• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Intel nuc DN2820 review (3d kodi)

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Intro</strong>

Al geruime tijd zijn we op zoek naar een mediaspeler met kodi die zowel hd audio doet als 3d mvc. Tot op heden zijn er maar een handvol spelers die hieraan voldoen omdat kodi (die geen 3d mvc ondersteunt tot op versie 16 (jarvis) wegens dat er geen decode aanwezig is in ffmpeg. De voornaamste goeie speler die dit wel doet zijn de himedia spelers. Deze lossen het namelijk op middels gebruik van een wrapper (schil) waardoor kodi himedia´s speler gebruikt ipv de interne speler. Hierdoor heb je kodi als frontend maar de eigenlijk speler niet. Waardoor ook sommig addons niet werken. Afedchin is echter bezig met het toevoegen van hardware decoding voor intel en software decoding voor bv amd, maar dit is absoluut nog in testfase, volle ontwikkeling… echter niet te min Software decoding heb ik zelf getest en dit is absoluut af te raden.. Maar je kan het altijd zelf testen.. Hardware decoding is oa waarover deze review gaat. Ik heb dan ook maar besloten om het erop te wagen en een intel nuc tweedehands aan te kopen. Verdiep je wel eerst welk nuc model hd audio ondersteund en 3d alvorens blindelings aan te schaffen of vraag raad aan mij
263a.png
Het model die hier dus aan bod komt: Intel nuc dn 2820. Er zijn blijkbaar 2 versies , de 2820 en 2830 versie Zorg dat je de 2830 versie te pakken krijgt (deze heeft een update gehad tov 2820 voor een verbeterde videoversie). Deze aan de hand vh SA nunmmer , makkelijk te herkennen, hij moet nl op 103 of hoger eindigen.


3D Kodi

Vereisten: 1. Windows 8 of hoger 2. WDDM 1.2 video driver. (To check version of driver please run dxgiag on your PC and look at Driver Model at the Display section.) 3. DirectX 10 compatible hardware of hoger 4. 3D display.

De kodi build kan je hier downloaden: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=265299 Na installatie van windows, zorg je dat je de laatste intel drivers hebt en installeer je gewoon de kodi build. Alle video enhancements zet je gewoon uit.

De nuc

QR7lbN6.jpg


Ik heb de nuc uitgerust met een 32gb ssd (meer dan voldoende voor enkel windows en kodi) en 4 gb compatibele ram. Binnen kodi moet je nog even alle nodige settings instellen onder video, audio en globale settings.

0BkAbKh.jpg
u1VuUJJ.jpg


[*]Onder playback zet je adjust display refresh rate op on start/stop •En zet je playback mode of stereoscopic 3d videos op preferred mode •Onder accceleration zet je allow hardware acceleration en decode the stereo stream from 3d files aan •Op audio vlak zet je passthrough aan en wasapi hdmi


xaxbVVF.jpg
Sl9JIdz.jpg
pP3uvxm.jpg


Thats it , good to go. Tot op heden was het een lange zoektoch om dergelijk systeem te vinden. De pi2 was snappy, doet 3d , hd audio enkel als pcm… maar geen atmos dus.

Tijd om een film te proberen. Bam! Zo snel als wat toont de nuc een 3d plaatje binnen kodi ! Ongelooflijk dit ! 3d beeld valt onmiddelijk hard op dat dit toch wel een beter 3d plaatje geeft tov de andere android toestellen. Zeer vreemd, maar het is wel zo. Alles komt rustiger voor met meer detail. Dit is werkelijk een verademing om dit eindelijk binnen kodi te hebben Alles werkt in 1 trek, hd audio, zelfs atmos alles gewoon. Dit is toch wel zeer fijn, wetende dat ook alle addons nu vlekkeloos gaan. Ook netflix hd , amazon hd, cinemavision... Geen wrapper meer, netjes binnen kodi en heel snappy! En het is nog maar in testfase. Als je dit vergelijk met de himediaspeler, dan is dit toch een grote stap vooruit. Het enige wat deze niet doet is 4K Wil je echt full 4k dan is het wachten op de himedia Q5 pro of Q10 pro of of de toekomstige nieuwe nuc die dan ook hdmi 2.0 en hdr ondersteund Die is er momenteel nog niet.

<strong>Besluit


Wil je kodi in zn beste vorm met zowel hd adio als 3d, dan is intel nuc the way to go! Weet wel dat dit allemaal nog een expoerimental build is vooraleer het mainstream wordt! In afwachting van de q10 pro is dit dus mijn hoofdspeler geworden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Xenomorph zei:
Ook kunnen Intel HD graphics geen 23.976hz weergeven! Topmodel kan 4K30fps weergeven maar nog geen hdmi2.0 en hdcp 2.2!

http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/nuc-comparison.html
Ik heb nochtans perfecte 23.976 hz weergave ! Nee geen hdmi 2.0 en geen hdcp 2.2 , maar hoeft voorlopig niet voor mij, ik heb nog geen 4k projector

Wil je dat wel dan rest je enkel de q5 pro en q10 pro Al de rest is bullshit (straffe uitspraak, i know, maar het is zo)

Hoef je die hdr, hdmi 2 en 4k niet zijn je opties:

- himedia q5/m3 met wrapper geen addons of toch niet allemaal, + 4k 30 fps - shield geen 3d iso en 3d mkv (+ experimental hd audio) - pi 2/3 geen 3d iso wel 3d mkv enkel pcm audio (ook hd maar geen atmos en geen dts x) - nuc : alles binnen kodi


that s it pick your choice
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Wacht je maar op de nieuwe vergelijkingstabel
1f609.png


Ik ben al maanden op zoek naar de perfecte mediaspeler , trust me, heb al heel wat gehad en getest mede8er , dune, popcorn, htpc met windows, android himedia, android zidoo, pi, nuc...

Er is HEEEEEL wat brol En der is altijd wel iets dat gaat of niet gaat... Maar we komen heeeeeeeeeeeel dichtbij nu !

Wil je alles.. zal het 9/10 de nieuwe q5/10 pro zijn Hoef je geen 4k heb je 2 opties: - nuc maar wel wetende dat het nog experimental is (hoewel ik alles al perfect afspeel, kodi krypton is nog in ontwikkeling) - himedia q5/q10/m3 die niet meer te krijgen is??? of de shield/pi 2/3 die niet alles doet ofwel geen 3d ofwel geen hd audio...

Mede8er valt eigenlijk al lang af, maar ik heb hem in de tabel er toch nog bijgenomen omdat hij los van 4k en kodi, ook gewoon alles speelt..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Dus in feite hoef ik mijn htpc voorlopig niet te upgraden. Is Intel core I-3 3225, 2x3.30ghz, 4 threads met intel HD 4000 graphics
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Xenomorph zei:
Ook kunnen Intel HD graphics geen 23.976hz weergeven! Topmodel kan 4K30fps weergeven maar nog geen hdmi2.0 en hdcp 2.2!

http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/nuc-comparison.html
Alles t.e.m. Ivy Bridge kon 23.976hz niet deftig weergeven, alle CPU's met iGPU nadien wel
1f609.png
(Haswell, Broadwell, Skylake). Inderdaad nog geen HDMI2.0/HDCP2.2.

Anyway, leuke review Skank! Helaas wel een dure oplossing (NUC, RAM, SSD, Windows licentie) om 3D te doen, zonder helemaal mee te zijn met de nieuwere standaarden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Xenomorph" data-link="https://home-theater.be/topic/1707-intel-nuc-dn2820-review-3d-kodi/?postID=40744#post40744"> Dus in feite hoef ik mijn htpc voorlopig niet te upgraden. Is Intel core I-3 3225 zei:
Alles t.e.m. Ivy Bridge kon 23.976hz niet deftig weergeven, alle CPU's met iGPU nadien wel
1f609.png
(Haswell, Broadwell, Skylake). Inderdaad nog geen HDMI2.0/HDCP2.2. Anyway, leuke review Skank! Helaas wel een dure oplossing (NUC, RAM, SSD, Windows licentie) om 3D te doen, zonder helemaal mee te zijn met de nieuwere standaarden.
thx Duur? Ik heb 60 euro betaald vr mn nuc, ssd had ik en ram was 15 euro Maar idd nuc is niet goedkoop, althans niet in europa, usa wel Tones.be heeft dezelfde nuc als ik, is iets rond 160 dacht ik Hdmi 2 en de rest hoef ik niet, ik heb geen 4k projctor.. Dan is himedia absoluut de beste keuze
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Heb je stats rond energieverbruik tijdens het afspelen ? Heb je zo'n meterje voor in je stopcontact te stoppen terwijl je met deze NUC aan het afspelen bent ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Goh nee, geen flauw idee. Zoveel zal da wel niet zijn he. Kan mij ook een worst wezen met zonnepanelen op het dak maar dan nog. Denk dat bv een ps4 een pak meer verbruikt dan een celeron. Dat ding staat ook hoogstens 2-3u aan he, daarna uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zal voor de rappe zijn, want precies nog eentje in voorraad
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Serieus? Idd vr de rappe Ik ben erg tevreden :;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nou is blijkbaar reeds door iemand besteld, product niet meer te vinden.

Ik verdenk Xenomorph
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Dat is dan eigenlijk ook weer een HTPC.. Gemakkelijkste oplossing is nog altijd een Himedia met het nadeel van die wrapper dan.

De ideale mediabox bestaat nog steeds niet dus
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Sphinkx zei:
Dat is dan eigenlijk ook weer een HTPC.. Gemakkelijkste oplossing is nog altijd een Himedia met het nadeel van die wrapper dan.

De ideale mediabox bestaat nog steeds niet dus
263a.png
Echt htpc zou ik het niet noemen, iets tussenin...
 
Laatst bewerkt door een moderator: