• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Richtlijnen voor afstellen van stereo-/surroundset

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
nog 2 foto's voor info
 

Bijlagen

  • P1010035.JPG
    40,3 KB · Weergaven: 132
  • P1010036.jpg
    41,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt door een moderator:

fred1946

Member
17 jul 2013
130
0
19
Vraag me af of de front EQ allemaal op nul moet staan of iets hoger,omdat center EQ anders zijn.
 

Bijlagen

  • P1010041.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.159
70
58
Zo weinig mogelijk equalizing gebruiken...om dit echt goed afgesteld te krijgen moet je meten,anders weet je niet wat je aan het doen bent,.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Shivte

New Member
24 feb 2014
24
0
4
Voor mij is het nog allemaal redelijk nieuw, maar ik vind mijn installatie het beste klinken als ik mijn crossover op 100hz zet, toch zker en vast voor muziek zodat de sub wa sneller wordt aangesproken (muziek needs sub! :p) bluray moet ik nog wat testen! Men speakers zijn wel 90hz - 33hz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Met mijn speakers heb ik totaal geen sub nodig voor muziek. Gewoon pure direct.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.159
70
58
Dan zou ik toch eens proberen met de sub subtiel mee te laten doen Djax.
1f609.png



Shivte
Voor mij is het nog allemaal redelijk nieuw, maar ik vind mijn installatie het beste klinken als ik mijn crossover op 100hz zet, toch zker en vast voor muziek zodat de sub wa sneller wordt aangesproken (muziek needs sub! :p) bluray moet ik nog wat testen! Men speakers zijn wel 90hz - 33hz.

Uw instelling is dan ook de juiste keuze geweest voor deze speakers.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik doe da soms wel is ze skoebie. Afhankelijk van welke muziek ik speel ma echt nodig voor mooie bass is het hier zeker niet ze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Shivte

New Member
24 feb 2014
24
0
4
Noob vraagje; hoe weet ik op welk volume ik mijn speakers begin pijn te doen? Kbedoel hoe weet ik hoe hard ze kunnen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Je zal denkelijk, tenzij je echt wel kleine speakertjes gebruikt, eerder merken dat het allemaal erg slecht begint te klinken (oa door slecht akoestiek en vervorming allerhande) alvorens je echt de speakers pijn begint te doen. Je kan ook opzoeken met de technische specs van de speakers "ongeveer" wat je kan verwachten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Shivte

New Member
24 feb 2014
24
0
4
Ik heb Kef E305 speaker. Ik kan echt het hard zetten en dan klinkt het nog altijd perfect, alleen wil ik niet men speakers kapot spelen ofzo zonder dat ik ht weet :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Denk niet dat je daar ooit schrik voor moet hebben. Nu krijg je elke speaker wel kapot als je echt wil, maar de Kef E305 (dat is ook met aparte actieve subwoofer niet) zie ik niet snel kapot gaan eigenlijk. Je zal het eerder horen vooraleer je schrik moet hebben voor de speaker zelf, dus no worries...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Shivte

New Member
24 feb 2014
24
0
4
Ja na wat opzoekwerk van de db aanduidingen op de receiver begrijp ik het al wat beter wanneer je in de gevarenzone zou kunnen komen om je speakers kapot te spelen. Al zeker en vast niet voor 0db op je receiver en dat is rete hard (te hard)
1f604.png
Kvond het nogal raar dat men volume luider werd naargelang ik lager ga in db. lol Maar nu vraag ik me af of ik mijn systeem wel deftig heb afgesteld omdat op men receiver het volume luider wordt naargelang ik lager ga in db, -22db is luider dan -25db bv, dus als mijn left surround speaker 72db aangeeft bij de test tone, moet ik dan in mijn settings +3db instellen voor die speaker of -3db??? +3db right?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Je moet even 2 dingen niet door elkaar halen.   1// Je receiver staat ingesteld nu om "relatief volume" weer te geven, je kan in de menu ook kiezen voor "absoluut volume"   Dus, "relatieve volume" weergave is inderdaad met die "negatieve" db'kes, waarbij "0"dB REFERENTIE niveau wil zeggen. (héél luid hoor !!)   -20dB is luider als -30dB in dit geval.   Op mijn Onkyo gaat het van -80dB -> +18dB !! (waarbij 0dB reference-level en dan ben ik doof !) -60dB hoor je amper bijvoorbeeld, -15dB tot -12dB kijk ik ongeveer films mee.       Bij "absolute volume" weergave geeft het klassiek weer ; 40 is harder dan 30 en 60 is harder dan 40.   Snap je?   2// Wat je daar aangeeeft van die "regelingskes" die je kan maken met enkele dB'kes bij te geven of weg te nemen en dus ja -3dB is effectief 3dB VERZWAKKEN terwijl +3dB er VERSTERKER   Dat moet je absoluut los zien van de volume-regeling (of hoe die ingesteld is)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Eventjes het stof van deze thread halen: ik zie in de openingspost dat de afstand tussen de voorste speakers onderling niet gemeten is, kan je je dan daarop baseren om de afstand t.o.v. de luisterpositie te bepalen?

Voor te beginnen moet je toch een goed stereobeeld hebben en dan is deze meting de basis? Als het stereobeeld OK is, dan volgt het surroundgedeelte wel?

Het gedeelte met de SPL-meter moet ik ook eens doen, wil deze desnoods aanschaffen: hebben jullie een aanrader die goed geprijsd is?
263a.png


Ik ben nu zelf wat aan het meten en schuiven in mijn ruimte dus graag wat feedback hierover....
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Voor het plaatsen van stereo speakers wordt er doorgaans aangeraden om een gelijkzijdige driehoek te vormen tussen de luisterpositie en de speakers onderling. Voor surround ligt dit wat soepeler, volgens Dolby, THX etc. staan de FL&FR speakers best tussen 22-30 graden tov de luisterpositie. Die 30 graden komt hier overeen met een gelijkzijdige driehoek.

Uit mijn eigen (nog beperkte) ervaring lijkt 30 graden goed te werken.

Er zijn op Amazon goedkope SPL meters te vinden, zoals deze. Ik heb die zelf ook, niet super maar doet z'n job.

Je kan ook een meetmicrofoon gebruiken om je ruimte beter in kaart te brengen met bv. REW. Een goeie keuze is de miniDSP UMIK-1. Deze werkt met elk OS rechtstreeks via USB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
duboisph zei:
Voor het plaatsen van stereo speakers wordt er doorgaans aangeraden om een gelijkzijdige driehoek te vormen tussen de luisterpositie en de speakers onderling.
Dit kan je inderdaad zeker als goede richtlijn gebruiken
1f609.png


Wel even te checken of ..... - De luidsprekerfabrikant heeft bv in het ontwerp en uit onderzoek, een andere 3-hoek opstelling voor je speakers voorzien. - De luidsprekerfabrikant heeft de speaker bv zodanig ontworpen voor een loodrechte opstelling of een zeer sterke toe-in ..... - De ruimte heeft deels ook invloed op je luisterdriehoek, roomodes,enz...

Best dus wel even zaken om zelf eens bij het betreffende merk en type luidspreker te informeren en in je eigen ruimte, opstelling te experimenteren
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Voor mensen met speakers met "hoorns" is een toe-in eigenlijk altijd een goed plan. Toe in staat ongeveer op 45° hier. Ik kijk recht in de hoorn zeg maar, dus "on-axis" listening hier. In mijn geval vb Tractrix zijn erg directief, voordeel is dat reflecties tegen zijwanden een pak minder zijn tov conventionele radiatoren. Nadeel is de sweetspot die behoorlijk klein is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
duboisph zei:
Je kan ook een meetmicrofoon gebruiken om je ruimte beter in kaart te brengen met bv. REW. Een goeie keuze is de miniDSP UMIK-1. Deze werkt met elk OS rechtstreeks via USB.
Ik heb alles liggen voor REW: Behringer ECM8000 gekalibreerde mic, Behringer U-CONTROL UCA202 en een microfoonstatief (welke ik ook Adsy gebruik) maar ik heb het werken met REW vorig jaar opgegeven wegens te lang zitten klooien met instellingen en de redelijk steile leercurve...

Vandaag heb ik wel het één en ander kunnen corrigeren qua plaatsing dus misschien moet ik REW terug beginnen gebruiken, maar het geheugen zal eerst wel opgefrist moeten worden...

Een dB-meter lijkt mij alleszins een meerwaarde naast REW dus mij ook eens een goedkoper exemplaar aanschaffen.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Die Umik kan je toch ook als db meter gebruiken?
 
Laatst bewerkt door een moderator: