• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Auro 3D en Dolby Atmos nieuwe 3D soundformaten

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Nee klopt, 100% gaat het niet. Wat ze dan aanraden is de luidspreker kantelen in de luisterrichting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.767
422
98
Earth
Ik kan wel nog zakken met plafond... Waardoor ze iets meer nr buitenkant zetel kunnen...


Maar of het voldoende is?

Ze moeten dacht ik 35 graden v je luisterplek staan en eigenlijk boven je rears? Wat bij mij niet mogelijk is.


Of mogen ze ook iets meer naar binnen staan?

Denoontje?

In de schuine wand zal zeker niet mogen zeker?

Ik heb weer te vroeg gejuichd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Volgens de specs tussen rears en de zetel. En op 30-55graden (vooraan) en 125-150 graden (achteraan) van de luisterpositie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.767
422
98
Earth
Als ik ze flat in plafond wil steken gaat dat niet.

Ofwel verlaag ik plafond waardoorik ze een beetje dichter bij de buitenkant vd zetel krijg.

Maar dat hebben ze ook liever niet. Ze willen 2,4m afstand vd grond dus..

Ofwel steek ik de left height speakers in de schuine kant, maar dan gaan ze natuurlijk direct afstralen richting luisterpositie, wat eigenlijk ook niet goed is, te direct..


Watis dan beter he, meer naar het midden steken en lager

Of op 2,4m hoogte en nog iets meer nr binnen

Of 2,4 hoogteen de rechtste goed steken en de linkse in de schuine kant...


Moeilijk! Waar moet ik dan kabels voorzien he...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Sowieso in het plafond, in het schuine gedeelte gaat uw geluidsbeeld helemaal verstoren. Kan de tweeter van die Focal niet gedraaid worden in de luisterrichting? Veel in-ceilings hebben die functie


edit: jawel, die Focal heeft een tweeter die kan gedraaid worden. Dus plaats je de speaker zo ver mogelijk naar de kant en draai je de tweeter in de richting dat Dolby voorstelt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.767
422
98
Earth
Sowieso in het plafond, in het schuine gedeelte gaat uw geluidsbeeld helemaal verstoren. Kan de tweeter van die Focal niet gedraaid worden in de luisterrichting? Veel in-ceilings hebben die functie


edit: jawel, die Focal heeft een tweeter die kan gedraaid worden. Dus plaats je de speaker zo ver mogelijk naar de kant en draai je de tweeter in de richting dat Dolby voorstelt.
    Serieus? Dus ik kan hem tegen de schuine kant plaatsen maar wel in het platte stuk... en dan draaien richting buitenkant zetel? Dus dan is het toch te doen? Cool!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik ben niet mee met de schuine muur en platte stuk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.767
422
98
Earth
Het platte stuk is gewoon mn recht plafond de schuine muur is de schuine muur Dus volgens jou kan ik gewoon die focal speaker op mn recht plafond in de hoek met de schuine muur plaatsen (ongeveer loodrecht over de zitplaats links (als je kijkt nr scherm)) en deze dan schuin naar beneden richten.. tot buiten de zetel...   Dus volgens jou is het wel mogelijk in mn ruimte? Ik kan hem anders ook in de schuine muur steken en dan recht naar beneden kantelen...     Komt er dus gewoon op neer, dat het wel mogelijk is in mn ruimte
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.767
422
98
Earth
Dit mag in openingspost:   Deze week staat in het teken van een nieuw surroundformaat; Dolby Atmos. We hebben al menig artikel over receivers met ondersteuning voor Dolby Atmos geschreven, maar wat is dit nieuwe audioformaat precies en hoe werkt het? In dit artikel leggen we kort uit wat je er aan hebt en hoe je het kunt gebruiken.   Dolby Atmos in de bioscoop   Dolby Atmos is geen compleet nieuw audioformaat. In bioscopen wordt er al langer gebruik van gemaakt en dus is de kans aanwezig dat je reeds een film gezien hebt waarbij Dolby Atmos gebruikt werd. In 2013 waren er wereldwijd 300 bioscopen die het surroundformaat ondersteunden. Middels opnamesoftware en stereohardware maakt Atmos het mogelijk een ongelimiteerd aantal audiotracks naar verschillende speakers in meerdere gebieden van het theater te sturen om zo een realistische audioweergave en een indrukwekkend surround-geluid te bieden.   [youtube]<woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="W10=">http://youtu.be/b5sAsZyRm_k</woltlab-metacode>[/youtube]   Dolby Atmos in de huiskamer   De engineers van Dolby hebben nu een manier gevonden om Dolby Atmos naar de huiskamer te brengen en ook hier de surround-ervaring nog indrukwekkender te maken. Het belangrijkste kenmerk van Dolby Atmos zijn de surround-effecten die boven de luisterpositie plaatsvinden. Hierdoor wordt bijvoorbeeld het vallen van regen op een dak of een overvliegend vliegtuig realistischer weergegeven en wordt je als luisteraar in de actie ondergedompeld. In onderstaande video geeft Onkyo een introductie van Dolby Atmos.

In het plafond   De beste manier om Dolby Atmos in de huiskamer in te zetten is om speakers boven de luisterpositie, in het plafond dus, te plaatsen. Hiervoor kun je alle soorten speakers gebruiken, maar er is wel een receiver/versterker nodig die de Dolby Atmos audiotrack kan decoderen en vervolgens naar de verschillende speakers kan sturen. Er zijn verschillende opstellingen mogelijk; de 5.1.4 opstelling bestaat uit een traditionele 5.1-kanaals opstelling, plus vier speakers boven de luisterpositie. De 7.1.2 opstelling maakt gebruik van de 7.1-kanaals lay-out met twee speakers boven de luisteraar. De opstelling die je in jouw huiskamer kunt gebruiken is afhankelijk van wat je receiver of versterker biedt.  
Dolby-Atmos-totaal-770x419.jpg





Dolby Atmos speakers   Maar, de kans is groot dat je helemaal geen speakers kwijt kunt in het plafond of het gewoon niet ziet zitten om je plafond aan te passen. Dan zijn er gelukkig ook andere opties in de vorm van Dolby Atmos speakers. Dit zijn luidsprekers die volledig en gedetailleerd ‘overhead’ geluid kunnen weergeven, van de plek waar je huidige speakers opgesteld staan. Je hoeft dus geen speakers in het plafond te plaatsen maar je hebt wel nieuwe speakers nodig voor de volledige ervaring.  
Dolby-Atmos-speakers-770x404.jpg


Add-on module   Toch kan het zijn dat je ook het budget niet hebt om compleet nieuwe speakers te kopen of je huidige speakers zijn gewoon al erg goed. Ook dan is er een oplossing want fabrikanten van speakers gaan ook Dolby Atmos add-on modules op de markt brengen. Deze kunnen in combinatie met je huidige speakers gebruikt worden en in de meeste gevallen simpelweg op de bestaande speakers worden geplaatst.  
Dolby-Atmos-add-on-770x413.jpg


Hoe er moet de laatste twee opties geluid dat zich boven de luisteraar bevindt gecreëerd wordt is een lastig uit te leggen proces waarbij geluidsgolven een belangrijke rol spelen, maar volgens Dolby is deze surround-ervaring niet te evenaren met de standaard 5.1-kanaals of 7.1-kanaals opstelling.   Receivers met Dolby Atmos   Om Dolby Atmos thuis te kunnen beluisteren zijn dus extra speakers, nieuwe speakers of add-on modules nodig maar dat is niet alles. De receiver of versterker die je hebt staan moet het audioformaat kunnen decoderen en vervolgens naar de speakers kunnen sturen. Het is dus van belang dat je nieuwe receiver deze ondersteuning biedt. Verschillende fabrikanten hebben reeds receivers met Dolby Atmos aangekondigd.  
Onkyo-TX-NR1030-770x392.jpg





Blu-ray discs met Dolby Atmos






Gelukkig is er geen nieuwe Blu-ray speler vereist om de Dolby Atmos audiotrack te kunnen lezen. Huidige Blu-ray spelers kunnen het audioformaat van een Blu-ray disc halen en in bitstream naar een compatibele receiver sturen. Deze maakt er vervolgens een signaal van dat door de speakers te verstaan is. Dolby verwacht dat voor het einde van dit jaar de eerste Blu-ray discs met Dolby Atmos audiotrack in de winkels liggen. Ook moeten begin 2015 de eerste streamingdiensten ondersteuning voor het nieuwe audioformaat gaan bieden




 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Het platte stuk is gewoon mn recht plafond de schuine muur is de schuine muur Dus volgens jou kan ik gewoon die focal speaker op mn recht plafond in de hoek met de schuine muur plaatsen (ongeveer loodrecht over de zitplaats links (als je kijkt nr scherm)) en deze dan schuin naar beneden richten.. tot buiten de zetel...   Dus volgens jou is het wel mogelijk in mn ruimte? Ik kan hem anders ook in de schuine muur steken en dan recht naar beneden kantelen...     Komt er dus gewoon op neer, dat het wel mogelijk is in mn ruimte
  Ja klopt! 't is niet 100% volgens de Dolby Atmos specs, maar het is er ook niet heel ver vanaf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Ik zou wachten tot er meer zekerheid is in deze format war. Receivers don't come cheap. Maar ik denk wel dat de marketing van atmos beter ligt. Daar zijn 'alledaagse' merken mee uitgerust terwijl auro 3D enkel in de super high end te vinden is.


En ik heb auro 3D gehoord in kinepolis antwerpen (transformers 4) en was erg teleurgesteld. In cinema werkte het niet imho. Dolby atmos ga ik deze winter beluisteren in vlaardingen en 1 november op de cinedream happening. Want na deze week ga ik 7.1 (speakers zijn onderweg) en dan over een jaar of twee een atmos setup als het bevalt de 1ste
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Tijdens een demo van Dolby Atmos op Cedia waren de resultaten beter van de Upfiring luidsprekers dan dat van de plafond versies! Je moet al een hoog plafond hebben om het effect seamless te kunnen waarnemen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.767
422
98
Earth
Ik zou wachten tot er meer zekerheid is in deze format war. Receivers don't come cheap. Maar ik denk wel dat de marketing van atmos beter ligt. Daar zijn 'alledaagse' merken mee uitgerust terwijl auro 3D enkel in de super high end te vinden is.

En ik heb auro 3D gehoord in kinepolis antwerpen (transformers 4) en was erg teleurgesteld. In cinema werkte het niet imho. Dolby atmos ga ik deze winter beluisteren in vlaardingen en 1 november op de cinedream happening. Want na deze week ga ik 7.1 (speakers zijn onderweg) en dan over een jaar of twee een atmos setup als het bevalt de 1ste

Dikke kans dat ik 1 november er ook ben op onze stand
1f609.png



Ik vond overigens het verschil 5.1 vs 7.1 niet de moeite.. Maar zou die anders nog es willen vergelijken.

Waar woon jij terug?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.767
422
98
Earth
Tijdens een demo van Dolby Atmos op Cedia waren de resultaten beter van de Upfiring luidsprekers dan dat van de plafond versies! Je moet al een hoog plafond hebben om het effect seamless te kunnen waarnemen!

Bron?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Dikke kans dat ik 1 november er ook ben op onze stand
1f609.png


Ik vond overigens het verschil 5.1 vs 7.1 niet de moeite.. Maar zou die anders nog es willen vergelijken.

Waar woon jij terug?

Temse


Ik heb er geen ervaring mee maar eind deze week komen extra speakers binnen en dan ga ik er ruim mee aan de slag, ik heb wel een bende films liggen in 7.1. Ik hoop op een 'vollere' klank en een bredere surround ervaring. Wat viel er juist tegen voor nou?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.767
422
98
Earth
Ik vond het verschil zodanig minim eigenlijk.

Bovendien vond ik de 5.1 tracks op mn 7.1 speakers echt niet goed klinken

Ik had een mooiere bubbel met de 5.1

Ofwel heb ik alles te snel getest, maar ik heb nochtans verschillende keren met de speakers zitten schuiven om het goed te krijgen.

Daarom dat ik het eens bij een ander zou willen horen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Hmm, ja, blijft steeds een gok he. Iedere situatie is ook weer anders en elke ht is ook weer anders opgesteld ena ndere componenten. Ik blijf nogal neutraal van gedacht erover maar ik hoop wel op een toevoeging. Ik heb nu wel een fijne surround ervaring maar ik merk dat de achterzijde de bubble niet sluit. Met de back surrounds erbij hopelijk wel.


Ik heb erg lang getwijfeld hoor want de speakers van mn serie zijn niet meer te kopen en tweedehands niet gevonden. Ik heb dus in een andere serie gezocht van monitor audio en hopelijk gaat dit de timbre van de set niet aantasten. Blijkt het toch zo te zijn dan ja, heb ik een setje slaapkamer speakers bij of zo he
263a.png
maar ik ga het uitvoerig testen etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator: