• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

2.1 weergave met ht receiver

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik ben in de woonkamer de multimedia set-up aan het upgraden. Het is een 2.1 op stelling met htpc, 3D lcd tv, HD iptv decoder en mediaspeler. Momenteel loopt nog alle audio analoog naar een volledig analoge vv + 2 ev combinatie. 1 ev voor de 2 main speakers en een ev (met dsp) voor de sub. Ik heb altijd het idee gehad dat voor zulke opstelling een ht receiver geen nut heeft, maar ik ben serieus van gedacht aan het veranderen. Ik heb me nooit verdiept in die toestellen, dus heb ik nog aardig wat vragen.


Ik zou nu dus alle bronnen via hdmi aan een receiver kunnen aansluiten en dan met 1 hdmi naar de TV gaan. Dat zou heel handig zijn en een hoop kabels overbodig maken (alle analoge aanslutingen).

Nu vraag ik me af, dat als ik enkel audio wil horen (internet radio, mp3 via de mediaspeler of htpc, CD via htpc, ...) ik dit ook via hdmi kan doen en dus geen extra aansluiting nodig heb of dat ik dat beter via een digitale audio ingang aansluit. Alle bronnen hebben namelijk ook een digitale audio uitgang. Maar als ik die niet nodig heb en die instellingen even eenvoudig zijn doe ik het liefst alles via hdmi. Hoe minder kabels, hoe minder frustratie.
263a.png



Ik zoek dus ook een receiver die 3D kan doorgeven. Ik heb een 3D TV en een htpc die dit weergeven, dus dan wil ik dat zeker ook kunnen gebruiken. Upscaling naar UHD (4k) of doorvoer van UHD is niet nodig.

Hij moet dus ook makkelijk in te stellen zijn om enkel 2 main front speakers + via lfe een sub aan te sturen.


Ik heb tot nu toe nog geen enkele geschikte 2.1 receiver gevonden of een 2.0 receiver met lfe uitgang. Dus ik denk dan toch noodgedwongen voor een 5.1 of 7.1 toestel te moeten gaan. Het kan maar een reden zijn om de wederhelft te overhalen de woonkamer toch van extra speakers te voorzien.
1f61b.png



Ik was al naar een afgeprijsde Marantz NR-1603 aan het kijken. Ik denk dat die wel alles kan. Maar een NR-1604 lijkt me ook geen probleem qua kostprijs. Ik dacht tot maximaal 600 euro te gaan.


Een reden dat ik niet voor een duurder toestel wil gaan is dat dit waarschijnlijk een voorlopige (maar toch wel voor een paar jaar) opstelling is. Ofwel blijft de opstelling zoals ie is en komt er over enkele jaren een dedicated ruimte, ofwel wordt deze set aan een echte upgrade onderworpen. Maar eerst komen er redelijk zware verbouwingen. Vandaar de keuze voor een instap-modelleke.


Het hoeft dus niet die Marantz te zijn. Het is maar een leidraad om aan te geven naar wat ik denk nodig te hebben.

Als jullie betere toestellen kunnen aanraden of kunnen aangeven waarom die Marantz niet zal doen wat ik verwacht dat ie moet doen, lees ik het graag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Wat moeten ze aansturen wat luidsprekers betreft. De receiver zal afhankelijk van de luidsprekers toch de nodige power moeten hebben.   Nu een aparte eindbak voor de sub, passieve sub dan ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik heb verschillende luidsprekers. Allemaal zelfbouw. Het is de bedoeling dat de set Ari Acoustics HE Maxi Regal gebruikt gaat worden. (4 ohm luidsprekers, maar een versterker die 6ohm aan kan zou er geen last mee moeten hebben) De sub is een passieve CSS Trio12. Die wordt nu aangevuurd door een Behringer NU3000DSP. Maar ik denk er over om die te vervangen door een hypex plate-amp of een hypex amp te bouwen met een UcD700 en een minidsp voor de laag-correctie.   Ik heb nu 2 x 70W aan versterkervermogen voor de main speakers en dat komt toe. Nog nooit power te kort gekomen. Zo luid speel ik dus niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Absoluut voor een 5.1 gaan..

600 euro is al redelijk wat.

Als je marantz wil nemen.. Wat ikzou aanraden, waarom geen sr 6007 of 7007

Is tweedehands een optie?

Ik kan me niet meer inbeelden niet via hdmi te werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ja, ik denk dat ik hier veel te lang mee heb gewacht.   Bedoel je dat ik ook absoluut voor 5.1 moet gaan wat de luidsprekers betreft? Ik kan je daar zeker in volgen maar dat komt niet door de interieurkeuring voor de woonkamer, vrees ik.
1f609.png
Wat de receiver betreft is dat ook wat ik ga doen ja. Of heb je het eerder over de keuze tussen 5.1 en 7.1? Dat ik dan voor de 5.1 moet gaan?   Ik zal eens kijken wat een 6007 kost en wat ie kan. Ik heb de indruk dat hier in de lage landen veel Marantz fans zitten. 't Zijn dan ook hele mooie toestellen. Maar presteren ze ook zoveel beter dan een ander merk? Ik durf dat betwijfelen (ze zullen niet slechter zijn natuurlijk). Maar visueel zijn ze uitermate aantrekkelijk!   Tweedehands is een optie als het toestel vrij nieuw is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Denk ik ook
263a.png
Ferm makkelijk om alles met hdmi te verbinden naar je versterker, en dan met 1 hdmi naar je tv! Zoals je zegt , pak dan gelijk 3D en airplay mee... De huidige versterkers hebben bijna allemaal 3D ondersteuning en 4K upscaling.   Ik heb zelf de marantz sr 6007 gekocht voor 450 euro (tweedehands met garantie)   Ik bedoel met 5.1 dat je absoluut voor een 5.1 versterker moet gaan als centraal punt in je HT/muziekbeleving in de woonkamer. 7.1 ga je toch nooit verwezenlijkt krijgen als je nu al moeite hebt met 5.1 speakeropstelling.   Een goeie 2.1 opstelling kan ook fantastisch klinken hoor in de woonkamer! Maar 5.1 is natuurlijk erg leuk! Je kan toch aantrekkelijke speakers die meer WAF hebben vinden?   Zijn er dan plannen voor een dedicated? Of is de mogelijkheid/ruimte er?   In een woonkamer ga je altijd compromissen moeten sluiten... Een dedicated kun je je zin doen natuurlijk
263a.png
Maar zoiezo zou ik in de woonkamer toch een 5.1 versterker installeren....   Wat betreft keuze merk.. Ik heb in de woonkamer een pioneer vsx 919 staan en de dedicated een marantz sr6007 Voor mij NOOIT geen pioneer meer ! Marantz klinkt warmer. en de pioneer komt veel te kort, en wordt HEET De marantz heeft daar geen last van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Of er een dedicated komt hangt een beetje van de verbouwingen af. Nu is de plaats er niet maar die zou er eventueel wel kunnen komen. Dat zou dan onder het dak zijn en dat dak moet nog vervangen. Dus daar moet ik sowieso mee wachten. Maar ik droom er wel van en het is zeker niet onhaalbaar.   Over die 5.1 opstelling gaan we het nog eens hebben. Ik ga haar eerst van de 2.1 laten genieten zodat ze misschien ook zin krijgt in meer.
263a.png
  Waarom zou je de SR6007 verkiezen boven b.v. de SR5007 of de NR1604? (in mijn situatie!) Ik denk dat die NR1604 klasse D versterkertjes aan boord heeft. Da's wel ideaal om 'm koel te houden. Het nadeel zijn misschien de klemaanslutingen en dat je'm later niet echt als vv kan gaan gebruiken om externe ev's aan te sluiten. Maar dat is in de woonkamer sowieso niet de bedoeling. De 6007 heeft iets meer digitale audio ingangen. Nu heb ik die niet nodig als ik alles via hdmi aansluit. De NR1604 heeft 7 hdmi ingangen, is nieuwer en compacter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Die nr1604 is ook goed he   Maar de SR6007 Heeft meer uitgangsvermogen per luidspreker, 2 hdmit uit ipv 1 (je weet nooit), en 7.2 kanalen ipv 7.1 (you never know), meer decoders... En is gewoon mooier
263a.png
  En dat alles voor dezelfde prijs
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Maar niets weerhoudt je om naar andere merken ook te kijken he Maar ik zou je alvast geen pioneer aanraden (en onkyo ook niet naar mijn gevoel, maar das louter gevoel lol)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Is er opvolging voor die 6007 gepland? Die NR1604 is ook nieuwer (heel recent), dus ik heb de indruk dat ze met de nieuwe modellen bezig zijn.   Ja, die voordelen van de 6007 spreken me ook wel aan. Maar de voordelen van de 1604 ook. Of de 6007 mooier is ben ik nog niet over uit. Ik vind ze beiden heel aantrekkelijk gestyled.   Edit: Op de site van Marantz zie ik de 6008 al staan! Misschien nog even wachten dan? De 6007 wordt ofwel goedkoper ofwel zal de 6008 ook wel voor de huidige prijs van de 6007 te verkrijgen zijn (hoop ik :D). Dan wordt kiezen tussen de 1604 en de 6008 nog moeilijker misschien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Maar niets weerhoudt je om naar andere merken ook te kijken he Maar ik zou je alvast geen pioneer aanraden (en onkyo ook niet naar mijn gevoel, maar das louter gevoel lol)
Ik heb stiekem altijd al een Marantz willen hebben, om 1 of andere reden. Ze zijn gewoon veel mooier dan de andere merken. En als ze het nog eens heel goed doen ook ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik heb stiekem altijd al een Marantz willen hebben, om 1 of andere reden. Ze zijn gewoon veel mooier dan de andere merken. En als ze het nog eens heel goed doen ook ...
  Dat had ik ook =:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
De 5008 gaat ook al boven de 600 euro. Dan toch kiezen tussen NR1604 en SR-6007.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ja, en ik begrijp je keuze ook hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Rik ,ik wil je opstelling en vooral je zelfbouwspeakers wel es zien ?
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Blijkbaar ben jij wel handig ook zeg!
 
Laatst bewerkt door een moderator: