Gisteren afgereisd naar Limburg om Luckske's HT te bewonderen en de verschillende akoestisch transparante stoffen te beoordelen. Ik had ook mijn meter mee om het e.e.a. ook in cijfertjes te kunnen nameten.
Luckske's HT is netjes afgewerkt (kan ik nog wat van leren) en is aangenaam ingericht wat betreft apparatuur en aankleding.
We zijn begonnen met het bekijken en beluisteren van enkele demofragmenten om geluid en beeld te beoordelen. Ik was benieuwd hoe dirac zou klinken in combinatie met een atmos-setup. Met fragmenten van o.a. gravity en dolby atmos zelf bleek dat het geluid prima in orde was. Zijn DIY subwoofers zijn netjes gebouwd en afgeregeld en doen veel aan een mooi geluidsbeeld.
Aangezien ik zelf nog geen atmos heb, ben ik altijd benieuwd om atmos setups te horen om na te gaan of dit een meerwaarde is. Eerlijk gezegd blijf ik altijd wat op mijn honger zitten. Begrijp mij niet verkeerd, Luckske's opstelling is prima en netjes afgesteld. Ik denk echter dat we in een bepaalde "era" zijn aangekomen waarbij de upgrades in beeld en geluid steeds kleiner worden. Projectoren maakte 5-10 jaar geleden ieder jaar reuzesprongen, nu moet je al enorm goede ogen hebben om het verschil te zien in projectoren waar 2 generaties tussen zitten. Hetzelfde ervaar ik met atmos. Het geeft een meerwaarde, maar na alles wat je er op internet over leest, verwacht je er gewoon "meer" van.
Ik was ook benieuwd naar het verschil tussen dirac en audyssey en ook daar ben ik er nog niet helemaal uit... Ik zou graag zelf wat meer "inspraak" hebben bij het corrigeren van de luidsprekers, maar dat kan (in beperkte mate) ook met de audyssey app. Mochten 2 identieke setups ingeregeld worden met audyssey en dirac, betwijfel ik of ik de 2 uit elkaar zou kunnen halen. Er zal misschien wel hoorbaar verschil zijn, maar welke is dan beter? Wetende dat Dirac vele malen duurder is, denk ik niet dat dit voor mij het verschil waard is.
Dan over naar het testen van de verschillende doeksoorten. Ik had mijn projector mee en die werd nu opgesteld. We waren benieuwd naar de gain van de verschillende doeksoorten en hebben hiervoor een bepaalde setup gehanteerd.
Voor ieder doek werd de greyscale gekalibreerd. Aangezien Luckske al schreef dat sommige doeken wat meer "blauw" hebben, leek het mij maar eerlijk om de greyscale bij ieder doek opnieuw in te stellen. Als het blauw in een bepaald doek omlaag moet, zal zich dit dus ook vertalen in de lichtoutput.
Met de kingpin haalde ik 21,5ftl (scherm van Luckske is 2m breed) Even nog melden dat de projector op zo'n 5 meter afstand opgesteld stond, in mijn ruimte haal ik ook zo'n 21ftl op 2,3 meter breed omdat de projector dichter bij het scherm opgesteld staat. Deze lichtopbrengst is zeer belangrijk, later meer hierover.
Ervan uitgaande dat de kingpin een gain "1,0" heeft, werden alle andere doeken opgesteld, gekalibreerd en gemeten:
Van hoog naar laag:
- Seymour AV centerstage XD 20,9 ftl oftewel 0,97 gain
- Elitescreen UHD 19,8ftl oftewel 0,92 gain
- Milliskin 17,1 ftl oftewel 0,79 gain
- Seymour centerstage UF 17ftl oftewel 0,79 gain
- Dreamscreen 15,9ftl oftewel 0,73 gain
- Elitescreen 1080p3 14,9ftl oftewel 0,69 gain
Die gain waarden lijken mij toch zeer belangrijk te gaan zijn. Luckske's sony hw40 geeft 20ftl op zijn scherm van 2meter breed. Als hij voor de milliskin gaat (of nog lagere gain), blijft hier nog maar 16ftl van over. Als hij dan nog eens zijn beeld vergroot, riskeert hij toch echt wel om te donker te gaan. Met HDR in het achterhoofd KAN het ook interessant zijn om voor de seymour centerstage XD of elitescreen UHD te gaan.
Mensen met een "oudere" generatie projectoren en een scherm breder dan 2 meter zou ik niet aanraden om een ander scherm te nemen dan de bovenste 2 (of kingpin)
Mijn TW9300 heeft echter nog voldoende lichtreserve waarbij een lager gain het voordeel heeft van dieper zwart. Door de lens 3-5 standjes hoger te zetten (staat nu op -10), wordt het lichtverlies al gecompenseerd.
Dan is het nog noemenswaardig dat we enkele andere "schermeigenschappen" hebben waargenomen. De milliskin is, zoals Luckske al aangaf, inderdaad nét dat tikkeltje minder scherp. De seymour av centerstage heeft de neiging om wat "sparkle" weer te geven, bijvoorbeeld bij sneeuwlandschappen. Bovendien KAN de grovere structuur een probleem worden bij 8k en hoger (niet lachen, een doek is over het algemeen toch niet echt iets wat je vaak upgrade)...
Voor mij persoonlijk gaat het tussen de bovenste 3 doeken. De elitescreen UHD is helaas niet los verkrijgbaar, dus ook die valt af. Dan rest er nog de milliskin en de seymour centerstage XD. De milliskin lijkt mij beter voor het huidige "sdr" materiaal, de seymour zal beter blijken met HDR, tenzij de volgende generaties projectoren het verschil in gain compenseren met een hogere lichtopbrengst uiteraard...
Concreet ga ik dus eigenlijk volledig akkoord met Luckske's review van de doeken. Helaas zie ik voor de dreamscreen ook niets dat de hogere prijs kan verantwoorden. (Sorry Werner, zijn we nu nog welkom op de HCH 2018?
)
Bedankt Luckske voor de leuke ontvangst. Je bent altijd welkom om mijn setup eens te komen beoordelen
Luckske's HT is netjes afgewerkt (kan ik nog wat van leren) en is aangenaam ingericht wat betreft apparatuur en aankleding.
We zijn begonnen met het bekijken en beluisteren van enkele demofragmenten om geluid en beeld te beoordelen. Ik was benieuwd hoe dirac zou klinken in combinatie met een atmos-setup. Met fragmenten van o.a. gravity en dolby atmos zelf bleek dat het geluid prima in orde was. Zijn DIY subwoofers zijn netjes gebouwd en afgeregeld en doen veel aan een mooi geluidsbeeld.
Aangezien ik zelf nog geen atmos heb, ben ik altijd benieuwd om atmos setups te horen om na te gaan of dit een meerwaarde is. Eerlijk gezegd blijf ik altijd wat op mijn honger zitten. Begrijp mij niet verkeerd, Luckske's opstelling is prima en netjes afgesteld. Ik denk echter dat we in een bepaalde "era" zijn aangekomen waarbij de upgrades in beeld en geluid steeds kleiner worden. Projectoren maakte 5-10 jaar geleden ieder jaar reuzesprongen, nu moet je al enorm goede ogen hebben om het verschil te zien in projectoren waar 2 generaties tussen zitten. Hetzelfde ervaar ik met atmos. Het geeft een meerwaarde, maar na alles wat je er op internet over leest, verwacht je er gewoon "meer" van.
Ik was ook benieuwd naar het verschil tussen dirac en audyssey en ook daar ben ik er nog niet helemaal uit... Ik zou graag zelf wat meer "inspraak" hebben bij het corrigeren van de luidsprekers, maar dat kan (in beperkte mate) ook met de audyssey app. Mochten 2 identieke setups ingeregeld worden met audyssey en dirac, betwijfel ik of ik de 2 uit elkaar zou kunnen halen. Er zal misschien wel hoorbaar verschil zijn, maar welke is dan beter? Wetende dat Dirac vele malen duurder is, denk ik niet dat dit voor mij het verschil waard is.
Dan over naar het testen van de verschillende doeksoorten. Ik had mijn projector mee en die werd nu opgesteld. We waren benieuwd naar de gain van de verschillende doeksoorten en hebben hiervoor een bepaalde setup gehanteerd.
Voor ieder doek werd de greyscale gekalibreerd. Aangezien Luckske al schreef dat sommige doeken wat meer "blauw" hebben, leek het mij maar eerlijk om de greyscale bij ieder doek opnieuw in te stellen. Als het blauw in een bepaald doek omlaag moet, zal zich dit dus ook vertalen in de lichtoutput.
Met de kingpin haalde ik 21,5ftl (scherm van Luckske is 2m breed) Even nog melden dat de projector op zo'n 5 meter afstand opgesteld stond, in mijn ruimte haal ik ook zo'n 21ftl op 2,3 meter breed omdat de projector dichter bij het scherm opgesteld staat. Deze lichtopbrengst is zeer belangrijk, later meer hierover.
Ervan uitgaande dat de kingpin een gain "1,0" heeft, werden alle andere doeken opgesteld, gekalibreerd en gemeten:
Van hoog naar laag:
- Seymour AV centerstage XD 20,9 ftl oftewel 0,97 gain
- Elitescreen UHD 19,8ftl oftewel 0,92 gain
- Milliskin 17,1 ftl oftewel 0,79 gain
- Seymour centerstage UF 17ftl oftewel 0,79 gain
- Dreamscreen 15,9ftl oftewel 0,73 gain
- Elitescreen 1080p3 14,9ftl oftewel 0,69 gain
Die gain waarden lijken mij toch zeer belangrijk te gaan zijn. Luckske's sony hw40 geeft 20ftl op zijn scherm van 2meter breed. Als hij voor de milliskin gaat (of nog lagere gain), blijft hier nog maar 16ftl van over. Als hij dan nog eens zijn beeld vergroot, riskeert hij toch echt wel om te donker te gaan. Met HDR in het achterhoofd KAN het ook interessant zijn om voor de seymour centerstage XD of elitescreen UHD te gaan.
Mensen met een "oudere" generatie projectoren en een scherm breder dan 2 meter zou ik niet aanraden om een ander scherm te nemen dan de bovenste 2 (of kingpin)
Mijn TW9300 heeft echter nog voldoende lichtreserve waarbij een lager gain het voordeel heeft van dieper zwart. Door de lens 3-5 standjes hoger te zetten (staat nu op -10), wordt het lichtverlies al gecompenseerd.
Dan is het nog noemenswaardig dat we enkele andere "schermeigenschappen" hebben waargenomen. De milliskin is, zoals Luckske al aangaf, inderdaad nét dat tikkeltje minder scherp. De seymour av centerstage heeft de neiging om wat "sparkle" weer te geven, bijvoorbeeld bij sneeuwlandschappen. Bovendien KAN de grovere structuur een probleem worden bij 8k en hoger (niet lachen, een doek is over het algemeen toch niet echt iets wat je vaak upgrade)...
Voor mij persoonlijk gaat het tussen de bovenste 3 doeken. De elitescreen UHD is helaas niet los verkrijgbaar, dus ook die valt af. Dan rest er nog de milliskin en de seymour centerstage XD. De milliskin lijkt mij beter voor het huidige "sdr" materiaal, de seymour zal beter blijken met HDR, tenzij de volgende generaties projectoren het verschil in gain compenseren met een hogere lichtopbrengst uiteraard...
Concreet ga ik dus eigenlijk volledig akkoord met Luckske's review van de doeken. Helaas zie ik voor de dreamscreen ook niets dat de hogere prijs kan verantwoorden. (Sorry Werner, zijn we nu nog welkom op de HCH 2018?
Bedankt Luckske voor de leuke ontvangst. Je bent altijd welkom om mijn setup eens te komen beoordelen
Laatst bewerkt door een moderator: