan valt het al snel naar 50mb/s of zelfs veel minder. Er gaat iets mis maar ik weet niet waar.....
Suggesties welkom.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Heeft je server dan 2 kabels (2*1Gbit) naar de 1e switch ? Waarom in anders 802.3ad ? Heeft echt geen nut aangezien je "link" naar de andere switch aan de TV slecht 1 kabel 1Gbits/sec ? Of heb je ook 2 kabels tussen de 2 switches steken??
Klein tekeningske helpt...
110MBytes/sec moet je in principe voor grote file-copies redelijk kunnen handhaven.
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Ik heb een nieuwe switch van Netgear besteld met 2 SFT+ poorten, ga 1 poort aansluiten op mijn server want de server staat voorlopig in de bureau maar komt in een rack in de garage centraal in het huis. Er komt dus een 10GBE kaartje in de server. Vandaar gaat het dus naar de tv gaan in LAG aan de ene kant van het huis en naar de cinema in LAG naar de andere kant. Kan zijn dat ik nog een Netgear GC110EMX met 2 SFT+ poorten ga bijkopen voor in de bureau waar mijn pc staat. Zo kan ik dan 10GBE uploaden van de PC naar de server. Moest het niet lukken denk ik een Synology DS2419+ bij te kopen uitsluitend voor 4K, in Raid6 zal die veel sneller zijn dan mijn Unraid server en zal deze gebruiken voor backup van al de rest.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Begin ne keer met de KISS : Keep It Simple Stupid aanpak ipv direct dat geprul met 2*1Gbits in LAG. Trouwens met een enkele filecopy is dit onmogelijk om > 1Gbits te gaan !! LAG=goed indien je verschillende clients hebt die verschillende requests maken.
Is het snel gedaan om de LAG effe af te breken tussen je server <> 1e switch ? Doe dat een keer en plug dan een PC op diezelfde switch en doe file-copy en bekijk je resultaten.
Vervolgens probeer je hetzelfde 1 switch "verder"
Ik mag toch wel hopen dat je Unraid capable is om 110MByte/sec sustained te leveren niet ?
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Ondertussen heb ik wat zitten testen en wat geupgrade.... in mijn PC zit er nu een Samsung 1TB 970 EVO M.2 en in mijn server een Samsung 1TB 860 EVO als cache. Heb in beiden een Mellanox ConnectX-3 10gbe kaart zitten met DAC kabels aangesloten op de SFT+ poort van mijn Netgear Router.
Van de server naar de PC haal ik gemiddeld 215MB/s, naar de server SSD naar SSD 300-350MB/s.
Ik ben wat aan het spelen met MTU van 1500 naar 9000. Op de server en de switch staat de MTU op 9000 maar als ik de MTU verander op de PC naar 9000 werkt het niet meer.
Wat doe ik fout vraag ik de ITers onder jullie.
TY
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Tja, je zal wat moeten beginnen Googlen rond MTU & Mellanox in combinatie met je speciek OS + drivers etc.
In theorie moet de MTU over het hele pad dezelfde zijn.
Een bump naar 9K/Jumbo's kan nog verbetering brengen.

215MBytes/sec ? Welk protocol ? SMB ? Voor een 10GE is dat idd nogal aan de magere kant,maar dat kan veel oorzaken hebben.
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
215MBytes/sec ? Welk protocol ? SMB ? Voor een 10GE is dat idd nogal aan de magere kant,maar dat kan veel oorzaken hebben.
Ja maar dat is van een klassieke sata harde schijf. Schrijven naar de server gebeurt naar de ssd, lezen van de server gebeurt van een klassieke sata hdd. de schijf in kwestie kan 255mb/s aan dus indien ik de MTU naar 9000 zou kunnen brengen dan zou het nog iets sneller kunnen voor grote bestanden.
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Had de MTU aangepast via cmd en werkte niet, nu via eigenschappen en werkt wel maar de snelheid is gehalveerd aan 9000 mtu 130mb/s
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Had de MTU aangepast via cmd en werkte niet, nu via eigenschappen en werkt wel maar de snelheid is gehalveerd aan 9000 mtu 130mb/s
Ben wat verward. Een BD-iso van de server gaat aan 135mb/s naar mijn pc, een serie van 3500mb aan 215mb/s. Kopieer ik de serie terug naar de server dus op de ssd cache zit ik aan 500+ mb/s. Waarom gaat die BD-iso zo traag?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Die unraid zaken ken ik niet, je zal dat goed moeten uitpluizen waarom je dit gedrag ziet. Of het nu een BD-ISO of andere "bestanden" zijn mag niet uitmaken, TENZIJ die ergens op je storage op verschillende stukken zitten etc en niet gewoon sequentieel kunnen gelezen worden oid. Storage kan complex worden, zeker als je +1Gbits/sec gaat kunnen er allerlei redenen zijn waarom je de puur theoretische cijfertjes van transfers niet meer haalt.
Cache-layer hier, cache-layer daar etc.