• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Sub: Vragen rondom poortruis.

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik lees regelmatig dat mensen die in het bezit zijn van een gepoorte sub, last kunnen hebben van poortruis.

Zelf heb ik verschillende keren een PB13 beluisterd, maar heb nooit iets van poortruis kunnen waarnemen. Komt deze poortruis enkel bij de lowbudget kleine sub voor, waar de diameter te klein is of de lengte van de buizen tekort? Ik heb echt geen idee hoe dit moet klinken of moet verstaan onder die poortruis?

Bedoelen ze met de poortruis nu dit? <woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://www.youtube.com/watch?v=JECMbZulQO8</woltlab-metacode>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Kom eens luisteren Rik
1f606.png
Ik denk dat de poort te small is voor de lucht die de woofer verplaatst.

Ik heb het enkel bij explosie gehad op 105min in World War Z en bij de serverroom scene in Pulse. Als je op -10dB naar die scene's kijkt hoor je letterlijk iets wapperen. Als je de gril er af haalt is het ook minder.

Bij andere films heb ik er nog nooit last van gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Probleem met dit soort filmpjes is dat het onnozel microfoontje dat dikwijls gebruikt is om te filmen gewoon in overdrive gaat en het dus "erg klinkt" Nu die poortruis komt omdat het volume van lucht dat bij driver-excursie naar buiten geblazen gaat worden gewoon niet snel genoeg door de poort / poorten kunnen. Te weinig "poortoppervlakte" / te hoge lucht-snelheden dus

In het geval van pakweg de PB13 met 3 poorten van 3,5 inch (interne diameter) is dat toch behoorlijke wat oppervlakte. Vuistregel is dat de poortdiameter 40% van de conus-diameter is.

Ik denk dat het kan voorkomen bij elke sub in principe die mischien niet helemaal volgens de regels van de kunst ontworpen is OF een sub die je extreem aan het belasten bent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Ik moet zeggen toen ik dat voor had bij World War Z, dat ik de gyproc ook hoorde kraken. Dus de sub zal wel voor 3 seconden eventjes keihard belast geweest zijn.

Toen ik niet zeker was als het poortruis was, ben ik opzoek gegaan naar ervaringen van anderen en toen ik van een aantal mensen gelezen dat ze ook poortruis had met de SVS PB13-ultra in 16hz tune (1 poort dicht). Maar dat zullen wel erg hoge volumes zijn. Ik kan me voorstellen dat je dat niet snel gaat horen in Jan z'n dual setup tenzij je de pannen van het dak wilt blazen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
@Broodrooster Zoals eerder bericht voor een M&G, nemen we in de demo dan ook maar ineens die poortruis mee
1f606.png
Zelf heb ik een gesloten kist, dus wil inderdaad om een idee te hebben graag wel eens wat poortruis horen.

@Janvanham Het gaat me vooral om die poortruis, iets wat ik jou setup en ook al ging het er in bepaalde demo's er erg hard aan toe misslelauncher heb ik het nooit kunnen waarnemen of is het me opgevallen. Heb je dit overigens bij je eigen setup met 1 of 2 subs zelf ooit al eens kunnen waarnemen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Joske007 zei:
@Broodrooster @Janvanham Het gaat me vooral om die poortruis, iets wat ik jou setup en ook al ging het er in bepaalde demo's er erg hard aan toe misslelauncher heb ik het nooit kunnen waarnemen of is het me opgevallen. Heb je dit overigens bij je eigen setup met 1 of 2 subs zelf ooit al eens kunnen waarnemen?
Niet dat ik weet. Als ik schandalig hard speel dan kraakt er eigenlijk vanalles (tja, nadeel van houten constructie met Gyproc etc) dus dat ga geruis echt niet meer horen. pillepalle Meestal kijk ik dan effe rond of er geen platen zijn losgekomen spiteful
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Met die grote jongens kan ik me dit best wel voorstellen, KABOEM misslelauncher
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Joske007 zei:
@Broodrooster Zoals eerder bericht voor een M&G, nemen we in de demo dan ook maar ineens die poortruis mee
1f606.png
Zelf heb ik een gesloten kist, dus wil inderdaad om een idee te hebben graag wel eens wat poortruis horen.
Prima! Normaal gezien leg ik dit weekend de internet kabel. Wou dat vorig weekend al doen, maar m'n pakje met de internetkabel in blijft ergens steken in een depot van PostNL. Vandaag heeft allekabels.nl me een nieuw pakje opgestuurd zodat ik niet langer zou moeten wachten. Mooie service van hen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Mannen, Met mijn PB13 Ultra met Pulse als Edge of Tomorrow nog nooit last gehad van poortruis! Is ook getuned op 16hz! Wel al last gehad van borden die rammelen in de kast en deuren die kletteren!
 
Laatst bewerkt door een moderator: