• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Welke synology nas?

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Heb er al een paar keer aan gedacht maar zou graag met de eindejaarsperiode eindelijk een nas kopen.

Zoals eerder aangegeven is het niet de bedoeling om al de dl's bij te gaan houden dus heb helemaal geen nood aan een susteem met 4 schijven of dergelijke.

Ik wil zeker een synology om met dsm, zoals joske aangaf, met de ipad te kunnen bedienen en via airplay af te spelen in de ht.

Ook de films zou de dune moeten kunnen gaan aflezen van de nas en perfect weergeven natuurlijk.

De nas komt in de kelder te staan en alles is bekabeld met gewone internetkabels ,dus geen speciaal snelle dingen ofzo.

Wat ik uiteindelijk wens te bekomen.

Film/muziek downloaden rechtstreeks op de nas in de kelder en dus perfect afspeelbaar op de dune boven. Ben echt kotsbeu om dagelijks met mijn laptop naar d dune te moeten sleuren om te gaan kopieren. Gaat de dune zonder stotteren bd25 kunnen afspelen of moet ik uiteindelijk nog van de nas naar de interne van de dune gaan kopieren?

En dan de uiteindelijke vraag, welke 2 bay nas koop ik best? Zie namelijk 6 verschillende types 2 bay servers van synology. Ds 213 air, ds214, ds213j, ds213+,ds214 play,...

Zou er natuurlijk graag niet teveel gaan aan betalen. Thx alvast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ds 214 play of nog beter en mijn keuze ds 713+

Maar uiteindelijk kies jij en ik weet nu al dat je toch. Iets anders zal nemen.

Zelf zou ik minimum voor 4 disk bay gaan maar ook dat ga je in de wind slaan.


Maar goed, ik zou zeker 1 vd 2 2bay nassen kiezen.

Zeker als je ermee wilt downloaden.

Dune kan perfect alles aan, dont worry

Hoef je niet te kopieren en kan perfect alles aan tot bd50
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Thx voor de info.

2 bay is idd echt genoeg. Het belangrijkste is dat ik mijn foto s en enkele belangrijke documenten kan kopieren van de ene naar de andere schijf als back up, anders was ik zelfs voor een 1 bay gegaan.

Doe het al jaren zo, dl bekijken en verwijderen. Ga absoluut nooit een hele verzameling op die nas zetten. Wel wat muziek maar daar kan ik op de 2 bay best wel wat kwijt denk ik.


@ joske ivm dsm, ik heb in mijn leefruimte een draadloze router staan, is dit voldoende voor dsm op de ipad?

Situatie is dus als volgt:

Modem hangt in kelder. Vandaaruit vertrekt er een utp naar mijn keuken en 1 naar mijn leefruimte/ht.in de ht hangt dan een draadloze router voor wifi. Ik neem aan dat dit voldoende moet zijn om de nas te gaan besturen via dsm?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Je kan je nas toch met wifi bedienen..

Welke ga je nemen?

Zorg voor min 1,6ghz he

Anders als je wilt uitpakken en film kijken gaat het stotteren..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ds 214 play of nog beter en mijn keuze ds 713+

Maar uiteindelijk kies jij en ik weet nu al dat je toch. Iets anders zal nemen.

Zelf zou ik minimum voor 4 disk bay gaan maar ook dat ga je in de wind slaan.


Maar goed, ik zou zeker 1 vd 2 2bay nassen kiezen.

Zeker als je ermee wilt downloaden.

Dune kan perfect alles aan, dont worry

Hoef je niet te kopieren en kan perfect alles aan tot bd50
+1
263a.png
Al denk ik uit ervaring dat een 2-bay snel te klein wordt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Nee zeker niet te klein, download ook al 15 jaar en nogmaals, ik spaar absoluut geen warez.vind het absoluut geen prettig gevoel om mijn huis vol illegaal spul te hebben steken.2 bay voldoet prima. Ik koop de nas enkel maar om het geloop te vermijden, niet als echte opslagruimte.

@stijn, ik dacht de nas in de kelder te plaatsen of misschien beter toch gewoon in de ht plaatsen. Weer een apparaat erbij...

Als hij in de kelder staat zou ik de wifi van de draadloze router kunnen gebruiken om de nas te bedienen of zie ik dat verkeerd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Bekabeld aansluiten geniet steeds boven wifi de voorkeur. Ga je de Nas ook gebruiken als data-backup, zoals ik het doe, anders wel zonden om het niet te doen. Bepaald ook de keuze naar welke 2-bay Nas je kan gaan
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Bekabeld aansluiten geniet steeds boven wifi de voorkeur.

Ga je de Nas ook gebruiken als data-backup, zoals ik het doe, anders wel zonden om het niet te doen.

Bepaald ook de keuze naar welke 2-bay Nas je kan gaan
263a.png

Ik ga hem bekabeld aansluiten hoor. Heb op elke plaats kabel klaarliggen. Vraag me gewoon af hoe ik hem via ipad kan bedienen als hij in de kelder staat. Snap er ni al teveel van.

Heb gewoon de bedoeling om op beide schijven mijn foto's te plaatsenen mijn videocamera films identiek te hebben staan, voor het geval 1 van de schijven moest stuk gaan. Voor het overige heb ik niet veel dingen die gebackupt moeten worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Vraag me gewoon af hoe ik hem via ipad kan bedienen als hij in de kelder staat. Snap er ni al teveel van.

Heb gewoon de bedoeling om op beide schijven mijn foto's te plaatsenen mijn videocamera films identiek te hebben staan, voor het geval 1 van de schijven moest stuk gaan. Voor het overige heb ik niet veel dingen die gebackupt moeten worden.
Op de plaats waar je de iPad wil bedienen moet je wifi ontvangst goed zijn, dus je wifi-router moet daar ergens in de buurt staan. Voor de rest gebruik je de nas ookk voor je belangrijke data, zie onderstaande info!   Zoals je intussen weet, ben ik in het bezit van een DS412 +.

Al mijn mappen, documenten, afbeeldingen, video, enz.... staan fysiek nergens hier op een computer, laptop, tablet, enz.. maar zijn enkel te benaderen d.m.v. via een netwerkkoppeling naar de Nas. De mappen zijn zowel binnen als buitenshuis te benaderen, hierdoor is het gebruik van laptop, tablet, enz... niet gevoelig aan gestolen bestanden, want er staat fysiek helemaal niets op.

Je hebt door deze werkwijze in een keer al je data van al de computers in huis al op de Nas staan, waarbij deze Nas enkel nog automatisch op een ingesteld tijdschema hoeft te backuppen. In mijn geval dus, naar een andere veilige locatie buiten huis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

evilenko3

Member
13 nov 2013
31
0
9
Kan niet anders dan Joske007 en Stijn bijtreden. Mijn 2-bay blijkt toch ook reeds te klein. Als ik nu zou een nas kopen zou het de ds 713+ zijn. Mijn ervaring met synology nas zijn voor de rest positief. Ik heb nog een oude ds 212 en ik had wel wat problemen met stotteren van bepaalde films , maar na dsm 4.3 heb ik via mijn med8er geen problemen meer gehad. Ik heb hem wel ver verwijderd staan van de HT omdat hij wel wat achtergrondruis aanmaakte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
De 713+ lijkt me idd een erg mooi apparaat en zo word de deur nog op een kier gelaten al zie ik het nooit gebeuren dat deze vol komt te staan. Zou niet weten waarmee, met muziek lijkt dit erg onwaarschijnlijk.

Bij de plaatselijke pc boer komt deze blijkbaar op 439,99. Is dit een juiste prijs voor dit apparaat?

Bedankt alvast voor de verduidelijking ivm wifi mannen, heb het begrepen nu. Signaal in de woonruimte is zeer ok dus dat gaat goed werken.

Cat 6 kabels heb ik wel niet liggen stefaan, in hoeverre is dit een probleem?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Wat is de afstand tussen router/switch en de NAS ? Bij langere afstanden raad ik toch Cat6 aan voor gigabit ethernet, voor kortere afstanden (lees 1 meter of iets meer) voldoet Cat5.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Wel, ik dacht de nas in de kelder te zetten. Dan zit er makkelijk 10 meter tussen. Indien dit niet goed gaat werken plaats ik de nas in de ht vlak naast de dune?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Wel, ik dacht de nas in de kelder te zetten. Dan zit er makkelijk 10 meter tussen. Indien dit niet goed gaat werken plaats ik de nas in de ht vlak naast de dune?
Als ik het goed heb begrepen heb je tot in de kelder een Cat5 kabel liggen waaraan je de Nas wil koppelen. Ik zou als test eens kijken met een laptop of je met die Cat5-kabel wel 1Gigabit-lan haalt over het netwerk.   Je hebt ook zeer goede Cat5-kabels die makkelijk 1 Gigabit-lan halen en ook zeer slechte Cat6-kabels die het niet halen, aan jou dus om dit even te testen
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Bij elgb enz kan je zelfs geen cat 5 meer krijgen.. Nu is alles al cat 6

Hier toch.

Mooi dat je de 713+ gaat nrmen. Zou ik ook doen in jouw situatie.

Je laat de deur op een kier en hebt snellere processor en toch 1 gig aan ram.

Das goed voor het uitpakken!


Nu bestellen!

En idd. Bekabeld aansluiten via cat5e of 6

5e is absoluut voldoende. Zelfs voor 3d maar denk niet dat je 5e nog zal vinden.


Daarna via wifi boven bedienen.


Simple as that.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Cat 5e is voldoende voor gigabit lan.

Cat 5 niet!

Zelf ondervonden met bd 50!

Bij 5 stotterde het... Bij 5e niet meer!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Hou er wel rekening mee dat je met 2 schijven geen raid 5 hebt. Je moet dan beide schijven als mirror (raid1) van elkaar zetten en dan hou maar de capaciteit van 1 schijf over. Je kan het ook in raid 0 zetten, maar van het moment dat 1 schijf stuk gaat, dan is al je data weg.   De beste oplossing blijft toch een 4 bay nas. Dan kan je de schijven in raid 5 zetten, waardoor er 1 schijf kan uitvallen, zonder dataverlies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Raid in welke vorm dan ook, is geen backup
1f609.png
Een goede backup bewaar je steeds buiten huis op een veilige plaats!
 
Laatst bewerkt door een moderator: