• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelf calibreren van projector

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
In dit topic zal ik mijn ervaringen neerpennen over het zelf calibreren van mijn projector.

In voorbereiding tot het calibreren heb ik mij de voorbije weken alvast grondig ingelezen over de materie. Dit lijkt mij onontbeerlijk om ook maar aan calibreren te beginnen. Er zijn heel wat instellingen die je moet aanpassen, en elke instelling heeft dan weer invloed op de andere. Ik kan nu al zeggen dat het zinloos is om zonder voorkennis "snel even de meter aan te sluiten en zien hoever je geraakt".

De komende dagen vul ik dit topic aan met ervaringen (positief/negatief) en mijn bevindingen of het beeld er al dan niet op vooruitgaat met mijn calibratie.

 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 111
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Alvast bedankt om je bevindingen hier te delen
1f609.png
Veel succes nog
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Vandaag zo'n 2 uren bezig geweest met calibreren.

Ik maak gebruik van het freeware programma hcfr. Dit is vrij uitgebreid en biedt voldoende mogelijheden om alles netjes te calibreren. De menu's zijn vrij intuïtief en leer je snel gebruiken. Zij hebben eveneens een dvd met de nodige testpatronen die je gratis kan downloaden.

Ik heb mij vooral bezig gehouden om de greyscale netjes te krijgen. Dit lijkt mij de belangrijkste instelling en is al bij al vrij eenvoudig in te stellen. Ik heb ook al even aan de gamma zitten sleutelen, maar daar moet ik mij eerst nog wat verder in verdiepen.

Ik heb vandaag "maar" 2 dingen gezien die ik niet echt goed begrijp. Enerzijds geeft de meter aan dat de projector maar zo'n 8ftl geeft op mijn scherm. Dit zou normaal zo'n 14 moeten zijn. Er zit een nieuwe lamp in de projector en de iris staat open, dus misschien is dit nog een instelling in het programma die verkeerd staat. Is verder voor de calibratie echter weinig van belang.

Bij het calibreren van de primaire kleuren blijft groen nogal fel onverzadigd. Aangezien ik op mijn projector geen cms heb, heb ik ook te weinig mogelijkheden om die bij te stellen.

Al bij al heb ik na vandaag de indruk dat het zelf calibreren best mogelijk is, ik moet er gewoon nog wat langer mee bezig zijn. Bovendien ben ik van mening dat het eigenlijk zinloos is om alle instellingen tot op het punt juist in te stellen (bijvoorbeeld blauw -20 of -21). Als ik na de calibratie switchte tussen de standaard bioscoop instelling en mijn calibratie, zag ik uiteraard een positief verschil. Als het beeld echter een tijdje op stond en ik niet meer wist of het in "bioscoop" of "user" stond, kon ik op het oog niet zeggen op welke instelling hij stond. Het is dus gemakkelijk om verschil te zien tussen 2 beelden, maar om 1 beeld te beoordelen, is een ander verhaal.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
nielvm zei:
Bij het calibreren van de primaire kleuren blijft groen nogal fel onverzadigd. Aangezien ik op mijn projector geen cms heb, heb ik ook te weinig mogelijkheden om die bij te stellen.
Zou het kunnen dat je ergens in de setting moet aangeven om welke type DLP het precies gaat, zodat je dit in de CMS kan corrigeren
1f615.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik heb nu gecalibreerd op 100% kleur. Ik zie nu ook dat je ook REC709 (75%) kan nemen en daarop kan afstellen. Volgende keer eens proberen of dit gemakkelijker gaat...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hierbij zou je ook nog eens kunnen spelen met de kleurtemperatuur en daarna kalibreren, toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Zal ik de volgende keer eens zien. Ik ga ervan uit dat 6500k de beste basis is om te kalibreren...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Mooi, dan kan je het D65 punt bepalen op 6500K en gaan met die banaan
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Mijn mogelijkheden zijn beperkt omdat ik geen CMS heb, nu moet ik de gulden middenweg zoeken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heeft je projector dan geen cms aan boord? Ach geen nood, gelukkig nog andere manieren om alles recht te trekken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Vanmiddag weer enkele uurtjes bezig geweest en naar mijn mening zeer aardige resultaten behaald.

Uiteraard weer begonnen met de greyscale, die had ik zeer netjes gekregen. Nadien is deze met de verdere aanpassingen terug wat uit elkaar gelopen, maar alles zit nog netjes binnen de marge (delta 3.0), wat wil zeggen dat het menselijke oog deze verschillen niet kan zien.

Greyscale_cijfers.jpg


Greyscale_grafiek.jpg


Nadien ook de gamma ingesteld, deze komt zeer aardig op een gemiddelde van 2,2. Enkel de 10IRE zou ik misschien nog wat kunnen bijstellen...

Gamma.jpg


De kleur blijft incorrect en lijk ik niet beter te krijgen. Vooral het groen is niet "groen" genoeg.

CIE.jpg




Achteraf heb ik enkele fragmenten bekeken met deze instellingen. Hiervan werd ik toch al heel gelukkig. In vergelijking met de standaardinstelling "bioscoop" is dit een serieuze vooruitgang. De huidtinten zijn veel echter, het beeld heeft meer diepte en het contrast lijkt groter. Ik zal eens kijken of ik screenshots kan maken die dit wat illustreren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Ziet er pertang al heel netjes uit... Normaal morgen levering en dan kan ik ook eens kijken.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik denk dat ik alles nog net iets strakker kan krijgen, de vraag is maar of je daar veel van zou zien...

Veel succes morgen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Net weer een tikkeltje wijze geworden.

Ik dacht dat mijn groen vooral verkeerd was, maar eigenlijk zitten blauw en rood verder af van het ideale punt. Dit wordt aangegeven met "delta E", ofwel hoeveel afwijking er is in vergelijking met de referentie.

Delta e groen: 3,8 Delta e blauw: 4,6 Delta e rood: 8,4

Algemeen wordt aangenomen dat een deltaE van 3 of minder nauwelijks waarneembaar is voor het menselijke oog. Blijkt dus dat ik vooral blauw en rood nog beter moet krijgen, hetgeen wel verschil gaf met "color" en "tint'.

Volgende keer weer eens proberen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik heb het gevoel, dat het dik in orde gaat komen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
heb je de bijgeleverde software al eens geprobeerd ? sluit je uwe projector rechtstreeks aan op de projector of ga je via uwe reciever ? (denk rechtstreeks het best maar normaal doet de reciever niks met het beeld... )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Nee, bijgeleverde software nog niet bekeken, is dat wat?

Ik heb testpatronen afgespeeld via de dune, lijkt mij correcter. Eventuele fouten in de dune worden zo ook meteen gecorrigeerd...
 
Laatst bewerkt door een moderator: