• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Yamaha Musiccast => een waardig multiroom alternatief voor SONOS?

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Hallo,

Zonet bemerk ik dat yamaha in de meeste 2015 AVR modellen multiroom functionaliteit heeft ingebouwd (yamaha Musiccast). Als ik het goed begrijp, lijkt me dit op het eerste zicht lijkt een prachtige oplossing, je kan gewoon rechtstreeks je AVR opnemen in een mutiroom configuratie.

wat zijn jullie opmerkingen, ideeen over Yamaha musiccast? Denk er iemand aan dit in de toekomst te gaan gebruiken, hoe vergelijkt dit zich met SONOS?

Ik zelf was van plan een sonos connect aan te kopen, maar ik heb dat nooit een goede oplossing gevonden, en vond de functionaliteit te beperkt en omslachtig
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Ik vind het zeer raar dat andere fabrikanten niet exact hetzelfde gedaan hebben met Sonos.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Ik vraag me af wat je te beperkt vond aan Sonos.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Chr1stOf,

Ik heb m’n HT opstelling direct in de leefruimte. Ik kijk niet enkel naar film maar luister ook frequent naar muziek, dan vnml. in surround sound modus ( DTS NEO Music). Luisteren naar muziek in een “sweetspot” primeert op “achtergrond muziek. Wat we wel missen is om dezelfde muziek te kunnen spelen in de keuken als de leefruimte. We hebben een open keuken die grenst aan de leefruimte maar er is een visuele scheiding, als we in onze keuken koken, etc.. komt de muziek dus van om de hoek. Daar ik in de keuken enkel een stroom aansluiting heb en een IP connectie, is het niet mogelijk om een “passive” luidspreker in de keuken te plaatsen zonder een zichtbare kabel. Anders had ik dat zonder meer gedaan.

[*]Sonos connect kan enkel muziek streamen naar de AVR, muziek vanuit de AVR streamen naar de Sonos conenct en dan de SONOS play 5 is – volgens mij – niet mogelijk, of toch? [*]De sonos connect en de AVR zijn niet volledig geintegreerd, ze gebruiken elk hun SW controllers, en SONOS integreerd niet met m’n Logitech universele afstandsbediening tja... [*]De connect is ook een extra kost, en ik heb me laten wijsmaken dat het synchroon streamen tussen de connect en andere “directe” sonos luidsprekers niet altijd vlot verloopt.


Je kan de vraag nu omdraaien, waarom zou je nog een SONOS systeem aankopen, als je reeds beschikt over een hoogwaardige reciever met een multiroom functie? Net zoals sandervdw eerder opmerkte begrijp ik ook niet waarom geen enkele andere HIFI leverancier dit niet eerder heeft debacht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Klopt je kan niet streamen van de AVR naar een Sonos toestel, maar zou je dan willen streamen van de AVR naar een bv. Play5? De integratie van Yamaha zal inderdaad beter zijn (bediening multiroom + AVR), maar ik vind het ook een voordeel dat je een Sonos Connect aan eender welk merk AVR kan hangen. De synchronisatie tussen de verschillende Sonos toestellen is perfect, nog nooit problemen mee gehad.

Het probleem is dat elk merk zijn eigen standaard uitvindt en je dus steeds merk gebonden bent. Er zou beter een standaard komen, zodat alle merken naar elkaar kunnen streamen, maar ik zie het nog niet snel gebeuren.

ps. Bluesound heeft ook modules om in een NAD versterker te plaatsen, dus Yamaha is zeker niet de eerste.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Een welgekomen terugkeer voor yamaha multicast, die 10/15 jaar geleden toch wel belangrijk was in de multiroom-markt. Bluesound heeft inderdaad MDC modules, maar die zijn nog steeds niet te koop. Bij denon/Marantz kan je met een Heos link ook een vergaande integratie uitvoeren trouwens (commando's en volume worden doorgegeven) maar dan moet je wel nog een extra "bakske" kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
ik heb ondertussen opgevangen dat Sony ook een multiroom oplossing heeft met integratie op sommige AVR's, ze hebben dat SONGPAL gedoopt. Denon zou naar naar het schijnt ook bezig zijn met een gelijkaardigs.

De NAD/bleusound oplossing bestaat wel, maar vind ik toch iets te duur...

ps. wat is de naam van dat bakske?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Denon Heos Link
1f609.png


Sony heeft inderdaad ook een multiroom platform en ook AVR's die het zullen ingebouwd krijgen... Maar ik vrees toch dat sony op beide vlakken wat achter loopt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hunterofevil

Member
4 jun 2016
63
0
9
Ik heb zelf de musiccast in gebruik en stuur met 1 receiver 2 zones aan. Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over dit yamaha product. Zeer stabiele app. En je kan dus multi roomen met vrije keuze van versterker / receiver en dus betere kwaliteits audio weergeven.

Ik ben fan
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik ga eens een megashop doen in dit topic.. MusicCast bestaat nog steeds. Tegenwoordig kun je de receivers en soundbars het ook combineren met boxen. Dat ben ik pas onlangs te weten gekomen :rolleyes:

Nu heb ik een Yamaha YSP5600 soundbar en ik denk er aan daarbij 2 MusicCast 20's te kopen als surround rear. Heeft iemand die boxen al horen spelen? Wat zijn de indrukken? Iemand hier al geprobeerd zijn receiver of soundbar te linken met dergelijke boxen?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
De 20 heb ik niet wel een wx 010. Die klinkt zoals je zou verwachten van zo een type luidspreker. Als je vertrouwd bent met de sound van een sonos speaker dan zit die op dezelfde lijn.

in niet Corona tijden kan je ze gaan beluisteren in de mediamarkt...

Na ruim 2 a 3 jaar in bezit ben ik tevreden. Ik gebruik die toch meerdere keren per week. Krijg nog steeds firmware updates, connectiviteit van musiccast tussn mn reciever en box is heel stabiel, heb geen drop outs ook nooit probleem gehad om verbinding te maken en na uren kamermuziek te spelen aan een stuk blijft ie mooi in sync. Hoe het werkt bij surroundgeluid sound weet ik niet..
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Musiccast gebruik ik ook met mijn soundbar. Afgelopen woensdag nog een ganse dag radio mee afgespeeld. Is idd nooit uitgevallen.

Maar dat is natuurlijk een soundbar. Die moest niet communiceren met andere boxen. Weet ook niet of de boxen genoeg power hebben voor surround.