• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Dolby Atmos "Black Friday" Handleiding en nieuwsbrief

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Bij deze een gedetailleerde nieuwsbrief met handleidingen, reacties en interviews met experts van Dolby.

Voor iedereen die van plan is te investeren in een systeem met Dolby Atmos is deze koopgids.   .

White papers van Dolby over hun nieuwe techniek.   .

Podcast waar 2 hoog geplaatste personen van binnen Dolby uitleg geven en vragen beantwoorden.   .

Panel tijdens CEDIA 2014 waar men in discussie over de technologie en vragen beantwoord.   .

Reacties van enkele (home) audio experts na het horen van een demonstratie voor Dolby Atmos in Home Theater opstelling.   .

Om af te sluiten nog een blog met genoeg leesvoer en informatie om jullie bezig te houden tot jullie persoonlijke Dolby Atmos Home Theater gebouwd is.
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
De start van een mooi topic, thnx
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Cool, cool cool cool!

Ik heb al goede resultaten gelezen van mensen die de KEF E301 aan het planfond gehangen hebben. Als het goed komt met m'n X4100, dan wil ik ook wel eens zo'n paartje scoren om een 5.1.2 opstelling te testen
263a.png


Aangezien er nog maar amper content is met Atmos, ben ik vooral benieuwd hoe goed het upscalen werkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Voor degene die zich afvragen waarom je maar 5.2.4 of 7.2.2 kunt doen met een X4100 en er toch meerdere uitgangen zijn:

Denon AVR-X4100W ($1,399 msrp)The new AVR-X4100W is basically an X4000 with Atmos, HDMI 2.0, Bluetooth, WiFi, and an extra HDMI input. There are some other minor changes (noted below) but these are the key differences most will care about. In order to support the variety of potential speaker options, the pre-out count has been upped to 13.2 outputs (from 11.2 on the X4000), although note that a maximum of 9 channels can be active at a time regardless of how many external amps you add. The additional pre-outs are for flexibility if you want to have the option of switching between various speaker configurations (e.g. 7.1 + Wides for DTS Neo:X, and 7.1 + In-ceiling speakers for Dolby Atmos).
De X5200 heeft 2 extra interne amps tov de X4100, (de X4100 heeft er 7) en kan 2 kanalen meer verwerken met z'n processor dan X4100. Doordat ie maar 9 amps heeft en je een setup met 11 kanalen kan installeren, heb je voor die laatste 2 kanalen een externe amp nodig.

Bron: http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1616010-official-2014-denon-atmos-xt32-model-thread-x4100-x5200-x7200.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Van htforum: Zeer interessant filmpje over Atmos. En verrassend genoeg geven ze deels antwoord op de vraag die ik eerder in het topic stelde over de prestaties van de upmixer maar die niemand kon (of wilde) beantwoorden.

Om de key points van de het filmpje te benoemen voor de mensen die geen zin hebben om 3 kwartier te kijken:

Atmos is zeer vergevinsgezind qua speakerplaatsing. Dolby grapt intern zelfs dat ze het niet voor elkaar krijgen om een setup te creeëren die er écht een potje van maakt. Een atmos mix is full-range per speaker en wordt als zodanig geadverteerd. Dit schijnt bij sound mixers een belangrijk verschil te zijn omdat vaak surround speakers niet als full-range werden geclassificeerd. Hierdoor kan het zo zijn dat als je een 7.1 setup hebt en een atmos versterker neemt, dat de atmos track beter kan zijn dan de originele 7.1 track Dolby heeft met Atmos de term "Dolby Surround Decoding" nieuw leven ingeblazen. De decoder (upmixer) heeft wel de naam zoals vroeger maar is in geen enkele manier gelijk aan Dolby Surround of DPLII. De decoder is compleet opnieuw van de grond af opgebouwd. Verder zeggen ze dat alle sources vanaf 2.0 baat hebben bij "Dolby Surround Decoding". Ook wordt genoemd dat ze géén fancy/hockypooky shit doen waarvan de sound-mixer technician zich afvroeg why de f*ck ze zijn track zo verzieken. Er zijn 2 vormen van Atmos mixes mogelijk. 1) een native atmos mix (Transformers Age of Extinction) en 2) een re-edited atmos mix (Oblivion). Bij de 2e vorm wordt een bestaande 7.1 (of 5.1) mix gepakt en worden bepaalde geluiden omgezet naar sound-objects en worden dan alsnog in de hoogte gezet. Een cinema atmos track wordt niet 1:1 overgezet naar een blu-ray atmos track. Hoewel ze dat wel zouden willen zeggen is het niet het geval en werd er bij Transformers een klein beetje getweakt aan de dynamic range om deze meer geschikt te maken voor home cinema. Zoals ze zeiden "an ever so slightly alteration" Er werd vaak op gehamerd dat bij Atmos het kip-ei verhaal ontzettend veel minder van toepassing is dan bij eerdere formaten. Door de "zeer goede Dolby Surround decoding" (atmos upmixer) is beschikbare content geen probleem. Door de vergevingsgezindheid van speakerplaatsing hoeft daar ook geen probleem te zijn. Door gebruik te maken van atmos enabled speakers is een grote investering niet nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
broodro0ster zei:
Voor degene die zich afvragen waarom je maar 5.2.4 of 7.2.2 kunt doen met een X4100 en er toch meerdere uitgangen zijn:


De X5200 heeft 2 extra interne amps tov de X4100, (de X4100 heeft er 7) en kan 2 kanalen meer verwerken met z'n processor dan X4100. Doordat ie maar 9 amps heeft en je een setup met 11 kanalen kan installeren, heb je voor die laatste 2 kanalen een externe amp nodig.

Bron: http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1616010-official-2014-denon-atmos-xt32-model-thread-x4100-x5200-x7200.html
Dit zorgt er dus voor dat je zou kunnen kiezen tussen Atmos of Auro (al mis je eigenlijk wel nog 3 uitgangen denk ik?). Ik denk dat we dit soort dingen nog wel vaker gaan zien, ook bij echte High-End receivers. Anders heb je 11 versterkers nodig voor 7.2.4 en nog eens 5 extra voor Auro (denk ik).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Ik ga die guide vandaag nog naar het Nederlands vertalen en op onze site zetten, win win. Thx voor de info.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Leuke guide!

sandervdw zei:
Dit zorgt er dus voor dat je zou kunnen kiezen tussen Atmos of Auro (al mis je eigenlijk wel nog 3 uitgangen denk ik?). Ik denk dat we dit soort dingen nog wel vaker gaan zien, ook bij echte High-End receivers. Anders heb je 11 versterkers nodig voor 7.2.4 en nog eens 5 extra voor Auro (denk ik).
Yes klopt! Is ook wat ik probeerde aan te halen in het X7200W topic. Door dan in de software van de receiver enkele veranderingen aan te brengen heb je een hele andere setup in 1-2-3 zonder je speakers te moeten verplaatsen.

Ik had dit weekend een interview met Greg P. Russel, 'sound re-recorder mixer' voor de Transformers 4 film, gelezen (Sound&Vision December 2014) en hij gaf ook aan dat de nieuwe Atmos decoder de surround speakers als full-range kan aanspreken en ze daardoor een low-end aankunnen dat eerder niet kon. Ook doordat geluiden die vroeger door de surrounds moesten, nu door de ceiling speakers kunnen, zouden volgens hem zorgen voor een meer evenwichtig geluid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Helaas kom ik onderstaand antwoord op mijn vraag nergens tegen of ik moet flagrant gemist hebben
1f62d.png


Bij een klassieke 5.1 of 7.1 opstelling werd er steeds aanbevolen om zoveel mogelijk dezelfde speakers (merk, type en drivers) rondom de MLP te plaatsen. Iets waar ik me ook steeds aan heb gehouden en proefondervindelijk ook in heb kunnen vinden.

Wat zijn nu de minimale eisen voor de overige speakers voor Atmos, wanneer je bv zou vertrekken vanuit een 3.1 opstelling?</strong><strong>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dolby zegt zelf om binnen dezelfde serie te blijven met hetzelfde timbre.

Voor de ceiling speakers lijkt mij dat in praktijk minder evident te zijn. Ik weet ook niet hoe veeleisend gaat zijn met vb een stel neutrale speakers ofzo.

Voor de rest van uw 5 of 7.1 verandert er niets. In tegendeel, ik zou eerder denken aan full range ipv surround/dipole
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Wanneer je Atmos plafond-speakers aan je huidige 7.1 set wil gan toevoegen, dan wordt dit toch een hele zoektocht om deze enigszins af te stemmen aan de algemene sound van de vloerstaanders?

Kan me moeilijk voorstellen, dat Atmos buiten de plaatsing in timbre vergevensgezinder zal zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ja precies. Vandaar dat ik mij ook afvraag hoe dat in de praktijk klinkt. T is maar heel uitzonderlijk dat je in-ceilings tegen komt die uit een zelfde reeks komen. Dolby spreekt daarom ook soms over on-ceilings, maar dat lijkt me even onpraktisch.

Ik denk dat bij een nieuwe serie luidsprekers bedrijven ook sneller geneigd zullen zijn gematchte in-ceilings zullen uitbrengen, maarja.. toekomstmuziek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
luckske zei:
Ja precies. Vandaar dat ik mij ook afvraag hoe dat in de praktijk klinkt. T is maar heel uitzonderlijk dat je in-ceilings tegen komt die uit een zelfde reeks komen. Dolby spreekt daarom ook soms over on-ceilings, maar dat lijkt me even onpraktisch.

Ik denk dat bij een nieuwe serie luidsprekers bedrijven ook sneller geneigd zullen zijn gematchte in-ceilings zullen uitbrengen, maarja.. toekomstmuziek.
Nieuwe series zal dit inderdaad wel voorzien worden. Nu denk ik niet dat "voice of gods"-geluidssporen niet zodanig vaak gaan voorkomen dat je last krijgt van een iets andere sound...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Vandaag heb ik Transformers 4 in den Blokker zien liggen. Het was de Atmos versie, dus hopelijk volgen er meer releases in Europa
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: