• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Wie heeft er zijn tv/beamer laten calibreren?

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ben benieuwd
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

HTip

Member
3 mrt 2013
162
0
19
Mijn JVC HD950 is ISF gecalibreerd door Beter Beeld en Geluid uit Hilversum (NL)


Het resultaat:


De punten liggen ideaal rond het centrum (zoals hier)
JVC%2520DLA-HD950%2520-%2520Calibration%2520740hrs%2520-%2520Chromacity%2520coordinates.jpg



Wanneer de waarden (blauwe lijn) ergens tussen 6000 en 7000 liggen blauwe lijnen dan is het al goed. 6500 is ideaal.
JVC%2520DLA-HD950%2520-%2520Calibration%2520740hrs%2520-%2520Temperature%2520tracking.jpg



Idem voor de kleuren, maar dan binnen 90 en 110%. 100% is ideaal. En zo min mogelijk afwijking van de verschillende kleuren.
JVC%2520DLA-HD950%2520-%2520Calibration%2520740hrs%2520-%2520Color%2520tracking.jpg



Het kan niet echt veel beter...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Mijne beamer is ook gecalibreerd door de Werner.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hoeveel betaal je voor een calibratie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Hier ook de TW9000 werd door Werner ISF gecalibreerd. Eigenlijk feitelijk zou je verschillende calibraties moeten doen tijdens de levensduur van een lamp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

HTip

Member
3 mrt 2013
162
0
19
Mijn calibratie was inclusief bij de aanschaf. Calibraties gebeuren normaal bij 0 (niet erg zinvol vanwege het verloop van de lamp), 200, 600 en 1200 uur. Ik heb dus nog 1 te gaan
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

HTip

Member
3 mrt 2013
162
0
19
Misschien is het wel leuk om hier de calibratierapporten te plaatsen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Mja

Epson 6100 kostbij werner 1500

Bij bobshop 1300...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Calibratie-rapport heb ik niet echt (gevraagd) (zie er het nu ni van in). Ik vertrouw op Werner z'n vakkennis. Hij is al 20jaar met beeld bezig... Je heb gelijk dat je eigelijk verschillende calibraties zou moeten doen, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je het zal "herkennen" dat je lamp na 400uur kleuren wat anders gaat weergeven, dus ik heb niet veel om de PJ altijd lost te maken en te gaan laten hercalibreren etc. Zal dit wel doen bij een nieuwe lamp.   Ik draai sowieso op ECO stand (anders teveel licht uit de Epson) dus is denk dat de levensduur wel behoorlijk kan zijn. Ik ben benieuwd of ik eigenlijk zou merken ... het is niet dat een PJ plots "rotslecht" beeld geeft h
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Mijne tv heb ik ook ooit laten doen. Echter ook geen rapport van. Ben eerlijk gezegd niet overtuigd van de meerwaarde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
wat met hercalibratie, is dat eigenlijk 'de moeite'? Ik bedoel, je laat uw beamer calibreren bij aankoop... ik lees dat 'die harders' na 1000-1500 toch overstappen naar een nieuwe lamp (enorm verschil blijkt na > 1000 uren). Maar wat met < 1000 uren... is het de moeite om na 200 uren bv de boel te ontkoppelen en naar de winkel te lopen terug?Of eerder na 500 uren? Of gewoon doen omdat het in de prijs zit bij aanschaf? Bovendien: als je iets laat calibreren, is het dan niet beter dat thuis, ter plekke te laten doen. Niet omdat we tam zijn om naar de shop te stappen, maar in welke mate bepalen andere componenten als kabels, bron en filmdoek de kwaliteit van calibratie? Dat kan toch niet te verwaarlozen zijn of wel?   Beetje overpeinzingen
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik heb vandaag een isf callibratie thuis laten doen.
263a.png
zie mn showcase..

Super gewoon. Deze lamp laten herdoen ga ik 9/10 niet doen.

Bij een nieuwe lamp dan weer wel na 200u.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Uw kabels en dergelijke hebben totaal geen invloed op de calibratie omdat het hier gaat over afstellingen specifiek in de beamer alleen. Ze draaien bij wijze van spreken wat aan de kleurenfilters zodat je weer zuiver wit licht projecteert . Als ze dan nog eens contrast en helderheid goed zetten zodat uw grijswaardes ook weer goed zijn dan heb je meestal perfekt beeld... Uw filmdoek kan wel een effect hebben op het geprojecteerd beeld maar als uw doek gemaakt is om op geprojecteerd te worden ( en dan bedoel ik zo geen diaprojectorscherm) dan zal er weinig tot zelfs geen verschil mogen zijn. Je hebt ook nog altijd het menselijk effect...sommige zien de veranderingen terwijl anderen er totaal blind voor zijn.
1f609.png
  Calibreren na de eerste 200 uur is zeker zinvol....denk dat de mijne gebeurt is na 300 uur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Uw kabels en dergelijke hebben totaal geen invloed op de calibratie omdat het hier gaat over afstellingen specifiek in de beamer alleen.
  Dat zou ik niet durven zeggen, de bron die de projector of TV 'voedt' - soms dikke verschillen als je het mij vraagt. Naargelang die input/bron zal uw calibratie toch andere parameters ingesteld hebben om de correcte waardes op het scherm te projecteren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ooit eens calibratie laten doen voor mijn vorige Panasonic Plasma. Heel veel verschil heb ik daar eerlijk gezegd niet op gezien.   De persoon die dan die calibratie deed wist mij te vertellen dat voor TV's er meer winst te halen was uit LCD's dan uit plasma. Uit een projector is er allicht de grootste winst te halen... Dus mijn nieuwe plasma ga ik niet laten kalibreren denk ik...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
een standaard calibratie lijkt me handig. van witbalans zie ik later niet echt het nut meer in. (zeker in een donkere kamer waar het menselijk oog een eigen calibratie doet, ongeacht of je wit nu ISF wit is of niet.

vb het huis van mijn grootouders is 350 dagen per jaar wit. maar wanneer er sneeuw ligt nemen is dit heel duidelijk geen wit. zelfde met tablets. neem een ipad en een galaxy tab S (oled scherm) Bij standaard gebruik merk je weinig. gebruik je de twee tezamen, zie je de een grijs-wit. de ander blauw-wit
 
Laatst bewerkt door een moderator:

cinedream

Dealer
Dealer
21 feb 2013
66
4
12
mysteryliner zei:
een standaard calibratie lijkt me handig. van witbalans zie ik later niet echt het nut meer in. (zeker in een donkere kamer waar het menselijk oog een eigen calibratie doet, ongeacht of je wit nu ISF wit is of niet.

vb het huis van mijn grootouders is 350 dagen per jaar wit. maar wanneer er sneeuw ligt nemen is dit heel duidelijk geen wit. zelfde met tablets. neem een ipad en een galaxy tab S (oled scherm) Bij standaard gebruik merk je weinig. gebruik je de twee tezamen, zie je de een grijs-wit. de ander blauw-wit
Sorry hoor maar dat is een uitleg die kant nog wal raakt, er is geen ISF wit of om het evenwel ander soort wit. Er is een norm over een bepaalde kleurtemperatuur waaraan iedereen over de hele wereld die professionele beeldopnames maakt zich moet houden. 6500 kelvin is de kleurtemperatuur die als norm dient en die gemeten is op een neutrale dag op een welbepaald uur, dit is de enige juiste referentie. Natuurlijk zie je verschil in het huis van je grootouders, daar gaat het ook totaal niet om, waar het om gaat is dat waneer je dat moment gaat vastleggen op beeld en gaat weergeven het er hetzelfde uitziet dan waneer je het met je eigen ogen ziet. Als je een wit blad papier neemt en je bekijkt dat om 6h s'morgens in daglicht of om 15h in de namiddag dan ziet dit er ook niet hetzelfde uit. De bedoeling van een witbalans is dat je op het moment van opname de juiste kleurtemperatuur instelt in je camera en je dus een exacte opname maakt van hoe dat wit blad papier er op dat moment van opname uitziet. Ik reageer hier nogal fel op omdat beeldcorrectie tijdens TV opnames al meer dan 20 jaar tot mijn dagelijkse bezigheden behoort en calibraties bij projectoren van bijzonder groot belang vindt.

Natuurlijk zie je verschil tussen twee drie of vijf verschillende tablets omdat er geen enkel van die tablets gekalibreerd is op 6500 kelvin. Als dat wel zo zou zijn dan ziet alles er op die verschillende tablets er wel degelijk hetzelfde uit, ik raad je aan om even wat dieper in de materie van kleuren en kleurenleer te duiken dan besef je dat er heel wat redenen zijn om dit juist te doen. De reden waarom een projector na X aantal uur opnieuw dient worden te bekeken is omdat door het verminderen van de lichtsterkte van de lamp ook de kleurtemp van 6500 kelvin gaat veranderen. Dat je oog zich aanpast aan een ruimte heeft niets te maken met de manier waarop iets wat opgenomen is ook correct door de projector wordt weergegeven. Ik zal bij gelegenheid eens een workshop op poten zetten met een introductie tot kleurenleer en calibraties.

Gr Werner Cinedream/Home@The Movies.
 
Laatst bewerkt door een moderator: