• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Eerste 5.1 systeem

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Aangezien ik perongeluk bij het editen van mijn vorige post voor aankoopadvies deze heb verwijderd eventjes een nieuwe aangemaakt
263a.png



Wat wil je doen met je nieuwe Home Cinema systeem</strong> Het systeem dient enkel voor het kijken naar films en series. Voor muziek heb ik mijn Sonos speakers. De films zijn (zoals bij nog wat mensen hier zal zijn neem ik aan) 1:1 kopies van m'n blurays die ik via kodi afspeel op m'n htpc. Of gewoon de blu ray zelf als ik niet te lui ben om uit m'n zetel te komen om het schijfje in te steken
1f606.png


Wat mag het Home Cinema systeem gaan kosten? Een budget van rond de 1250 - 1500 euro. Het moet natuurlijk niet op en ik heb geen probleem om deftig onderhouden 2de hands materiaal te kopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Ik ben momenteel enkel in het bezit van de volgende zaken:

- TV (Samsung UE46F6500SS) - Bose Solo 15 soundplate - Zelfbouw htpc

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Ik heb dus de hele santeboetiek nodig. Speakers, av receiver en kabels om alles aan te sluiten natuurlijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Q Acoustics 3020 als fronts en de 3090c als center speaker. Als receiver had ik gedacht aan een Denon X-1200W, ik neem aan dat die alle audio formaten die m'n blu rays er naar toe gooien wel slikt? De receiver moet geen speciale functies hebben, wireless, spotify, etc heb ik allemaal niet nodig. Hij dient enkel om het beeld en geluid naar m'n speakers en tv te sturen.

Voor de rear speakers en de sub heb ik dus ook nog advies nodig. Aangezien de rears bij 5.1 vooral voor effecten gebruikt worden (dat is wat ik ervan begrijp, correct me if wrong) neem ik aan dat deze speakers niet zo groot hoeven te zijn als de front speakers? Het zou namelijk makkelijk zijn om iets plattere speakers tegen de muur te plaatsen, tenzij jullie natuurlijk dit afraden. Voor de sub had ik dan eventueel gedacht aan een SVS SB-1000 of iets in die richting, daar lees ik toch zeer goede dingen over. Maar natuurlijk moeten we hierbij ook nog wat rekening houden met het budget, al heb ik er geen probleem mee om zaken 2de hands te kopen zoals reeds aangegeven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? <strong>


De enige eis die ik heb is dat het toch wel een significante verbetering moet zijn tegenover de soundplate die ik nu heb aangezien het anders wat gek is om er zoveel geld aan uit te geven
1f61b.png
Ook tower speakers zijn geen optie, enkel bookshelf speakers. Wel heb ik nog enkele vragen:

- Ik kijk ook heel veel youtube filmpjes en oude series met nog 2.0 geluid via m'n htpc. Nu is 5.1 wat te zot en zou ik dan gebruik willen maken van de soundplate die ik al heb, is het mogelijk om dit te doen? Dus eigenlijk de speakers zelf kunnen bypassen als het waren wanneer ik dat wil en dat de receiver het geluid en beeld via hdmi naar de tv sturen, of via optic out of via een manier waar ik nog niets van ken
1f61b.png


- Ik heb een klein schema van mijn kamer indeling gemaakt en bijgevoegd. Zoals jullie kunnen zien is er links dus een soort "dode ruimte" waar de bureau staat, gaat dit veel effect hebben op het geluid of is dit verwaarloosbaar. De bureau heb ik jammer genoeg nodig en vanwege de deur die langs binnen open gaat is het jammer genoeg niet mogelijk om het systeem volledig in het midden te plaatsen.

- Ik kan de sub dus ook niet tussen de 2 fronts plaatsen zoals vaak aanbevolen, naast het tv meubel is ook geen optie vanwege de deur. Nu dacht ik deze mss in de ruimte langs de bureau en het bijzettafeltje te plaatsen (links onderaan op de tekening). Ik weet niet of dit een optie is?




Dat was voorlopig alles waar ik op kon komen, ik heb ook foto's van de kamer erbij geplaatst om jullie een beeld te geven van de beschikbare ruimte.
 

Bijlagen

  • kamer - foto 1.JPG
    kamer - foto 1.JPG
    401,3 KB · Weergaven: 50
  • kamer - foto 2.JPG
    kamer - foto 2.JPG
    467,8 KB · Weergaven: 70
  • kamer - foto 3.JPG
    kamer - foto 3.JPG
    282,5 KB · Weergaven: 52
  • kamer - foto 4.JPG
    kamer - foto 4.JPG
    324,7 KB · Weergaven: 48
  • kamer - plan.png
    kamer - plan.png
    37,3 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Op andere plaatsen deze vraag ook gesteld en daar wordt een systeem eigenlijk zowat volledig afgeraden. Reden hiervoor is het schuine plafond in de kamer waardoor er teveel vervorming op het geluid zou komen waardoor het zonde zou zijn om mijn geld aan een deftig systeem te geven en ik beter met de soundplate verder zou doen. Meningen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Helemaal niet mee eens! Ik zit onder een schuin dak en het geluid is gewoon in orde. Het is altijd een kwestie van water bij de wijn doen.

Zou wel nadenken over akoestische behandelingen.. Vb enkele DIY paneeltjes of akotherm tegen de muur.

Ik denk dat uw basis setup best in orde is, alhoewel ikzelf misschien iets meer de kat uit de boom zou kijken voor een zwaardere receiver - eventueel indd 2e hands.

Er is niks mis met de X1300W hoor, maar soms kom je een iets meer powerful model tegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
m.b.t. zwaardere receiver, daar ben ik het dan weer niet met eens.

Je zal weinig of geen vershil horen tussen een duur vs. goedkoop denon model zolang je niet op heel luide volumes speelt.

De eerste die in staat is om het verschil te horen tussn vb. een x1300 en een x3300 op een min of meer normaal volume wil ik nog tegenkomen....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dat is ook niet waar ik op doelde, slecht uitgelegd van mijn kant. Ik bedoelde ook eerder op funties zoals Audyssey XT32 vs XT of dergelijke van andere merken. Daar zitten wel de voordelen in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
@Carrion
De vorm van de kamer -meer bepaald het dak- zie ik niet als een probleem voor je geluidsweergave... eerder integendeel.
Niets zo goed dan een recht hok om staande golven op te wekken! Bij jou hebben deze weinig kans. (Mocht je twijfelen, staande golven wil je dus NIET of zo min mogelijk).
Waar ik wel een probleem zie is in de huidige opstelling. Je installatie zou in feite maar op 2/3 van de breedte van je kamer gebruikt worden, en dan nog die 2/3 met de schuine wand.
Zou het in de praktijk niet mogelijk zijn om bureau en tv meubel onderling te verwisselen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
krikri zei:
De eerste die in staat is om het verschil te horen tussn vb. een x1300 en een x3300 op een min of meer normaal volume wil ik nog tegenkomen....
Wat is voor jou "min of meer normaal volume"?
Met een degelijke receiver kan je probleemloos het volume opdrijven tot -15db, met een lichtere ga je al willen stoppen op -20db omdat dat al meer dan luid genoeg klinkt. Maar dat klinkt dan zo net omdat de versterker het niet verder trekt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
@A*Brand NewBox

Over de plaatsing van de tv enzo heb ik ook al gedacht. Het probleem is dat ik (zoals je op de foto kan zien) ik met inbouwkasten. Als ik de tv en bureau van plaats verwissel gaat heel de kamer enorm fel op elkaar geplakt worden. En vooral, als ik in de breedte ipv de diepte moet gaan zitten dan zit ik echt té kort op de tv. Ik heb dit al eens geprobeerd door de zetel te verzetten naar hoe hij zou komen indien ik in de breedte zou werken en dat is echt te dicht om comfortabel tv te kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Mja. Ik denk dat de nabijheid bij de TV toch eerder een vorm van gewenning is. Het is immers om film te kijken, toch?
Als de TV aan de muur hangt zit je ongeveer op 2m40 afstand? Wij zitten thuis op 3m50 van een scherm van ... 3m ... breedte.
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Voordeel van de breedte is natuurlijk ook dat je alle speakers symmetrisch kan plaatsen op een gelijke afstand van je luisterpositie.
Moeten de inbouwkasten onder de schuine kant allemaal vrij blijven? Ik bedoel, mag daar je zetel niet voor staan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
A*Brand NewBox zei:
Voordeel van de breedte is natuurlijk ook dat je alle speakers symmetrisch kan plaatsen op een gelijke afstand van je luisterpositie.
Ik zou met deze raad en indien mogelijk zeker aan de slag gaan
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 69

Guest
Je hebt zelf al wat opgezocht wat je wil hebben. Ik zou Mss zelfs voor de Svs sb2000 gaan. Het is me niet meteen duIdelijk waar je deze het best gaat opstellen. Het is een virus al dat ht gebeuren. Ga je stoppen bij 1500 euro of ga je later nog bij upgraden? Je zou kunnen starten met een receiver en 2 goede frontspeakers. En na verloop van tijd de rest bij aanschaffen. Ik twijfel of je 2e hands gaat vinden wat je zoekt met uitzondering van de receiver. Hou er ook rekening mee dat de kamer nu al vol staat, met een hoop speakers erbij gaat dat niet beteren. Misschien is de b&w Am1 iets om te overwegen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
A*Brand NewBox zei:
Wat is voor jou "min of meer normaal volume"?
Met een degelijke receiver kan je probleemloos het volume opdrijven tot -15db, met een lichtere ga je al willen stoppen op -20db omdat dat al meer dan luid genoeg klinkt. Maar dat klinkt dan zo net omdat de versterker het niet verder trekt.
Ik heb een yamaha, ik luister film op -25db ( yamaha loopt van ong -70db tot +16db.

Muziek durf ik al eens op -15 db te spelen maar nooit voor lange tijd daar het gewoon veel te luid klinkt, meestal luister ik tussn de -30 en de -20 db

Ik bemerkt dat de receiver tot ong. In de helft van zn bereik zuiver blijft spelen, dus ong tot -22db, daarna beginnen de hoge tonen luider te spelen in verhouding tot het midden.

Ik heb eens een volledig weekend kunnen testen met een denon x4200. Die was op dat moment 1200 Euro duurder dan mn yamaha.
Bij blinde testen onder de -25 db kon ik niet het vershil horen tussen de yamaha en de denon. Hetzelfde voor mn broer.

Wat wel duidelijk was is dat bij heel luide volumes de denon zuiver blijft spelen.

Heb ik bij het testen iets over het hoofd gezien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Het probleem is dat als ik in de breedte wil werken en de zetel voor de kasten zet dit wil zeggen dat ik nog maar aan 1 kast kan. De 3 anderen worden dan geblokkeerd door de zetel en door de bureau. Alsook lijk ik me dan ook redelijk wat leefruimte te verliezen.

Ik ga eens een paar schetsjes maken en wat nadenken en zien wat het geeft. Zelfs als ik de bureau (die ik op zich niet zo vaak meer gebruik) weg zou laten zou ik het nog niet mooi kunnen centreren aangezien ik een deur heb die naar binnen open gaat. Ik zou natuurlijk de tv wel in het midden van de muur kunnen hangen maar dan wordt ik compleet gek omdat die dan niet meer centraal staat met het tv meubel :p Alle, er zijn toch wel wat zaken om over na te denken in elk geval.



Ik zie mij niet meteen meer uitgeven dan die 1500 euro. Ik probeer ook nog te sparen voor een eigen stek dus ik ga de eerstkomende jaren geen duizenden euro's uitgeven aan speakers. Daarom dat ik ook altijd een max budget van 1250-1500 euro geef. Ik kan ook 10.000 euro uitgeven aan materiaal, maar dat wil ik gewoonweg niet omdat het (toekomstig) leven natuurlijk ook geld kost
263a.png


En ik denk dat ik met dat budget en de setup die ik postte toch ook al een redelijk mooie upgrade maak tegenover de soundplate die ik momenteel heb staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Ik zie daar 2play1's hangen. Als het eenvoudig moet kan je ook overwegen om een surroundsetup met Sonos te maken?
Het is minder spectaculair dan een echte surround Setup maar het staat er al en is ik het verleden is Sonos waardevaster gebleken dan traditionele hifi.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Dan kan ik net zo goed gewoon m'n soundplate houden aangezien de playbar enkel DD ondersteund. Dat was in m'n oud topic trouwens de eerste vraag, Sonos of een traditioneel systeem en iedereen raadde het traditioneel systeem aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Carrion zei:
Dan kan ik net zo goed gewoon m'n soundplate houden aangezien de playbar enkel DD ondersteund. Dat was in m'n oud topic trouwens de eerste vraag, Sonos of een traditioneel systeem en iedereen raadde het traditioneel systeem aan.
Indien je voluit van de HD-audioformaten gebruik wenst te maken blijft er niets anders over dan het tradioneel systeem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Tgoh ja natuurlijk wil ik gebruik maken van de HD-audioformaten. Als ik geen echte surround wil en geen HD-audio hoef ik er het geld niet in te steken eh :p Nu was mijn idee om (als ik voor het systeem ga) eerst het installeer in de kamer zoals deze nu is. Indien ik dan toch tot de conclusie kom dat de "dode ruimte" (die mijn inziens nog meevalt, gaat om 80 cm breedte over de hele lengte van de kamer) te erg is heb ik eventueel 2 oplossingen gevonden. Oplossing 1 zou dan de meest ideale situatie zijn voor mij persoon kijkend naar bruikbare ruimte en aan de kasten kunnen.
 

Bijlagen

  • oplossing 1.png
    oplossing 1.png
    23 KB · Weergaven: 30
  • oplossing 2.png
    oplossing 2.png
    23,3 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Oplossing 2 is perfect!
Als je extra ruimte wil kan je je bureau bvb vervangen door een simpele plank in de nis te plaatsen. Dan steekt het minder ver uit.

@krikri
Je hebt niets gemist, tenzij misschien wat langere ervaring met zwaardere receivers? Veel hangt natuurlijk af van het outputsignaal van de bron (en de opname) en het rendement van de speakers uiteraard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Is dit misschien geen eenvoudige oplossing voor je?
Echter betekent dit wel dat je de nogal wat groot uitgevallen zetel voor je ruimte zal moeten vervangen door een wat kleiner model.
Als voordeel heb je de volgende voordelen...

- De inrichting krijgt wat meer ademruimte.
- Je speelt in de lengte van de kamer.
- Opstelling en stereobeeld van de speakers komen beter tot z'n recht.
- Geen wand direct achter je, wat enigszins het reflectiepunt of staande golven achter je deels kan opvangen, etc..
- etc....

 
Laatst bewerkt door een moderator: