• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Het smarthome en IoT topic!

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Staat reeds een tijdje op mijn radar. Eerst maar eens zelf een inventarisatie maken wat ik precies wil automatiseren en wat ik daar allemaal voor nodig zou hebben.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Maar wel out-of-the-box alle hardware en protocollen :)

Eigenlijk kan je ze niet echt vergelijken, want Homey is hard- en software en Home Assistant is puur software. Homey zou je dan moeten vergelijken met spullen zoals Vera, Zipato, Fibaro, ...
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Je kan er altijd Node-RED tegenaan gooien, dan kan je ook grafisch flows maken, scheelt denk ‘k al wat om dan niet constant in YAML te moeten programmeren ;)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Dat wel, dat is het leuke eraan :)

HASS vergelijken met producten als Homey of de klassiekers Vera, Fibaro, Zipato is idd wat kort door de bocht.
Gelukkig is na de overname door EZLO van Vera er een nieuwe wind op komst met een flinke boost voor de Vera...ze zijn daar serieus aan het kuisen geweest, hebben enorm veel input verzameld van de community etc en hopelijk komt er een totaal nieuwe firmware uit. Op de huidige "brol" fundamenten kan je niet efficient bouwen als je complexe automatisaties & flows hebt.

Ik heb HASS hier ook in een docker draaien, gekoppeld met m'n Vera (config van de vera ingelezen) gewoon om wat te spelen. Met HASS kan ik nu ook al m'n devices in VERA besturen. Latency is niet te merken.

Tegenwoordig heb je enkele (free) plugins op MIOS waarmee je echt wel goed aan de slag kan om zonder dat je moet gaan beginnen coderen zoals in HASS. Voorlopig blijf ik dus netjes binnen het systeem MIOS/Vera.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Na deze review snap ik de meerwaarde niet van Homey. Geen spraak. Indien je dat wel wil moet je nog altijd combineren met Alexa of GH. GH is niet 100% ondersteund blijkbaar. Apple helemaal niet? Maar een Alexa of GH kan toch allemaal hetzelfde?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Slopen van spraakbesturing kan ik wel begrijpen, ze gaan nooit iets kunnen implementeren wat kan wedijveren met Alexa, Google of Apple, dan kunnen ze zich beter concentreren op kerntaken. Wat voor mij onbegrijpelijker is, is het feit dat alles wat instellen betreft via een telefoon app moet omdat de desktop app niet meer bestaat.

Commentaren op dat artikel zijn ook soms grappig. Ene zegt HomeKit is alleen voor IP gebaseerde producten ... ja dat zal wel o_O:D

Nu Homey stond op mijn radar, maar ligt er momenteel uit. Toch veel verhalen van, als je veel apps hebt dan wordt Homey langzaam. Dat geeft mij niet veel vertrouwen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Gisteren een update gedaan naar de laatste versie van Home Assistant (0.87.1, kwam van 0.83) waarbij de nu standaard de Lovelace UI forceren. Niet alle elementen hadden al de nieuwe skin, maar sommige onderdelen waren toch al zeer knap!
Als ze zo verder doen gaat het echt een zeer knap worden.

Ondertussen ben ik zelf al een jaar of 2-3 gebruiker van Home Assistant en heb ik nog nooit vast lopers gehad. Daarvoor heb ik Domoticz geprobeerd en dat liep helaas regelmatig vast...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik had de 0.83 al draaien met Lovelace, maar ik blijf het behoorlijk spartaans vinden op de moment, ik heb de indruk dat je geen enkele automatisatie/flow kan doen zonder wat aan het coderen te slagen...
Wel mooi dat je snel overzicht heb over al je states van de items etc, ook snel een grafiekje kan in elkaar boxen vb van een temperatuur sensor die hier beneden staat etc.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik had de 0.83 al draaien met Lovelace, maar ik blijf het behoorlijk spartaans vinden op de moment, ik heb de indruk dat je geen enkele automatisatie/flow kan doen zonder wat aan het coderen te slagen...
Wel mooi dat je snel overzicht heb over al je states van de items etc, ook snel een grafiekje kan in elkaar boxen vb van een temperatuur sensor die hier beneden staat etc.
Ja, Home Assistant is inderdaad niet voor iedereen. Je moet wat kennis hebben om er mee aan de slag te gaan.
Je kan wel al wat automatisations maken via de GUI, maar echt eenvoudig is het nog niet. Domoticz was daarin bijvoorbeeld wel beter, dat was gewoon drag an drop met elementjes, maar de stabiliteit was gewoon niet goed.
En daarnaast denk ik dat Home Assistant meer ondersteunt dan Domoticz, al is het wel 3 jaar geleden dat ik er nog mee gespeeld heb.

Een goed systeem die beide kan heb ik helaas nog niet gevonden.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
broodro0ster broodro0ster , jvanhambelgium jvanhambelgium Ben wel eens benieuwd hoe jullie dashboard in HA er dan wel uitzien, en ook welke automatisaties jullie gedaan hebben?

Tijden geleden eens aan HA geroken, maar toen opgegeven en de laatste dagen toch weer opgepikt. En ja de leercurve is behoorlijk stijl, maar eenmaal je wat weet hoe dingen moeten genoteerd worden in YAML dan zou het wel lukken. De Lovelace UI is zeker een vooruitgang en hoe je toch reeds met een rudimentaire UI verschillende views kan maken, maar sexy is het nog niet.

En toch zal ik hier wellicht terug vanaf stappen. Enerzijds gewoon omdat ik reeds dagelijks doorbreng in terminal vensters en tekst editors, en anderzijds omdat ik gewoon verder zal gaan in het eco-systeem waar ik nu reeds inzit namelijk HomeKit. Gaat qua automatisatie absoluut niet zover als HA, maar 'k zal wel zien hoe snel ik tegen de grenzen aanloop :). Daarom ook mijn vraag boven wat jullie precies geautomatiseerd hebben?

Sailant detail, Paulus Schoutsen de oprichter van Home Assistant werkt tegenwoordig full time voor Ubiquiti. Blijkbaar willen ze daar bij Ubiquiti ook inzetten op IoT zaken en zagen ze wel wat hoe HA de zaken aanpakt. Ze delen in ieder geval dezelfde opinie, je data staat beter lokaal dan ergens in de cloud ;) ... toch zeker voor sommige dingen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
broodro0ster broodro0ster , jvanhambelgium jvanhambelgium Ben wel eens benieuwd hoe jullie dashboard in HA er dan wel uitzien, en ook welke automatisaties jullie gedaan hebben?

Tijden geleden eens aan HA geroken, maar toen opgegeven en de laatste dagen toch weer opgepikt. En ja de leercurve is behoorlijk stijl, maar eenmaal je wat weet hoe dingen moeten genoteerd worden in YAML dan zou het wel lukken. De Lovelace UI is zeker een vooruitgang en hoe je toch reeds met een rudimentaire UI verschillende views kan maken, maar sexy is het nog niet.

En toch zal ik hier wellicht terug vanaf stappen. Enerzijds gewoon omdat ik reeds dagelijks doorbreng in terminal vensters en tekst editors, en anderzijds omdat ik gewoon verder zal gaan in het eco-systeem waar ik nu reeds inzit namelijk HomeKit. Gaat qua automatisatie absoluut niet zover als HA, maar 'k zal wel zien hoe snel ik tegen de grenzen aanloop :). Daarom ook mijn vraag boven wat jullie precies geautomatiseerd hebben?

Sailant detail, Paulus Schoutsen de oprichter van Home Assistant werkt tegenwoordig full time voor Ubiquiti. Blijkbaar willen ze daar bij Ubiquiti ook inzetten op IoT zaken en zagen ze wel wat hoe HA de zaken aanpakt. Ze delen in ieder geval dezelfde opinie, je data staat beter lokaal dan ergens in de cloud ;) ... toch zeker voor sommige dingen.
Zoveel heb ik niet in HA zitten en mijn dashboard is opgedeeld per ruimte.
Hier een overzichtje:

Harmony hubs (maar is nu gebroken door Logitech, maar zal binnenkort terug in orde zijn denk ik)
Hue verlichting
Sonos toestellen
Denon AVR
Thermostaat
Kerstboom


Home presence detection gebeurt op basis van Asus WRT (ik al gekeken en er is ook een USG/Unifi component).
Home Assistant leest mijn router uit en zoekt naar het MAC address van mijn iPhone en die van mijn vriendin. Zo weet ie dat we thuis zijn zonder gebruik te moeten van batterij verslindende geofencing apps. Als ik met mijn auto de oprit op rij, dan schiet de verlichting al aan in woonkamer als het donker is. En wanneer we beiden het huis uit zijn, gaat de verlichting overal uit.
Indien mijn kerstboom staat, dan de lichtjes ook aan als er iemand thuis is en uit als iedereen weg is.

Daarnaast gaan ook mijn lichten in de woonkamer automatisch aan als ik thuis bent en het wordt donker (via de sun component via een API de zonsondergang/opgang ophaalt voor mijn locatie).

Thermostaat voor mijn verwarming in de HT. Ik heb 2 elektrische infrarood panel op zolder in een Zigbee stekker zetten (1tje per paneel) en een zigbee temperatuur meter. Met de thermostaat component kun je zo een eigen thermostaat bouwen. Als ik bv 21°C kies, dan gaan de panelen aan tot wanneer de 21.1°C bereikt is. Dan gaat ze uit tot de temperatuur terug zakt onder de 20.8°C. En zo blijft het verder 4u gaan :) Want als ik 4u van de thermostaat blijft, valt de verwarming terug uit. Ik vergat de verwarming vaak uit te doen na het kijken van een filmpje en dan bleef die 1-7 dagen draaien zonder dat daar iemand was, dus heb ik een zelf een timer gebouwd om me daarvoor te beschermen :p

Dusja, nog vrij basis en het allemaal nog uitgebreider, maar voor automatische koppelingen werkt het prima vind ik.
Ik heb ook ooit een scriptje in HA geschreven die mijn PA versterker voor de atmos speakers liet aangaan als mijn toemalige Denon X4100 aan ging, dus je kunt er wel leuke dingen mee doen.
Ik vind het vooral leuk dat ze zoveel components hebben waarmee je bijna alle verschillende eco system met elkaar kunt laten praten.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
De laatste nieuwe logitech firmware laat XMP weer aanzetten, maar dit moet je explict doen, staat by default uit ;)
Dat heb ik gedaan, maar Home Assistant blijft van zijn oren maken dat hij niet kan connecteren naar de hubs. Heb ik er nog niet echt naar gezocht wat precies het probleem is, maar misschien is toch iets veranderd langs de kant van Logitech?

EDIT: Toch iets gewijzigd bij Logitech dus. Maar de next release van HA (0.88) zou terug compatibel moeten zijn: https://community.home-assistant.io...fter-february-2019-update-v-4-15-250/100418/8
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Echt "dashboard" heb ik voorlopig niet in HA, gewoon een "hoop" devices verdeeld over de verschillende ruimtes van de gemiddelde woning.

Onderstaande automatisatie heb ik op m'n VERA gemaakt, niet met HASS.

Meeste sturing hier is licht, aangezien verwarming hier vloerwarming is en dat laat zich gewoon niet regelen + niet nodig in onze specifieke woning
Verlichtingsgroepen gaan aan in functie van datum & zonsopgang/ondergang, heb ook een licht-sensor hangen maar die gebruik ik nu niet om aan de hand van gemeten LUX-waarde licht te schakelen
Als je TV opzet, gaat oa de LED-wand hier dimmen, gaan een aantal HUE-lampen terugdimmen, gaat indien m'n Libratone speaker aan het spelen is die automatisch op mute, zet je TV terug uit dan gaat de LED-wand harder etc,etc
De alarmcentrale is gekoppeld met Vera, dus als de sensoren buiten of tuinhuis deur getriggerd zou worden gaat de grote LED-dakspot aan, worden eventueel SMS-notificaties gedaan etc.
De HT-zolder zijn lampen gaan automatisch aan bij openen van de deur, blijven dan X minuten aan (minuterie) en deze functie werkt niet als je vb een film aan het kijken bent omdat ik dan weet dat de apparatuur aanstaat etc.
Met de Vera KODI-plugin gaan de lampen automatisch op 10% bij het pauzeren/stoppen van een film,
Allerlei apparatuur zit in stuurbare stekkers, vb Telenet box gaat dagelijks op 17h30u aan OF als hij ziet dat je de TV aangezet hebt. Er is ook nog een pomp in de kruipkelder, ik ga nog een watersensor maken om de pomp te sturen indien waterlevel tussen X & Y zit etc.
Voortuinverlichting is voorlopig niet echt mee gestuurd. Kan ze uiteraard wel remote af/opzetten maar niet geintegreerd om bij donker mee aan/uit te laten gaan. Hetzelfde voor tuinverlichting (pergola aan tuinhuis) waar 2 lichtgroepen zitten die wel te schakelen zijn maar verder niet echt iets doen)

Dus allemaal kleine prullen eigenlijk. Ik gebruik voorlopig geen geofencing toestanden om dingen uit te zetten indien ik er niet niet ben. Er zijn hier verder ook niet zoveel nuttige use-cases (vb geen complexe ventilaties, vijverpompen) dat ik zo kan bedenken...
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun