• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zigbee devices en ondersteuning

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Hoe koppel ik deze achter een stopcontact in een kring?
Met kring bedoel ik dat het stopcontact nr 2 tussen stopcontact 1 en 3 zit
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Deze module is eigenlijk om vb lampen te schakelen en als je stop-contacten wil schakelen heb je geen dubbelpolige onderbreking. Zie aansluit-tekening. Waar de "lamp" zit komt eigenlijk je stopcontact te zitten.
Je zal de S1/S2 inputs nooit gebruiken in een scenario waar je stopcontacten wil schakelen.
Ik begrijp niet wat je wil zeggen met : Met kring bedoel ik dat het stopcontact nr 2 tussen stopcontact 1 en 3 zit
Bedoel je dat je gewoon 3 SK's naast elkaar hebt ? En je wel ze alledrie (apart) kunnen sturen ?
Tja dan ga je serieus intern de bekabeling moeten aanpassen en véél plek heb je niet in zo'n stopcontact-potteke niet ?


951c0ba9dfeea077842137200568f446c3ec853b.jpg
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Deze module is eigenlijk om vb lampen te schakelen en als je stop-contacten wil schakelen heb je geen dubbelpolige onderbreking. Zie aansluit-tekening. Waar de "lamp" zit komt eigenlijk je stopcontact te zitten.
Je zal de S1/S2 inputs nooit gebruiken in een scenario waar je stopcontacten wil schakelen.
Ik begrijp niet wat je wil zeggen met : Met kring bedoel ik dat het stopcontact nr 2 tussen stopcontact 1 en 3 zit
Bedoel je dat je gewoon 3 SK's naast elkaar hebt ? En je wel ze alledrie (apart) kunnen sturen ?
Tja dan ga je serieus intern de bekabeling moeten aanpassen en véél plek heb je niet in zo'n stopcontact-potteke niet ?


951c0ba9dfeea077842137200568f446c3ec853b.jpg

Met kring bedoel ik dat links in mijn ik 2 stopcontacten heb, in het midden (waar die module moet komen) 1 stopcontact, en rechts in de tuin nog eens 2 stopcontacten, dus ze zijn allemaal verbonden.
1) Ik vrees indien ik de module gebruik in het midden, die rechts zullen meeschakelen? Correct?
2) De module te licht is voor stopcontacten? Moet dat geen 3500W vermogen zijn en 16A ipv 10?
3) ik misschien beter met die lidle https://www.lidl.be/p/nl-BE/silvercrest-tussenstekker-voor-buiten-smart-home/p100333691 ben, zo kan ik apart schakelen, en heb ik nog een stopcontact bij wat ten goede zou komen...

True?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
1) Ah ok, ja inderdaad, als je zo'n module ergens "in de kring" zet zal een gedeelte ineens allemaal meeschakelen ja *TENZIJ* je wat parallel gaat bekabelen hé. Je kan "aftakken" bij een bepaalde stopcontact en parallal verder lopen naar de rest. Zo blijven die toch allemaal werken (niet schakelbaar) terwijl 1 SK wel degelijk switchbaar is
2) Ja idd vermogen < 2200W. Ik zeg het, zo'n module is normaal eerder voor verlichting enz en dan moet je al zottekes doen om 2200W bijeen te hebben. Nu heb je dan echt zo'n zware verbruikers ?? Je moet er idd beter geen dikke friteuze aanhangen....Mah bon, 10A*220V=2200W dus dus wel genoeg niet?
3) Allemaal goed en wel, als je dat kan koppelen op je eigen Zigbee node is het ok, al die Lidle app truut wel je allemaal niet gaan gebruiken natuurlijk. Denkelijk zal je DECONz Zigbee controller er wel mee overweg kunnen? Dus ja, dan kan je zo'n dingen wel individueel schakelen ja.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja, zou koppelbaar moeten zijn met deconz, ik ga es ene kopen en desnoods doorverkopen mocht het niet werken.
Es kijken of die IN de winkel verkrijgbaar is of enkel online
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb ondertussen een "standaard" stekkerblok aangepast door er een Qubino Flush 2 Relay in te bouwen.
Ben in afwachting van m'n tafelblad voor m'n nieuwe buro, daaronder komt een flinke kabelgoot te hangen en ik heb alvast een goedkope 2x5 stekkerblok gaan halen (per 5 uitgangen een schakelaartje) en de Qubino erin gebracht. Nu kan ik per groepjes van 5 oulets sturen + vermogensmeting. Dat is voldoende omdat ik eigenlijk maar 2 soort apparaten heb ; dingen die 24x7 blijven draaien en dingen die ik afzet als ik ze ni gebruik.

Als kers op de taart ga ik m'n temp-sensor (op de Qubino) met de voeler-kabel gebruiken zodat ik ineens nog temp-meting in m'n kamer/kantoortje heb ook.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik gebruik nu al i dunno 2j de conbee 2 stick
Nu om god weet welke reden, plots problemen, soms werkt hij , soms niet, zeer frustrerend
Conbee 2 stick icm zigbee2mqtt

Ik overweeg een ander device, blijkbaar ben ik niet de enige?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb een SONOFF Zigbee 3.0 stick. Nooit issues allesinds.
Een Conbee II had ik eerste gebruikt, maar had gelezen dat in combinatie met Zigbee2MQTT dat mogelijks niet zo OK zou werken, dus SONOFF gestoken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik overweeg die sonoff nu eigenlijk ook.
Waarom heb jij dan je conbee weggedaan, gewoon omdat je dat gelezen had ?

Is er een verschil tss conbee 2 en sonoff? Ik zie dat sonoff zigbee 3.0 is, is die conbee 2 dat ook?

Ik zie wel dat er een conbee 3 is ondertussen, met matter ook. Maar dat zou ik helemaal niet durven risken.
Doet die sonoff ook matter?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb de Dongle-E , dus ja Matter zou een optie zijn.


Niet dat ik die gaan flashen hoor, Matter kan me voorlopig niet boeien.

Die Conbee II heb ik een tijd gebruikt, daar ni van. Gewoon veel goede dingen over de SONOFF gelezen en dan gewoon omgeschakeld.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb de Dongle-E , dus ja Matter zou een optie zijn.


Niet dat ik die gaan flashen hoor, Matter kan me voorlopig niet boeien.

Die Conbee II heb ik een tijd gebruikt, daar ni van. Gewoon veel goede dingen over de SONOFF gelezen en dan gewoon omgeschakeld.
aha die kan matter aan?
Nice


Wat is het verschil tss E en P

Zou ik ook omschakelen?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Geen idee man, mischien moet je effe een volgende update van HA afwachten? Wie weet is er ergens een bug ingeslopen oid ?
Verschil "E" en "P"

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Geen idee man, mischien moet je effe een volgende update van HA afwachten? Wie weet is er ergens een bug ingeslopen oid ?
Verschil "E" en "P"


Handig alleen lees ik zigbee2mqtt experimental.
Das niet zo leuk

Doe jij zigbee2mqtt?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Goh experimenteel ... nog nooit van iets last gehad.
Nu ik heb ook geen 1000x verschillende obscure Chinese Zigbee devices natuurlijk. Wat HUE , wat Aqara en that's is. De rest is hier allemaal ZWAVE (Fibaro) of WIFI (Shelly)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Klopt dat is 'm.
Updaten via GUI ? Dunno, ik weet wel dat m'n Zigbee devices allesinds OTA-updates krijgen, maar de Sonoff controller zelf ? Waarschijnlijk mogelijk, nog nooit gedaan wegens geen issues. "if it ain't broke ... don't fix it"
Is filmke van denk ik.

 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Klopt dat is 'm.
Updaten via GUI ? Dunno, ik weet wel dat m'n Zigbee devices allesinds OTA-updates krijgen, maar de Sonoff controller zelf ? Waarschijnlijk mogelijk, nog nooit gedaan wegens geen issues. "if it ain't broke ... don't fix it"
Is filmke van denk ik.

Gekocht :)