• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Overname set THX Select 5.1 M&K 750 series

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Een overnameset met ballen!
Miller en Kreisel 750 thx select speakerset bestaande uit...
3 x 750 LCR
2 x 550 rears
1 x 1250 thx subwoofer (12inch)

Nieuwprijs van de set was zo'n €3.500
Deze mag weg voor €1.250 met sub - zonder sub €1.050.
De zwarte vinyl afwerking heeft enkele krassen, maar de klank is top.
Voor wie close ups wil van de eigenlijke speakers... mail <woltlab-metacode data-name="email" data-attributes="WyJpbmZvQGNpbmVob21lLmJlIl0="></woltlab-metacode>
De set komt met 6 maand garantie.
 

Bijlagen

  • 750-Series-Main.png
    750-Series-Main.png
    193,4 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Veel belangstelling is er blijkbaar niet?
1f914.png

Dit is een set waar ik als "pro"
1f60e.png
best mee zou kunnen leven. En neen, zo zijn er niet veel.
In zijn nieuwprijs misschien niet niet heel betaalbaar, maar aan deze prijs een weggever.
Deze monitoren kwamen met 10 jaar garantie. Ze klinken nog net zo goed als mijn huidige (1 jaar oude) toonzaalset!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
http://hometheaterhifi.com/volume_6_3/mandkthxselectspeakers.html

Een weliswaar oude (1999) review gevonden van deze speakers (zei het in een vorige versie). Deze zegt het allemaal. In het begin een beetje technisch, maar het maakt duidelijk waarom "hifi" speakers doorgaans geen goed idee zijn voor HT.

Deze quote wil ik jullie alvast niet onthouden:
"Many have stated that speakers designed for home theater aren’t good for music, and vise-versa. I think that’s a bunch of (insert colorfulexplicative) hooey."
1f604.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.548
164
66
Ik vind het wel bizar dat ze de center speaker hebben uitgevoerd als een klasieke sateliet luidspreker die op z'n zij ligt, niet echt home cinema design...zeker bij films in genre drama, etc... vind in een goede center speaker belangrijk

Het is een sateliet systeem, imo moet je dan al snel 2 subs kopen zeker voor de marvel, star wars fans :)....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
@krikri
Goed opgemerkt dat de 3 fronts identiek zijn... maar foute conclusie.
Zoals je kan lezen in de review is de MMT opstelling (midden midden tweeter) een VEREISTE voor een goede center. Alle MTM centers op de markt zijn doorgaans compromissen om een visueel en huiskamervriendelijke oplossing te bieden. Niet voor de beste horizontale afstralingskarakteristiek, wat wel een vereiste is voor de THX certificering.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
En dat een dergelijke set 2 subs nodig zou hebben, is evenzeer een fout vooroordeel. Eerder het tegendeel is waar. Omdat er geen baspoorten zijn en geen te grote drivers, treden er minder faseshifts op die voor dippen kunnen zorgen in de laagweergave.
Uiteraard kan ook bij een THX systeem een 2e sub een meerwaarde betekenen, maar hij is evenmin vereist als bij een set met grote speakers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.548
164
66
Akkoord maar dan moet ie rechtop staan ipv op z'n zij te liggen.
Geen probleem voor een dedicated, maar in een leefruimte lijkt me dat toch storend, das waarom mtm zoveel meer populair is in home theaters. De meesten willen ook nog iets mooi om naar te kijken he...

De twee subs zou ik voorstellen voor en mooi verdeelde basweergave. Je zal bij satelieten veel sneller behoefte hebben aan een baskast dan wanneer je 2 towers gebruikt.
Vandaar een sat/sub systeem ;-).

Die baskast plaatsten in een dedicated is geen probleem, maar in een leefruimte wordt het alweer een pak moeilijker.... als ie niet optimaal staat en je gaat de crossover hoog afsnijden, kan je snel een vertekend geluidsbeeld krijgen.... tenzij je de baskast ergens vooraan tussn de sats platst..

Bij een sub sat systeem dat de baskast mooi is afgewerkt valt dat best nog mee... anders zal je terug een kompromies moeten maken, niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De sats worden gecrossed op 80Hz. Dan kan je het laag uit de subwoofer niet met het gehoor lokaliseren. Dwz... het laag lijkt uit de satellieten te komen. De plaatsing van de sub is dan niet anders dan met eender welke andere sub. Best dar waar hij akoestisch best integreert met de kamer/set. Hoeft dus helemaal geen relatie te hebben tot L of R front.
... en de center, die kan gewoon op zijn kant hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.548
164
66
bij 80hz zitten ze al op -3db moet je dan niet de xover zetten op 120hz?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.548
164
66
Ok, dus je sub zal blijven geluid produceren tot ong. 100 hz... die kan je dan toch horen toch?
Ik had dat in mijn opstelling vnml. Bij muziek niet film, door mn x-over te verlagen naar 60 is het beter.
Ik mn sub ook bij muziek 2 db lager staan dan bij film.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Een THX sub ga je echt niet lokaliseren. Hij gebruikt een 4e orde filter voor de Xover. Dus valt 24db af per octaaf. Tot ongeveer 120Hz is het niet lokaliseerbaar.
Als je een push pull sub van M&K (of A*BNB) gebruikt, is hij al helemaal "onhoorbaar". Bij een traditionele single driver ga je wel de harmonische vervorming hebben, die eventueel een zekere "aanwezigheid" kan verraden.
Dus een weergegeven signaal van 80Hz zal ook een zekere mate van output genereren op 160Hz, 320Hz, enz. De zogenaamde "harmonischen".
Een push pull zal die overbodige output teniet doen en maakt de verdwijntruck van de sub compleet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.548
164
66
interresant allemaal, bedankt voor je toelichting :).

Ik ben geen expert, maar er zijn toch ook nadelen aan push- pull vs servo? Anders zou je geen servo meer vinden op de markt...

Bij deze een tekst met de nadelen van push pull...

The idea of push-pull is good. But the driver with reverse cone has smaller cone surface (because the voice coil is exposed), so the distortion cancellation is not as good in practice. In practice, we found just 2x or 3x reduction on even order harmonic distortions. In order to get best distortion reduction, the driver with reverse cone needs to have 20% more excursion. In addition, push-pull only reduces even order harmonic distortions, which are more forgiving to start with. Odd order harmonic distortions are more detrimental and push-pull cannot address those. Our servo addresses all order of harmonic distortion. So it is more effective. There are other types of distortion that servo addresses while push-pull does not. For instance, the distortion caused by voice coil temperature and other mechanical nonlinearity that causes variation on amplitude response variation. When the cone puts less than what it is supposed to provide, the servo feedback will enable the amplifier to provide more power instantaneously. The opposite is also true (to stop standing wave or when the cone moves too much). In this case, the servo can even make the amplifier generate negative voltage, not just 0 voltage, to provide better braking power.The net result is you hear a much more dynamic and clearer sound.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Natuurlijk zijn er nadelen aan push-pull, zoals aan elk ander systeem.
Maar het voornaamste nadeel zou ik zien in de omvang van de subwoofer. 2 drivers vereisen 2x het kastvolume van 1. En als er 1 ook nog met de magneet naar buiten zit, dan geeft dat nood aan extra kastvolume buiten het eigenlijke interne (benutte) volume.
De tekst die je daar aanhaalt, is uiteraard kritiek gegeven door de "servo-aanhangers" of producenten. Er is inderdaad onduidelijkheid over of het nu de even of oneven harmonischen zijn, die worden weggewerkt (of beiden?). Praktijk leert echter, dat een push pull sub overduidelijk "cleaner" klinkt, dan een niet-push pull. Ik durf zelf te geloven, dat een servo zo mogelijk nog cleaner kan klinken. Maar de push pull aanhangers zullen daar ook nadelen in zien. Zo zou de servo techniek het niet zo goed doen in de hogere basregionen. Daar waar push pull net de meeste winst haalt.
Ik ken het argument dat de geïnverteerde driver zo'n 20% minder output genereert dan de front, door de aanwezigheid van de voice coil. Of dat voor alle ontwerpen opgaat, durf ik te betwijfelen. Er is trouwens een makkelijke oplossing voor. De omgekeerde driver zit vaak in een soort van "drukkamer", waardoor de output ervan effectief enkele dbs wordt opgedreven.
Alles bij elkaar zijn het behoorlijk theoretische discussies. Wat voor mij telt, als 17 jaar lang HT dealer, is de praktijk.
In het verleden had ik ervaring met Velodyne servo subs (DD series) en met M&K push pull. De klank van de M&Ks beviel me beter.
Hoe effectief het wegvlakken van harmonischen wel is, kan je duidelijk horen bij een surround demo. Een klassieke single driver sub zal door de aanwezigheid van harmonischen, een veel "versmeerder" geluidsbeeld in de kamer projecteren dan een push pull.
Gisteren nog duidelijk gedemonstreerd met Tron Legacy in de eerste scene in de virtuele wereld. Daar vliegen op een bepaald moment enkele ruimteschepen van achter je naar voor over je hoofd. Met de push pull sub is dit geluid akelig duidelijk OVER je hoofd (zonder atmos welteverstaan), met een traditionele sub blijft het effect vrijwel onopgemerkt. Dit laatste omdat de sub vanuit zijn lokatie ook vervorming uitstuurt, die het exacte pinpointen van de geluidstransitie onmogelijk maakt.

Maar natuurlijk geldt ... "Hearing is Believing".
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Merk ook op dat de vervorming in de driver, maar 1 facet is van een goede basweergave. De versmering van het laag in de tijd en kamerresonanties -of beter het vermijden ervan- zijn minstens zo belangrijk voor een correcte weergave. Maar met push pull (en servo) sta je alvast op de eerste rij waar het correct uitgestuurde lage tonen betreft.
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.548
164
66
kan je dan niet beter twee servo gestuurde subs nemen... dan kan je toch het probleem van room modes grotendeels oplossen niet?

Hoe komt het volgens jou dat de meeste subs of het nu gaat over home theter, cinemazalen, stereo opstelligen noem maar op niet meer gebruik maken van push pull?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Voor hzt counteren van room modes zijn 2 subs inderdaad beter. Maar waarom servo's? 2 subs - zondermeer - zijn dan beter. Het type speelt daar geen rol in.

Vanwaar die veronderstelling dat er geen push pull meer wordt gebruikt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Hier ten lande was M&K niet al te sterk aanwezig. In Nederland was er al helemaal geen aanwezigheid tot 4 jaar geleden.
De laatste jaren zijn de direct sellers genre Svs en Xtz de home theatre markt gaan domineren met veel bass voor minder bucks. Daar kan je niet omheen.
Maar bvb in de UK wordt M&K nog zeer goed verdeeld en verkocht, maar dan hoofdzakelijk door de 'install' dealers. Dus niet de reguliere hifi shop.
Zowiezo ligt de focus nu vaak op Azië (China meer bepaald).
Maar het nieuwe hoofdkwartier dat Sony Pictures neerzette in L.A., heeft over heel het gebouw M&K speakers. Evenals in de 3 bioscoopzalen die erin ondergebracht zijn, waar ze screenings geven voor producers en distributeurs. Dat zullen wel de X serie subs zijn in die zalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.548
164
66
Niet geen, maar veel minder

Hier nog eentje...https://jlaudio.zendesk.com/hc/en-us/articles/204374170-Isobaric-Enclosure-Types.
 
Laatst bewerkt door een moderator: