• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelf calibreren van projector

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jep, dan doe je hetzelfde als ik
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Heb effe snel ingemeten nu en de verschillen vallen heel goed mee...te klein en zijn te verwaarlozen.
1f609.png



Nu voor diegene met een projector en die twijfelen om zo een ding in huis te halen....gewoon doen, je kan bijna niets verkeerd doen , je moet geen kernfysicus zijn en moest het toch niet lukken...gewoon de projector terug naar fabrieksinstellingen zetten. Het ding doet zijn werk en je hebt veel kans dat uw beeld er op vooruit gaat (net zoals dsp voor het laag.
1f609.png
)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Hebben jullie linkjes naar goeie bronnen/tutorials voor het kalibreren?

Ik zou het vooral willen kunnen omdat ik er tegen opzie om de projector te moeten demonteren en er een eind mee te rijden om hem te laten kaliberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Linkje

Deze uitleg is wel voor het programma chromapure, waar je een licentie voor nodig hebt. De werkwijze is echter dezelfde met HCFR (gratis programma)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Thanks! Gebookmarked zie. Een dezer eens op het gemak bekijken
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
En als je die softwe van chromapur wilt gebruiken dan moet je zien dat je ook de i1 pro daar besteld want anders werkt het niet. ;). ( ergens gelezen op die site. )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Inderdaad, en dan wordt het behoorlijk kostelijk...


broodro0ster zei:
Thanks! Gebookmarked zie. Een dezer eens op het gemak bekijken
263a.png
Graag gedaan!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Zonet nog even bezig geweest...

Je had alleszins gelijk over de vorige screenshots die te rood waren, skoebiedoe. Als ik ze nu opnieuw bekijk, vraag ik mij af hoe ik tot zo'n resultaat kwam.

Als ik mijn beeld (nu) gecalibreerd vergelijk met de "standaard" cinema stand (kleurspace wel even op standaard gezet), vind ik de grootste verschilmaker de gamma. Hoewel er op vlak van greyscale behoorlijk wat gecorrigeerd is, is dit verdraaid moeilijk om in het beeld te zien. Je kan zien dat het niet -gecalibreerde beeld te rood is. Als je de beelden met elkaar vergelijkt, kan je dit zien. Ik betwijfel echter of ik uit een "blinde" test (als ik maar 1 beeld zie) kan raden of dit het gecalibreerde beeld is of niet.

Zoals eerder gezegd maakt (voor mij) de gamma een groter verschil. Kan er natuurlijk ook aan liggen dat die behoorlijk afwijkt in de niet-gecalibreerde stand. Mijn gemiddelde gamma komt nu uit op zo'n 2,25. 10IRE staat ongeveer op 2.1, 20IRE op 2.15 en vanaf dan rond 2.25-2.3.

Een mooie test voor de gamma vind ik de nieuwe film "focus". Ongeveer halverwege heeft Will Sith een zwarte pull aan met een oneffen oppervlak. (Aan tafel met die autobaas) Als de gamma in de laagste regionen te hoog ingesteld staat, zie je het reliëf van de pull niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Het teveel aan rood ga je het beste zien in beelden waar huidtinten in voorkomen.
1f609.png


Met Tron legacy die bicerrace kan je ook testen, er is een moment dat de hoofdrol speler in close up op die bike passeert in het beeld en dan moet je kijken naar de driehoek van zijn schouderblad ,schouder , rug . Normaal ga je daar een zwart vlakje zien met veel detail , heb al bij verschillende mensen gezien dat dit gewoon als een zwarte vlek wordt weergegeven .

Nu omdat ik mijn iris gebruik is er terug een beetje afwijking in de kleuren en de grayscale maar als je dat niet weet valt dat inderdaad niet op.

Uwe projector staat iets verder van het scherm dan bij mij dacht ik en dan kan een iets hogere gamma inderdaad beter zijn omdat je dan meer licht krijgt op uw scherm en dit kan dan weer resulteren in een levendiger beeld . Zoals uw gamma nu is zou ik dat proberen aan te houden , dat deze in de lagere regionen iets te laag is moet je u niet echt aantrekken , Zwart zal wat snellerzwarter zijn en ik denk dat je dat zelfs niet gaat zien als je daar niet naar zoekt en het noet weet.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
skoebiedoe" data-link="https://home-theater.be/topic/1226-zelf-calibreren-van-projector/?postID=32187#post32187"> Het teveel aan rood ga je het beste zien in beelden waar huidtinten in voorkomen </woltlab-quote> Daar test ik inderdaad altijd mee. Lichte kleurafwijkingen ga je echter nooit met het oog kunnen waarnemen. De huidtint is namelijk ook nog afhankelijk van het omgevingslicht zei:
Uwe projector staat iets verder van het scherm dan bij mij dacht ik en dan kan een iets hogere gamma inderdaad beter zijn omdat je dan meer licht krijgt op uw scherm en dit kan dan weer resulteren in een levendiger beeld .

Zoals uw gamma nu is zou ik dat proberen aan te houden , dat deze in de lagere regionen iets te laag is moet je u niet echt aantrekken , Zwart zal wat snellerzwarter zijn en ik denk dat je dat zelfs niet gaat zien als je daar niet naar zoekt en het noet weet.
1f609.png
het verlagen van de gamma in de lagere regionen is inderdaad een bewuste keuze om schaduwdetail te bewaren. Een gamma van 2.2 als rechte lijn is m.i. nog best te doen. 2.4 wordt te donker... Al veel bijgeleerd...
 
Laatst bewerkt door een moderator: