• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Waar ga je binnenkort naar toe?

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.684
208
73
Reden jullie dan alleen rond in de parken of was het onder begeleiding of met een groep ?

Lijkt mij ook de leukste manier om Afrika te verkennen in plaats van zo al dat toeristisch gedoe errond maar kan wel begrijpen dat er dan een groter risico is op niet gewenste ontmoetingen met wilde dieren (en insecten ) .
Typische slapen / camperen doe je altijd in afgesloten enclosure waar *echt* gevaarlijke dieren normaal niet zomaar bijkunnen. Jakhals, zwijnen enz lopen daar wel degelijk rond en kunnen vb wel de vuilbak plunderen etc.
Je hebt Safari-parken waar je zelf kan rondbollen en uiteraard blijf je binnenzitten en gewoon beetje gezond verstand gebruiken.

Nu eerlijk gezegd in Namibie toch in Etosha NP reden we ergens naar een WC-plek die niet afgesloten was, maar "in principe veilig". We hielden daar effe pauze en ik heb effe het gasvuurtje aangestoken en lekker potje koffie gezet enz. Toen we terug over het weggetje naar de grotere zandweg reden reed ik stapvoets langs hoge grassen (op +- 20/30 meter van de plek waar ik koffie stond te maken) en ik zag precies "iets" bewegen op 3-5meter van de weg...bleken daar verdorie toch enkele jonge leeuwinnen te liggen...camouflage echt wel top...nu ik denk niet dat die zomaar zouden komen aanvallen op die "open" WC-plek, maar als je te voet langs die weg zou hebben gegaan....

Je "situational awareness" in orde hebben kan daar nooit kwaad ;-)
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.486
311
93
Goh. Wij hebben midden in een park ergens in NP in Botswana. Ik denk dat het de Moremi of in de delta van Okavango een platte band gehad met onze 4*4. Wanneer we die aan het vervangen waren passeerde een ranger met toeristen in zijn jeep dat ze iets verder een luipaard hadden gezien. Maar hij had allicht net prooi gevangen. Dus moesten ons niet direct ongerust maken. Band was wel snel vervangen toen…

Hij had wel aangeboden te wachten moesten we ongerust zijn. Dat was trouwens geen asfalt maar een aarden baan in de bossen. Dus genoeg mogelijkheden om ons te besluipen zonder dat we het merken. Iemand van ons heeft hem dan bovenop auto gezet om uit te kijken naar iets verdacht…
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
Reisbureau heeft voor ons op voorhand de parken gereserveerd, route op maat uitgewerkt en hotel/camping reservaties gedaan die wij hadden aangevraagd. alles erop en eraan dus, maar wel volledig naar onze wensen.

Wij hebben ter plaatse alleen gereden, dus niet in groep. Bij aankomst op de slaapplaatsen voor de nacht hadden we vouchers die we gebruikten om te betalen. Voorts konden we 24 op 7 bellen met het reisbureau als er problemen zouden zijn.

Kan wel adviseren om de route te laten uitwerken door experten, ze kennen de mooiste wegen en de situatie ter plaatse.
We vonden hun net spannend de toch alleen te kunnen maken met 4x4 en hadden ook gevraagd voor een avontuurlijke route door zandwegen en veel gravel. Was zalig.

In de parken hebben we soms zelf een safari’s gedaan maar ook groepsafaries ondernomen. Het laatste zou ik je zeker aanraden omdat de lokale rangers meestal wel weten waar de dieren in het park zitten. En ze houden dat liever voor zichzelf;-)

Joker, koning aap etc, zijn wel wat duurder dan kleinere bureaus ( in Nederland) en vaak werken ze met mensen die niet noodzakelijk op de hoogte zijn van de lokale situatie.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.735
420
98
Earth
Ja ik denk dat we budget gaan moeten opschroeven
Ik reken zo 1000 de man per vlucht erbij :)
Dus max 15.000

Nu Tanzania is ook een optie.

Ik weet het nog zo niet goed.
Liefst paasvakantie, maar ik las dat Tanzania dan in regenseizoen zit.
Tis dan wel kalmer, goedkoper, en vooral ook groener...
Maar jah, regen he
Hoewel tanzania expert zegt dat het onvoorspelbaar is, soms gewoon snachts regens maar soms ook gans de dag..
Is het dan ook geen regenseizoen in Zuid Afrika
OF toch naar andere periode zien, maar dan gaan die prijzen en vluchten ook x2 zijn zeker.
 

bartcobra

Member
5 okt 2022
61
12
18
49
2250 Olen
Ja ik denk dat we budget gaan moeten opschroeven
Ik reken zo 1000 de man per vlucht erbij :)
Dus max 15.000

Nu Tanzania is ook een optie.

Ik weet het nog zo niet goed.
Liefst paasvakantie, maar ik las dat Tanzania dan in regenseizoen zit.
Tis dan wel kalmer, goedkoper, en vooral ook groener...
Maar jah, regen he
Hoewel tanzania expert zegt dat het onvoorspelbaar is, soms gewoon snachts regens maar soms ook gans de dag..
Is het dan ook geen regenseizoen in Zuid Afrika
OF toch naar andere periode zien, maar dan gaan die prijzen en vluchten ook x2 zijn zeker.
Regenseizoen heeft zijn voor en nadelen
Regen is geleik aan geboorte van miljoenen gnoes, impala, zebra, thomsongazelle,....
Meestal kort maar zeer stevige Regen. Zelden hele dagen (maar wel mogelijk)
Moeilijk bereikbaar op de open vlakte (savannne) Serengeti
Vast rijden (de meeste zijn safaribusjes)
In het noorden (Selous game reserve)zijn veel lodge gesloten (jaarlijks onderhoud) in maart/april
Gras is groen en hoog dus veel dieren moeilijker te vinden dan bij kort gegeten dorgras
Maar wel mijn favoriet tijdstip (Regenseizoen )
De trek van de dieren bevinden zich zuiden/westen van de Serengeti.
Waar de trek is op dat moment zijn alle lodge veel duurder.
Van uitzicht is Tanzanie zeer mooi.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.529
162
66
Ja ik denk dat we budget gaan moeten opschroeven
Ik reken zo 1000 de man per vlucht erbij :)
Dus max 15.000

Nu Tanzania is ook een optie.

Ik weet het nog zo niet goed.
Liefst paasvakantie, maar ik las dat Tanzania dan in regenseizoen zit.
Tis dan wel kalmer, goedkoper, en vooral ook groener...
Maar jah, regen he
Hoewel tanzania expert zegt dat het onvoorspelbaar is, soms gewoon snachts regens maar soms ook gans de dag..
Is het dan ook geen regenseizoen in Zuid Afrika
OF toch naar andere periode zien, maar dan gaan die prijzen en vluchten ook x2 zijn zeker.
Das een mooi budget, en moet zeker lukken een mooie reis te maken.
Destijds hebben wij geopteerd voor Namibië - onze eerste Afrika reis- omdat het relatief veilig is, geen malaria en lekker eten. Gecombineerd met prachtige landschappen en parken.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: jvanhambelgium