• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Upgrade small formfactor HT voor de woonkamer

Seagull

Active Member
18 dec 2016
140
7
28
Ik ben van plan om mijn small formfactor HT setup in de woonkamer te upgraden voor beter geluid en een hogere WAF (wife acceptancy factor).

Momenteel heb ik een Samsung HT-D6500 met Sonos Connect in de woonkamer en Sonos Play 1 in de open keuken zodat ik daar ook het geluid van de televisie kan volgen. Het HT wordt bijna niet gebruikt omdat mijn vrouw dat te omslachtig vindt. Er wordt TV gekeken met audio op de TV zelf en de Sonos Play 1 in de keuken. DVD's of Blu-Ray's spelen we nooit. TV is via Proximus V5 decoder inclusief Netflix. Alle CD's zijn geript in mp3 formaat op een Synology NAS en worden afgespeeld via Sonos. Alle mp3's zijn gesynct naar Dropbox en dan naar mijn Android smartphone (PowerAmp). Radio is via TuneIn/Sonos.

Bekabeling voor 2 front speakers naast de TV en een center speaker onder de TV en een subwoofer zijn ingebouwd in de muur en in een meubel. Bekabeling naar 2 remote speakers in de woonkamer zijn ingebouwd in de muur. Er zijn ook wachtbuizen voorzien voor 2 speakers in de open keuken. Zie plannetje in bijlage.

Bedoeling is om de 5.1 set te upgraden, maar het moet small form factor blijven. Ik dacht eerst aan een Bose Acoustimass 10 series V home cinema speaker system maar mijn voorkeur gaat nu uit naar een Bowers & Wilkins MT-50 home theatre system.

Daarbij heb ik nog een AV-receiver nodig. Voorlopig dacht ik daarvoor aan de Yamaha MusicCast RX-V479, de Denon AVR-X1300W of de Onkyo TX-NR656. Andere voorstellen zijn welkom als ze toekomstgericht 4k aankunnen en alle (gebruikelijke) Dolby formaten.
263a.png


Om alles te bedienen en om de wife acceptancy factor op te krikken dacht ik aan een Logitech Harmony Elite, waarmee we ook Sonos kunnen bedienen.


Wat wil je doen met je nieuwe Home Cinema systeem</strong> 80% TV kijken, 10% Netflix kijken en 10% muziek via Sonos.

Wat mag het Home Cinema systeem gaan kosten? ±2.500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Woonkamer: Sonos Connect. Open keuken: 1x Sonos Play 1. Er is ook een wachtbuis voorzien voor een 2de speaker, maar die zit gewrongen tussen de keukenkastjes en de gordijnen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Woonkamer: Bowers & Wilkins MT-50 home theatre system + AV receiver + Logitech Harmony Elite Open keuken: 1) de huidige Sonos Play 1, of misschien een 2de Sonos Play 1 toevoegen 3) 1x of 2x Bower & Wilkins M1 speakers als ik die kan voeden via de AV receiver en bedienen (aan/uit/volume) via de Logitech Harmony Elite.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Alles moet werken met het Sonos systeem. Voorkeur voor Bower & Wilkins speakers. Geen voorkeur voor de AV-receiver.

<strong>Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Small form factor + wife acceptancy factor zijn key. Hoogwaardig geluid is gewenst.
 

Bijlagen

  • Plan.png
    Plan.png
    57,1 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
Seagull,

1) Harmony Elite: zeker doen! Ik heb er ook zo eentje. M'n kideren van 5 en 7 kunnen zelfs de HT aansturen.

2) Receiver: De Yamaha V 479 heeft als voordeel dat ie musiccast heeft. Yamaha's multiroom system. Je hebt dan de Sonos connect en speakers niet meer nodig. Je zou die in principe kunnen vervangen door YAMA musiccast in je AVR en bijhorende YAMA musiccast speakers. Denon heeft iets gelijkaardigs met Heos, maar dan moet je een iets duurdere receiver kopen. Het voordeel dat ze alletwee hebben, is dat ze perfect integreren met je receiver en HT, en je een kastje (sonons connect) minder nodig hebt.

3) B&W is een mooie setup. Maar je hebt wel een vrij grootte leefruimte. Als je echt van film wil genieten, zou je mischien toch een stapje hoger kunnen gaan. Ga zeker eens luisteren naar de setup. Vraag in de winkel om een "gewoon" TV programma op te zetten. Ik heb nml. m'n twijfels of de kleine&W centerspeaker wel voldoende zal zijn in jouw siuatie. Hou er rekening mee dat de meeste content uit die ene speaker zal komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seagull

Active Member
18 dec 2016
140
7
28
krikri" data-link="https://home-theater.be/topic/2008-upgrade-small-formfactor-ht-voor-de-woonkamer/?postID=44335#post44335"> Receiver: De Yamaha V 479 heeft als voordeel dat ie musiccast heeft. Yamaha's multiroom system. Je hebt dan de Sonos connect en speakers niet meer nodig. Je zou die in principe kunnen vervangen door YAMA musiccast in je AVR en bijhorende YAMA musiccast speakers. Denon heeft iets gelijkaardigs met Heos zei:
B&W is een mooie setup. Maar je hebt wel een vrij grootte leefruimte. Als je echt van film wil genieten, zou je mischien toch een stapje hoger kunnen gaan. Ga zeker eens luisteren naar de setup. Vraag in de winkel om een "gewoon" TV programma op te zetten. Ik heb nml. m'n twijfels of de kleine&W centerspeaker wel voldoende zal zijn in jouw siuatie.
De huidige Samsung setup voldoet in principe om TV te kijken en af en toe en film. Maar ik ga zeker eens luisteren naar de B&W setup. Die zou i.s.m. een degelijke receiver toch beter moeten presteren dan de Samsung.
<woltlab-quote data-author="Chr1st0f"] Dan is dit wel interessant voor u (4 x M1 MK2 te koop): http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161216.0 [/QUOTE] Bedankt voor de tip, maar deze zijn spijtig genoeg wit. Ik heb zwarte speakers nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
Seagull zei:
De huidige Samsung setup voldoet in principe om TV te kijken en af en toe en film. Maar ik ga zeker eens luisteren naar de B&W setup. Die zou i.s.m. een degelijke receiver toch beter moeten presteren dan de Samsung.
De B&W's hebben betere specs dan de Samsung, dus ja ze zouden iets beter moeten klinken.

Als je je installatie vnml. gebruikt om naar TV te kijken (in jouw geval 90%) zou je ook kunnen opteren voor een soundbar. Een (5.1) opstelling met betere luidsprekers gaan vnml. het verschil maken bij Film in surround sound (Netflix, DVD/bluray) en wanneer je actief naar muziek wil luisteren.

Als je film kijkt via TV wordt deze in stereo doorgestuurd, en vele surround sound effecten gaan daarbij verloren. Ook de lage tonen zijn afwezig.

Als je dus een demo gaat beluisteren, moet je echt vragen om een gewoon TV kanaal op te zetten, anders kan/mag je de demo niet vergelijken met je TV ervaring thuis. De DEMO zal veel spectaculairder klinken maar dat heeft meer te maken met het bronmateriaal (BLu ray vs. TV kanaal) dan wel met de luidsprekers of de receiver.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seagull

Active Member
18 dec 2016
140
7
28
krikri zei:
Als je je installatie vnml. gebruikt om naar TV te kijken (in jouw geval 90%) zou je ook kunnen opteren voor een soundbar.

Een (5.1) opstelling met betere luidsprekers gaan vnml. het verschil maken bij Film in surround sound (Netflix, DVD/bluray) en wanneer je actief naar muziek wil luisteren.

Als je film kijkt via TV wordt deze in stereo doorgestuurd, en vele surround sound effecten gaan daarbij verloren. Ook de lage tonen zijn afwezig.

Als je dus een demo gaat beluisteren, moet je echt vragen om een gewoon TV kanaal op te zetten, anders kan/mag je de demo niet vergelijken met je TV ervaring thuis. De DEMO zal veel spectaculairder klinken maar dat heeft meer te maken met het bronmateriaal (BLu ray vs. TV kanaal) dan wel met de luidsprekers of de receiver.
Ik ben niet zo'n fan van een soundbar. En ik heb de bedrading voor een 5.1 systeem voorzien. Bij een soundbar zou ik 2 gaten in de muur moeten wegwerken.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Qua luidsprekers kan ik je niet echt verder op weg helpen; ik denk dat je zelf ook de 'limitaties' wel kent van kleinere luidsprekers - wat zeker niet wilt zeggen dat ze slecht gaan klinken. Ten opzichte van je Samsung zullen zowel de Bose als B&Ws wel wat klinken.

En met uw Sonos Connect kan je elke receiver in een 'sonos' veranderen, dus dat is geen enkel probleem.

Als ik kijk naar uw plattegrond dan denk ik dat je meeste voordeel gaat komen uit een stevige subwoofer (of 2 kleinere?) met een receiver met een goed subwoofer management.

Volgens mij gaat hetgeen dat je 'ervaring' het meest gaat bijbrengen een stevige subwoofer zijn, of nog véél beter 2 (kleinere) (zeker ism een Audyssey XT32/LFC receiver) - hiermee kan je het 'nadeel' van kleinere speakers enigszins opvangen.

Zou dat iets zijn wat je denkt dat mogelijk is?

Edit: Qua luidsprekers zou ik ook zeker de KEF T serie overwegen. Heb ze zelf wel nog nooit horen spelen, maar wel al veel goeds van gehoord.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
prijs/kwaliteit kan je ook Q acoustics 3020 en 3010 overwegen. Zie daarvoor ook de promo in de verkoopsectie vh forum. In zwart leder afwerking vind ik dit schatjes.
1f644.png
En een degelijke subwoofer is natuurlijk onontbeerlijk om kleine speakers groot te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
Seagull zei:
Ik ben niet zo'n fan van een soundbar. En ik heb de bedrading voor een 5.1 systeem voorzien. Bij een soundbar zou ik 2 gaten in de muur moeten wegwerken.
Zou je kunnen aangeven waar precies je de gaten hebt voorzien? Zijn deze naast/onder de TV? in hoeken van de kamer....


ps. Lukske heeft een punt, maar hou er rekening mee dat je sub - wanneer je een film kijkt op TV kanaal - niet veel zal uithalen. Je zal die enkel horen/voelen bij een huurfilm of Bluray/DVD
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
waarom zou een sub niets uithalen voor tv? Dat soort speakers kan je best crossen op 100Hz of soms 120. Dus een sub is dan net heel belangrijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
Er zijn een aantal punten die we moeten uit elkaar halen. Er zijn eignelijk twee use cases voor het gebruik van een subwoofer

1) als je kleine luidsprekertjes gebruikt/aankoopt kan je die het beste aanvullen met een subwoofer om de lagere tonen beter te laten doorkomen, akkord. Hou er in dit geval rekening mee dat je de subwoofer ergens tussen /dicht bij je front speakers moet plaatsen. In dat geval kan je het beste een subwoofer kopen die aansluit met je kleine luidsperkers (zelfde merk etc...) omdat de crossovers mooi op elkaar zullen aansluiten.


2) FIlm op blu/ray /DVD alsook Telenet Play en Netflix, hebben een subwoofer geluidskanaal (LFE). Om dit kanaal optimal weer te geven, worden in HT's subfoofers gebruikt. Deze kunnen min of meer willekeurig in de ruimte worden geplaatst, omdat die enkel de heel lage toenen zullen weergeven. Films die worden bekeken op een "gewoon" TV kanaal (VTM; een...etc..) hebben dit LFE geluidskanaal niet. In dat geval zal uw subwoofer dus weining om doen hebben.

Om nog even verder in te haken op de voorgaande punten.

Ik vind dat bij opstellingen met zeer kleine luidsprekers (melkpakjes) de centerspeaker meestal een zwakke schakel is. Zelfs al los je het problem van het ontbrekend laag op, dan nog zit je met die centerspeaker. in een ruimte van 3 op 4 ga je daar nog niet te veel last van hebben. Maar als je die plaatst in een leefruimte met open keuken van 80m2 of 100m2 vind ik dat toch een aandachtspunt. Je zal merken dat bij 5.1 setjes van betere kwaliteit de centerspeaker iets groter is uitgevoerd, net omwille van die reden. Alternatief zou kunnen zijn een soundbar of een goede 2.1 met tower of boekenplank luidsprekers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Op TV wordt inderdaad alles uitgezonden in stereo, maar alles onder vb 100 of 120hz (afhankelijk van je instellingen) gaat toch altijd naar de subwoofer worden gestuurd - ook zonder LFE kanaal. Dus ook tijdens TV uitzendingen gaan je subwoofers volop gebruikt worden, maar dat het met een dedicated LFE kanaal beter gaat klinken is juist.

Je subwoofers moeten ook niet persé kortbij je fronts staan, het sublaag is omnidirectioneel en daardoor kunnen in feite de subwoofers overal geplaatst worden in de kamer. Met de subwoofer crawl kan het makkelijkst de beste positie bepaald worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
luckske zei:
Op TV wordt inderdaad alles uitgezonden in stereo, maar alles onder vb 100 of 120hz (afhankelijk van je instellingen) gaat toch altijd naar de subwoofer worden gestuurd - ook zonder LFE kanaal
Akkoord, maar op een TV kanaal zit er heel wat kompressie, en als je dat al een stel stevige fronts hebt (dus geen melkpakjes) is het verschil bijna verwaarloosbaar.

Test id eik destijds in mijn leefruimte heb uitgevoerd:

1) test één : Film bekijken opgenomen van Kanaal2 beluisteren op fronts zonder sub. (fronts gaan tot 40db -3d) 2) test twee : zelfde film bekijken via blu ray op fronts zonder sub

verschil in het laag was duidelijk merkbaar, veel meer volume in de filmmuziek, en betere ruimtelike effecten.

3) test 3: Film bekijken opegenomen van kanaal twee op fronts mer subwoofer.

geen groot verschil met test één.

Ik had dus betere bassen wanneer ik een film bekijk op bluray zonder sub, dan met een sub wanneer ik diezelfde film bekijk op knaal 2. voorts was in mlijn geval het gebruik van een sub bijna verwaarloosbaar wanneer ik naar tv kijk.

nog een vb. uit m'n persoonlijke ervaringen: 1) mijn ouders hebben een setup 5.1 met melkpakjes en een baskast 2) mijn broer heeft een setup met 2 boekenplank speakers.


Ik vind de 2.0 mooier klinken dan de 5.1 , zelfs in het laag bij film. De 2.0 heeft veel meer volume. Wat ik zelf wel eigenaardig vind daar je toch zou verwachten dat de 5.1 dat nu eenmal beter zou moeten kunnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Klopt ook, maar ik denk dat het verschil in uw geval inderdaad ook zo klein is omdat je stevige vloerstaanders hebt (en uw crossover ook niet op 100 of 120hz zult hebben staan vermoed ik?). Ik denk dat met kleinere speakers, die je op een crossover van 100~120hz gebruikt, een goede subwoofer (of 2) toch wel voor dat extra kan zorgen, dat dat minder is tijdens een TV aflevering klopt ook helemaal (door o.a. compressie) en er zit nu ook niet echt veel sublaag in het nieuws he
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.531
163
66
Dat was me ook opgevallen
263a.png


idd. mijn crossover staat op 60hz.

ps. ik had die test gedaan met I robot, beginscene, waarbij Will Smith opstaat en stevie wonder - superstition opzet. Het vershil tussen Blu ray en TV was duidelijk merkbaar, was daar eigenliik sterk van verbaast. Terwijl ik vb. geen verschil kan horen tussen een MP3 320Khz en origineel op CD.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Meende da ? Ik hoor verschil tussne mp3 320 en originele cd serieus hard ze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Aha, een WAF setup!

Voor de luidsprekers:</strong>

In alle types luidsprekers is er altijd wel een ontwerp met een hoge WAF. Ik zou de "grootte" dus niet als enige voorwaarde meenemen. Tussen jouw 2 voorstellen is de B&W ongetwijfeld de betere.

Los van het gewenste gebruik is een frequentie-crossing boven de 80Hz niet je-dat: Hoe hoger jouw cross-over ingesteld staat, des te gemakkelijker je de sub zal lokaliseren (dwz dat je kan horen vanwaar het geluid komt die naar de subwoofer wordt gestuurd). Terwijl je juist wilt dat het klinkt alsof er een vol geluid uit alle luidsprekers komt en niet dat je een zware brom in de rechterhoek vooraan hoort terwijl er iemand links achteraan aan de deur klopt. Bij muziek is dat trouwens nog veel irritanter.

Veel sub-sat systemen hebben luidsprekers die onvoldoende laag gaan (te geringe volume), en gebruik je een cross-over instelling van 100-120Hz. Soms bereik je vele betere resultaten met kleine boekenplank luidsprekers of kleine zuilen. Zelf ben ik nogal fan van Piega, maar er zullen vast nog merken zijn die in die richting gaan. Monitor Audio is een merk die ook wat "zwaardere compacte" luidsprekers maakt (radius/ Apex).

<strong>Voor de receiver/ multiroom:
Mijn inziens is de meerwaarde van multiroom dat je elke ruimte waar je muziek wenst ook kunt aansturen met 1 systeem. Sonos naast een andere multiroomsysteem lijkt mij persoonlijk sub-ideaal; ik zou dan liever een eenvoudige receiver kopen met bijhorend een sonos connect of sonos achterwege laten en volledig gaan voor Denon Heos/ Yamaha Musiccast/ NAD Bluesouns/ DTS PLAY-Fi/... Maar nogmaals dat is eerder mijn persoonlijk ervaring.Verder is Onkyo/Yamaha/Denon eerder persoonlijke voorkeur, zal een beetje afhangen van de deal die je kan krijgen op een geheel. Verschillen worden vaak als dag/nacht voorgesteld in reviews maar op gehoor is het eerder subtiel. Yamaha heeft veel DSPs aan boord bijvoorbeeld en als je er eentje goed vind klinken dan kan dat een goede meerwaarde bieden. Functionaliteiten, dat is het belangrijkste bij een receiver vind ik; de typische klankkleur wordt uiteindelijk toch gevormd door de luidsprekers en de ruimte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seagull

Active Member
18 dec 2016
140
7
28
krikri" data-link="https://home-theater.be/topic/2008-upgrade-small-formfactor-ht-voor-de-woonkamer/?postID=44343#post44343"> Zou je kunnen aangeven waar precies je de gaten hebt voorzien? Zijn deze naast/onder de TV? in hoeken van de kamer.... </woltlab-quote> <woltlab-quote data-author="krikri zei:
Ik vind dat bij opstellingen met zeer kleine luidsprekers (melkpakjes) de centerspeaker meestal een zwakke schakel is.

Zelfs al los je het probleem van het ontbrekend laag op, dan nog zit je met die centerspeaker. in een ruimte van 3 op 4 ga je daar nog niet te veel last van hebben. Maar als je die plaatst in een leefruimte met open keuken van 80m2 of 100m2 vind ik dat toch een aandachtspunt. Je zal merken dat bij 5.1 setjes van betere kwaliteit de centerspeaker iets groter is uitgevoerd, net omwille van die reden. Alternatief zou kunnen zijn een soundbar of een goede 2.1 met tower of boekenplank luidsprekers.
Een mogelijk alternatief is 4x B&W M1 met de B&W HTM61 S2 als center en de B&W ASW608 sub. Die center is wel 28 cm diep tegenover maar 16 cm voor de M1, maar de center speaker ligt plat op het meubel onder de TV. Ik zal in het weekend wat foto's posten, en binnenkort eens gaan luisteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seagull

Active Member
18 dec 2016
140
7
28
Road Rebel zei:
Aha, een WAF setup!

Voor de luidsprekers:</strong>

In alle types luidsprekers is er altijd wel een ontwerp met een hoge WAF. Ik zou de "grootte" dus niet als enige voorwaarde meenemen. Tussen jouw 2 voorstellen is de B&W ongetwijfeld de betere.

Los van het gewenste gebruik is een frequentie-crossing boven de 80Hz niet je-dat: Hoe hoger jouw cross-over ingesteld staat, des te gemakkelijker je de sub zal lokaliseren (dwz dat je kan horen vanwaar het geluid komt die naar de subwoofer wordt gestuurd). Terwijl je juist wilt dat het klinkt alsof er een vol geluid uit alle luidsprekers komt en niet dat je een zware brom in de rechterhoek vooraan hoort terwijl er iemand links achteraan aan de deur klopt. Bij muziek is dat trouwens nog veel irritanter.

Veel sub-sat systemen hebben luidsprekers die onvoldoende laag gaan (te geringe volume), en gebruik je een cross-over instelling van 100-120Hz. Soms bereik je vele betere resultaten met kleine boekenplank luidsprekers of kleine zuilen. Zelf ben ik nogal fan van Piega, maar er zullen vast nog merken zijn die in die richting gaan. Monitor Audio is een merk die ook wat "zwaardere compacte" luidsprekers maakt (radius/ Apex).

<strong>Voor de receiver/ multiroom:
Mijn inziens is de meerwaarde van multiroom dat je elke ruimte waar je muziek wenst ook kunt aansturen met 1 systeem. Sonos naast een andere multiroomsysteem lijkt mij persoonlijk sub-ideaal; ik zou dan liever een eenvoudige receiver kopen met bijhorend een sonos connect of sonos achterwege laten en volledig gaan voor Denon Heos/ Yamaha Musiccast/ NAD Bluesouns/ DTS PLAY-Fi/... Maar nogmaals dat is eerder mijn persoonlijk ervaring.Verder is Onkyo/Yamaha/Denon eerder persoonlijke voorkeur, zal een beetje afhangen van de deal die je kan krijgen op een geheel. Verschillen worden vaak als dag/nacht voorgesteld in reviews maar op gehoor is het eerder subtiel. Yamaha heeft veel DSPs aan boord bijvoorbeeld en als je er eentje goed vind klinken dan kan dat een goede meerwaarde bieden. Functionaliteiten, dat is het belangrijkste bij een receiver vind ik; de typische klankkleur wordt uiteindelijk toch gevormd door de luidsprekers en de ruimte.
Zo'n Piega TMicro 5.1 set ziet er interessant uit, zeker met een diepte van ongeveer 13 cm voor de TMicro 3 en de center en 17 cm voor de TMicro 4. Bedankt voor de tip.

Bijvoorbeeld 2x T-Micro 4 + 2x T-Micro 3 + Center + Sub ofwel 4x T-Micro 3 + Center + Sub. Prijs is ook nog OK. Wel niet overal te vinden precies.

AVimg_12300.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Je kan ook overwegen om de subwoofer aan te schaffen bij een ander merk die gespecialiseerd is in subs; bij svs, Bk elec... krijg je meer voor jouw geld dan bij de meeste luidsprekermerken.
 
Laatst bewerkt door een moderator: